Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Før:

post-15673-1175110899_thumb.jpg

post-15673-1175110920_thumb.jpg

post-15673-1175110981_thumb.jpg

Det var helt jævlig. Han som eide huset før DIGGET Biltema. Til og med plasten på inntaksledningen var brent vekk. Skal ta bilde av det i morgen. Ligger på jobben.

Han hadde jukse tilkoblet rundt måleren. På en eller annen måte vise den mindre om vi fyrte på mer strøm.

 

Plasserte et nytt sikringskap nede med en ny inntaksikring oppe. Fikk byttet luft inntaket med ny. Og prøvde omstendig å få byttet om på resten av el-anlegget. Det så brann farlig ut. Sover faktisk dårlig om natten pga det huset. Ledninger tøt bare ut hull i veggen helt uten grunn for å bli skjøtet videre til et annet sted.

 

Etter:

post-15673-1175111066_thumb.jpg

Ny inntaksikring med godkjente sikringer.

Lenke til kommentar
Sånn der ser det ut bak 50% av alle norske kjøkken har jeg inntrykk av.

Gamle skjultbokser som lengere ikke passer inn i det nye kjøkkenet eller nye feilplaserte bokser som alikavel må kobles.

Er ikke dermed sagt at det er feil eller ulovlig, bare vanskelig å komme til.

8260894[/snapback]

 

Sa ikke at den var ulovlig. Bare vanskelig å komme til. Var inni et 30cm breit skap.

Det var en helt ny boks til kjøleskapet. Men kjøkken tegningen ble endret drastisk etter at veggen ble platet igjen. Og noen glemte å si det til min kollega. :thumbup:

Lenke til kommentar

Hvem i helsken bryr seg om et bilde som bare de som BOR i huset og tilfeldigvis har sett sikringsskapet sitt. Skal mye til at akkurat de tre personene tilfeldigvis er innom akkurat denne siden og ser bildene.....

Dessuten: SO WHAT om noen SER bildet. Så lenge det bare er den personen som gjenkjenner de så betyr det ingenting! (med mindre han er veldig flau over huset sitt og blir irritert over at noen kan se et bilde som ingen vet kommer fra hans hus (utenom den som tok bildet..))

Sykt stress med dette © greiene deres....

 

edit:

WORD @ formann

(så deg etterpå)

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar

har mange sånne bilder jeg også, men litt usikker på hva av det som er greit og poste men kan i alle fall poste dette:

post-88026-1175113449_thumb.jpg

som er hjemme hos meg utført av "fagmann" nesten så jeg er flau for det selv som ikke har fått gjort noe med det

 

post-88026-1175113485_thumb.jpg

 

dette her er et styreskap som ikke akkurat ser bra ut... det som ikke syntes på bildet var at vannet RANDT inni skapet, man kan se til venstre i bilde at det som har blitt gjort etter at en komponent har brennt opp etter vannskade, bytte komponenten og sette plastpose over den nye. I bunnen av skapet lå det en herlig smørje av manualer som var blitt til papirmachè

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Det var helt jævlig. Han som eide huset før DIGGET Biltema. Til og med plasten på inntaksledningen var brent vekk. Skal ta bilde av det i morgen. Ligger på jobben.

Han hadde jukse tilkoblet rundt måleren. På en eller annen måte vise den mindre om vi fyrte på mer strøm.

 

Plasserte et nytt sikringskap nede med en ny inntaksikring oppe. Fikk byttet luft inntaket med ny. Og prøvde omstendig å få byttet om på resten av el-anlegget. Det så brann farlig ut. Sover faktisk dårlig om natten pga det huset. Ledninger tøt bare ut hull i veggen helt uten grunn for å bli skjøtet videre til et annet sted.

 

 

Steike, det der var ille.

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Før:

post-15673-1175110899_thumb.jpgpost-15673-1175110920_thumb.jpgpost-15673-1175110981_thumb.jpg

Det var helt jævlig. Han som eide huset før DIGGET Biltema. Til og med plasten på inntaksledningen var brent vekk. Skal ta bilde av det i morgen. Ligger på jobben.

Han hadde jukse tilkoblet rundt måleren. På en eller annen måte vise den mindre om vi fyrte på mer strøm.

 

Plasserte et nytt sikringskap nede med en ny inntaksikring oppe. Fikk byttet luft inntaket med ny. Og prøvde omstendig å få byttet om på resten av el-anlegget. Det så brann farlig ut. Sover faktisk dårlig om natten pga det huset. Ledninger tøt bare ut hull i veggen helt uten grunn for å bli skjøtet videre til et annet sted.

 

Etter:

post-15673-1175111066_thumb.jpg

Ny inntaksikring med godkjente sikringer.

8261021[/snapback]

 

Håper ikke de to sikringene på 20 og 16A var for hele huset??

på 20A kursen var det tilogmed 1,5 el. 2,5mm2 tversnitt og!

Brente ledninger var det jaggu meg og.

uff og uff... jeg har sett mye rart, men tror det tar tok kaka foreløpig! :no:

Ble ganske nice når du var ferdig der oppe da... :thumbup:

Lenke til kommentar

dette så jeg da jeg var med damen for å shoppe. var på en velrenomert klesbutikk. er selv automatiker, så jeg så strags at dette var feil, knipset bilde (sonyen min er ikke det beste kameraet, men men..).

 

det jeg ikke hadde regnet med var å få brukt det til noe fornuftig. men nå gjorde jeg det!

 

forklaring til bildet: prøverom (tøy) hengt opp etter kabel.

post-71442-1175127572_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg har sett mye bilder av håpløse anlegg, og har sett noen ganske fæle irl også.

 

Jeg har lagt alt av elektrisk anlegg i kjellerstua i huset sammen med pappa, og han har en kamerat som er elektrikker som kikker over etterpå, og at han da tar ansvaret for det som evt skulle skje pga dårlige koblinger e.l. og på papiret har jo han elektrikkeren gjort jobben. Og sånn som det er kobla så er det vel så godt som en faglært elektrikker ville gjort det. Jeg har sett mange koblinger av elektrikkere som ikke burde vert det, og sånn ser det ihvertfall ikke ut her.

 

Var en plass for ikke så lenge siden, men jeg hadde ikke kamera tilgjengelig, Der tøyt det en jodledning ut av veggen i taket, og gikk ned langs veggen, og ned i gulvet, Det var en kar som dro litt i den, og da datt den ut fra hullet i taket. Var ingen som turde å berøre enden av ledingen i fare for å få strøm på et eller annet hvis. :tease:

Endret av exin89
Lenke til kommentar

Synes det er skummelt med elektriekere som godkjenner menigmanns selvlagte elanlegg.

Hvem tror du blir hengt etter ørene om det skulle ta fyr?

For ufagmessig utført arbeid er vedkommende som har signert samsvarserklæringen økonomisk og juridisk ansvarlig for anblegget og alle feil som eventuelt er gjort med det.

Lenke til kommentar
Synes det er skummelt med elektriekere som godkjenner menigmanns selvlagte elanlegg.

Hvem tror du blir hengt etter ørene om det skulle ta fyr?

For ufagmessig utført arbeid er vedkommende som har signert samsvarserklæringen økonomisk og juridisk ansvarlig for anblegget og alle feil som eventuelt er gjort med det.

8266642[/snapback]

 

 

Hæ?

 

Hvorfor er det skummelt når elektrikeren går over og godkjenner det?

Han velger jo selv om han vil stå for det eller ikke.

Lenke til kommentar
Synes det er skummelt med elektriekere som godkjenner menigmanns selvlagte elanlegg.

Hvem tror du blir hengt etter ørene om det skulle ta fyr?

For ufagmessig utført arbeid er vedkommende som har signert samsvarserklæringen økonomisk og juridisk ansvarlig for anblegget og alle feil som eventuelt er gjort med det.

8266642[/snapback]

 

 

Hæ?

 

Hvorfor er det skummelt når elektrikeren går over og godkjenner det?

Han velger jo selv om han vil stå for det eller ikke.

8266828[/snapback]

 

Men det avgjør ikke om du mister livet i en brann forårsaket av det elektriske anlegget eller ikke.

Lenke til kommentar

Dersom huset ditt brenner ned pga. en av dine koblinger hvor varmgang har ført til brann og hr. elektriker har signert samsvarserklæringen for det, ja da er han skyldig deg et nytt hus.

Du får nytt hus på forsikringa men forsikringsselskapet går rett på hr. elektriker som offisielt har utført jobben.

Skulle du dø i brannen blir han også tiltalt for uaktsomt drap.

Dette er ytterste konsekvens.

Lenke til kommentar

Så lenge han ser over hele anlegget og ser at det er greit og sikkert 99% like godt som han ville gjort det selv er det jo greit......

Vett det er mange der ute som ikke kan koble noen verdens ting, som vi har sett eksempler på i denne tråden, men det er faktisk en del der ute som er vel så gode som mange opplærte elektrikere men som bare har valgt ett annet yrke og kan derfor ikke godkjenne det selv.....

Lenke til kommentar
Dersom huset ditt brenner ned pga. en av dine koblinger hvor varmgang har ført til brann og hr. elektriker har signert samsvarserklæringen for det, ja da er han skyldig deg et nytt hus.

Du får nytt hus på forsikringa men forsikringsselskapet går rett på hr. elektriker som offisielt har utført jobben.

Skulle du dø i brannen blir han også tiltalt for uaktsomt drap.

Dette er ytterste konsekvens.

8266923[/snapback]

 

Dette tigger jo om spørsmålet:

Er det noen her som noen gang har hørt om (vil ha sikre svar helst første andre hånds) at ansvar har blitt gjort gjeldenede overfor noen proff eller amatør for feil på elektrisk anlegg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...