Gå til innhold

"Hobbyelektrikeren" - Post dine bilder her


Anbefalte innlegg

Sikkert mange som jobber som elektrikere her og ser en del rart når de er ute hos folk.

 

Så da tenkte jeg og lage en tråd der man kan poste bilder av "skrekk eksempler/dårlig utført arbeid" gjort av hobby elektrikere, eventuelt "faglærte" som har gjort en dårlig jobb.

 

Hvis du poster et bilde prøv og få med kun eventuelle koblinger i nærbilde så man ikke kan kjenne seg igjen på omgivelsene osv.

 

Begynner med et par nylige.

post-10665-1174940915_thumb.jpg

Endret av Nightwish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du tillatelse av de du har installert hos til å legge ut disse bildene egentlig?

 

Om ikke så er dette straffbart såvidt jeg vet. Var sikkert dette talisar mente notalive...

 

Edit: Ser ikke noe på det siste bildet der som er sikkerhetsmessig så veldig farlig, er for det meste estetiske feil der.

 

Boksen er ikke helt inntil taket.

En kabel som er har får avmantla ytterkappa litt for tidlig.

Dårlige svinger å bøyger på kabelen.

 

Aha! nå så jeg noe som muligens ikke er helt lov på det bildet der, det er ikke brukt k-rør når de to kabelen gjennom veggen..?

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Har de en dårlig holdning fordi enkelte hobbyelektrikere gjør en dårlig jobb? Eller misforsto jeg?

 

Edit: Kunne vel tenkes at han som installerte det der kunne brukt et par minutter ekstra.  :p

8245089[/snapback]

Det er ikke bra å henge ut folk på denne måten dersom dem ikke har samtykket til det. Bildene kan kjennes igjen.

 

Men selve poenget er veldig bra :) Folk bør absolutt ikke leke elektriker uten å vite hva dem holder på med.. Det er vel ulovlig også -- iallfall i forhold til forsikring.

Lenke til kommentar

En privatperson har lov til å jobbe med løst annlegg. Det vil si at han/henne kan skru opp en lampett på veggen med vanlig lampett ledning. Han/henne kan kutte ledningen og sette på en bryter. Men dette gjelder kun løst annlegg, det vil si på godt norsk der man på etterskudd må plugge til ledningen i en stikkontakt. Men er man i tvil på hvordan man gjør det så få hjelp av noen som er eletritker eller har noen elektro/elektronikk utdannelse slik at det blir gjort skikkelig.

 

Når det gjelder fast annlegg, det vil da si ledninger, stikkontakter, koblingsbokser, sikringsskap som blir fast montert på vegg (gjelder ikke lampetter og lampettledning som stiftes enkelt fast i veggen så lenge det er støpsel som skal plugger i kontakt) så må sertifisert elektriker firma gjøre den jobben. Om man gjør dette selv så kan man risikere å ikke få noe igjen på forsikring om noe skulle skje, man kan risikere bøter og annet også regner jeg med. Teknisk sett så kan en vanlig ola/kari nordmann gjøre alt elektrisk jobb i ett hus, legge om alt også sikringskap, men det er strengt forbudt å koble det til strømnettet før det er godkjent av ett sertifisert elektrikerfirma. Og disse tar seg da like mye betalt for den sjekken som regel som det er å faktisk banke opp kablene. Så best å få ett sertifisert og godkjent firma til å ta hele jobben mener nå jeg!

 

Merk at jeg har teknisk fagskole elektronikk som utdannelse så jeg skulle teknisk sett fint klart å utføre jobben selv. Men grunnet lovverket i Norge samt respekt for hva elektrisitet er og kan medføre om kortslutning etc så vil jeg få ett firma til å utføre slik jobb hos meg.

 

Når det gjelder å legge ut slike bilder så er dette litt i gråsonen tror jeg.

Punkt 1, kun de som bor der eller besøker stedet vil kjenne seg igjen. Ergo man henger ikke ut noen direkte når man ikke nevner navn/sted etc eller gjør bildet lett igjenkjennelig.

Punkt 2, man lager ett skrekkgalleri som kan virke avskrekkende på andre som har tenkt å kanskje utføre slik jobb selv og dermed øker sikkerheten på elektriske anlegg rundt omrking i Norge.

Punkt 3, det er ikke etisk korrekt å legge ut uten godkjennelse fra eieren av huset/leiligheten.

Punkt 4, teknisk sett så er vel elektrikere pliktig til å ta bilde om mulig for å dokumentere hvordan det så ut om man tror en uautorisert person har banket kablene selv, men dette er til internt bruk og evt for å anmelde ett forhold.

 

I allefall mine tanker om dette.

Lenke til kommentar

Hvis man kun har med nærbilder av eventtuelle koblinger så er det vel ikke så etisk fordervet eller?

 

Var ikke meningen og rakke ned på dere hobbyelektrikere inne her, men det er jo som kjent ulovelig og installere fast elektrisk utstyr selv.

 

Her flyr jo det lokale el tilsynet rundt med kamera hele tiden og bruker bildene de tar på diverse seminar/kurs osv og "henger" ut de som har gjort arbeidet, dette uten noen spesiell tillatelse, så trodde ikke dette var så ille.

Endret av Nightwish
Lenke til kommentar

Bygninger har ikke copyright når det kommer til bilder, denne loven gjelder bare personer. Og om folk så blir hengt ut for hele verden for deres idiotiske løsninger, som er høyst ulovlige, bør bare tåle den "psykiske påkjenningen" de blir utsatt for.

 

Mvh. Snart Elektriker ^^

Endret av Yahya
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg hadde reagert med stor avsky dersom håndverkeren som holdt på hjemme hos meg tok bilder av hvor jævli det så ut for å deretter legge det ut på nettet. Uansett om det kun er et par ski i bildet eller ikke. Dette har noe med tillit til kunden å gjøre.

Men på den annen side, kan jeg aldri se for meg at jeg skulle spørre en kunde om jeg kunne legge ut bildene av hvor jævli det elektriske anlegget hans var på nettet ;D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579
Har du tillatelse av de du har installert hos til å legge ut disse bildene egentlig?

 

Om ikke så er dette straffbart såvidt jeg vet. Var sikkert dette talisar mente notalive...

 

Hvorfor skulle dette være straffbart? Det er ikke mulig å identifisere, så det er bare tøys.

Lenke til kommentar
Pent var det ikke, og berøringsfarlig på samme tid. Men hva er poenget? Det er trolig ikke brannfarlig, siden det er brukt skikkelige komponenter.

8245694[/snapback]

 

 

Jaha, alle kan få tak i skikkelige komponenter, men det har jo lite og si hvis det de ikke blir installert på en fagmessig måte.

 

Nei det er "trolig" ikke brannfarlig men det bryr vel ikke forsikringsselskapet seg om hvis huset dit brenner ned pga. en hobby installasjon som "trolig" ikke var brannfarlig.

 

Uansett på det bildet er ikke kablene festet (strekkavlastning), lokket på boksen manglet (berøringsfare) , ledningene er avmantlet for mye inne ved koblingsklemmene, en jordings ledning er ikke tilkoblet, en ledning er uten jording i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det der er direkte berøringsfarlig og med stor sansynlighet brannfarlig.

Løse kabler som kun henger i koblinga skaper metallflyt i klemma ved bevegelse i kabelen som i sin tur kan føre til løs kobling og varmgang.

Slike bilder skulle vært obligatorisk.

Har noen skrekkbilder selv men legger de ikke ut da gjenkjennelsesfaktoren spiller for mye inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...