Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er på utkikk etter noen sko som skal tåle vær og vind her i Bergen. Har sett ut to par sko som jeg likte utseendet på.

 

Første paret er Herring Coltham. Utseendet er stas, men er usikker på sålen siden den er både lær og gummi. Har dette mye å bety for senere vedlikehold?

 

Det andre paret er Herring George og selv om de er litt mer dandy, så hadde jeg hatt lite imot å eie dem selv.

 

Og var det ikke noen koder man kunne bruke for å få skotrær eller andre goodies med på denne sida?

Lenke til kommentar

Skal bestille meg RM Williams Comfort Craftsman nå. Var på Agnar Hagen og prøvde et par lignende modeller fra RM Williams og fant ut at UK 10.5 passet perfekt. Regner med at det da er trygt å bestille Craftsman i str UK 10.5.

http://www.bootsonline.com.au/b543N.htm

Usikker på hva jeg skal velge ved "Type of Insole". Poron Comfort Insole (P) eller Blaxland Leather Insole (D)?

 

Og er det noe annet jeg trenger å vite?

Lenke til kommentar

fkm: Hadde de hatt de i brunt eller burgunder hadde det vært ideelt. Du vet ikke om en nettbutikk der det er mulig å få tak i noen jodphur boots i disse fargene?

 

Jeg kommer nok sikkert til å kjøpe Coltham ved lønningstider, men jeg er fristet til å hive med et par til for å ha noen flere sko å rullere med.

Lenke til kommentar

Jeg har george i brunt faktisk.. Tror de har sluttet å produsere dem. Jeg vet at Carmina og C&J har brune jodphurstøvler, men de er en del dyrere enn de fra Herring. Hvis du skal ha to par vintersko syns jeg personlig at det er bedre å starte med to par som er litt mindre like enn de du tenker på nå. Hva med et par chukkas? Christian B har et pent par fra Meermin om jeg ikke tar helt feil, og de har jo også noen greie hos Herring.

Lenke til kommentar

Jeg har et to par chukkas alt. Dog, det ene paret er noe billig ræl jeg måtte ha for å overleve en helg i Stavanger med uventet sludd.

 

Carmina og C&J ble litt vel belastende for den økonomien jeg har pr. dags dato siden jeg ikke har fått somlet meg til å få en jobb sammen med studiene.

 

Kanskje brogues er tingen?

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at den ikke er sikker. Det er kvaliteten på skoene jeg siktet til.

 

Å legge gummisåle over skinnsåler er det mange som mener at er en dårlig ide. Det har blitt diskutert opp og ned her (og andre steder) tidligere, så jeg gidder ikke gjøre noe annet enn å nevne det. Hvis man skal ha gummisåler er det uansett utvilsomt et bedre valg å kjøpe sko som allerede har det fra fabrikkens side.

Lenke til kommentar

Selv om ytterjakker gjerne ser best ut i andre farger enn sort er det vel samtidig et av plaggene hvor det er minst "farlig" at det er sort. Ytterjakker har som regel stoff med ganske mye tekstur, og dekker også gjerne mye av det man har på seg under. Jeg har flere sorte ytterjakker, og jeg bruker brune sko med alle sammen (det har jo også sammenheng med at jeg ikke har noen sorte hverdagssko, men jeg ville ikke gjort det uansett). Selv om det ikke passer helt perfekt sammen ville jeg heller gått for et par brune sko som vil passe til det meste enn et par sorte som bare ser bra ut før du tar av deg ytterjakken (antagelig vil det ikke se bra ut før det heller, da buksen din gjerne vil krasje med de sorte skoene).

 

En av grunnene til at sorte sko fungerer så dårlig med mye er at de gjerne er helt glatte (i motsetning til mange ytterjakker som har mye tekstur, som altså er grunnen til at de kan funke bra på tross av fargen). Sort er den mest formelle fargen, og glatt skinn er den mest formelle typen skinn (ja ja, lakksko...). Det gjør at sorte, glatte sko blir ekstremt formelle, og passer dårlig til det meste av uformelle antrekk. Sorte sko som er semskede eller har en annen form for tekstur er mye enklere å kombinere enn sorte sko som er glatte. Dag har vel noen antrekk i bildetråden hvor dette illustreres godt.

Lenke til kommentar

Da får vel mitt kjøp av sorte sko vente til garderoben har økt betraktelig. Coltham-modellen var jo også rimelig mørk slik at jeg kanskje kan lure et utrent øye hvis jeg noen gang må gå i helsort. Og hvis jeg skal gå full dandy, så har jeg noen lakksko fra Ferner Jakobsen som jeg plukket opp på en bruktbutikk til 65 kroner ;)

 

Fant et par som kan være gode: Herring Burgh. Synspunkter?

Endret av Khalifen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...