Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke glatt skinn til jeans og semsket til dress. Men glatt er mer anvendelig. Kjøp de du har mest lyst på, men til chinos synes jeg ærlig talt glatt er penest.

 

Hvorfor er du på den spanske siden, forresten?

 

Er bare den siden her jeg har funnet de to jeg har lyst på, dessverre er det ingen butikker i nærheten av Larvik som selger monks. Så om du har noen sider hvor jeg kunne ha bestilt ifra, takker jeg på forhånd.

Lenke til kommentar

Semsket er mindre formelt, begge passer til alle antrekkene du har nevnt. De semskede har gummisåle og kan derfor brukes på vinteren uten problemer. (Ja, vet noen bruker lærsåler på vinteren, men vil ikke knekke ryggen jeg, etter at jeg datt flere ganger med lærsåler i fjor) på vinteren).

Semsket skinn vil bli mer skadet av snø og vann om vinteren enn det glatt skinn vil bli, fordi semsket er mer sårbar mot væske.

 

Hvordan klarer dere å falle på isen? Jeg har ikke falt på isen på flere år, uansett sett hva slags såle jeg bruker.

Lenke til kommentar

Semsket er mindre formelt, begge passer til alle antrekkene du har nevnt. De semskede har gummisåle og kan derfor brukes på vinteren uten problemer. (Ja, vet noen bruker lærsåler på vinteren, men vil ikke knekke ryggen jeg, etter at jeg datt flere ganger med lærsåler i fjor) på vinteren).

Semsket skinn vil bli mer skadet av snø og vann om vinteren enn det glatt skinn vil bli, fordi semsket er mer sårbar mot væske.

 

Hvordan klarer dere å falle på isen? Jeg har ikke falt på isen på flere år, uansett sett hva slags såle jeg bruker.

Skal man bruke semsket om vinteren må man passe på å impregnere skoene grundig for beskyttelse og gjerne ha en børste hjemme så man kan børste skitt og evt. grus lett fra skoene regelmessig.

 

Har du hatt lærsåle? Det er latterlig glatt på vinteren. Da snakker jeg om snø og is. Både pakket, hard og løs.

Lenke til kommentar

Du har jo en side med det som ser ut som en ståltrådbørste. Jeg må bruke den på de verste flekkene. Kan forøvrig også anbefale Timberland sitt sett for semsket skinn. Tror jeg betalte 70 kroner for det i butikk. Et viskelær og en børste med syntetiske strå. Fungerer utmerket.

 

Og ja, nye lærsåler kan være en plage. Etter å ha glemt hvordan "break-in" perioden er strollet jeg like a boss over Festplassen i Bergen. Hadde et par snodige skritt da, gitt.

Endret av Phelge
Lenke til kommentar

Det er noen ting som kan bli problematisk med lærsåler om vinteren. Det er asfalt, bratt oppover og underkjølt regn. Har holdt på å gå på trynet på den lille "bakken" opp til Majorstuen stasjonen fra "chateau neuf siden". Men skal vel sies at det kommer an på hvordan såle man har, dette var på noen som ikke er standard som man får fra Loake, Church osv.

Lenke til kommentar

Mitt første par chelsea boots (og for øvrig skikkelige skinn-sko) er på vei, og trenger vedlikeholdsprodukter. Sett bort i fra Saphir Renovator, hva er det mest nødvendige? Evt. hva kan være kjekt å ha i løpet av en vinter?

 

Og hvilke nettsider anbefales for kjøpt av Saphir-produkter? :)

Lenke til kommentar

www.afinepairofshoes.co.uk

Renovateur, krem eller voks (hva som er best av krem og voks gidder jeg ikke begynne å diskutere. Det ender vel med noe sånt som at krem tilfører mest næring mens voks beskytter best mot regn og gir best glans), en god hestehårsbørste eller to og en utvasket bomullst-skjorte.

 

Jeg prøvde nettopp Boot Black sin krem, som kan anbefales. Boot Black er produktene som brukes i den etter hvert berømte youtube-videoen hvor en asiater står i et studio med et bord og pusser en sko. Jeg har aldri prøvd Saphir sin krem, så kan ikke gjøre noen sammenligning, men jeg vil anta begge deler er på høyde med hverandre - AFPOS selger jo ikke lavkvalitetsprodukter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897

Har et par spørsmål om vedlikehold

1. Hva er det man ha for å vedlikeholde skoene? Jeg har ikke råd til å bruke mye penger på det. Er det nok med skokrem, en skobørste og en fille, eller trenger man rens osv også?

2. Vil det påvirke levetiden til skoene dersom man tar de i bruk en gang før man pusser de for første gang? Trenger de til et arrangement snart, men dersom jeg kjøper på nettet så kommer det kanskje ikke frem før etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...