Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Navnet oxford er relatert til det at det er lukket snøring, og har ingenting med stilen/designet på skoen ellers. I utgangspunktet brukte man betegnelsen om helt enkle sko med lukket snøring av type wholecuts, men i dag referer ordet oxford til snøringen.

Kort sagt betyr oxford lukket snøring og derby åpen snøring, det har ingenting med stilen/designet på skoen å gjøre. Du finner alle slags stiler basert på både åpen og lukket snøring, inkludert cap-toe, whole-cut, wingtips, brogues i forskjellige varianter osv.

x1HEy.png

Det her er ikke oxfords, ikke sant?

Lenke til kommentar

Navnet oxford er relatert til det at det er lukket snøring, og har ingenting med stilen/designet på skoen ellers. I utgangspunktet brukte man betegnelsen om helt enkle sko med lukket snøring av type wholecuts, men i dag referer ordet oxford til snøringen.

Kort sagt betyr oxford lukket snøring og derby åpen snøring, det har ingenting med stilen/designet på skoen å gjøre. Du finner alle slags stiler basert på både åpen og lukket snøring, inkludert cap-toe, whole-cut, wingtips, brogues i forskjellige varianter osv.

 

x1HEy.png

 

Det her er ikke oxfords, ikke sant?

I USA blir ofte både oxford og derby kalt oxford, mens hvis de skal spesifisere at det er snakk om sko med lukket snøring brukes balmoral. Det er derfor de her har skrevet oxford om det vi kaller derby.

Endret av TanTheMan
Lenke til kommentar

Nei da, å finne et bilde er ikke umulig, men vis meg et sted jeg kan kjøpe et par, så skal jeg bli mer imponert.

Det bildet er forøvrig photoshoppet, bare for å ha nevnt det...

Så det, men fant søren ikke et bedre bilde i farten til tross for at jeg har sett det ved tidligere anledninger, så vet det skal finnes. Visste bare ikke at det var fullt så sjeldent. Litt synd, for jeg liker det.

 

Jeg likte det, faktisk! Koster ikke alt for må å få lagd noen heller; Meermin har f.eks. ikke alt for ille pris.

Temptations!

Lenke til kommentar

Nei. Oxford = balmorals og derbys = bluchers i USA. Grunnen til at de har skrevet oxfords til det bildet er med stor sannsynlighet fordi de ikke vet bedre.

Jeg har det herfra:

"The meanings of the terms Oxford and Balmoral vary geographically; in the U.S., "Balmoral" is synonymous with "Oxford" in U.K. usage (as described in this article), while "Oxford" is often used to refer to any "dressy" style of lace-up shoe, including the Blücher (Derby)"

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Oxford_shoe

Lenke til kommentar

Surfe etter klær er det kjedeligste jeg vet, så spør dere om hjelp. Må bestille nye sko nå, og det skal helst være sko som kan brukes til alt nå i sommer, og starten av høsten. Komfortabelt er viktig, men de skal se litt kule ut. Vurderer sånne lave Vanssko, men de er så dritt å spille fotball med, men orker så klart ikke noen kjipe joggesko heller.

 

Tips? :D

Lenke til kommentar

Som lite moteinteressert gutt så har jeg egentlig alltid levd etter regelen å ha ett par sko til en hver tid. Det er jo igrunn lite classy, og kanskje en uvane jeg burde venne.

 

Hva er den vanlige oppskriften av antall sko for en mann med stil, Herr Brun?

Lenke til kommentar

Enig der. Kjøp deg et billig par fotballsko, i tillegg til et par du kan bruke ellers.

Ved å bruke normale sko til fotball, vil de bli stygge etter bare noen timer. Etter en del dager med fotball, begynner de rett og slett å bli slitte. Selverfart :)

Vanlige sko er ikke ment for ballspill.

 

Selv har jeg et par fotballsko, kanskje en 5 par fritidssko og sko jeg bruker på skolen o.l. To par vintersko, og en haug med sko jeg bruker til drittjobber. (Hagearbeid, når jeg klipper plenen osv.) Eneste jeg mangler er et par pensko eller to.

 

Om du har noen slitte og gamle sko, kan jo de funke til fotball.

 

Vil i hvert fall hatt to par sko til bruk om sommeren, pluss da et par fotballsko. Å bruke et par sko til alt er idiotisk etter min mening.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Hvis du bare skal ha et par sko ville jeg kjøpt et par Superga eller noe tilsvarende. De kan fint vaskes i maskin, og er så billige at det ikke er irriterende å måtte kaste dem på slutten av sommeren hvis de er helt utslitte. De er sikkert helt greie å spille fotball med. Det optimale er selvfølgelig som de andre sier å kjøpe to eller flere par... Uansett, her er en link: http://www.superga.co.uk/item/Brand_Superga2750CotuClassic_360_0_23_1.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...