Gå til innhold

Den massive skotråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

41,5 eller 42. Jeg bruker 43,5 (UK 9,5) i Loake/Herring-sko med Loake-lest, de passer fint. Har Torino i 43, men hadde jeg skullet bestille dem på nytt tror jeg heller jeg ville gått for 42.5. Jeg bruker ikke sokker mine Torinos.

Lenke til kommentar

Sooo.. falt for fristelsen til å bestille et nytt par pensko. De var dyre (for meg iallefall). 2100 kr, og for det vil jeg normalt kunne kjøpe 2 par sommersko og 1 nytt par greie pensko.

Kan noen hjelpe meg med å rettferdiggjøre dette kjøpet?

Fikk svært lite hjelp av samboeren min; "hvis du føler du har råd så gjør du det".

Men jeg føler ikke jeg har råd til å kjøpe nye sommersko nå hehe.

Så spørsmålet blir om det er verdt å legge så mye penger i pensko som jeg kun kommer til å bruke noen få ganger i året?

Lenke til kommentar

Tja. Kvaliteten er vel mest sannsynlig mye bedre en et par pensko til 800 eller under kroner.

De kommer sikkert til å holde i mange år, så lenge du tar godt vare på dem. Bruker et skotre, og at du vedlikeholder dem etter bruk.

Link til disse skoene om de finnes på nettet?

Selv så synes jeg at det er verdt å legge litt penger i pensko, men nå er jeg også veldig glad i sko, og legger gladelig en del penger i det.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Et slikt skokjøp kan absolutt rettferdiggjøres, dama klagde på det samme helt til hun kjøpte seg en veske til 6k,-.

 

TLDR: Få dama til å kjøpe veske til 6k.

 

På det seriøse planet, et slikt skokjøp er en av de beste investeringene man kan gjøre. For det første er de penere enn hva 99% av alle andre går med, for det andre vil de holde lengere enn andre sko, de vil også holde seg bedre gjennom den perioden og vil faktisk bli penere jo mer personlighet, såklat "patina", de får.

 

Hvis jeg skulle gi deg en rask liste av hva du absolutt MÅTTE ha, så ville det vært:

1. Skotrær

2. En eller annen fuktighetsgiver til læret. Saphir Renovateur er sterkt anbefalt av alle som har noe å si på dette området. afinepairofshoes.com er et av de billigste stedene du kan få tak i dette.

3. Børste

 

Skotrær skal stå i skoene konstant når du ikke bruker dem. Tørk av skoene hvis de blir skitne med en lett fuktet klut, og børst dem etter hvert bruk. Rundt hver 5.-6. gang de er brukt, eller røfflig annenhver måned hvis de ikke blir brukt så ofte, smør dem inn med Reno, horav du trenger kun en mengde på en størrelse med en ert per sko. Ved å gjøre dette vil skoene vare deg rundt tre-fire ganger så lenger enn om du ikke gjør det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sooo.. falt for fristelsen til å bestille et nytt par pensko. De var dyre (for meg iallefall). 2100 kr, og for det vil jeg normalt kunne kjøpe 2 par sommersko og 1 nytt par greie pensko.

Kan noen hjelpe meg med å rettferdiggjøre dette kjøpet?

Fikk svært lite hjelp av samboeren min; "hvis du føler du har råd så gjør du det".

Men jeg føler ikke jeg har råd til å kjøpe nye sommersko nå hehe.

Så spørsmålet blir om det er verdt å legge så mye penger i pensko som jeg kun kommer til å bruke noen få ganger i året?

 

Som de andre nevner så rettferdiggjør du dette for deg selv ved at du nå antageligvis har et par som varer i 10 år, kanskje enda lenger (hvis du ikke bruker de ofte og steller pent med de). Mot at du måtte kjøpe nye annenhvert år.

 

Sommersko er ofte en motegreie og kan endre seg fra år til år, de har også i mitt tilfelle en lei tendens til å bli befengt av en svært ufin odør mot slutten av sesongen hvorpå de går i søppeldunken. Derfor bruker hvertfall jeg lite penger på de skoene jeg bruker mest, men mer på et finere par som brukes på fritid, ferie osv. Pensko er dog en mer tidløs greie og du sliter de ikke ut med det første så her er det mer naturlig å bruke mer penger for ordentlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Oi! Mange flott tips her. Fantastisk :)

Har et par oppfølgningsspørsmål;

Når det gjelder børste, er det noen typer som bør / ikke bør brukes med lær, eller kan jeg bare bruke det enkleste og beste av type skobørste?

Christian B: når du sier jeg skal børste de etter hvert bruk, hva bør jeg bruke her? Reno skal kun brues av og til forstod jeg.

 

Ellers takk for tilbakemeldinger fra dere andre også!

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale denne børsten (Large, Natural). Gigantisk børste som er veldig fin å bruke til å børste skoen, billig er den også.

Når du skal børste dem etter bruk er det bare å putte i skotrær og børste hver sko i rundt 1-2 minutter.

Reno brukes bare av og til ja, den påføres på skoen, tørker mens du påfører på den andre skoen og børstes etter du er ferdig med påføringen på den andre skoen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjempebra, da blir det litt småshopping :)

Det er unødvendig med krem eller polish?

Har som nenvt ikke hatt sko av denne kvalitet før, men tidligere har jeg alltid brukt noe polish alà Kiwi (eller hva det heter) for å smøre på før jeg har brukt de. Det var helt vanlig, sorte dressko.

Poenget nå er vel kanskje at dette blir overflødig så lenge man steller de slik som du har nevnt Christian B?

Lenke til kommentar

Nei, det er ikke unødvendig, men det er litt forskjellige bruk. Krem vil gi farge og næring til læret; har du fått et merke etter å ha skubbet skoen borti noe, vil kremen føre til at det blir mye mindre synlig ved å fylle det med farge. Voks brukes for å gi skoen glans og personlig preg. Vil du ha en mørkere tå på skoen, kan både krem og polish brukes sammen for å få til dette. Hanger Projects guide på hvordan sko skal pusses er en av de bedre jeg har sett, og afinepairofshoes har alt det du trenger.

Hvis du vil ha en litt mer steg-for-steg guide og generell hjelp kan du bare PM meg, må ha noe å gjøre enn bare å lese til eksamen. :p

 

Edit: Voks og krem er for meg et must, men hvis du BARE skal ha de essensielle trenger du det ikke.

Endret av Christian B
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...