Gå til innhold

Hva er din Favoritt Dialekt,


Kiro

Anbefalte innlegg

Moldensere har en fin dialekt!  :D

Er selv derfra, men jeg synes også at sørlendingene i kristiansand har en litt morsom dialekt :)

Men er det noen dialekter jeg hater , så er det bergensisk, og de fra stavanger o.l

Det knyter seg i kroppen når jeg hører de jævla "RRRRRR" 

De klarer jo ikke å snakke normalt!

 

 

:tease:

8324885[/snapback]

 

 

 

Øøøøøhhhh... de skarrer i Kristansand også, hvis det er det du mener med "RRRRRR".

 

Skarring er mer og mer på vei inn, men du trenger jo ikke like det for det. Jeg tipper at tv-reporteren Hans Wilhelm Steinfeld sikkert må høre vææældig brrrutal ut i dine ørrrerrr. :)

 

Dialekten fra Molde er fin, det er jeg helt enig i!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moldensere har en fin dialekt!  :D

Er selv derfra, men jeg synes også at sørlendingene i kristiansand har en litt morsom dialekt :)

Men er det noen dialekter jeg hater , så er det bergensisk, og de fra stavanger o.l

Det knyter seg i kroppen når jeg hører de jævla "RRRRRR" 

De klarer jo ikke å snakke normalt!

 

 

:tease:

8324885[/snapback]

 

 

 

Øøøøøhhhh... de skarrer i Kristansand også, hvis det er det du mener med "RRRRRR".

 

Skarring er mer og mer på vei inn, men du trenger jo ikke like det for det. Jeg tipper at tv-reporteren Hans Wilhelm Steinfeld sikkert må høre vææældig brrrutal ut i dine ørrrerrr. :)

 

Dialekten fra Molde er fin, det er jeg helt enig i!

8324937[/snapback]

 

 

 

Jaja, det er sant d altså... Men den er litt mykere.. Den er ikke så ufattelig skarp.. Det gjør ikke det bedre at de snakker uhorvelig fort.. :p

 

Flytt til Molde du :love::p

Lenke til kommentar
Moldensere har en fin dialekt!  :D

Er selv derfra, men jeg synes også at sørlendingene i kristiansand har en litt morsom dialekt :)

Men er det noen dialekter jeg hater , så er det bergensisk, og de fra stavanger o.l

Det knyter seg i kroppen når jeg hører de jævla "RRRRRR" 

De klarer jo ikke å snakke normalt!

 

 

:tease:

8324885[/snapback]

 

 

 

Øøøøøhhhh... de skarrer i Kristansand også, hvis det er det du mener med "RRRRRR".

 

Skarring er mer og mer på vei inn, men du trenger jo ikke like det for det. Jeg tipper at tv-reporteren Hans Wilhelm Steinfeld sikkert må høre vææældig brrrutal ut i dine ørrrerrr. :)

 

Dialekten fra Molde er fin, det er jeg helt enig i!

8324937[/snapback]

 

 

 

Jaja, det er sant d altså... Men den er litt mykere.. Den er ikke så ufattelig skarp.. Det gjør ikke det bedre at de snakker uhorvelig fort.. :p

 

Flytt til Molde du :love::p

8324949[/snapback]

 

 

Hans Wilhelm Steinfeld er som en sirkelsag kontra en sørlending, når vi snakker om skarre-r-en. Men bergensere skarrer normalt ikke så ille som den godeste Steinfeld.

 

Bergensk er en ganske speisell dialekt, som skiller seg klart fra omegnen, og vel så det. De har bl. a. bare to kjønn; han- og intetkjønn. Til og med når de skriver, velger de gjerne vekk hunkjønn.

 

Bergensere er tydeligvis folk man enten elsker eller hater. Jeg har vært mye i Bergen, og er glad i byen og bergenserne. De er kanskje "stor' i kjæften", men de er gode som gull.

 

Molde har jeg aldri vært i, men som sagt, liker jeg dialekten godt. :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Moldensere har en fin dialekt!  :D

Er selv derfra, men jeg synes også at sørlendingene i kristiansand har en litt morsom dialekt :)

Men er det noen dialekter jeg hater , så er det bergensisk, og de fra stavanger o.l

Det knyter seg i kroppen når jeg hører de jævla "RRRRRR" 

De klarer jo ikke å snakke normalt!

 

 

:tease:

8324885[/snapback]

 

 

 

Øøøøøhhhh... de skarrer i Kristansand også, hvis det er det du mener med "RRRRRR".

 

Skarring er mer og mer på vei inn, men du trenger jo ikke like det for det. Jeg tipper at tv-reporteren Hans Wilhelm Steinfeld sikkert må høre vææældig brrrutal ut i dine ørrrerrr. :)

 

Dialekten fra Molde er fin, det er jeg helt enig i!

8324937[/snapback]

 

 

 

Jaja, det er sant d altså... Men den er litt mykere.. Den er ikke så ufattelig skarp.. Det gjør ikke det bedre at de snakker uhorvelig fort.. :p

 

Flytt til Molde du :love::p

8324949[/snapback]

 

 

Hans Wilhelm Steinfeld er som en sirkelsag kontra en sørlending, når vi snakker om skarre-r-en. Men bergensere skarrer normalt ikke så ille som den godeste Steinfeld.

 

Bergensk er en ganske speisell dialekt, som skiller seg klart fra omegnen, og vel så det. De har bl. a. bare to kjønn; han- og intetkjønn. Til og med når de skriver, velger de gjerne vekk hunkjønn.

 

Bergensere er tydeligvis folk man enten elsker eller hater. Jeg har vært mye i Bergen, og er glad i byen og bergenserne. De er kanskje "stor' i kjæften", men de er gode som gull.

 

Molde har jeg aldri vært i, men som sagt, liker jeg dialekten godt. :)

8326836[/snapback]

 

 

Haha, ja han Steinfeld får jeg kramper av å høre på... :tease:

Lenke til kommentar
Enig! Flyttet til Bergen for å studere og bodde i byen i over 10 år. Jeg elsker både bergensere og den bergenske dialekten. Om jeg noen sinne flytter tilbake til Norge, så blir det til Bergen, ja...

8326907[/snapback]

 

 

Ble kjent med mange bergensere da jeg studerte (på Stord), og i en periode da jeg hadde førstegangstjeneste, var jeg stasjonert i Bergen (Håkonsvern).

 

Har også hatt en del kontakt med sotraværinger (Sotra er et øyrike vest for Bergen). Det er også kjempegreie folk.

 

Det eneste jeg ikke liker, er når de synger på bergensk. Slik som Jan Eggum. Jeg har truffet Jan Eggum, og det var en veldig hyggelig kar, som skriver gode låter og ennå bedre tekster, og er en sann mester på gitar.

Lenke til kommentar
Moldensere har en fin dialekt!  :D

Er selv derfra, men jeg synes også at sørlendingene i kristiansand har en litt morsom dialekt :)

Men er det noen dialekter jeg hater , så er det bergensisk, og de fra stavanger o.l

Det knyter seg i kroppen når jeg hører de jævla "RRRRRR" 

De klarer jo ikke å snakke normalt!

 

 

:tease:

8324885[/snapback]

 

 

 

Øøøøøhhhh... de skarrer i Kristansand også, hvis det er det du mener med "RRRRRR".

 

Skarring er mer og mer på vei inn, men du trenger jo ikke like det for det. Jeg tipper at tv-reporteren Hans Wilhelm Steinfeld sikkert må høre vææældig brrrutal ut i dine ørrrerrr. :)

 

Dialekten fra Molde er fin, det er jeg helt enig i!

8324937[/snapback]

 

 

 

Jaja, det er sant d altså... Men den er litt mykere.. Den er ikke så ufattelig skarp.. Det gjør ikke det bedre at de snakker uhorvelig fort.. :p

 

Flytt til Molde du :love::p

8324949[/snapback]

 

 

Hans Wilhelm Steinfeld er som en sirkelsag kontra en sørlending, når vi snakker om skarre-r-en. Men bergensere skarrer normalt ikke så ille som den godeste Steinfeld.

 

Bergensk er en ganske speisell dialekt, som skiller seg klart fra omegnen, og vel så det. De har bl. a. bare to kjønn; han- og intetkjønn. Til og med når de skriver, velger de gjerne vekk hunkjønn.

 

Bergensere er tydeligvis folk man enten elsker eller hater. Jeg har vært mye i Bergen, og er glad i byen og bergenserne. De er kanskje "stor' i kjæften", men de er gode som gull.

 

Molde har jeg aldri vært i, men som sagt, liker jeg dialekten godt. :)

8326836[/snapback]

 

 

Haha, ja han Steinfeld får jeg kramper av å høre på... :tease:

8326901[/snapback]

 

 

He, he... :)

 

Men han holder på bærrrrgænskæn, det skal han jaggu ha!

 

Selv om det høres ut som han skyter med mitraljøse og jobber foran en sirkelsag når han snakker.

 

 

Molde-dialekten er veldig behagelig å høre på. Og flott tonefall.

Lenke til kommentar
Jeg liker: Bergensk! Mitt morsmål  :w00t:

 

Jeg kan ikke fordra Oslosk (eller hva dere kaller det) YUK! :sick:

8249406[/snapback]

 

LOL

 

Forskjellene på f.eks. overklassevestkantsk og arbeiderklasseøstkantsk er jo veldig stor.

8253572[/snapback]

 

 

Synes de snakker veldig ålreit i Oslo. Dessuten er de tidlig ute med kuule uttrykk.

Lenke til kommentar
Kristiansand dialekt er fin, det samme med haugesund dialekt :)

 

 

Møredialekt er nesten like ille som bergensdialekt  :tease:

8324946[/snapback]

 

 

Kristiansandsdialekt er sol og det blide Sørlandet.

 

Haugesundsk er siste stoppested før det mye mer syngende tonefallet man finner fra Karmøy, og ikke minst, videre sørover. På Karmøy går også grensa for "bløde" konsonanter. Haugesundsk er typisk rogalandsk, og det er mye likhet mellom Haugesund og Stavanger, om man ser bort fra syngende tonefall og bløde konsonanter. Karmøy har tradisjonelt en sterkere tilknytning til Stavanger enn Haugesund.

 

Jeg snakker selv haugesundsk, men vet ikke helt hva jeg synes om dialekten. Det jeg synes er fint, er at haugesunderne ikke tar etter mye større nabobyer som Stavanger og Bergen.

 

Haugesund er en by å bli veldig glad i, og folkene er hyggelige, åpne og rett-fram.

 

Stavangersk er fint å høre på, og siddisene er hyggelige folk! Det samme har jeg sagt om bergenserne.

 

Stavanger er Norges 4. største by, men selvtilliten har de i orden, kontra de som ligger foran på listen. Stavanger (ca 115.00 innb.) er hovedstaden i Rogaland, som nå har ca 400.000 innbyggere, og er et meget kjøpekraftig fylke, og er et viktig fylke mht. (olje)industri, varehandel og jordbruk. Før var det: Eg e fra Stavanger; gjørr det någe? Nå er det: Eg e fra Stavanger; va' det någe?!!

 

 

"Den oppmerksomme leser" har garantert funnet ut at jeg er interessert i, og opptatt av dialekter. :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Kristiansand dialekt er fin, det samme med haugesund dialekt :)

 

 

Møredialekt er nesten like ille som bergensdialekt  :tease:

8324946[/snapback]

 

 

Kristiansandsdialekt er sol og det blide Sørlandet.

 

Haugesundsk er siste stoppested før det mye mer syngende tonefallet man finner fra Karmøy, og ikke minst, videre sørover. På Karmøy går også grensa for "bløde" konsonanter. Haugesundsk er typisk rogalandsk, og det er mye likhet mellom Haugesund og Stavanger, om man ser bort fra syngende tonefall og bløde konsonanter. Karmøy har tradisjonelt en sterkere tilknytning til Stavanger enn Haugesund.

 

Jeg snakker selv haugesundsk, men vet ikke helt hva jeg synes om dialekten. Det jeg synes er fint, er at haugesunderne ikke tar etter mye større nabobyer som Stavanger og Bergen.

 

Haugesund er en by å bli veldig glad i, og folkene er hyggelige, åpne og rett-fram.

 

Stavangersk er fint å høre på, og siddisene er hyggelige folk! Det samme har jeg sagt om bergenserne.

 

Stavanger er Norges 4. største by, men selvtilliten har de i orden, kontra de som ligger foran på listen. Stavanger (ca 115.00 innb.) er hovedstaden i Rogaland, som nå har ca 400.000 innbyggere, og er et meget kjøpekraftig fylke, og er et viktig fylke mht. (olje)industri, varehandel og jordbruk. Før var det: Eg e fra Stavanger; gjørr det någe? Nå er det: Eg e fra Stavanger; va' det någe?!!

 

 

"Den oppmerksomme leser" har garantert funnet ut at jeg er interessert i, og opptatt av dialekter. :)

8327293[/snapback]

 

Dialektar er spanande! Det er fascinerande å høyre kor mange måtar ein kan snakke norsk på :p Eg tykkjer, som du, at ein bør halde på si eiga dialekt. Altfor mange endrar dialekta si, og snakkar likare dialektane dei har i dei store nabobyane. Skammeleg. Nei, hald på di eiga dialekt seier no eg!

Lenke til kommentar
Kristiansand dialekt er fin, det samme med haugesund dialekt :)

 

 

Møredialekt er nesten like ille som bergensdialekt  :tease:

8324946[/snapback]

 

 

Kristiansandsdialekt er sol og det blide Sørlandet.

 

Haugesundsk er siste stoppested før det mye mer syngende tonefallet man finner fra Karmøy, og ikke minst, videre sørover. På Karmøy går også grensa for "bløde" konsonanter. Haugesundsk er typisk rogalandsk, og det er mye likhet mellom Haugesund og Stavanger, om man ser bort fra syngende tonefall og bløde konsonanter. Karmøy har tradisjonelt en sterkere tilknytning til Stavanger enn Haugesund.

 

Jeg snakker selv haugesundsk, men vet ikke helt hva jeg synes om dialekten. Det jeg synes er fint, er at haugesunderne ikke tar etter mye større nabobyer som Stavanger og Bergen.

 

(klippet her)

 

Stavangersk er fint å høre på, og siddisene er hyggelige folk! Det samme har jeg sagt om bergenserne.

 

(klippet her)

 

"Den oppmerksomme leser" har garantert funnet ut at jeg er interessert i, og opptatt av dialekter. :)

8327293[/snapback]

 

Dialektar er spanande! Det er fascinerande å høyre kor mange måtar ein kan snakke norsk på :p Eg tykkjer, som du, at ein bør halde på si eiga dialekt. Altfor mange endrar dialekta si, og snakkar likare dialektane dei har i dei store nabobyane. Skammeleg. Nei, hald på di eiga dialekt seier no eg!

8337396[/snapback]

 

For meg blir det helt feil å snakke noe annet enn haugesundsk til nordmenn.

 

Dersom jeg er i Danmark, får danskene samme "behandling". Å snakke bokmål til dem er ikke noe tema.

Nå er ikke danskene kjent for å ha godt språkøre, og selv om Norge var under Danmark i... 600 år (?) tror de vi er svensker. Akkurat det er forsåvidt litt forståelig, for det høres nok mer svensk enn østlandsk ut, det skal danskene ha.

 

Dersom danskene ikke forstår meg, slår jeg om til dansk. Spesielt siste gang jeg var i Danmark, vågde jeg å prøve dansken, og de forsto meg i alle fall bedre da, enn når jeg snakket haugesundsk.

 

Hadde de ikke forstått dansken min, hadde jeg fortsatt på engelsk. Jeg høres kanskje teit ut, men jeg nekter å snakke bokmål eller å knote..

 

En morsom historie var da jeg var i Vejle for noen år siden. 3-4 dritafulle dansker satt på nabobordet, og jeg traff en av dem i baren. Han spurte om jeg kom fra Færøyene. Det var kanskje ikke så dumt foreslått. Han hørte i alle fall at vi ikke var svenske.

Lenke til kommentar

Til dansker og svensker prater jeg gjerne østlandsdialekt. Det faller meg nesten like naturlig som å prate Moldedialekta ellers, egentlig ... Angående Moldedialekta er det viktig å skille mellom de som faktisk tør holde på dialekta og de som ikke tør det. Karita Bekkemellem er flink, Bondevik er ikke. Røkke er en fortapt sjel.

Lenke til kommentar

Storda-dialektå.

 

 

Hadde ei litt eldre jente som sjef da jeg var på Lidl, hun hadde en slik dialekt og var nesten litt koselig og prate med henne når hun nevnte alt det jeg gjorde feil.

 

edit: eller synes jeg jenter som prater bergensk er litt artig.

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Til dansker og svensker prater jeg gjerne østlandsdialekt. Det faller meg nesten like naturlig som å prate Moldedialekta ellers, egentlig ... Angående Moldedialekta er det viktig å skille mellom de som faktisk tør holde på dialekta og de som ikke tør det. Karita Bekkemellem er flink, Bondevik er ikke. Røkke er en fortapt sjel.

8349686[/snapback]

 

 

Hahaha, så sant så sant :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...