Gå til innhold

Hva er din Favoritt Dialekt,


Kiro

Anbefalte innlegg

Oslo Østsk, hvis det er det det heter. Liker også Stavangersk på damer. Misliker Bergensk. Det er bare stygt. Karer ikke de skarre-r'ene.

8642159[/snapback]

Det skarres i Stavanger også. :p

 

 

Her kommer Reven som gjeter på min dialekt.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Reven som gjete

 

Det va ein gang ei kåna så sko ut og leia seg ein gjetår. Så møtte hu ein bjørn.

 

”Kor ska du hen,” sa bjørnen.

 

”Å, eg ska ut å leia meg gjetår,” sa kånå.

 

”Vil du ikkje ha meg så gjetår?” sporte bjørnen.

 

”Jo, bare du kan lokka, så, ” sa kånå.

 

”Hø-iii!” sa bjørnen.

 

”Nei, deg vil eg ikkje ha,” sa kånå då hu hørte det, og gjekk sin vei.

 

..

Då hu hadde gått et stykke te, møtte hu ein rev.

 

”Kor ska du hen?” sa reven.

 

”Å, eg ska ut å leia meg ein gjetår,” sa kånå.

 

”Vil du ikkje ha meg te gjetår?” sporte reven.

 

”Jo, bare du kan lokka, så” sa konå.

 

”Dill-da-hom” sa reven så fint.

 

”Ja, deg vil eg ha te gjetår,” sa kånå og så satt hu reven te å gjeta buskabe nas.

 

Fyste (korte vokaler) dagen reven gjeda, spiste han opp alle gjeidane te kånå. Den andre dagen gjor han enne på alle sauane ’nas. Den tredje dagen spiste han opp alle kyrå.

 

Då han kom hjem om kvellen sporte han kånå kor han hadde gjort av buskapen ’nas.

 

”Skallen e i elvå og kroppen i skogen” sa reven.

 

Hu sto nettopp og kjerna smør (lang vokal), men hu syns ligavel hu måtte se itte buskabe. Mens hu va vekke, smatt reven ned i kjernå og spiste opp fløden. Då konå kom hjem igjen, og kasta det itte reven, så han fekk ein skvett på ennen av halen. Derfår har reven kvide haletipp.

 

Noen som klarer å gjette hvor jeg er fra?

8764163[/snapback]

 

Stavanger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker nordnorske dialekter ganske godt, men brautende bergensk faller absolutt ikke under mine favorittdialekter :)

 

Jeg kunne egentlig tenkt meg en litt "renere" dialekt enn den jeg snakker. Det hele er egentlig et sammensurium av diverse trønderdialekter, samt østnorsk/bokmål.

 

I min hjembygd er det lett å se/høre at det er i ferd med å skje endringer i talemålet. Jeg vil tippe at omtrent halvparten av min generasjon snakker den dialekten som foreldregenerasjonen snakker (med visse endringer selvsagt), mens den andre halvparten snakker det som kan minne om Trondheimsdialekt.

Eksempel:

Jeg sier: "Æ har vært på skola i dag"

Min mor sier: "E hi virri på skula/skulinj i dag" (Er ikke sikker på om det skal være "skula" eller "skulinj". Har noe med kasus å gjøre, og jeg er ikke helt stø på "grammatikkreglene" :p)

Lenke til kommentar

Min egen!

Dovrisk

Eller Nord-gudbrandsdalsk, veldig tjukk dialekt.

Kæ du driv mæ da? (hva driver du med da)

de sat ei skattu på haffelun på Hjerkjinn i gjår å åt tælla tyting (Det satt en skjære på gjerdet på Hjerkinn i går å spiste frossen tyttebær)

Hvis du skjønner.

Har også sansen for Nordland-dialekt, har selv en onkel fra der og han er rå!

Trøndersk er og en fin dialekt.

Lenke til kommentar
Oslo Østsk, hvis det er det det heter. Liker også Stavangersk på damer. Misliker Bergensk. Det er bare stygt. Karer ikke de skarre-r'ene.

8642159[/snapback]

Det skarres i Stavanger også. :p

 

 

Her kommer Reven som gjeter på min dialekt.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Reven som gjete

 

Det va ein gang ei kåna så sko ut og leia seg ein gjetår. Så møtte hu ein bjørn.

 

”Kor ska du hen,” sa bjørnen.

 

”Å, eg ska ut å leia meg gjetår,” sa kånå.

 

”Vil du ikkje ha meg så gjetår?” sporte bjørnen.

 

”Jo, bare du kan lokka, så, ” sa kånå.

 

”Hø-iii!” sa bjørnen.

 

”Nei, deg vil eg ikkje ha,” sa kånå då hu hørte det, og gjekk sin vei.

 

..

Då hu hadde gått et stykke te, møtte hu ein rev.

 

”Kor ska du hen?” sa reven.

 

”Å, eg ska ut å leia meg ein gjetår,” sa kånå.

 

”Vil du ikkje ha meg te gjetår?” sporte reven.

 

”Jo, bare du kan lokka, så” sa konå.

 

”Dill-da-hom” sa reven så fint.

 

”Ja, deg vil eg ha te gjetår,” sa kånå og så satt hu reven te å gjeta buskabe nas.

 

Fyste (korte vokaler) dagen reven gjeda, spiste han opp alle gjeidane te kånå. Den andre dagen gjor han enne på alle sauane ’nas. Den tredje dagen spiste han opp alle kyrå.

 

Då han kom hjem om kvellen sporte han kånå kor han hadde gjort av buskapen ’nas.

 

”Skallen e i elvå og kroppen i skogen” sa reven.

 

Hu sto nettopp og kjerna smør (lang vokal), men hu syns ligavel hu måtte se itte buskabe. Mens hu va vekke, smatt reven ned i kjernå og spiste opp fløden. Då konå kom hjem igjen, og kasta det itte reven, så han fekk ein skvett på ennen av halen. Derfår har reven kvide haletipp.

 

Noen som klarer å gjette hvor jeg er fra?

8764163[/snapback]

 

Stavanger?

8765268[/snapback]

 

Åh.. var det så lett?

 

Jaja, rett var det. For å være pirkete kan jeg legge til at jeg bor i utkanten, og derfor snakker litt breiere enn det de gjør lenger inne i byen.

Lenke til kommentar

det snakkes bredt i stavanger sentrum og, bare litt mer variert utover innbyggerne.

 

Liker egentlig de fleste kystdialektene fra arendal til bergen.

 

Er bare en dialekt jeg mislike, Ålesundsdialekten KAN være fryktelig, særlig på ei pipete jentestemme. Østlandsdialekten er jeg bare lei av, fått nok av den på tv, nyheter, filmer, serier. Det er en skam at så mange reportere og mennesker som er i media legger dialekten om for å tilfredsstille det sentrale østlandet. Slik som sentralbanksjef Svein Gjedrem fra det lille øysamfunnet Finnøy utenfor Stavanger.

 

Skulle ønske nynorsk ble innført som normalen på Vestlandet, hater at jeg har skrevet bokmål siden 1.klasse. Føler meg så skitten :hrm:

Lenke til kommentar

Antar at jeg hadde hørt om bokmål. Jo, klart var det lærere, men undervisningen foregikk på bokmål. Du har rett til å skrive og få rettet på nynorsk, men tror ikke du har rett på nynorsk undervisning i "bokmålsland". Hadde ikke orket å gått på en skole som lå på andre siden av byen for å gå i nynorsk klasse. :ph34r:

Lenke til kommentar
Man kan ikke snakke bokmål, ei heller nynorsk.

8196957[/snapback]

 

Oslosk, da. "Vanlig" snakk.

 

F.eks: Jeg sier "e" istedenfor "jeg", men jeg snakker ikke like "blaudt" som en ordentlig Arendalitt. Sier ikke "kage", men "kake", ikke "bagå", men "bakå" osv. Istedenfor -er-edninger bruker jeg å-endinger (bakå, løpå, kjørå osv)

8197063[/snapback]

Akkurat det samme gjør jeg :D

Men så må det nevnes at jeg bor i Bergen, hvor jeg har bodd i 13 år. Men jeg legger aldri om til bergensk :nei:

 

Synes trønderdialekt er dødskult :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Sørlandsdialekten vinner en soleklar seier her.

8866813[/snapback]

Ugg... er det en dialekt jeg ikke liker, så må det bli Kristiansandsdialekten med sine "blaude konsonanter". :ermm:

 

Selv om jeg bor på sørlandet, snakker jeg...eeeh... en slags blanding av Stavanger- og Haugesundsdialekt. :hmm:

 

Personlig har jeg sansen for trønderdialekt, spesielt på jenter. Den er så "søt" liksom. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...