Gå til innhold

Bevar det norske språk!


Anbefalte innlegg

det naturlege målet i Noreg er sjølvsagt høgnorsk. det er det målet som hev eksistert leingst, det er det målet som vert snakka kring i distrikta ( distrikta = noreg, byar = einkle offer for kulturimperialismen ), det hev dei eldste tradisjonane. eg kunne fortsatt mykje leingre. men det vil sikkert kjeda dykk austarlendarar.

bokmål, rigsmaal, dansk.... kall det kva du ynskjer. det er og vert dansk med modifikasjoner. det hev ingen røter i noregs historie. eg er ingen nasjonalist, rasist eller fascist. eg tykkjer det er trist at austlandet so lett har rive ned forsvarsmuren. det er sjølvklart at rigsmaalet har historiske røter. men desse røtene er danske, ikkje norske. burde me ikkje då gå inn for å skapa vårt eige mål, som ikkje skal vera basert på undertrykkjaranes mål ? ta utgjengepunkt i dei gamle norske måli istadenfor ? desse synspunkta er mine, ein fanatisk målmann. men du etterlyste dei :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her.


 

Man bør strebe etter å skrive mest mulig riktig. Det er jeg enig i. Problemet er når Word, medier, folk som burde vite bedre mm gjør feil og hyppige sådanne, smitter det over på mange. Det er umulig å luke ut sånt, og håpløst å kreve noe slikt på et forum slik som dette. Litt toleranse gjør ting mer levelig.

 

Jeg antar at du faktisk mener dette alvorlig, og ikke nedverdiger deg selv til ussel trolling.

 

Quote:


Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar.


 

Fullstendig håpløst. Herr Rektor med flere har prøvd, til ingen nytte.

 

Quote:


Den 2002-12-12 12:11, skrev Treat:

folk som simen som burde stenges ute...


 

Man har lov til å ytre sin mening her på forumet. La moderatorene vurdere eventuelle tiltak. Utestenging er IMO et latterlig krav.

 

Quote:


Den 2002-12-12 12:16, skrev Zork:

Glasshus. Stein. Ikke så lurt å kaste.


 

Vinter nå. Kaldt. :wink:

 

 

Mine 2C: SMS-språk er en definitiv uting, capsing og multiple ! og ? bør man ikke bruke, og jeg synes det må være lov å be pent om å få presisert noe som synes uklart uten at folk skal fly i taket.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å ha tid fra moderatorenes side, det er snakk om å bruke 20 ekstra sekunder pr 1000 ord på å unngå alle unødvendige skrivefeil

 

Dette er et offentlig forum, og enhver som skulle skrevet noe offentlig i et annet medium enn internett ville selvsagt sjekket for skrivefeil!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.


 

Dette er ikke oe vi vil ta opp eller gjøre noe med. Det får lærerene på skolen gjøre. Om vi skal bruke tid på å rette alle postene på forumet her, så kan du gjerne betale timelønna mi:D

 

Det er for alles beste selvfølgelig at de som vet at de sliter litt med rettskrivinga si tar seg litt bedre tid når de skal skrive en post. Men flisespikkeri skal vi ikke ha noe av.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 13:03, skrev Sir_Cecil:

bokmål, rigsmaal, dansk.... kall det kva du ynskjer. det er og vert dansk med modifikasjoner. det hev ingen røter i noregs historie. det er sjølvklart at rigsmaalet har historiske røter. men desse røtene er danske, ikkje norske. burde me ikkje då gå inn for å skapa vårt eige mål, som ikkje skal vera basert på undertrykkjaranes mål ?


 

Det jo nettopp bokmål som har røtter i Norges historie. Nynorsk (høgnorsk :smile:) forsøker jo å bedrive historieforvrenging ved å late som om dansketiden aldri forekom. Nynorsk er jo heller ikke det språk vi naturlig ville snakket om vi ikke hadde vært under dansk styre, men ett konstruert språk som Ivar Aasen spratt rundt om kring i landet og laget til.

 

Forøvrig er jeg født og oppvokst i bygdenorge på vestlandet og er enig i at de fleste muntlige dialekter (som er ett resultat av en naturlig historisk utvikling) definitivt er penere å høre på enn østlandsk, men skriftelig har vi bare ett historisk korrekt språk :smile:

Lenke til kommentar

Det er greit at mange har dysleksi, men ikke 90% av brukerne her, selv om det ser slik ut. Jeg tror problemt er at flesteparten overhodet ikke gidder å bry seg om hvordan de skriver. Det synes jeg er respektløst overfor den man henvender seg til. Satt litt på spissen kan det sammenlignes med å rape noen opp i ansiktet når man snakker til vedkommende. Når man spør etter hjelp bør man selvfølgelig prøve å formulere seg optimalt, slik at budskapet kommer tydelig fram, og at det blir enkelt og behagelig å lese teksten.

 

Dysleksi er helt klart en godkjent unnskyldning, men de som ikke lider av dette kan da for svarte PRØVE å skrive noenlunde korrekt. Det er forresten ikke snakk om flisespikkeri som noen hevder, men at det rett og slett er vanskelig å forstå meningsinnholdet i det en person skriver når hver setning inneholder 10-20 skrivefeil og/eller grammatiske feil.

 

Av og til får jeg nesten vondt av å lese innlegg her, som f.eks. i sted da jeg så en person prestere å skrive "PLASMASJÆRM" i en overskrift.

 

Les over det dere skriver før dere sender!

Lenke til kommentar

Okei da... Så ville jeg ikke være så slem mot de som er dyslektisk. Vil bare at folk skal skrive korrekt, og ikke bare gnure ned en masse uforståelig fjas her i forumet. Gjør ditt beste hvertfall, er det greit nok? Prøv å unngå forkortelser og orddelingsfeil.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antall skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.


 

Har du ikke viktigere ting å ta opp?

Dette er et forum for folk som er opptatt av DATA.

Vi gir da en lang skitt i om folk skriver litt feil.

Poenget er at vi forstår hva personen mener...

 

Og etter min menging kunne norge innført Engelsk språk. Det hadde den norske stat tjent penger på (Oversettelse av bøker osv) Uansett, i hvert fall velg et skriftsspråk.

Vi burde snakke et av verdens-språkene.

 

Njaal over and out!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 12:03, skrev xoop:

Quote:


Den 2002-12-12 11:40, skrev simenp:

Jeg reagerer med avsky på antallet skrivefeil her. "Ord delings feil" og annet svineri hører ikke hjemme her. Jeg mener de som er ansvarlig for forumet bør ta ansvar. Sensurer de postene med skrivefeil, eller eventuelt rett de. Våre anafabetiske barn kommer aldri til å lære seg norsk, dersom ingen gjør noe for å vise de hvordan man skal skrive.


 

Kanskje greit å sjekke sin egen rettskriving får du går hen og anklager andre.

 

"Analfabet"
:grin:

 

ROFL!!!

Jeg reagerte på det med en gang jeg og! :lol:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-12-12 14:11, skrev Njaal[NOR]:


Og etter min menging kunne norge innført Engelsk språk. Det hadde den norske stat tjent penger på (Oversettelse av bøker osv) Uansett, i hvert fall velg et skriftsspråk.

Vi burde snakke et av verdens-språkene.


Njaal over and out!


 

Ja! Så kunne alle i hele verden snakket likt! Og alle kunne kledd seg likt, hatt de samme meningene, likt samme musikk, tenkt de samme tankene, etc! Det hadde blitt en spennende verden, du!

Lenke til kommentar

lurer litt på hvor mange som måtte blitt ansatt hvis noen skulle retta ALLE skrivefeil.

 

 

husk at noen også kan skrive litt fort og tenker ikke helt over hva man sier.. på hvilken måte da..

 

poenget med dette forumet er ikke å skrive ordentlig, men å spørre/hjelpe folk om/til å klare innen hardware..

 

så hold kjefta di dua di f*ttatrina! :razz:

 

neida.. stygt språk..

husk også at sensur av språket blir feil, mange forkortelser o.l. innen dataverdenen...

 

husk at det ikke er ulovlig å bruke "slæng"..

 

 

alexio

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...