Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Olemann er 12, har begynt stemmeskiftet og er bilinteressert. Han har hørt at høyt turtall er tøft. Olemann rapper pappas bilnøkler og starter jernet. Bånn gass i fri har Olemann lært. Motoren raser på 8543 rpm.

Olemann skryter av prestasjonen i langfri...

--

Peregutt gjentar øvelsen et par dager senere med sin pappas bil. Der raser motoren på 8544 rpm. Peregutt vinner!!

Han er klart best i å ruse motorer. Han er helten i langfri et par dager. Han er den største, den flinkeste!!

Men stor idrett??

Tvilsomt.

8194822[/snapback]

 

Er sjakk "stor idrett" er jaggu overklokking det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ai Ai AI.

Hva skal en stakkars olding som meg si ?

 

Alt var mye bedre før i tiden :(

Også overklokking.

Min første overklokking var en 80286, hvor jeg byttet oscilator på HK fra 12 til 18Mhz - 50% ytelsesforbedring, og stabilt !

 

Noe senere husker jeg av vi kjørte Celly 300 på 5-600 Mhz stabilt uten problemer.

 

Da hadde overklokking en funksjon - vi fikk mye ytelse for lite penger.

 

Nå virker det som de fleste produktene er tyna til (nesten) max, så det er ikke mange prosent å hente.

 

Skal du ha virkelig topp resultater, må du bruke flytende nitrogen etc, og du kan ikke bruke maskinen til annet enn å sette en rekord eller to før den brenner opp.

Klokking har blitt til PC- dragracing.

Det går fryktelig fort noen få meter noen få ganger på ukket bane, men er ubrukelig til hverdgasbruk.

 

Nå må det jo sies at dragracing er fryktelig morro, og det er overklokking også, men det er lenge siden dette var noe man gjorde for å få noen (merkbar) ytelsesforbedring av en bruksmaskin.

 

Vi må bare innse at overklokking har blitt nerdenes dragracing, og ta det for hva det er. Fart og morro, men ubrukelig i dagliglivet.

Det er klart det krever mye, både arbeid, kunnskap og penger for å sette en OC rekord, og selvfølgelig skal/kan man skryte av det.

Lenke til kommentar
Ai Ai AI.

Hva skal en stakkars olding som meg si ?

 

Alt var mye bedre før i tiden :(

Også overklokking.

Min første overklokking var en 80286, hvor jeg byttet oscilator på HK fra 12 til 18Mhz - 50% ytelsesforbedring, og stabilt !

 

Noe senere husker jeg av vi kjørte Celly 300 på 5-600 Mhz stabilt uten problemer.

 

Da hadde overklokking en funksjon - vi fikk mye ytelse for lite penger.

 

Nå virker det som de fleste produktene er tyna til (nesten) max, så det er ikke mange prosent å hente.

8195406[/snapback]

Har vært borti endel cpuer i det siste. Og nesten samtlige C2D har gjort 100% overklokking. Dog med ekstremkjøling. Men feks begge de E6300ene jeg lånte gjorde 90% overklokking på luft. Så å si at de er makset fra Intel sin side blir vel en smule feil?

Lenke til kommentar
Ai Ai AI.

Hva skal en stakkars olding som meg si ?

 

Alt var mye bedre før i tiden :(

Også overklokking.

Min første overklokking var en 80286, hvor jeg byttet oscilator på HK fra 12 til 18Mhz - 50% ytelsesforbedring, og stabilt !

 

Noe senere husker jeg av vi kjørte Celly 300 på 5-600 Mhz stabilt uten problemer.

 

Da hadde overklokking en funksjon - vi fikk mye ytelse for lite penger.

 

Nå virker det som de fleste produktene er tyna til (nesten) max, så det er ikke mange prosent å hente.

 

8195406[/snapback]

 

Da er det vel på tide å begynne å følge med igjen, ingen umulighet å oppnå 50% stabil overklokk i dag uten flytende nitrogen....

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Ai Ai AI.

Hva skal en stakkars olding som meg si ?

 

Mye tullprat ihvertfall.. :D

 

Jeg er også "olding" og klokker fordi det er en hobby.

 

Og jeg er mest opptatt av det jeg har kalt "housewife clocking"..dvs. klokke hardware'n til daglig bruk.. som du her "etterlyser".

Det er likevel i mine øyne igen motsetning til "all-out clocking" med kobberør, pot'er.. Dice/LN2.. og deltavifter som kan kappe fingre.. for å sette WR.

Blir som å "tune" max ut av "sykker'n" min.. med chip.. omdreving.. nye potter.. kontra å lage en ukjørbar (på veien) dragracer.. med 1m forlenget baksving.. og "verstingmotor" fra MC-Express.

Gøy begge deler..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

tror kanskje de kan komme på samme klokk omtrent (må tas hensyn til stepping o.s.v.)

men tror det er forskjellig hvor fort man kommer til denne klokken, siden en standard overklokker må prøve og feile litt mens en som kan det godt hvet hva som må til.

har selv klokket litt, og mange ganger måtte jeg prøve meg fram med timings/hastighet på ram for og få den ultimate ytelsen.

nå skal det sies at jeg ikke kjører noe rått system, og at jeg klokker bare 24/7 klokker, siden jeg ser liten vits i og få en ekstrem klokk hvis jeg bare kan bruke den i noen minutter før pcen kræsjer eller nitrogenet fordamper.

 

så ja, hvis de hadde hatt IDENTISKE kjerner på alt av CPU,GPU,RAM,NB,SB osv så kan de nok kommer til samme klokk bare den som kan mest kommer til den klokken fortere.

Lenke til kommentar
Ai Ai AI.

Hva skal en stakkars olding som meg si ?

 

Alt var mye bedre før i tiden :(

Også overklokking.

Min første overklokking var en 80286, hvor jeg byttet oscilator på HK fra 12 til 18Mhz - 50% ytelsesforbedring, og stabilt !

 

Noe senere husker jeg av vi kjørte Celly 300 på 5-600 Mhz stabilt uten problemer.

 

Da hadde overklokking en funksjon - vi fikk mye ytelse for lite penger.

 

Nå virker det som de fleste produktene er tyna til (nesten) max, så det er ikke mange prosent å hente.

 

Skal du ha virkelig topp resultater, må du bruke flytende nitrogen etc, og du kan ikke bruke maskinen til annet enn å sette en rekord eller to før den brenner opp.

Klokking har blitt til PC- dragracing.

Det går fryktelig fort noen få meter noen få ganger på ukket bane, men er ubrukelig til hverdgasbruk.

 

Nå må det jo sies at dragracing er fryktelig morro, og det er overklokking også, men det er lenge siden dette var noe man gjorde for å få noen (merkbar) ytelsesforbedring av en bruksmaskin.

 

Vi må bare innse at overklokking har blitt nerdenes dragracing, og ta det for hva det er.  Fart og morro, men ubrukelig i dagliglivet.

Det er klart det krever mye, både arbeid, kunnskap og penger for å sette en OC rekord, og selvfølgelig skal/kan man skryte av det.

8195406[/snapback]

 

Ikke helt riktig dette... En C2D E6600 som lar seg klokke opp 1ghz+ parret med et 8800GTS som lar seg klokke 30% og Ram som klokker opp 250mhz og kjører dette 100% stabilt selv i sahara har en stor ytelses forbedring som gjør seg gjeldende i de aller fleste nye spill og apps. Eller mener du at ytelses forskjellen mellom E6400 og E6800 er bare til pynt? For det blir nemlig enda mer å hente på en bra stabil overklokk som nevnt i dette tillfellet.

Og vennligst skill mellom overklokking og extreme overklokking, skjære begge over en kam her blir litt håpløst...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ai Ai AI.

Hva skal en stakkars olding som meg si ?

 

Alt var mye bedre før i tiden :(

Også overklokking.

Min første overklokking var en 80286, hvor jeg byttet oscilator på HK fra 12 til 18Mhz - 50% ytelsesforbedring, og stabilt !

 

Noe senere husker jeg av vi kjørte Celly 300 på 5-600 Mhz stabilt uten problemer.

 

Da hadde overklokking en funksjon - vi fikk mye ytelse for lite penger.

 

Nå virker det som de fleste produktene er tyna til (nesten) max, så det er ikke mange prosent å hente.

8195406[/snapback]

Har vært borti endel cpuer i det siste. Og nesten samtlige C2D har gjort 100% overklokking. Dog med ekstremkjøling. Men feks begge de E6300ene jeg lånte gjorde 90% overklokking på luft. Så å si at de er makset fra Intel sin side blir vel en smule feil?

8195477[/snapback]

 

Legger meg totalt flat for slik informasjon - jeg følger IKKE med i timen lenger.

Sist jeg følte at jeg var helt oppdatert het det hotteste hovedkortet P2BDS, og det som ga mest "bang for bucks" var Abit BP6...

Ja, jeg er utdatert.

 

Men fremdeles - du kan ikke kjøre dragster til og fra jobben, og du kan heller ikke sitte en hel dag på en nitrogenkjølt ekstrem PC å skrive office dokumenter.

DVS, klart du kan, men det var det med rett verktøy til jobben da ;-)

Lenke til kommentar

Bare en liten digresjon - min heftigst overklokking noensinne -i følge testresultatene fra Norton - var en ytelsesøkning på ca 800%, men desverre fant jeg ut at jeg hadde byttet feil krystall på HK, og CPU fremdeles gikk like sakte.

Realtime klokka derimot gikk virkelig sakte, og det ga strålende resultater ;-)

 

Burde i grunn funke fint til å jukse i dag også... Klokke ned RTC, eller vil maskinen få problemer da - noen som har prøvd ?

 

/Avo

Endret av avo
Lenke til kommentar
avo, dette er langt ifra passende i denne tråden. Dette er en diskusjon om overklokking og ikke noen plass hvor man spør spørsmål om overklokking. Vennligst lag en ny tråd om dette.

8196142[/snapback]

 

Sorry, ble litt revet med når jeg satt her og mimret over gamle prosjekter ;-)

 

Men - det var jo meningsløst skryt av overklokking, så på sett og vis passet det jo perfekt inn....

Lenke til kommentar

@avo,er ikke så greit for oss gamle "fossiler"...lol...

Er vel snart på tide å legge vekk pcn og heller tenke på åssen skal trimme rullatoren, er litt inspirert av disse nymotens programmene på tvn, "Pimp my rullator" .... mitt neste prosjekt :tease:

 

Men skal overklokke litt til, blir dårlig med skryt etter denna tråden her men det får vi leve med :D

Lenke til kommentar

Har klokket endel, men er jo bare en hobbyklokker uten bra hardware og kjøling....

Men det som er kult er jo å se hvor langt du kan dra middelsklasse hardware...

 

Hadde en P4 2Ghz, som jeg fikk kjørt på 2.7Ghz i windows ( ikke særlig stabil, og veldig varm )....

Brukte en billig Twinmos 512mb ram, og et Asus Deluxe HK....

 

Når jeg kjøpte meg en ny prossessor, en P4 2.8Ghz, fikk broren min 2Ghz'n....

Han kjøpte valueram fra coisair ( skulle yte bedre en billig twinmos ) og et Asus HK... Uansett hva jeg gjør og prøver, har jeg ennå bare fått den opp til 2.5Ghz på hans oppsett, så dette viser at ikke bare et komponent må være bra, men hele pakka.

 

P4 2.8Ghz som jeg kjøpte meg var ikke en god klokker, stoppa på 3.2Ghz :(

 

Men nå har jeg en AMD X2 3800+ ( 2Ghz klokket til 2.4Ghz ), og den kjører 24/7 stabilt,

har klokket den opp til 2.7Ghz, men den ble alltfor varm, har jo bare en stockvifte ^^

 

Anyway, når jeg fikk den opp til 2.7Ghz var jeg virkelig fornøyd, måtte jo senke rammen litt, KingSton HyperX Lowlatency..... Den var dyr :p

 

Hadde et 6800GS fra gainward, klokka kjempebra, men ikke bedre enn FX5700LE som jeg hadde en utrolig klokk på 24/7..... Så fikk jeg et gratis 6800ultra fordi 6800GS røk ( ikke på grunn av klokk, men på grunn av en stupid kamerat )..... Er skuffa over 6800ultra, kan nesten ikke klokkes før det dukker opp artifacs, sikkert på grunn av at kortet er skrudd på "max" fra før...

 

Så jo, hvorfor ikke skryte litt av overklokkingen, men legge vekt på at du har gode komponenter osv... Skal ikke være vanskelig å slå en verdensrekord hvis du har cash og litt peil :)

Lenke til kommentar
Har klokket endel, men er jo bare en hobbyklokker uten bra hardware og kjøling....

Men det som er kult er jo å se hvor langt du kan dra middelsklasse hardware...

 

Hadde en P4 2Ghz, som jeg fikk kjørt på 2.7Ghz i windows ( ikke særlig stabil, og veldig varm )....

Brukte en billig Twinmos 512mb ram, og et Asus Deluxe HK....

 

Når jeg kjøpte meg en ny prossessor, en P4 2.8Ghz, fikk broren min 2Ghz'n....

Han kjøpte valueram fra coisair ( skulle yte bedre en billig twinmos ) og et Asus HK... Uansett hva jeg gjør og prøver, har jeg ennå bare fått den opp til 2.5Ghz på hans oppsett, så dette viser at ikke bare et komponent må være bra, men hele pakka.

 

P4 2.8Ghz som jeg kjøpte meg var ikke en god klokker, stoppa på 3.2Ghz :(

 

Men nå har jeg en AMD X2 3800+ ( 2Ghz klokket til 2.4Ghz ), og den kjører 24/7 stabilt,

har klokket den opp til 2.7Ghz, men den ble alltfor varm, har jo bare en stockvifte ^^

 

Anyway, når jeg fikk den opp til 2.7Ghz var jeg virkelig fornøyd, måtte jo senke rammen litt, KingSton HyperX Lowlatency..... Den var dyr :p

 

Hadde et 6800GS fra gainward, klokka kjempebra, men ikke bedre enn FX5700LE som jeg hadde en utrolig klokk på 24/7..... Så fikk jeg et gratis 6800ultra fordi 6800GS røk ( ikke på grunn av klokk, men på grunn av en stupid kamerat )..... Er skuffa over 6800ultra, kan nesten ikke klokkes før det dukker opp artifacs, sikkert på grunn av at kortet er skrudd på "max" fra før...

 

Så jo, hvorfor ikke skryte litt av overklokkingen, men legge vekt på at du har gode komponenter osv... Skal ikke være vanskelig å slå en verdensrekord hvis du har cash og litt peil :)

8196595[/snapback]

 

Er en grunn til at en WR er nettopp en WR. Ikke alle kan ha en hver :p

Lenke til kommentar
Ja, jeg underdrev vel litt ArcticOC, men det var likevel i en helt annen prisklasse enn det rekordjegere i overklokking bruker.. ;)

 

Nytt forsøk til sommeren? Fjelltur i godvær kombinert med parabol på ryggen..? :p hehe

 

stoolman: Du får bli med på fjelltur i Tromsø til sommeren. Så slipper du å sitte i garasjen og fryse på bena pga nitrogen.. :p Mye mer behagelig rekordsetting! PS. Ta med klappstol, solkrem, drikke og kikkert.

8194775[/snapback]

 

 

 

Ja, kanskje ikke dumt dette.. gud vet iallefall at jeg trenger treningen... :D

Lenke til kommentar
Det kreves latterlig mye kunskap for å kunne levere prestasjoner i verdensklasse. Setter man seg bare ned med en maskin og ikke hvet hva man gjør, dreper man ufattelig lett hardware.

8194995[/snapback]

 

Enig med deg der. Det er ikke lett, men det skal ganske mye til fopr å drepe HW.

 

OG, det et jo så innmari gøy, enten man har flaks eller er god.

 

Jeg tror ikke du forstår dette, gjerne slik som jeg ikke forstår moroen med f.eks. Baseball (ikke at jeg sier du, trådstarter forstår)

Lenke til kommentar

Dette er jo rein forum trolling. leste første og siste post.

 

Neste post blir vel: "Adolf var en kul fyr", for å se hvor mange som hiver seg på den tråden.

 

Å få min E6600 til å gå 1200 mhz over standard er ett resultat av mye arbeid, og jeg er en rein noob i OC sammenheng.

 

Jeg har vanvittig respekt for alle som er bedre enn snittet i forhold til hva de driver med, uavhengig av om det er overklokking eller søppletømming.

 

Men ikke alle kompetanser er i seg selv sympatiske.

 

Det å være i toppsiktet på søppletømming ( eller forum trolling) krever at du har egenskaper og knowhow ikke alle andre har.

 

Jeg tar av meg hatten for all den kunnskap som kreves for å få PC komponenter til å yte over spec.

 

\Rune

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...