Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Først vil jeg si at jeg synes det er gøy med overklokking og har ikke noe imot de som gjør det, jeg synes også det er artig med bra resultater på systemer som er mye overklokket.

 

Men hvorfor driver folk og sier ting som "bra jobbet!", "enormt bra gjennomført" og snakker om at enkelte personer er "verdens beste overklokkere"?

 

Dersom noen bygger et kjølesystem som lar en kjøre et system overklokket kontinuerlig over lang tid, og setter en rekord for kontinuerlig stabil overklokking, så er dette noe som kan være vanskelig å få til (dvs. lage selve kjølesystemet) og dermed noe en kan skryte over.

 

Men kan noen si meg hva disse "verdens beste overklokkere" har som gjør de så "god" - dvs. de som poster resultater med overklokking som holder til å kjøre akkurat én "run" i 3DMark, eller Dhrystone/Whetstone eller hva det måtte være - før CPUen/GPUen får systemet til å krasje og/eller ødelegge seg selv? De bruker ikke-holdbare kjøleløsninger som flytende nitrogen, og så sitter og ser på temperaturmåleren til den akkurat har nådd minimum av det den kommer til å bli før de kjører programmet som belaster systemet.

 

Sånn som jeg ser det er det eneste disse folkene gjør å kjøle systemet ned til det minste de klarer, og så jobber de seg gjennom en bunke med skjermkort eller CPUer til fem-seks tusen kroner (eller mye mer) for stykket før de finner en som tilfeldigvis klarer å slå rekorden som var fra før.

Og ja, nå glemte jeg at de kanskje til og med må voltmodde en og annen komponent.

 

Hvor er utfordringen i dette? De som klarer å sette ny rekord har enormt med enten flaks og/eller god tilgang til hardware i form av enten rett og slett penger eller gjennom kontakter/sponsorer eller hva det måtte være. Selvsagt må de klare å utføre en voltmod og klare og bruke flytende nitrogen o.l. uten å skade seg selv eller systemet med slike ekstreme kjøleløsninger, samt selvsagt selve justeringen av frekvenser, latency, spenning, osv. Men er ikke dette strengt tatt noe alle overklokkere kan klare uten større problemer?

 

Tenk følgende: la oss si verdens beste overklokker sitter med et 8800 GTX skjermkort som rett og slett bare ikke er bra, fordi akkurat denne instansen av produktet er en dårlig en (den overklokker bare ikke noe særlig, enkelt og greit) - hva er det verdensmesteren da kan gjøre for å slå en helt vanlig person med kun "normal" kunnskap om overklokking, samme type kjøleløsning som verdensmesteren og som tilfeldigvis sitter med en middels til bra utgave av 8800 GTX?

 

Eller et annet eksempel, hva er det som gjør verdens beste overklokker bedre enn verdens nest beste overklokker? Er det personen sine kunnskaper, er det flaks, eller er det komponentene i seg selv (som også er en form for flaks om du tilfeldigvis sitter på en vinner-CPU, er det ikke?)?

Jeg mener det er kun de to siste - flaks og bra komponenter.

 

Det er mulig jeg tar feil. Men jeg ser ikke at overklokking har noe annet enn med flaks å gjøre, det er ikke slik at en går inn med elektronmikroskop på CPUen og gjør modifiseringer - som om det var mulig i praksis.

Det hele koker ned til flaks og ressurser (penger og tilgang til hardware).

 

Som sagt er dog overklokking kult i seg selv, det er gøy å se hva komponenter klarer å kjøre både stabilt og ustabilt, kontinuerlig eller ikke-kontinuerlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg mener det er kun de to siste - flaks og bra komponenter.

8161124[/snapback]

Det stemmer det, men syns ikke du det er litt morro og få skryt når du har klart noe?

Trenger ikke nødvendigvis være overklokking, men jeg driter akkurat ikke i om jeg får 1 eller 5 på en prøve, og hvis du får det, og leverer den hjemme, så er det jo litt morro og få litt skryt? Eller tar jeg feil??

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar
Jeg mener det er kun de to siste - flaks og bra komponenter.

8161124[/snapback]

Det stemmer det, men syns ikke du det er litt morro og få skryt når du har klart noe?

Trenger ikke nødvendigvis være overklokking, men jeg driter akkurat ikke i om jeg får 1 eller 5 på en prøve, og hvis du får det, og leverer den hjemme, så er det jo litt morro og få litt skryt? Eller tar jeg feil??

8161148[/snapback]

På en prøve jeg scorer bra på er det i så fall min intelligens og/eller kunnskaper om emnet som gjør at jeg scorer bra.

Dersom jeg hadde jukset (noe jeg ikke ville gjort), så ville jeg fått dårlig samvittighet, særlig hvis jeg fikk skryt.

 

Det betyr dog ikke at overklokkere "jukser" eller noe slikt. Dette er to forskjellige ting.

Lenke til kommentar
:) Skryt er bra når du har klart noe usedvanlig :)

8161158[/snapback]

Men er det DU eller hardwaren som har klart det? Hvis det er deg selv, hva er det du har gjort da? Gått til innkjøp av n+1 8800 GTX, og så er det du som klarer det? Er det ikke bare akkurat den ene spesielle 8800 GTX som har klart noe usedvanlig?

Lenke til kommentar
Jeg mener det er kun de to siste - flaks og bra komponenter.

8161124[/snapback]

Det stemmer det, men syns ikke du det er litt morro og få skryt når du har klart noe?

Trenger ikke nødvendigvis være overklokking, men jeg driter akkurat ikke i om jeg får 1 eller 5 på en prøve, og hvis du får det, og leverer den hjemme, så er det jo litt morro og få litt skryt? Eller tar jeg feil??

8161148[/snapback]

På en prøve jeg scorer bra på er det i så fall min intelligens og/eller kunnskaper om emnet som gjør at jeg scorer bra.

Dersom jeg hadde jukset (noe jeg ikke ville gjort), så ville jeg fått dårlig samvittighet, særlig hvis jeg fikk skryt.

 

Det betyr dog ikke at overklokkere "jukser" eller noe slikt. Dette er to forskjellige ting.

8161174[/snapback]

Veit det, men trur ikke du skjønte poenget mitt: Det er morro å ha gjort det bra. Og enda morsommere og få skryt for det

Lenke til kommentar
Jeg mener det er kun de to siste - flaks og bra komponenter.

8161124[/snapback]

Det stemmer det, men syns ikke du det er litt morro og få skryt når du har klart noe?

Trenger ikke nødvendigvis være overklokking, men jeg driter akkurat ikke i om jeg får 1 eller 5 på en prøve, og hvis du får det, og leverer den hjemme, så er det jo litt morro og få litt skryt? Eller tar jeg feil??

8161148[/snapback]

På en prøve jeg scorer bra på er det i så fall min intelligens og/eller kunnskaper om emnet som gjør at jeg scorer bra.

Dersom jeg hadde jukset (noe jeg ikke ville gjort), så ville jeg fått dårlig samvittighet, særlig hvis jeg fikk skryt.

 

Det betyr dog ikke at overklokkere "jukser" eller noe slikt. Dette er to forskjellige ting.

8161174[/snapback]

Veit det, men trur ikke du skjønte poenget mitt: Det er morro å ha gjort det bra. Og enda morsommere og få skryt for det

8161190[/snapback]

 

Det er jeg enig i, men jeg ser ikke hvorfor skrytet er fortjent. Skryt om hardwaren.

Lenke til kommentar
Jeg mener det er kun de to siste - flaks og bra komponenter.

8161124[/snapback]

Det stemmer det, men syns ikke du det er litt morro og få skryt når du har klart noe?

Trenger ikke nødvendigvis være overklokking, men jeg driter akkurat ikke i om jeg får 1 eller 5 på en prøve, og hvis du får det, og leverer den hjemme, så er det jo litt morro og få litt skryt? Eller tar jeg feil??

8161148[/snapback]

På en prøve jeg scorer bra på er det i så fall min intelligens og/eller kunnskaper om emnet som gjør at jeg scorer bra.

Dersom jeg hadde jukset (noe jeg ikke ville gjort), så ville jeg fått dårlig samvittighet, særlig hvis jeg fikk skryt.

 

Det betyr dog ikke at overklokkere "jukser" eller noe slikt. Dette er to forskjellige ting.

8161174[/snapback]

Veit det, men trur ikke du skjønte poenget mitt: Det er morro å ha gjort det bra. Og enda morsommere og få skryt for det

8161190[/snapback]

 

Det er jeg enig i, men jeg ser ikke hvorfor skrytet er fortjent. Skryt om hardwaren.

8161208[/snapback]

Trur det er en grunn til at foreldrene roser ungene sine... De bryr seg om dem :)

Endret av WheelMan_92
Lenke til kommentar

Overklokking er morro, og for å klare de store prestasjonene eller en wr kreves det mer enn flax mann. Det kreves KUNNSKAP og erfaring, det kreves feeling for det en gjør, det kreves tolmodighet og kløkt, Hva er vitsen med å kjøre en Top Fuel bil og sette verdensrekorder? hvorfor det, tror du en fersking ville ha klart det? Lidenskap og interesse kaller jeg det.

'

Det kreves mye av deg dersom du vil bli god, det er som med masse annet her i livet.

Kunnskap,flax, tillfeldigheter selvfølgelig. Men vi tar kalkulerte risikoer også. Alle kan ikke være like gode. sånn er det bare.

 

Overklokking er en vitenskap, jeg har stor respekt for de store, slik jeg har for meg selv samtidig som du må være ydmyk. Kunnskap må læres, det kommer med erfaring.

 

EDIT: til trådstarter, vil bare påpeke at du nå er i et overklokkingsforum og har akoratt latterligjort mange FLINKE mennesker med den filosofien din, skal være interessant å se om du lærer noe av dette. Vil bare nevne at hadde du sakt dette på xsforum så hadde du blitt "banned" forever :!: ,,,,noe som hadde vært på sin plass mener jeg.

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Det er noe kunnskap med i bildet ved overklokking. Du kan ikke ta en tilfeldig person på gata å forvente at han gjør det jevli bra, uten veiledning eller litteratur angående temaet. Blir det samme som en skoleprøve, alt står jo i boka, men det er allikevel godt gjort å få en god katarakter. Slik blir det også godt gjort å gjøre en bra overklokk.

 

At det ikke er like tilgjengelig for alle, da det koster en del penger, er ikke et argument i seg selv for at noe ikke er godt gjort. Det er godt gjort av Gjeldsten å bli verdensmester i Offshore klasse.1, men hva er det han gjør som er så vanskelig? Trykker på gassen og har den beste motoren, jeje, jeg har ikke peil på å kjøre fort med båt.

 

Å bli verdens beste i noe er godt gjort i seg selv synes jeg.

 

Trenger ikke nødvendigvis å være smartere eller sterkere enn alle andre for å bli verdens beste eller sette en verdensrekord. Man må være den som faktisk gjør det og tilstrekkelig god. I fare for å gjenta meg selv, det er godt gjort synes jeg.

Lenke til kommentar
Overklokking er morro, og for å klare de store prestasjonene eller en wr kreves det mer enn flax mann. Det kreves KUNNSKAP og erfaring, det kreves feeling for det en gjør, det kreves tolmodighet og kløkt, Hva er vitsen med å kjøre en Top Fuel bil og sette verdensrekorder? hvorfor det, tror du en fersking ville ha klart det? Lidenskap og interesse kaller jeg det.

'

Det kreves mye av deg dersom du vil bli god, det er som med masse annet her i livet.

Kunnskap,flax, tillfeldigheter selvfølgelig. Men vi tar kalkulerte risikoer også. Alle kan ikke være like gode. sånn er det bare.

 

Overklokking er en vitenskap, jeg har stor respekt for de store, slik jeg har for meg selv samtidig som du må være ydmyk. Kunnskap må læres, det kommer med erfaring.

 

EDIT: til trådstarter, vil bare påpeke at du nå er i et overklokkingsforum og har akoratt latterligjort mange FLINKE mennesker med den filosofien din, skal være interessant å se om du lærer noe av dette. Vil bare nevne at hadde du sakt dette på xsforum så hadde du blitt "banned" forever :!: ,,,,noe som hadde vært på sin plass mener jeg.

8161413[/snapback]

Jeg har ikke latterliggjort noen.

Jeg påpekte to ganger at jeg synes overklokking er gøy/stilig og at jeg synes det er interessant å se hva forskjellig hardware er mulig å bli presset til å yte. Du kan selvsagt gi personer ros som bruker mye av sine egne penger og tid på å gå gjennom mange komponenter før de finner akkurat de rette. Men å skryte av det er ikke det samme som å skryte over at de klarte å få akkurat den spesielle CPUen til å yte så bra som den gjorde, og jeg føler at det er implisert at det er sistenevnte som skrytes av og ikke førstenevnte.

 

Siden du nå påstår at det jeg sier er totalt feil; dvs. at det har mye med kunnskap å gjøre utover den kunnskapen vanlige overklokkere sitter på; så oppfordrer jeg deg til å komme med eksempler på hva det er verdenmesterene i overklokking gjør som ikke en middels god til flink overklokker er i stand til å gjøre. Hvilke parametere er det disse folkene har mulighet for å stille på som ikke en vanlig flink overklokker kan stille på, eller vet hvordan en stiller på?

 

Dessuten vil jeg påpeke at jeg holdt muligheten helt fra starten åpen om at jeg tar feil. Jeg kom med noen påstander men holdt muligheten åpen for at de var feil.

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta en tilfeldig person på gata å forvente at han gjør det jevli bra, uten veiledning eller litteratur angående temaet. Blir det samme som en skoleprøve, alt står jo i boka, men det er allikevel godt gjort å få en god katarakter. Slik blir det også godt gjort å gjøre en bra overklokk.

8161592[/snapback]

Hvor skrev jeg at en tilfeldig person på gaten kan overklokke? En tilfeldig person på gaten vet ikke hva overklokking er engang, høyst sannsynlig.

Lenke til kommentar
Du kan ikke ta en tilfeldig person på gata å forvente at han gjør det jevli bra, uten veiledning eller litteratur angående temaet. Blir det samme som en skoleprøve, alt står jo i boka, men det er allikevel godt gjort å få en god katarakter. Slik blir det også godt gjort å gjøre en bra overklokk.

8161592[/snapback]

Hvor skrev jeg at en tilfeldig person på gaten kan overklokke? En tilfeldig person på gaten vet ikke hva overklokking er engang, høyst sannsynlig.

8161667[/snapback]

 

Det var argumentasjon for at overklokking krever kunnskap, men det klarte du selvfølgelig helt å overse ved å klippe vekk første setning. Hvis du fortsetter å følge resonnementet mitt vil du se at jeg, og jeg tror de fleste andre vil være enige, at det er godt gjort å sette verdensrekordene.

 

Dette er ikke ment personlig mot deg, men mot tankegangen din som jeg er uenig i angående hva som er godt gjort.

Lenke til kommentar
Overklokking er morro, og for å klare de store prestasjonene eller en wr kreves det mer enn flax mann. Det kreves KUNNSKAP og erfaring, det kreves feeling for det en gjør, det kreves tolmodighet og kløkt, Hva er vitsen med å kjøre en Top Fuel bil og sette verdensrekorder? hvorfor det, tror du en fersking ville ha klart det? Lidenskap og interesse kaller jeg det.

'

Det kreves mye av deg dersom du vil bli god, det er som med masse annet her i livet.

Kunnskap,flax, tillfeldigheter selvfølgelig. Men vi tar kalkulerte risikoer også. Alle kan ikke være like gode. sånn er det bare.

 

Overklokking er en vitenskap, jeg har stor respekt for de store, slik jeg har for meg selv samtidig som du må være ydmyk. Kunnskap må læres, det kommer med erfaring.

 

EDIT: til trådstarter, vil bare påpeke at du nå er i et overklokkingsforum og har akoratt latterligjort mange FLINKE mennesker med den filosofien din, skal være interessant å se om du lærer noe av dette. Vil bare nevne at hadde du sakt dette på xsforum så hadde du blitt "banned" forever :!: ,,,,noe som hadde vært på sin plass mener jeg.

8161413[/snapback]

Jeg har ikke latterliggjort noen.

Jeg påpekte to ganger at jeg synes overklokking er gøy/stilig og at jeg synes det er interessant å se hva forskjellig hardware er mulig å bli presset til å yte. Du kan selvsagt gi personer ros som bruker mye av sine egne penger og tid på å gå gjennom mange komponenter før de finner akkurat de rette. Men å skryte av det er ikke det samme som å skryte over at de klarte å få akkurat den spesielle CPUen til å yte så bra som den gjorde, og jeg føler at det er implisert at det er sistenevnte som skrytes av og ikke førstenevnte.

 

Siden du nå påstår at det jeg sier er totalt feil; dvs. at det har mye med kunnskap å gjøre utover den kunnskapen vanlige overklokkere sitter på; så oppfordrer jeg deg til å komme med eksempler på hva det er verdenmesterene i overklokking gjør som ikke en middels god til flink overklokker er i stand til å gjøre. Hvilke parametere er det disse folkene har mulighet for å stille på som ikke en vanlig flink overklokker kan stille på, eller vet hvordan en stiller på?

 

Dessuten vil jeg påpeke at jeg holdt muligheten helt fra starten åpen om at jeg tar feil. Jeg kom med noen påstander men holdt muligheten åpen for at de var feil.

8161640[/snapback]

 

 

Nå har du selv svart på dette lengre oppe så det føles litt meningsløst, men jeg skal gjenta deg. Det krever kunnskap om kjøleløsninger, behandling av stoffer som flytende nitrogen, elektronikk i form av f.eks. volt-modding og tweaking av software. Jeg driver ikke selv med dette i noen særlig grad og kan derfor ikke svare veldig utfyllende. Ut fra det jeg nevner som du allerede har nevnt en hel del av er det tydelig at dette krever kunnskap på tvers av flere disipliner.

 

Selv om alle har kunnskap om kjøleløsninger tviler jeg på at de som virkelig er gode ikke sitter med kunnskap godt over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar
Det var argumentasjon for at overklokking krever kunnskap, men det klarte du selvfølgelig helt å overse ved å klippe vekk første setning. Hvis du fortsetter å følge resonnementet mitt vil du se at jeg, og jeg tror de fleste andre vil være enige, at det er godt gjort å sette verdensrekordene.

 

Dette er ikke ment personlig mot deg, men mot tankegangen din som jeg er uenig i angående hva som er godt gjort.

8161751[/snapback]

Ta en person som er "kun" flink i overklokking. Og har akkurat samme utstyr (to HELT identiske [selv om det ikke er umulig i virkeligheten] CPUer, mainboard, memory, osv. og helt identisk kjølesystem) som verdensmesteren.

Akkurat hva er det verdensmesteren gjør som gjør at han eventuelt slår den overklokkeren som er bare "flink"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Trådstarter har ett par poeng.

Det første er at det selvsagt krever en viss flaks.. eller god tilgang (kontakter.. überbra økonomi) for å få tak i akkurat den hardwaren som har potensialet til en rekord (eller tre). :)

Det andre er at en slik rekord.. satt med hardware montert på trefjøler og med rør/vifter og annet "stash" utført ila noen få minutter ikke har noen relevans for vanlig bruk.. eller "24/7-klokken" om man vil..

Det som dog er utvilsomt er at de som setter rekorder har usedvanlig gode "skills" om både hardware, chipsets.. og mer eller mindre dokumenterte måter å tweake bios/os for å sette en rekord (eller tre).. :)

Jeg synes det er svært interessant å lese/se hva enkelte får til (de av "guruene" som dokumenterer arbeidet sitt.. Ikke alle som gjør det nemlig).

Så jeg synes ikke skryt om overklokking er meningsløst. :D

 

PS og edit:

Glemte å nevne at enkelte av "The Legends" har überbra peiling på elektronikk/hardware-mods.. Dette er ikke noe en "vanlig" klokker har peiling på, og er ofte det som virkelig må til for å få de råeste resultatene..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Nå har du selv svart på dette lengre oppe så det føles litt meningsløst, men jeg skal gjenta deg. Det krever kunnskap om kjøleløsninger, behandling av stoffer som flytende nitrogen, elektronikk i form av f.eks. volt-modding og tweaking av software. Jeg driver ikke selv med dette i noen særlig grad og kan derfor ikke svare veldig utfyllende. Ut fra det jeg nevner som du allerede har nevnt en hel del av er det tydelig at dette krever kunnskap på tvers av flere disipliner.

 

Selv om alle har kunnskap om kjøleløsninger tviler jeg på at de som virkelig er gode ikke sitter med kunnskap godt over gjennomsnittet.

8161822[/snapback]

Det er implisert at en middels god til flink overklokker også sitter på denne kunnskapen. Men du mener altså at verdensmesteren har generelt høyere kunnskap om de samme tingene, det kan jeg være enig i.

 

Ikke det at jeg er noen god overklokker, det har jeg aldri hintet til. F.eks. så kan jeg bla. ingenting om behandling av flytende nitrogen. Mens med flink overklokker mener jeg en som har kunnskap om dette. Så du mener at verdensmesteren da kan få noen grader mindre ved å behandle flytende nitrogen på en bedre måte. Greit nok.

 

Men tror du ikke at disse folkene som er på toppen alle vet hvordan en behandler flytende nitrogen på best måte? Jeg tror det er kun flaks og bra komponenter som skiller eliten blandt overklokkere.

Det er dog mulig at overklokkere som kun er flink og ikke elite vil tape noen grader i temperatur på det. Jeg tror en flink overklokker kan klare akkurat samme eller nesten samme resultatene som en eliteoverklokker gitt premissene jeg sa i sted, men jeg kan nå se at det kan være små forskjeller.

Lenke til kommentar

Overklokking er kjempegøy, og for å bli best kreves masse kunnskap og trening.

 

Men det er ikke tvil om at det ikke alltid er en "rettferdig" konkuranse, jo mer penger du har/er villig til å bruke, jo lettere er det å komme langt. Har man i tillegg kontakter som gir en mulighet til å få spesielt god hw, eller mulighet for å teste masse hw, så har man en fordel fremfor sine konkurenter.

 

Heldigvis er det ikke alltid de som er på topp som er mest populære innen oc miljøet, de fleste setter pris på folk som kjemper med mindre budsjett etc enn andre.

 

Overklokk her på forumet er vel en av de som har kommet lengst, med minst penger og størst egeninnsats, i verden, og det står det respekt av.

 

For oss andre som klokker litt for oss selv er det morro å følge med på de som gjør det ordentlig.

Endret av OldMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@Corge:

Du kan også snu vinklingen din. :)

Det er ikke mye å skryte av å komme "busende" inn på forumet med "åssen klåke min E6600".. (uten å lese de tohundre-og-ørti trådene om temaet først).. for så å skryte uhemmet/bratuende at de kjører på 3.6Ghz @ 1.39VCore..og "glatt" klarer 11k i 3DMark06.

Når det er *åpenbart* at de er noobs som har vært heldig med akkurat sitt eksemplar av en CPU... og har brukt ufattelig mye penger på hk, minne og skjermkort.. mao.. "kjøpt seg" til resultatene :!:

Men, det kan jo også hende at disse har potensiale til å bli en ny "mr. Overklokk".

:whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...