Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Det hele koker ned til flaks og ressurser (penger og tilgang til hardware).

8161124[/snapback]

Jepp. Jeg vil i tillegg dra inn et par andre moment som gjør at folk tenker med bakenden før de tenker med fornuften:

- Folk blir anbefalt å kjøpe det råeste av det råe uavhengig av om de faktisk har bruk for det. F.eks Core 2 Quad Extreme selv om de sitter med en X2 fra i fjor som fortsatt holder godt mål til personens bruk. Andre eksempler er "Kjøp minst 600W PSU så har du så det holder" Selv om personen har 350W fra før og ikke spesielt effektkrevende system.

- Folk får anbefalinger uten at de som anbefaler har hørt hva PCen skal brukes til. F.eks en bærbar som skal brukes til skolearbeid, msn og surfing. "Kjøp for all del ikke integrert grafikk, det suger". Eller "du ha minst 2GB ram, helst 4".

- Ufornuftige valg av pengebruk. Folk velger f.eks å bruke 1000 kroner ekstra på DDR2-1200-minne for å kunne overklokke med minnet på 1:1 i stedet for å kjøpe DDR2-667, bruke minnedivider og heller legge tusenlappen i et ekstra bra skjermkort, en ekstra 500GB harddisk eller hva man nå egentlig har behov for.

 

Vil bare nevne at hadde du sakt dette på xsforum så hadde du blitt "banned" forever :!:

8161413[/snapback]

Folkene, vel, i hvert fall moderatorene og administratorene på XS har jo nesten et fanatisk religiøst forhold til overklokking. "Banner" du i overklokkings-katedralen deres (forumet) så blir det sett på som blasfemi og blir flammet ned til det dukker opp en mod/admin og kaster deg ut for godt.

 

Godt at vi på dette forumet ikke er like ekstremistiske. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke til å stikke under en stol at overklokking er svært dyrt, lite økonomisk og veldig sært for den gjennomsnittlige nordmann, men det betyr ikke dermed at det ikke ligger vitenskap i det av den grunn.

 

Det er ikke bare å kjøpe de dyreste komponentene som finnes for så å tro at de klokker så superduperfantastiskatdetikkeermåtepåfordijegharhørtavenkameratatdedyrestedeleneerdebeste *hive etter pusten*

 

Overklokking er en vitenskap, det er ikke bare å endre på FSB-hastigheten og tro at alt er velstand. For å nå de virkelig høye hastighetene skal alt klaffe, ikke bare hardwaren som sådan, men også innstillinger, tweaks, modifiseringer av hovedkort/skjermkort.

 

Alle som ligger i toppen når det gjelder overklokking har gjort dette i lang, lang tid. Du "kjøper" deg ikke til toppen, bare fordi du har mye penger, du MÅ faktisk vite hva du gjør, uansett hva folk tror.

 

Jeg vil forøvrig sette en standard her og nå:

Nestemann som skriver "hva er vitsen???" i en tråd/nyhet som omhandler et imponerende OC-resultat (f.eks Overklokks bragder) vil få én ukes ferie uten mulighet for å protestere. Den slags skaper bare sure miner.

Lenke til kommentar
Hvor gammel er du?

 

Hva gjør du på et overklokkingsforum er meg en gåte.

 

... makan te JYPLING.

8163077[/snapback]

Ro ned språkbruken! La nå ikke dette bli en hellig krig mellom fanatikere slik det er på XS. ;)

 

La oss nå heller prøve å være litt smarte og opplyse om hva som er fornuftig bruk av egenskapen overklokking. F.eks det at man får mer ytelse enn man har betalt for og mer enn man ville gjort med et annet valg av maskinvare. Altså smarte valg for å få best mulig nytte av systemet sitt til sine applikasjoner for en viss pris.

 

Er man forsker på Pi eller optimalisering av pi-algoritmer for prosessorer kan sikkert SuperPi hjelpe en til å få nytteverdi ut av resultatene, men å kjøre SuperPi bare for "gøy" er ganske meningsløst. Derimot kan det være svært nyttig for en spiller å vite hvordan maskinen yter i hans favorittspill, en fotograf hvor fort maskinen kan batchkonvertere raw-bilder, en filmentusiast hvor fort maskina kan konvertere filmene hans til et bra format han kan ha på maskina, hvor raskt en programmerer kan kompilere osv. Her er det altså viktig å definere hva man selv mener med nytteverdi.

Lenke til kommentar
Dere som ikke skjønner poenget med ekstremklokking av denne typen: Dette gjøres selvsagt ikke pga nytteverdien. Andre prøver å slå verdensrekorden på 100-meter med et par hundredeler, hva er vitsen? Holder det ikke hvis man løper på 11-12 sekunder liksom? Det er jo ganske kjapt det også.

8162896[/snapback]

Godt poeng! Jeg ser heller ikke vitsen med å løpe veldig raskt på 100 meter, med mindre man har et rovdyr i helene og 100 meter til sikkerhet.

 

Eller trekk-kappkjøring (dragracing) for den saks skyld. Hva er poenget?

Hvorfor gidder man om det ikke er noen nytteverdi involvert?

 

Ok, det er jo underholdning i det. Det skal jeg innrømme, jeg som deler en over 2 år gammel verdensrekord med ArcticOC. Jeg vil si at nytteverdien i vår rekord var alle de morsomme omtalene vi fikk på forumet og pressen forøvrig i ettertid. Altså ren underholdning på linje med at en eller annen curlingspiller eller skiløper gjør det morsomt for tilskuerene. ;)

 

Men det spennende mener jeg fortsatt er hva man faktisk kan bruke resultatet til. F.eks gjøre jobben raskere i hverdagen etc. I så fall burde man hatt mesterskap i optimering/kompilering av åpen kildekode med ellers like forutsetninger, eller mesterskap i å få mest for pengene i sitt bruksområde. F.eks at de som rendrer 3D dagen lang på jobb konkurrerer i å få best mulig ytelse i Cinebench for 10.000 kr (for en komplett maskin)

Lenke til kommentar

Simen1, jeg er rolig, iallefall nå :!:

 

Jeg er av den eldre garde her, har klokka i noen år og av hva jeg kan huske så var du ganske habil du også, jeg sier var, jeg er karnsje litt mer "relgiøs" enn en gjennomsnitt normann. Vi vet begge to hva som må til for å levere bedre enn bare gode resultater. Jeg mener trådstarter ikke burde være så sta og fortsatt holde på sitt selv om han har en heller begrenset kunnskap om emnet......mener jeg.

 

Har jeg feil som jeg har iblandt, så sier jeg sorry,min feil og så lærer av det. (noen ganger :!: )

 

Men i dette tilfelle ville jeg si ifra, og dette står jeg for.

Lenke til kommentar
Hvis det var en gullchip som skulle til, hadde verdensrekorden tilhørt Jonas14år fra Senja som tilfeldigvis fikk denne i posten fra Komplett.no :!:

8163988[/snapback]

Nei, mest sannsynlig vil "rekorden" ligge hos en proff overklokker, som det nettopp tidligere er nevnt, har gode kontakter innenfor HW produsentene og dermed kan fremskaffe gullchips. En proff overklokker vil også kunne tyne en gullchip veldig langt, mens Jonas sikkert har mindre tilgang til både kjøleutstyr og evt. "inside info" om chipen.

Det som hadde vært interessant var om man kunne satt opp konkurranser med helt identisk utstyr og så la folk konkurrere. Først da ville man fått frem hvem som virkelig var en god overklokker, fordi alle ytre påvirkninger som gullchips.ol ville vært fjernet.

Lenke til kommentar
Hvis det var en gullchip som skulle til, hadde verdensrekorden tilhørt Jonas14år fra Senja som tilfeldigvis fikk denne i posten fra Komplett.no :!:

8163988[/snapback]

Nei, mest sannsynlig vil "rekorden" ligge hos en proff overklokker, som det nettopp tidligere er nevnt, har gode kontakter innenfor HW produsentene og dermed kan fremskaffe gullchips. En proff overklokker vil også kunne tyne en gullchip veldig langt, mens Jonas sikkert har mindre tilgang til både kjøleutstyr og evt. "inside info" om chipen.

Det som hadde vært interessant var om man kunne satt opp konkurranser med helt identisk utstyr og så la folk konkurrere. Først da ville man fått frem hvem som virkelig var en god overklokker, fordi alle ytre påvirkninger som gullchips.ol ville vært fjernet.

8193707[/snapback]

 

Det har jo alt blitt gjort under HWLan06 da? ...

Lenke til kommentar
Vi vet begge to hva som må til for å levere bedre enn bare gode resultater.

8193628[/snapback]

Ja, det må en del innsats og kunnskap til, særlig for rekordsetting. Men nå er det vel akkurat det med rekorder trådstarter er mest kritisk til. Det samme er jeg. Greit at det har en underholdningsverdi, men den praktiske nytteeffekten er jo null. For moderat overklokking er det derimot langt mer praktisk nytteverdi. Dvs. stabil overklokking, med formål å få mer ytelse i programmer man selv bruker uten å kaste unødvendig mye penger på problemet.

Lenke til kommentar
Vi vet begge to hva som må til for å levere bedre enn bare gode resultater.

8193628[/snapback]

Ja, det må en del innsats og kunnskap til, særlig for rekordsetting. Men nå er det vel akkurat det med rekorder trådstarter er mest kritisk til. Det samme er jeg. Greit at det har en underholdningsverdi, men den praktiske nytteeffekten er jo null. For moderat overklokking er det derimot langt mer praktisk nytteverdi. Dvs. stabil overklokking, med formål å få mer ytelse i programmer man selv bruker uten å kaste unødvendig mye penger på problemet.

8193803[/snapback]

 

Altså - Da må du begynne å gre all idrett/sport/hobby over en kam Simen.

Hva er poenget med fotball, annet enn å komme i god form? Cricket? Tennis? DART?? Bowling? Skruing på bil? Samle på frimerker?

 

Hva er vitsen? Skal du kun holde deg i form og ha noe å finne på finnes det tross alt mange andre alternativer. En fotballproff som tjener 100k i uka, basketstjerner, baseball osv. You name it.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri blitt så mye quota som i denne posten :D

 

Jeg trodde vi hadde det på det rene at moderat overklokking kan de fleste lese seg til og klare, en lett overklokk på 15-30% er som regel en oppnålig boost for de fleste pcer uten å måtte ty til hverken mods eller ekstrem kjøling,de fleste pcer kan også kjøres 24/7 på en slik overklokk uten å ta skade av det. Og som nevnt har mange pcer i dag dette innebygget som en fin feature i bios, det kreves ikke annet av deg enn å kunne fysisk velge det i bios med et tastetrykk, det er ingen kunst.

Kunst innen overklokking er ex. å overklokke et PC5300 minne til 1400mhz og kjøre benchmarker på den overklokken, nytte? ikke annet enn utfordringen det faktisk er å gjøre det og hvor tilfredsstillende det er for en overklokker og få til akoratt det. DET krever kunnskap, feeling og stor forståelse for det du driver med.

 

Vet ikke hva det er med noen av dere, jeg gjør dette av hobby og lidenskap, skal du kunne prestere MÅ du kunne mer enn å lese i en manual til hovedkortet ditt.

 

Dette er et overklokkingsforum. Hvem har sakt at vi er fornuftige, vi har det for det meste bare morro................

 

 

EDIT: Simen1, den praktiske nytteverdien av en overklokk er jo ex å kjøre benchmarker raskere. Lenge sia du har overklokka :p

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Jeg vil forøvrig sette en standard her og nå:

Nestemann som skriver "hva er vitsen?" i en tråd/nyhet som omhandler et imponerende OC-resultat (f.eks Overklokks bragder) vil få én ukes ferie uten mulighet for å protestere. Den slags skaper bare sure miner.

8193222[/snapback]

 

Hva er vitsen? Skal du kun holde deg i form og ha noe å finne på finnes det tross alt mange andre alternativer. En fotballproff som tjener 100k i uka, basketstjerner, baseball osv. You name it.

8193834[/snapback]

 

Upps, ser ut som det blir ferie på deg :D

 

ontopic: ekstremoverklokking har sin nytteverdi, nemlig underholdsningsverdien.

 

Moderat/stabil overklokking har større nytteverdi synes jeg slik som Simen1 sier det! Penger å spare på slikt

Lenke til kommentar

Hehe, her var det jo liv!

 

Det så sette rekorder er masse pes. Slitsomt, tidkrevende og det går på motivasjonen og konsentrasjonen løs.

Prøv å sitte i en garasje i 9 timer i strekk, med tre nitrorør som skal holdes på -135 grader. Tenk deg selv frustrasjonen av å nesten komme igjennom 3D mark 01 ti ganger på rad, men at det tryner rett før resultatet vises, eller at testene er kjørte.

Tenk deg å bruke masse tid på å snakke med sponsorer, det å måtte stille opp på forskjellige LAN foran masse mennesker, uten noe garnati for at noe går som man ønsker. Tenk deg alle hardwaren som må kjøpes og selges før man finner en "gullchip". Tenk det timene med modding, isolering, drit og møkk før man kan gjøre noe som helst.

Tenk deg frustrasjonen av å svi et hovedkort etter 2 minutters bruk. Tenk det frustrasjonen av å oppdage kondens, noe som betyr en to timers vaskejobb av hardware, ny isolering og ofte også modding. Tilsammen tar dette 5-6 timer..

Tenk deg alle pengene som går med på denne hobbyen. JEG HAR INGEN RIKE FORELDRE, og er laaaangt fra rik. Jeg har bygd meg opp gjennom tilsammen 5 år, med en egen datakonto, som jeg bruker til kjøp og salg av hardware.

 

Overklokking er ikke snakk om bare flaks. Prosessoren som Kjell Erik (Overklokk) bruker om dagen, og som han satte VR med nå nylig, er ikke noen god chip. Den er helt OK, men ikke mer. Skjermkortene som har bruker har heller ikke vært noe spesielt gode. Det er modding, og tweaking som er cluet.

 

Når jeg nylig var i Danmark, på SHG Open, var vi tre stk som konkurrerte på helt vanlige maskiner. Vi testet i etterkant av konkurransen, og min maskin var definitivt minst sprek. Allkevel kom jeg 150MHz høyere enn nestemann, og kjørte superpi nesten 0,5 sek raskere enn nestemann.

FlaKS? Jeg tror ikke det.

 

Her på forumet er det mange brukere som fortjener heder og ære for den kompetanse om kunnskap de har tilegnet seg. Overklokking er ikke basert på flaks. klart noen kan ha litt flaks med en prosessor, men hva med minne?, hva med skjermkort?, hva med hovedkort?

Er alt flaks da? Tror ikke det finnes den bruker her på forumet, meg selv inkludert som har fått alt til å stemme i alle ledd. En prosessor, ok. Minnemoduler, ok. Men alt, aldri!

Det er kunnskap og kompetanse som ligger bak resultatene. Flaks står kanskje for en ørliten del, men den kan i så fall måles i promille. Iallefall om man ser resultater over tid..

Min mening er derfor; De som produserer resultater driver interessen for overklokking og hardware generelt fremover. de bidrar til å stimulere innovasjon og fremskritt. Det fortjener de skryt for.

Overklokk er for eksempel kanskje den dyktigste i verden på 3D benching. Ingen greier å dra så mye ut av utstyret som han. Det at Hipro5 slår ham fra tid til annen er fordi han har ekstreme ferdigheter og innsikt når det kommer til modding, som som resulterer i høyere frekvenser. Når det kommer til K|ngp|n, har han tilgang til så mye utstyr, at han alltid får det som går lengst. Clock for clock er det ingen som slår Overklokk i verden når det kommer til 3D benching.

Fortjener han skryt for dette. Ja så absolut!!

Fortjener eksempelvis Ole på 16 år skryt for å greie å kjøre sin E6600 på 4,2 GHz på luft. Ja, det mener jeg så absolutt. Dette kan være flaks, men det vet vi aldri eller sjelden. Prestasjonen er meget god, og det er de gode prestasjonene og resultatene vi må fokusere på. Ingenting annet.

Lenke til kommentar
Altså - Da må du begynne å gre all idrett/sport/hobby over en kam Simen.

8193834[/snapback]

Jeg trenger ikke begynne. Jeg har gjort det i lang tid allerede. ;)

 

I hvert fall når det kommer til sport og idrett. Jeg ser ikke poenget med fotball, basket, tennis, golf, osv med unntak av mosjonen, korodinasjonstrening, underholdningen (for de tilskuerne som synes det er morsomt). Andre hobbyer kan jo ha nytteeffekter. F.eks er det mange eldre damer som har som hobby å strikke. Det gir jo litt nytteverdi også selv om jeg anser nytteverdien til å være ganske liten sammenlignet med å gjøre noe annet inntektsgivende så man kan kjøpe seg votter og gensere i stedet for. Men smak og behag. Synes de det er gøy så har de jo personlig glede/nytte av det.

Lenke til kommentar
EDIT: Simen1, den praktiske nytteverdien av en overklokk er jo ex å kjøre benchmarker raskere.

8193925[/snapback]

Jaha. Ytelsetesten gir meg et tall. Hvilken nytteverdi har tallet? Får jeg noe bedre PC av det (i daglig bruk altså), får jeg gjort mer hver 7,5 timers arbeidsdag om jeg bruker en time om dagen på å benchmarke PCen?

 

Lenge sia du har overklokka :p

8193925[/snapback]

Hva har det med saken å gjøre? Det er uker siden nå, men jeg ser ikke noe vits i å bruke timer eller store summer på det.

Lenke til kommentar

Simen1, jeg var litt sarkastisk :innocent:

 

Løs opp litt da mann, du bør begynne å overklokke mer og benche litt pi isteden for å tenke så mye. :p

EDIT:

No offense, du er fortsatt min techGURU #1 :)

 

 

EDIT: 80brukere og 39 gjester :) ser på :whistle:

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

hehe.. mye morro her.. jeg synes overklokking er gøy.. men har ikke kloket så mye i det siste til og følge med på hva som har skjedd.. skal motere vannkjølinga mi mest for og se hvor lang denne mbile prossessoren jeg har er villig til og gå hehe.. og jeg har et eldre n force hovedkort. men.. bare for morroskyld. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...