Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Fantastisk bra innlegg av "good ol' Stoolman" .. :thumbup:

 

@Simen1:

Det er litt merkelig at en som har flydd rundt med en diger parabolantenne koblet til en blåtann-sender kan komme med slike uttalelser. :)

Du har jo "rett i" at det meste av idrett/sport er bortkastet/meningsløs tid.. gitt ditt (og andres ) ståsted.

Overklokking på det nivået f.eks. Stoolman, Overklokk, Nassuz, Apstein... Oysfaerg.. m/fl er dreier seg om gleden ved å tweake.. nå resultater.. oppnå bedre tall.

Har akkurat samme dilla sjøl, men bruker ikke så mye innsats (foreløpig) som en del av "big boyz".

Totalt meningsløs tidtrøyte for noen, men for meg stort sett utrolig spennende/moro

Hver gang jeg har kjøpt inn ett demokort, billig Celeron, A64.. RAM-brikker (bruktmarkedet) og skal til å skru sammen/installere/klokke er jeg like spent.

Og mer spennende blir det når man ser at man har fått en bra "chip".. hk/bios som funker bra.. og man klokker seg sakte men sikkert oppover.. Ett eksempel:

Som for ett par dager siden da jeg begynte å "tukle" med min Celeron 347 (til kr.395), ett P5LD2 (til kr. 290).. og nå ser 5Ghz nærme seg.

(24/7 klokk ser ut til å bli 4.6Ghz @ stock VCore.. )

At dette har noen nytteeffekt for annet enn bare å gjøre det er ikke noe poeng for oss som klokker.

At du (tilsynelatende) "ser ned" på dette er faktisk ditt problem, men du får jo selvsagt ha din mening. ;)

 

Trådstarter synes jeg (som nevnt) tidligere har ett par poeng, men jeg er totalt uenig i hans "konklusjon"/ståsted når det gjelder "skryt om overklokking".

For de som virkelg kan å overklokke er det ikke snakk om flaks, men gode kunnskaper både om hardware, software.. og elektronikk (modding).

At en-og-annen skrytende "lotto-vinner" ikke fortjener skryt for å f.eks. klokke sin E6600 på luft til 4.2Ghz er muligens ett poeng når det er åpenbart at vedkommende rett og slett bare har vært heldig med sitt inkjøp.

En slik "chip" vil nå opp mot 6Ghz "i henda" til Overklokk, Stoolman.. Hipro..m/fl... noe "skrytpaven" ikke vil ha nubbesjans til å oppnå..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med en god del penger og ganske mye flaks, kunne vel en "middels-overklokker" klart wr. Kunne jo satt opp 100 identiske maskiner med det råeste av det råe, og satt seg ned for å finne gullchipper. Så kunne man stått igjen med 5pcer med bare gullchipper i, og begynnt voltmodding osv.. ? Ikke at jeg hadde giddet det, men.. :p

Lenke til kommentar

Er ikke så mye til overklokker selv men beundrer absolutt den jobben dere som klokker litt mer seriøst en meg gjør!

Og det er ikke flaks å klare å ta VR, som stoolman sier over tar det maaange timer med fikling og mye penger å få dette til.....

 

Man kan jo forøvrig sammenligne dette med idrett, det har ingen mening men det er sinnsykt gøy når man endelig får det til, eller i idretten, det er sinnsykt gøy å f.eks score mål......

Endret av csViRuS
Lenke til kommentar

Skjer med at denne kommer på forsiden?

 

jaja.. mener fortsatt at overklokking er noe man kan roses for, ettersom ikke alle får samme resultater og det kreves kunnskaper ( i tillegg til noe "flaks") for å overklokke skikkelig.

 

Et godt argument ovenfor var en som sammenliknet med å lese til en historieprøve. Svarene er jo der i boken, men det er fortsatt godt gjort å få toppkarakter.

Lenke til kommentar

Overklokk lydløst :thumbup: Der har du også en god utfordring!

 

http://www.xtremesystems.org/forums/showpo...6&postcount=138

 

Jeg bruker mye tid og forskning på det arbeidet jeg gjør, men mye av utstyret jeg bruker er ikke i salg, men det er egenutviklet og mye mere enn bare snakk om å kjøpe seg resultater! Mye av delene jeg har brukt på mine prosjekter stammer faktisk fra søppel som har blitt idèer.. Nevner bl.a el-retur tråden

 

Overklokking er også en god hobby, det kan gjøre deg frustrert og aggresiv de dagene du plages, men også til verden gladeste når klokkinga overgår dine forventninger og man føler man har en aldri så liten rekord :w00t:

 

Dessuten behøver ikke overklokking bare være for de som har masse penger, man kan også klokke eldre utstyr til rekorder som aldri har vært satt før på samme oppsett..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Med en god del penger og ganske mye flaks, kunne vel en "middels-overklokker" klart wr. Kunne jo satt opp 100 identiske maskiner med det råeste av det råe, og satt seg ned for å finne gullchipper. Så kunne man stått igjen med 5pcer med bare gullchipper i, og begynnt voltmodding osv.. ? Ikke at jeg hadde giddet det, men.. :p

8194598[/snapback]

 

Dette er nok ett poeng..

Mange (inkludert meg selv) vil trolig sette Coolaler i denne båsen.. en middels(opp mot dyktig) overklokker med ubegrenset tilgang til hardware (og i tillegg beskyldt for juksing på xs.org).

Lenke til kommentar
@Simen1:

Det er litt merkelig at en som har flydd rundt med en diger parabolantenne koblet til en blåtann-sender kan komme med slike uttalelser. :)

Du har jo "rett i" at det meste av idrett/sport er bortkastet/meningsløs tid.. gitt ditt (og andres ) ståsted.

8194585[/snapback]

Vel, nå stiller jeg meg ikke bak alt trådstarter skriver, men skriver mitt eget synspunkt.

 

Jeg vet at det kan virke selvmotsigende å si at ekstremoverklokking/rekordsetting er bortkastet tid når jeg selv var med på verdensrekorden i blåtann. Men jeg står inne for det. Det kostet oss bare noen tiere i bensin, litt tape, en halvtimes modding og en halvtimes kjøretur for å sette rekordene. Liten innsats for høy underholdningsverdi.

 

Dagens overklokkingsrekorder har gått så langt at jeg mener innsatsen som kreves er for høy til at det er verd det. Jeg overklokker gjerne selv, men legger ikke dager og uker med erfaringstrening, valg og fintesting av maskinvare til grunn for det.

 

På pokerspråk kan man gjerne si at jeg kaster meg.

Lenke til kommentar

Det er lov for trådstarter å sette spørsmål, men som mange har påpekt ligger det mye kunnskap bak det å bli en mester i overklokking.

 

Dersom andre har sett disse verdensmesterne som setter fartsrekorder uti Nevadaørkenen så slår det meg at mange er oppi alderen hvor rekasjosevner (og ikke minst gikt!) faktisk begynner å slå inn.

De bruker mye tid og penger på å bli best. Det at en gren faktisk krever en investering gjør ikke mesteren noe mindre mester. Ingen andre har vært villig/klart å bli mester.

 

Se på Offshore. Både Røkke og Gjeldsten har vært i toppen her. Kanskje det er en elite sport?

Kanskje er ekstremoverklokking en "elitesport" innen overklokking, men det gjør det nå allikevel ikke no' mindre morsom å lese om ;)

 

Så om flere vil ta opp konkurransen, go for it!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dagens overklokkingsrekorder har gått så langt at jeg mener innsatsen som kreves er for høy til at det er verd det. Jeg overklokker gjerne selv, men legger ikke dager og uker med erfaringstrening, valg og fintesting av maskinvare til grunn for det.

 

På pokerspråk kan man gjerne si at jeg kaster meg.

8194662[/snapback]

 

He-he... :D

Forstår synspunktet ditt..

Du er vel blitt en gammel 'nuftig kar Simen1 :tease:

(noe jeg defintivt ikke ønsker å bli, men jeg har tatt feil før).. :D

Lenke til kommentar
@Simen1:

Det er litt merkelig at en som har flydd rundt med en diger parabolantenne koblet til en blåtann-sender kan komme med slike uttalelser. :)

Du har jo "rett i" at det meste av idrett/sport er bortkastet/meningsløs tid.. gitt ditt (og andres ) ståsted.

8194585[/snapback]

Vel, nå stiller jeg meg ikke bak alt trådstarter skriver, men skriver mitt eget synspunkt.

 

Jeg vet at det kan virke selvmotsigende å si at ekstremoverklokking/rekordsetting er bortkastet tid når jeg selv var med på verdensrekorden i blåtann. Men jeg står inne for det. Det kostet oss bare noen tiere i bensin, litt tape, en halvtimes modding og en halvtimes kjøretur for å sette rekordene. Liten innsats for høy underholdningsverdi.

8194662[/snapback]

Utstyret og kostnadene vi brukte på det prosjektet, kom sånn ca. på totalt 500kr. :p

Lenke til kommentar

Simen1... Jeg er enig i at det som kreves for å sette en rekord ikke er verdt alt slitet! Det vet nok kanskje jeg bedre enn de fleste andre, men når dette er sagt, er det jo verdt å merke seg at det ikke er verdensrekorden som er målet. Målet er å overklokke, å utfordre seg selv og utstyret. Rekorden er et resulatat av målet, og ikke målet i seg selv!

Det er interessen, dedikasjonen og miljøet rundt som driver meg videre. Ikke et inderlig håp om heder og ære. Riktignok er heder og ære også et resultat en gang i blant, men nok en gang en bieffekt av målet, som er det å holde på med det en liker.

Slik jeg forstår det, er det mange som tror at skryt, heder og ære er guleroten man jobber i mot. Det kan i allefall da sies at ikke alt skryt, all heder og all ære i verden er verdt alt det j*@^a slitet. Sånn er det bare. Uten interessen, miljøet og de andre brukerne her på Hardware.no hadde nok jeg blitt voksen for lenge siden..

Men, jeg leker fortsatt, takket være dere. Takk!!

Lenke til kommentar

Ja, jeg underdrev vel litt ArcticOC, men det var likevel i en helt annen prisklasse enn det rekordjegere i overklokking bruker.. ;)

 

Nytt forsøk til sommeren? Fjelltur i godvær kombinert med parabol på ryggen..? :p hehe

 

stoolman: Du får bli med på fjelltur i Tromsø til sommeren. Så slipper du å sitte i garasjen og fryse på bena pga nitrogen.. :p Mye mer behagelig rekordsetting! PS. Ta med klappstol, solkrem, drikke og kikkert.

Lenke til kommentar

Jeg mener vi mennesker er programmert til å digge å bli skrytt av. Vi kan vel være så ærlig at vi innrømmer at vi gjør det meste av det vi gjør for at det skal gi en positiv refleksjon på oss selv?

 

Og vær så snill - spar meg for det-gjelder-kanskje-deg-innlegg.

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Olemann er 12, har begynt stemmeskiftet og er bilinteressert. Han har hørt at høyt turtall er tøft. Olemann rapper pappas bilnøkler og starter jernet. Bånn gass i fri har Olemann lært. Motoren raser på 8543 rpm.

Olemann skryter av prestasjonen i langfri...

--

Peregutt gjentar øvelsen et par dager senere med sin pappas bil. Der raser motoren på 8544 rpm. Peregutt vinner!!

Han er klart best i å ruse motorer. Han er helten i langfri et par dager. Han er den største, den flinkeste!!

Men stor idrett??

Tvilsomt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er kult når jeg får til en overklokk. Synes det er kult

når andre klarer å klokke ting "beyond". Men thats it. Er forsåvidt litt enig

i det som blir sagt, at det er utstyret som klarer jobben, ikke menneskene.

 

Jeg hadde aldri vært borti klokking, men etter 1 god time på nett,

klarte jeg å klokke min X2 3800+ til 4200+, næmlig på 2.2ghz.

Ingeting å skryte av, derimot, hvem bryr seg utenom meg selv. (ingen)

Når det står "Ny rekort i OC" e.l. så tenker jeg egentlig bare

"Javel, så fint for den som har klart det"

Lenke til kommentar
Jeg vil forøvrig sette en standard her og nå:

Nestemann som skriver "hva er vitsen?" i en tråd/nyhet som omhandler et imponerende OC-resultat (f.eks Overklokks bragder) vil få én ukes ferie uten mulighet for å protestere. Den slags skaper bare sure miner.

8193222[/snapback]

Er dette din mening, moderator oysfaerg, eller har forumstyret bestemt at det blir policy fra nå av?

 

Når oysfaerg vil moderere de som provoserer, istedet for avsenderne av de sure minene og personangrepene, da har vi et moderatorproblem.

 

Trådstarter tar opp et tema på en høflig måte, reiser et interessant spørsmål og underbygger sin argumentasjon med relevante eksempler. Allikevel klarer ikke alle meddebattanter å holde samme saklighetsnivå. Denne tråden viser mer all mulig tydelighet at man ikke kan diskutere slikt med overklokkere.

 

Jeg er selv en av dem som ikke ser helt vitsen med ekstremoverklokking. Overklokking i seg selv er det ikke noe i veien med, men at enkelte trenger så mye skryt for sine prestasjoner er litt pussig. Det henger kanskje sammen med dårlig selvfølelse at man stadig har behov for å få bekreftet selvtilliten. Selvfølelse og selvtillit er nemlig to forskjellige ting, men henger sammen. Selvfølelse går på indre sikkerhet og trygghet, mens selvtillit er egen tro på prestasjoner. Min påstand er at hvis man vet med seg selv at man kan noe, har man ikke behov for å få skryt for det - stadig.

Lenke til kommentar

Overklokking er en hobby som er forbeholdt folk med mye penger. Trådstarter har et bra poeng, men jeg tror nok en som er "verdensmester" vil gjøre det bedre enn en som bare kan dette. Feilen med denne "sporten" er at man må faktisk ha flaks med utstyret i større grad enn andre sporter. I andre sporter som for eksempel sykkel og motorsport holder det at utstyret ikke ødelegges om det er like bra som konkurrentenes, mens i overklokking er det vanskelig å si om prosessoren er noen god overklokker før man faktisk sitter der å overklokker. Jeg synes også det er latterlig at det ikke stilles mer krav til stabilitet for "gyldige" resultater. Hvis maskinen bryter helt sammen etter benchmarken er det jo ikke en brukbar maskin vi snakker om.

 

Men det var nå mine meninger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg synes det er kult når jeg får til en overklokk. Synes det er kult

når andre klarer å klokke ting "beyond". Men thats it. Er forsåvidt litt enig

i det som blir sagt, at det er utstyret som klarer jobben, ikke menneskene.

8194870[/snapback]

 

Dette er allerede svar på andre, men det bør gjentas ser jeg.

 

Selvsagt spiller "utstyret" en viktig rolle i alt annet som ikke dreier seg om en idrett/sport som kun stiller krav til kroppslige ferdigheter..

Men:

Du kan gi Sebastian Loew..eller Petter Solberg en Lada 1500S og likevel vil de kjøre fra "Noldus Karlsson" i en Subaru Impreza på en middels norsk skogsvei.. (satt på spissen).

Det er menneskene som må til for å sette rekorder.. også der "hardware" har en betydelig innvirkning på resultatene..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...