Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Joda trådstarter, jeg er en gammal overklokker. Har holdt på i noen år. Rettferdighet nevnes her, hallo!!!....jeg lever i virkeligheten,har mer år på baken enn 90% her inne.

Dette er en hobby og lidenskap, ingen har sakt at dette er rettferdig for alle, for det er det ikke.

 

Men verden er ikke rettferdig den heller, jeg kan leve med det.

 

Nå har jeg en tendens til å bli missforstått når jeg diskuterer, så jeg skal gi meg. Jeg er mer handymann enn diskusjonsmann, jeg kan leve med det og :!:

 

Overklokking er en sunn og lærerik hobby.

 

jeg har også lyst til å bli verdensmester i offshore, men har ikke muligheten. Ber jeg Gjeldsten kysse seg bak for det, nei jeg sier hey godt jobba mann.

 

Når Hipro5 setter ny wr i 3d01 med over 100K sier jeg godt jobba, det kommer ikke gratis.

 

Rettferdighet eksisterer kun i den perfekte verden, jeg bor på jordkloden, her finnes det ikke....hvor bor du?

 

 

Mulig jeg ikke ser poenget ditt i inlegget, da må jeg beklage. Jeg har dette som hobby og lidenskap,følte meg litt provosert av det jeg leste. Kan godt si unnskyld hvis du følte at jeg valsa over deg, det var ikke meningen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er mulig jeg tar feil. Men jeg ser ikke at overklokking har noe annet enn med flaks å gjøre, det er ikke slik at en går inn med elektronmikroskop på CPUen og gjør modifiseringer - som om det var mulig i praksis.

Det hele koker ned til flaks og ressurser (penger og tilgang til hardware).

8161124[/snapback]

Så vist du eller en annen vanlig forumsbruker som har "klokka" maskinen sin fikk ubegrenset tilgang på det du trengte til å ta en verdensrekord så hadde du klart å gjort dette i morgen? på en dag?

 

Synes du er veldig naiv som tror det er så lett.

 

Hvor mange tror du det er som prøver seg på rekordene da og ikke klarer det og så er det noen få som klarer det igjen og igjen..Har dem bare mere "flaks og penger" dem da?

Endret av taz
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i, men jeg ser ikke hvorfor skrytet er fortjent. Skryt om hardwaren.

8161208[/snapback]

 

 

Hadde du vist hvor mye slit som ligger bak mange av disse rekordene så hadde du skjønt det.

Selv om det er avgjørende å få komponenter som klokker bra er dette langt fra nok.

Mange bencher 12-15 timer om dagen i 3-4 dager før de klarer å sette ny rekord. Tweaking, forbdre isolasjon, justere spenninger, bytte kondensatorer etc etc.

 

Folk skryter av Schumaker... er ikke det fortjent? Burde bilen fått all æren?

 

 

Jeg har selv satt en rekord sammen med en kamerat, og det tok faen så lang tid. Det ble mye banning og sværting.

Lenke til kommentar
Det er jeg enig i, men jeg ser ikke hvorfor skrytet er fortjent. Skryt om hardwaren.

8161208[/snapback]

Lite vits i å skryte av hardwaren, er du ikke enig?

 

Blir som å skryte av husene, bilene og båtene.

Jeg har mye penger! Se på meg!

 

:roll:

8162344[/snapback]

 

Jeg er ikke enig.

Hvis jeg setter meg inn i en ny bil som en kompis har kjøpt sier jeg ikke "godt jobbet!" - for at han var så flink å kjøpte bilen, jeg sier kanskje "flott bil!" - eller noe sånt. Jeg skryter av bilen, ikke av at han har kjøpt bilen. Det kan også være på sin plass å skryte/gratulere av at denne personen har jobbet livet av seg for å få råd til bilen, men da skryter jeg av det, og det blir noe annet igjen.

 

Når jeg leser om hva f.eks. 2JZ-GTE-motoren til Toyota yter og hva folk klarer å gjøre med den kun med å skru opp trykket på den tvungne aspirasjonen den kjører så vet jeg at det er motoren sin konstrkusjon og egenskaper som gjør dette mulig, ikke at de som skrur opp trykket sitter på enorm kunnskap.

Det er godt mulig det er jeg som er merkelig, men jeg skryter heller av at motoren tåler å øke turbotrykket når den er 100% stock enn jeg skryter av at folk klarer å skru opp trykket.

Det samme gjelder for overklokking for meg, men slik er jeg.

 

Men etter å ha tenkt mer på det så tror jeg at det er sant at ekspertene sikkert klarer å presse ut ganske mange grader ekstra her og der med tanke på kjøling som gjør at de kan score bedre på den måten enn hva en som bare er middels til flink kan klare.

 

Jeg tror fremdeles ikke det er noen nevneverdig forskjell blandt eliten når det gjelder dette dog.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke enig.

Hvis jeg setter meg inn i en ny bil som en kompis har kjøpt sier jeg ikke "godt jobbet!" - for at han var så flink å kjøpte bilen, jeg sier kanskje "flott bil!" - eller noe sånt. Jeg skryter av bilen, ikke av at han har kjøpt bilen. Det kan også være på sin plass å skryte/gratulere av at denne personen har jobbet livet av seg for å få råd til bilen, men da skryter jeg av det, og det blir noe annet igjen.

 

Når jeg leser om hva f.eks. 2JZ-GTE-motoren til Toyota yter og hva folk klarer å gjøre med den kun med å skru opp trykket på den tvungne aspirasjonen den kjører så vet jeg at det er motoren sin konstrkusjon og egenskaper som gjør dette mulig, ikke at de som skrur opp trykket sitter på enorm kunnskap.

Det er godt mulig det er jeg som er merkelig, men jeg skryter heller av at motoren tåler å øke turbotrykket når den er 100% stock enn jeg skryter av at folk klarer å skru opp trykket.

Det samme gjelder for overklokking for meg, men slik er jeg.

 

Men etter å ha tenkt mer på det så tror jeg at det er sant at ekspertene sikkert klarer å presse ut ganske mange grader ekstra her og der med tanke på kjøling som gjør at de kan score bedre på den måten enn hva en som bare er middels til flink kan klare.

 

Jeg tror fremdeles ikke det er noen nevneverdig forskjell blandt eliten når det gjelder dette dog.

8162557[/snapback]

Hvis du sier til dine venner: "Jeg fikk den opp på 2.0 Bar!" Så er det fortsatt du som får "creds", am i right? :)

Lenke til kommentar

sier meg helt enig i det corge sier. Dessuten ser ikke vitsen med å klokke opp et 8800gtx kort heller, når det kjører spill osv på en herlig oppløsning. Vi er litt kresne iblant..

 

cs 1.6 spiller de fleste med 640 eller 800 oppløsning. vitsen med en oppløsning på 2560 x 1600 når du ikke klarer se spillerne på skjermen.

 

selv om noe passer seg for høye oppløsninger da

Lenke til kommentar

jeg ser egentlig ikke vitsen med overklokking jeg heller.. er ikke særlig morro.. har selv overklokka systemet mitt max med luft kjøling, det er for og ha bedre ytelse 24/7, men de som driver med "WR" gjør jo dette bare for og oppnå max mulig klokk / score.. det ser jeg ikke vitsen i..

Lenke til kommentar

Dere som ikke skjønner poenget med ekstremklokking av denne typen: Dette gjøres selvsagt ikke pga nytteverdien. Andre prøver å slå verdensrekorden på 100-meter med et par hundredeler, hva er vitsen? Holder det ikke hvis man løper på 11-12 sekunder liksom? Det er jo ganske kjapt det også.

Lenke til kommentar

Tydelig at trådstarter egentlig har mangel på kunnskap når det gjelder overklokking, han legger hovedvekten av resultatet av en rekord klokk i selve hardwaren og ikke I personen som gjordet dette mulig.

 

En gjennomsnittelig overklokker som får samme utstyr som en av proffene vil aldri greid å få til samme resultater som de proffe, mange ganger så er det utskifting av komponenter, ektra kjøling på noen komponenter og en del samtaler med de "riktige" folka som skal til for at man skal finne fram til løsninger som gjør det mulig å komme såpass langt, derfor :

 

En proff overklokker har :

 

*Veldige gode kontakter innen Hw, kanskje noen fra Nvidia, Ati som har tilgang til designet av kortet og kan gi gode råd.

 

*Har god kunnskap om hardwaren han bruker og kan gjøre mange tweaks for å få denne til å yte bedre, voltmods, utskiftning av kapastitorer mot større / bedre, kunnskap om selve biosen som brukes og hvilke feil den har...

 

*Gode kontakter som kan få tilgang på spesielle utgaver av kortet / cpuen.

 

*Veldig god kunnspap om kjøling, kan eventuelt modifsere og lage sitt eget kjølesystem ved behov, eller kjenner venner som kan hjelpe til for å få til det perfekte system, kjøleblokk etc.

 

 

Så med andre ord det er ikke bare bare å bli verdens beste innen overklokking, derfor så bør man virkelig skryte litt av dem...

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser jo mer provosert blir jeg av trådstarter, karnsje det han vil for greie på hva han snakker om har han IKKE. Hvor gammel er du?

 

Hva gjør du på et overklokkingsforum er meg en gåte.

 

Må skru av her og gå ned i kjellern for å overklokke skiten ut av pcn min :!: ... makan te JYPLING.

Lenke til kommentar
Tydelig at trådstarter egentlig har mangel på kunnskap når det gjelder overklokking, han legger hovedvekten av resultatet av en rekord klokk i selve hardwaren og ikke I personen som gjordet dette mulig.

 

En gjennomsnittelig overklokker som får samme utstyr som en av proffene vil aldri greid å få til samme resultater som de proffe, mange ganger så er det utskifting av komponenter, ektra kjøling på noen komponenter og en del samtaler med de "riktige" folka som skal til for at man skal finne fram til løsninger som gjør det mulig å komme såpass langt, derfor :

 

En proff overklokker har :

 

*Veldige gode kontakter innen Hw, kanskje noen fra Nvidia, Ati som har tilgang til designet av kortet og kan gi gode råd.

 

*Har god kunnskap om hardwaren han bruker og kan gjøre mange tweaks for å få denne til å yte bedre, voltmods, utskiftning av kapastitorer mot større / bedre, kunnskap om selve biosen som brukes og hvilke feil den har...

 

*Gode kontakter som kan få tilgang på spesielle utgaver av kortet / cpuen.

 

*Veldig god kunnspap om kjøling, kan eventuelt modifsere og lage sitt eget kjølesystem ved behov, eller kjenner venner som kan hjelpe til for å få til det perfekte system, kjøleblokk etc.

 

 

Så med andre ord det er ikke bare bare å bli verdens beste innen overklokking, derfor så bør man virkelig skryte litt av dem...

8162972[/snapback]

 

Jeg er en ren hobbyklokker som kun er interessert i stabil klokking og lav støy, men jeg har da ingen problemer med å se hvilken enorm jobb og kunnskap som ligger bak en wr. Jeg reagerer også på trådstarters kunnskaper her. Det synes om om han tror temperaturen er det viktigste. Det er hvertfall temperaturen som nevnes igjen og igjen. Jeg synes du er helt på jordet. Overklokking er en slags form for ekstrem"sport" som krever sin mann eller kvinne. Å påstå at det er flaks som avgjør er kunnskapsløst eller respektløst.

Lenke til kommentar

Hva i alle dager er dette for en tråd??

 

En trenger både kløkt og erfaring når det gjelder overklokking.

 

En smart fyr sa en gang: "Veien blir til mens man går" og i dette forumet er det godt at det finnes akkurat disse "overklokkerne"

 

her kan en poste evt. det en lurer på, og da er det godt det finnes folk med erfaring, og som vet hva de snakker om. tro meg det har hjulpet meg i mangesituasjoner.

 

det en trenger aller minst av er sånne som deg TRÅDSTARTER :wallbash:

Lenke til kommentar

Dere er virkelig en seriøs gjeng alle sammen.

 

Når dere blir litt provosert så begynner dere med personlige angrep, hvem er det som bør spørre hvor voksen hvem er, her?

 

Jeg ser vitsen med ekstremoverklokking, jeg synes det er kult og kunne tenke meg å drive med det selv. Men objektivt sett ville jeg ikke tatt noe kreditt (annet enn nettopp det å blade meg gjennom en stor bunke komponenter) for å finne en CPU som klokker så bra at den kan sette verdensrekord. Hvorfor kan ikke jeg få lov å mene det dersom jeg mener det? Jeg har ikke engang påstått at det faktisk er slik, jeg har hele tiden sagt at det er mulig jeg tar feil.

Og til de som ikke gidder å lese alt jeg skriver; jeg har faktisk til og med endret litt mening om det jeg tror.

Men mener dere superoverklokkere her virkelig at det som skiller verdensmesteren og han som er nest best i verden er nevneverdig kunnskap/ferdigheter og ikke flaks gode/mindre gode komponenter?

 

Og dere som ikke ser vitsen med ekstremoverklokking - det får dere mene, det er ikke det jeg mener, ikke bland det sammen med det jeg sier.

Lenke til kommentar

Hva med en konkurranse i overklokking på et LAN-party da?

 

Overklokker A har mer kunnskap enn overklokker B, men overklokker B har tilfeldigvis i sin bunke Core 2 Duo mye mer overklokkbare eksemplarer.

Overklokker B vinner selvsagt, og rundt hele showet blir det snakket om at her er det veldig mye kunnskap deltakerene sitter på - de fleste tror/mener jo da kanskje at det er den som vinner som rimelig nok har mest kunnskap.

Men er det nødvendigvis den som klokker høyest som er mest flink?

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av corge
Lenke til kommentar
Men er det nødvendigvis den som klokker høyest som er mest flink?

8163573[/snapback]

Jepp. På det nivået er det ikke en "gullchip" som gir resultater men årelang kunnskap innenfor elektronikk, generell datakunnskap samt diverse tweaks de ikke deler med noen.

 

Det virker som om trådstarter tror det kun er to ting som teller ved overklokking: spenning på komponenten og frekvensen denne kan kjøre på under flytende nitrogen?

En overklokk har har millioner av kombinasjoner, og det er knallhard jobbing av disse personene for å finne fram til de innstillingene som gir de beste resultatene.

 

Hvis det var en gullchip som skulle til, hadde verdensrekorden tilhørt Jonas14år fra Senja som tilfeldigvis fikk denne i posten fra Komplett.no :!:

 

Geir

Lenke til kommentar
:) Skryt er bra når du har klart noe usedvanlig :)

8161158[/snapback]

Men er det DU eller hardwaren som har klart det? Hvis det er deg selv, hva er det du har gjort da? Gått til innkjøp av n+1 8800 GTX, og så er det du som klarer det? Er det ikke bare akkurat den ene spesielle 8800 GTX som har klart noe usedvanlig?

8161189[/snapback]

Jeg kjøper hardware. Gjør modifikasjoner og slikt på de/dem, og stiller opp for klokk. Deretter er det JEG som skrur opp frekvenser etc, og kontrollerer temps etc.

 

Er jo greit at du kan ha motatt en klokkevillig cpu f.eks. Men det er du som setter sammen de beste som vil klokke lengst uten å gi slipp.

Lenke til kommentar

Det og si at og få en Wr i 3DMark /Oc er bare flaks og komponenter er litt feil føler jeg. Hvordan har det seg da at det stadig er 1-5 som får Wr, har disse da satans mye luck eller??

 

Som flere påpeker så er det nok mye erfaring og kunnskap som skal til for og få slike syke resultater.

Lenke til kommentar
Det og si at og få en Wr i 3DMark /Oc er bare flaks og komponenter er litt feil føler jeg. Hvordan har det seg da at det stadig er 1-5 som får Wr, har disse da satans mye luck eller??

 

Som flere påpeker så er det nok mye erfaring og kunnskap som skal til for og få slike syke resultater.

8164501[/snapback]

 

 

Disse har selfølgelig bare en rik far som bestikker noen på fabrikkene. Derfor får de gang på gang knallgode komponenter som med den største letthet klokker forbi alle andre.

 

Skal ikke mye til .. bare slenger maskinen i kjøleskapet og gjør en blyantmod på hovedkort og skjermkort.

 

Det hele er over på 20min med en arm bundet på ryggen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...