Gå til innhold

Skryt for overklokking er meningsløst.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke lest hele tråden, men føler jeg kan komme med noen vink.

 

 

 

Mye av gleden rundt overklokking er

 

Kunnskapen om å velge riktig produkter

Kunnskapen om å velge deler som man kan utnytte til

å konkurre mot dyrere deler. Feks AMD opty mot FX CPU'n

Kunnskapen å finjustere BIOS innstillingene får å hente ut det siste

ekstra med boost.

 

Kunnskapen med å velge riktig komponenter når det gjelder kjøling.

Skal man ha ett rom som høres ut som ett arbeidslag som knuser betong, eller skal man kunne høre knappenålene falle

 

Kunnskapen om å få ett kjernestabilt system.

 

Kunnskapen om å ha det gøy, det er ikke så veldig spennende å bare få en ferdig maskin fra DELL. Selv om det absolutt funker, og er det beste valget for mange mennesker.

 

 

Så er det vel alltid hyggelig å få litt konstruktive tilbakemeldinger, som ros eller ris.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Overklokking er en hobby som er forbeholdt folk med mye penger. Trådstarter har et bra poeng, men jeg tror nok en som er "verdensmester" vil gjøre det bedre enn en som bare kan dette. Feilen med denne "sporten" er at man må faktisk ha flaks med utstyret i større grad enn andre sporter. I andre sporter som for eksempel sykkel og motorsport holder det at utstyret ikke ødelegges om det er like bra som konkurrentenes, mens i overklokking er det vanskelig å si om prosessoren er noen god overklokker før man faktisk sitter der å overklokker. Jeg synes også det er latterlig at det ikke stilles mer krav til stabilitet for "gyldige" resultater. Hvis maskinen bryter helt sammen etter benchmarken er det jo ikke en brukbar maskin vi snakker om.

 

Men det var nå mine meninger.

8194903[/snapback]

 

Tullprat.

 

Overklokking har tradisjonellt vært fattige "mellomklasse PC" eieres sult etter å oppnå high-end ytelse uten å måtte selge hus, kjerring og unger på ebay.

Dette har nok forandret seg litt de siste årene, men fremdeles er det de kunskapsrike og ikke de rike, som nyter godt av overklokking.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ja, jeg underdrev vel litt ArcticOC, men det var likevel i en helt annen prisklasse enn det rekordjegere i overklokking bruker.. ;)

 

Nytt forsøk til sommeren? Fjelltur i godvær kombinert med parabol på ryggen..? :p hehe

 

stoolman: Du får bli med på fjelltur i Tromsø til sommeren. Så slipper du å sitte i garasjen og fryse på bena pga nitrogen.. :p Mye mer behagelig rekordsetting! PS. Ta med klappstol, solkrem, drikke og kikkert.

8194775[/snapback]

Hehe.. joda, vi må vel finne på noen "saker" i sommer ja ;) Greit om stolman også blir med, da får vi jo iallefall kaldt øl på turen :!:

 

Nok off tocip fra meg her og avslutter min deltagelse helt i denne tråden med følgende sitat:

 

En dag uten overklokking er som en dag uten solskinn..

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Når oysfaerg vil moderere de som provoserer, istedet for avsenderne av de sure minene og personangrepene, da har vi et moderatorproblem.

Så når dørvakter på utesteder kaster ut bråkmakere (provoserende folk) så gjør de en feil?

 

Please tell me!

8194939[/snapback]

Nei, provokatører som bråker er greit å kaste ut. Men folk som stiller et provokativt spørsmål, fordi temaet er følsomt, har ikke fortjent en slik behandling. Det er stor forskjell på dette. Uansett om man tar opp et spørsmål eller svarer på det, må man oppføre seg skikkelig. Det er dårlig oppførsel som skal modereres.

 

En analogi til ditt eksempel med utkasteren, er at de som ikke drikker alkohol på utesteder skal kastes ut, fordi de provoserer de som drikker med sitt blotte nærvær. Det er jo helt urimelig.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ekstremoverklokking er en kombinasjon av dyktighet og flaks. Det er ikke noe direkte nyttig fortakende, men stiller seg på linje med annen underholdning. En og annen nyttig ting kan komme som spin-off.

 

Det blir veldig likt f.eks Formel-1, der skal en motor holde i to løp... Er en slik motor nyttig? Næh... Men erfaringene dratt fra utviklingen av den kan gi spin-off teknologi som kommer til nytte.

 

Om folk fortjener skryt for å sette rekorder kommer jo litt an på hvilken type rekord det er. Noen av Guinness rekordene er vel bare tull, andre krever pågangsmot, dyktighet og flaks.

 

Ekstrem overklokking er ikke enkelt å få til dermed er det på sin plass å gratulere de som gjør det. På samme måte som folk gratulerer de som vinner Top-Fuel løp, en annen ting som unyttig og imponerende (og like avhengig av hardware, flaks, pågangsmot og dyktighet som overklokking).

 

Note; TopFuel har vel i tillegg risikoen for å lage grilla kylling av deltageren så det krever vel enda mer pågangsmot/galskap ...

Lenke til kommentar
Men når de stiller spørsmål som de vet provoserer, da synes jeg det er på plass med litt moderering.

8194984[/snapback]

Det du sier er at visse spørsmål stiller man ikke. Det er sensur, ikke moderering. Verden hadde fremdeles stått stille i mørke middelalderen om vi skulle tenkt slik om andre følsomme temaer.

Lenke til kommentar

Er det klokkeren eller utstyret ?

 

De fleste er vel enige om at det er kombinasjonen av disse to som gir gode OC resultater. "Verdien" av en fantastisk OC kan diskuteres, men vurderingen av den handler vel om hva utgangspunktet til hver enkelt leser har (i denne sammenheng). Om man har en genuin interesse for OC, og det er det ganske mange som har, så er en WR i OC ganske stort. Mora mi derimot.....

 

Argumentet med at det eneste det handler om er å ha nok tid og rett utstyr..... Vel, det var en viss oppdagelsesreisende som inviterte sine kritikere til å prøve å få et vanlig egg til å stå på høykant. Ingen klarte det. Oppdageren tok da egget og satte det så hardt ned mot bordplata at det knuste i den enden, egget sto da stødig. Kritikerene sa da AHH ! det kunne vi også gjort. Oppdageren svarte "mulig det, men JEG gjorde det".

Lenke til kommentar

For å svare trådstarters første innlegg i denne usedvanlige populære tråden (slår nesten WR-tråden til en av geniene her inne fra en tid tilbake :!: ):

 

Å skaffe gode komponenter er ikke bare flaks. CPUer, f.eks., har steppingsinformasjon lett tilgjengelig. Jeg kjøper aldri en eneste CPU uten å være nesten helt sikker på at jeg får et klokkemonster. Dårligste CPUen (s939) jeg hat testet til nå har gjort 2.7GHz uten voltøkning, og det var ingen Opteron - men en X2. At jeg har den egenskapen at jeg klarer å grave fram disse gode klokkerne er jo en "skill" fra min side - noe som jeg da kanskje fortjener ros for hvis jeg oppnår en bra klokk. (at noen ikke vet hvordan de skal skaffe en god CPU er jo "lack of skill", sagt på en litt brutal måte, på samme måte som at jeg er elendig i å montere CPU-kjølere, og at overklokken min lider litt pga. det. Lack of skill fra min side det.)

 

Skal du overklokke må du ofte bruke hovedkort og ram som du må tukle en del med for å få stabilt, og det er ikke bare-bare det heller. Ligger en del kunnskap bak det der. Vet du ikke hva du driver med får du sjeldent en veldig god overklokk. Dessuten kan du fort drepe komponentene dine (f.eks. hvis du kjører 3.6v gjennom et sett Crucial Ballistix TCCD fordi du har sett noen med BH-5-brikker gjøre det og du ikke vet forskjellen på TCCD og BH-5 :!: ). (Eller hvis du ikke vet hvordan du skal unngå kondens ved ekstremkjøling.)

 

Når det gjelder flaks, så er jo det noe som forekommer, selvfølgelig. men er ikke forskjellen marginal, er det en mulighet for at den med høyest klokk faktisk er hakket hvassere til å klokke.

Lenke til kommentar

Her ikke noen problemer med å finne gode argumenter pro overklokking men forskjellige utøvere kommer i forskjellige kategorier.

 

Hobby:

-Tidsfordriv

-Noe å snakke om

-Noe å skryte av

-Opparbeidelse av kunnskap innen et felt/som fotball supportere opparbeider seg kunnskap om taktikk, sterke og svake sider ved spillere osv.

-Sosialt

 

Proffe:

-Sprer informasjon om gode komponenter. Kan derfor fungere som en kvalitetssikring ved innkjøp av komponenter. Jeg leser f.eks anmeldelser av produkter før jeg kjøper dem og hvor klokkevillig produktet er kan være avgjørende, da sammen med pris og funksjonalitet. Siste eksemplet Crucial Value brikker.

-Ressurs personer innen teknologi som kan både hjelpe og inspirere.

-Skaper oppmerksomhet og dermed trekker nye personer og kapital til miljøene, som igjen motiverer.

-Flytter grenser.

-Kan være med på å forbedre produkter, luke ut feil. Første jeg tenker på er biosversjoner til hovedkort ol

 

 

Vi skryter av designere som har greid å kopiere en mote fra 1970 tallet, vi skryter av folk som synger, vi skryter av norske filmer, vi skryter av norske fjorder, vi skryter av fjell, vi skryter av hvem som klarte å drikke mest lørdagen, ...

Om noen gjør noe som er verdt anerkjennelse så ser jeg ingen grunn til ikke å gi det. Greit nok at overklokk av en CPU nødvendigvis ikke er en bragd i alle tilfeller, men det er en indikasjon på mestring, av og til er det flaks og gode komponenter inne i bildet, kanskje litt flaks forbundet med andre rekorder også?! Mange liker å lese om det, som mange leser om hva Mette Marit spiste til middag og skryter eller kritiserer matvalget. Hvilken verdi har det at en klarer å hoppe 10 meter bortsett fra at det blir en ny standard/noe å sikte etter, ære og berømmelse til den som klarte det. Hele verden lærer ikke å hoppe 10 meter av den grunn, vi redder ikke miljøet, vi stopper ikke sult. Det har vitterlig ingenting å si.

Det finnes kanskje "idealister" som ikke bryr seg om hva andre mener, men vil tro flesteparten av oss er drevet av anerkjennelse og resultater.

Synes det er viktig å ikke bare kritisere hva en evt ikke skjønner, men være såpass åpen at en kan se verdien dette kan ha for andre mennesker. Personer som brukte PCr mye var og kanskje er ansett som nerder. I dag er grunnleggende datakunnskap en forutsetning for de fleste jobber. At datakunnskapen er motivert av overklokking eller blogging har da ikke så mye å si. Overklokkingsmiljøene mener jeg i aller høyeste grad sprer kunnskap, inspirerer og domestiserer en teknologi som kan være vanskelig å forstå og mestre.

 

Er ikke et forsøk på å trivialisere eller hype overklokking, men snarere sette det som mye annet inn i et perspektiv.

Lenke til kommentar

134 bruker(e) leser denne tråden (65 gjester og 2 anonyme brukere)

Mange som leser denne..

 

"jeg ser egentlig ikke vitsen med overklokking jeg heller.. er ikke særlig morro.. har selv overklokka systemet mitt max med luft kjøling, det er for og ha bedre ytelse 24/7, men de som driver med "WR" gjør jo dette bare for og oppnå max mulig klokk / score.. det ser jeg ikke vitsen i.."

Lenke til kommentar

Leste i tråden at noen sammenligner det å gjøre modifikasjoner på HW å latterliggjøre designerne av hardware. Tant og fjas. Designere av HW har laget det slik at det holder uansett ved normal bruk. Noen produsenter lager utstyr (stort sett hk og RAM) som tåler litt ekstra, men likevel holder det de lover. For å gå over grensene må man ofte gjøre litt modifikasjoner for å presse grensene og også presse komponentene mer enn de helst bør for levetid og stabil kjøring over tid.

 

Et lite tips: se på web-TV på NRK.no fra HW-LAN og se på NM i overklokking. Like forutsetninger, forskjellige utfall.

Lenke til kommentar

ting som hobby, forbinder jeg ikke med nytteverdi.

de fleste som gir ros er de som deler samme hobby,

som da ser opp til for eks. heltene sine. Om Pele er best på badminton eller badstue rekorder vil jeg vel beundre han på grunn av min egen interesse og hobby, grunnen til at jeg beundrer andre er mest fordi jeg ikke klarer det.

når stoolman slår verdensrekord beundrer og roser han fordi vi deler samme interesse, sånn er det bare. corge, du kan vel ikke si at dette er feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...