Gå til innhold

128 GB SSD-disker


Anbefalte innlegg

Jeg kunne godt tenkt meg 4 stk på 4 GiB (evt 6 stk om jeg kjøper nvidia brikkesett neste gang) i Raid0.

8159185[/snapback]

På hvilket område gir dette forbedring? Transferrate?

Jepp, Raid0 (egentlig Aid0 om man skal flisespikke), er en teknikk som øker transferrate. Hvis man har 2 disker så blir transferrate doblet, 3 så blir den triplet osv.

 

Og hvordan blir isåfall transferrate i forhold til tradisjonelle harddisker?

8159566[/snapback]

Det kommer an på utgangspunktet.

Vanlige moderne 3,5" harddisker har ofte rundt 65 MB/s på starten av disken og 40 MB/s på slutten av disken. 2,5" ligger ca 30% lavere enn det. 1,8" ennå lavere.

 

Ulike flashprodusenter og modeller har stor variasjon. Alt fra 5 til 60 MB/s finnes på det som selges i dag. Hastigheten endrer seg ikke fra start til slutt av lagringsområdet til flash slik som på mekaniske harddisker.

 

Men merk at transfer-rate bare er en av to ytelsefaktorer man bør tenke på. Aksesstid er ofte langt viktigere for OS-bruk og programmer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor er langt i fra den "råeste" HDDen på markedet.

8160219[/snapback]

 

Nuvel, med utgangspunkt at vi snakker om disker som skal brukes i en vanlig PC eller arbeidsstasjon (ikke server) så er Raptor definitivt det "råeste":

 

WD's newest Raptor delivers the best single-user performance one can buy regardless of interface and spindle speed.

 

http://www.storagereview.com/articles/leaderboard.html

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
SSD kan få god overføringshastighet, men til nå har den stort sett vært lav. Det forunder meg litt at det ikke tilbys mer enn 64GB for 2,5"-stasjoner, så det er mulig at det brukes brikker som ikke er av nyeste teknologi eller har en del defekte celler??

8160951[/snapback]

 

Selskapet Adtron er nå klare med Flash SSD (Solid State Disk) i størrelsene 32GB, 96GB og 160GB. Det dreier seg ikke om minnekort du kan putte i kameraet, men om harddisk-lignende 2,5 tommers enheter som er ment brukt i bærbar PC.

8158461[/snapback]

Lenke til kommentar
Stopp en halv. Kan jeg nå kjøpe en slik uberkjapp "disk" og stappe den i min stasjonære pc som bruksmål os-disk ? Har venta en stund på det...

8166943[/snapback]

Det eneste problemet er at de ikke er lagervare i Norske nettbutikker ennå. Når de blir det så er det fritt fram til å gjøre som du sier. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Stopp en halv. Kan jeg nå kjøpe en slik uberkjapp "disk" og stappe den i min stasjonære pc som bruksmål os-disk ? Har venta en stund på det...

8166943[/snapback]

Det eneste problemet er at de ikke er lagervare i Norske nettbutikker ennå. Når de blir det så er det fritt fram til å gjøre som du sier. :)

8167187[/snapback]

 

ehmm.. Så var det dette med skrivehastighet da...

Dere diskuterer jo kun lesehastighet, er skrivehastigheten blitt bra nok enda? Som systemdisk vil det jo skrives en del til denne disken (swapfile/tempfiles) - Det er klart en kan trikse seg rundt en del av dette med nok ram, men...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...