Gå til innhold

Kjøpe vista 32-bit eller 64-bit versjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ok.

 

Ang. hvilken versjon av Vista.... Jeg hadde Win2000 server installert en gang, det var ikke nødvendig, men WinXP pro er greiere å ha med å gjøre enn WinXP home...

 

Er det Ultima som er tingen eller.... har ikke bruk for "business" ting, slik det generelt omtales her: http://www.microsoft.com/norge/windowsvist...ns/default.mspx

 

Man blir jo ikke hakket klokere av den grunn...

 

Hva kjører folket på forumet her?

Lenke til kommentar
Ikke bruk 64bit nå, vent til driver problemene er løst. du får liten eller ingen ytelsesøkning, men du får en masse problemer med drivere.

 

Med ditt oppsett, ser jeg ingen grunn til at du skal velge 64bit.

8210447[/snapback]

Hvorfor vil det bli problemer med 64bits drivere? Som jeg skrev tidligere, alle nye Vista drivere kommer jo både i 64&32 bits versjon, så problemet med XP64 er forsvinnende. I tillegg ligger det jo en haug med drivere inne uansett så med mindre man har noe uvanlig utstyr burde det gå helt greit.

Slik jeg ser finnes det altså ingen grunn til å satse på 32bit når man har 64bit tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Ok. Jeg bruker en del tid på ulike forum både her i Norge og i utlandet, og gjennomgående er problemene med drivere til 64bit Vista.

Mange hardwre produsenter har til og med bestemt seg for å ikke lage 64bit versjoner av eldre hardware til Vista.

 

I tillegg har jeg sett mange poster som forteller om folk som opplever andre problemer med 64bit versjonen.

 

Men er du en oppegående pc bruker som ikke bryr deg om slikt, er sikkert 64bit versjonen noe for deg. Men ser ikke noe vits per dags dato, da du ikke vil merke noe til ytelses forskjellen (om du ikke kjører store tunge regneprogram/autocad osv eller har mer enn 3 GB med RAM)

 

Så kan man heller oppgradere senere når det blir aktuelt.

Lenke til kommentar

Ønsker du et system som kjører stabilt og som ikke støter på driver problemer så går du for 32bit. Av egne erfaringer med Xp 64-bit så vil jeg ikke anbefale det på grunn av lite eller ingen forskjell ytelses messig, i tillegg til at jeg fikk nesten ikke innstalert noe av det jeg trengte av programvarer.

Et råd til deg er å vente til at det blir vanlig å bruke 64bits operativsystemer + at venter til du i det hele tatt får en bedre ytelse av maskinen din.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke dette her med problemer med drivere i 64 bits Vista / ei heller XP64 som jeg har kjørt side det var tilgjengelig.

 

Ha du masse gammelt'skrap' av tilleggsutstyr til PC'n - ja da har du et problem....men da vil du sannsynligvis ikke kunne kjøre 64 bits OS alikevel.

 

Printer, webcam - you name it - har nå 64 bit drivere.....

 

 

Snabel

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke dette her med problemer med drivere i 64 bits Vista / ei heller XP64 som jeg har kjørt side det var tilgjengelig.

 

Ha du masse gammelt'skrap' av tilleggsutstyr til PC'n - ja da har du et problem....men da vil du sannsynligvis ikke kunne kjøre 64 bits OS alikevel.

 

Printer, webcam -  you name it - har nå 64 bit drivere.....

 

 

Snabel

8239217[/snapback]

 

Samme her, har ikke opplevd ne 64bits problem, og har litt vansker å se problemet når driverne følger med vista i 64bits utgave til det meste av moderne utstyr

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ønsker du et system som kjører stabilt og som ikke støter på driver problemer så går du for 32bit.

Vista GENERELT har hatt problemer med manglende drivere. Dvs både 32 og 64. Dette fordi det er nytt og det vil bedre seg etterhvert. Å garantere folk at hvis de bare velger 32 istedenfor 64 så vil de ikke ha driverproblemer, er bare tull.

 

Av egne erfaringer med Xp 64-bit så vil jeg ikke anbefale det på grunn av lite eller ingen forskjell ytelses messig, i tillegg til at jeg fikk nesten ikke innstalert noe av det jeg trengte av programvarer.

Motsatt erfaring av meg altså. Jeg skjønner ikke hva folk gjør når de påstår at de ikke får installert noe. Hva enn de gjør, så må de gjøre noe alvorlig galt. Sikker på at du har prøvd x64 siden beta stadiet?

Lenke til kommentar
Jeg regner med å kjøpe Vista, skal jeg da kjøpe 32 eller 64-bits versjonen... ?

Antar jeg skal ha Vista lenge nok til at jeg passerer 8GB minne....

Jeg har Asus P5B-E og C2D 6300@3GHz + 2GB Kingston HyperX ram nå..

8151260[/snapback]

 

Kjøp 32bit, mot frakt sender de deg 64bit versjonen gratis fra denne siden:

http://www.microsoft.com/windows/products/...ions/64bit.mspx

 

Se litt ned på siden.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Vista Ultimate x64 OEM og kan ikke annet en å anbefale det. Jeg har hardware kjøpt sist høst så det finnes drivere til alt av mitt utstyr.(sjekk profil om du vil vite hvilken hardware jeg har) Om det er dårlig driverstøtte for gammel hardware vet jeg ingenting om. Om det er nye produkter som det ikke blir laget x64 drivere til er jeg heller ikke interessert i å støtte de som ikke følger med i utviklingen.

 

Jeg mener x64 er fremtiden og derfor veien å gå dersom du kan kjøre det, spesielt siden du har planer om å kjøre 8 GB RAM.. Jeg har ikke opplevd nevneverdige problemer med dette.

 

Noe som kan tale mot oppgradering til x64 er om du har behov for spesifikke programmer eller annet utstyr som ikke er kompatibel med denne standarden.

Lenke til kommentar

Jeg la flg. filosofi til grunn før jeg bestemte meg for 64-bit:

 

Min gamle PC har jeg hatt i 4 år. Underveis ble det behov for dobling av RAM, fra 512 til 1 GB. På tidspunktet jeg kjøpte PC var 512 MB mer enn nok. Nå er det for lite med 1 GB.

 

Min nye maskin kjøpes med 2 GB. Det blir helt sikkert behov for å doble dette. Da stanger man i taket med Vista 32-bit, som ikke gir deg mer enn 3 GB.

 

I tillegg synes jeg det er for teit å forsatt holde på med 32-bit OS nå, når vi har hatt 64-bit prosessorer (for hjemmemarkedet) siden september 2003! Selv om dagens spill og programmer ikke går på 64-bit, så vil fremtidens spill garantert støtte det. :yes:

 

For ordens skyld kan jeg nevne at jeg kjører dulaboot, slik at jeg har XP installert for å brukes med "gamle" spill. Det beste fra to verdener. :)

Lenke til kommentar

Eg har ikkje hatt nokon drivarproblem i Vista Ultimate x64. Men, når det er sagt, så gjorde eg eit grundig forarbeid fyrst for å vere sikker på at der fanst drivarar til alt av maskinvare som eg hadde. Så lenge du gjer dette så ser eg absolutt ingenting problematisk med 64-bit Vista på drivarsida.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg regner med å kjøpe Vista, skal jeg da kjøpe 32 eller 64-bits versjonen... ?

Antar jeg skal ha Vista lenge nok til at jeg passerer 8GB minne....

Jeg har Asus P5B-E og C2D 6300@3GHz + 2GB Kingston HyperX ram nå..

8151260[/snapback]

 

Kjøp 32bit, mot frakt sender de deg 64bit versjonen gratis fra denne siden:

http://www.microsoft.com/windows/products/...ions/64bit.mspx

 

Se litt ned på siden.

8333183[/snapback]

 

Nice.Har du gjort det?

Lenke til kommentar
Jeg regner med å kjøpe Vista, skal jeg da kjøpe 32 eller 64-bits versjonen... ?

Antar jeg skal ha Vista lenge nok til at jeg passerer 8GB minne....

Jeg har Asus P5B-E og C2D 6300@3GHz + 2GB Kingston HyperX ram nå..

8151260[/snapback]

 

Kjøp 32bit, mot frakt sender de deg 64bit versjonen gratis fra denne siden:

http://www.microsoft.com/windows/products/...ions/64bit.mspx

 

Se litt ned på siden.

8333183[/snapback]

Det kan du bare gjøre hvis du har retail versjon av Vista. Hvis du kjøper OEM må du velge om du skal ha 32 eller 64-bit når du kjøper det.

 

Hva er forskjellen på English - INTL og English - NA?

 

Går det ann å laste ned 64-bit versjonen noe sted, istedenfor å få tilsendt DVD?

Endret av trygveaa
Lenke til kommentar

Gå for 32-bit! 64-bit er selvfølgelig fremtiden, men tiden er ikke helt moden enda. Med mindre du har behov for avsindig mye minne, finnes det ingen fordeler med 64-bit per dags dato.

 

Microsoft har funnet ut at driverproblemer har vært den enkeltårsaken som har produsert flest systemkræsj i tidligere versjoner av windows, og har derfor bestemt at fra og med 64-bit-versjonen av Vista skal alle drivere ha WHQL-sertifikat. Det vil si at det er slutt på å kunne bruke hvilke som helst drivere, noe som i seg selv ikke er en så dum tanke. Men man må være klar over at dette setter begrensninger for hvordan man kan bruke sin egen hardware, f.eks ved avspilling av filmer, ripping av cd-er osv.

Lenke til kommentar
Microsoft har funnet ut at driverproblemer har vært den enkeltårsaken som har produsert flest systemkræsj i tidligere versjoner av windows, og har derfor bestemt at fra og med 64-bit-versjonen av Vista skal alle drivere ha WHQL-sertifikat. Det vil si at det er slutt på å kunne bruke hvilke som helst drivere, noe som i seg selv ikke er en så dum tanke.

 

Ok jeg er med så langt...

 

Men man må være klar over at dette setter begrensninger for hvordan man kan bruke sin egen hardware, f.eks ved avspilling av filmer, ripping av cd-er osv.

8492073[/snapback]

 

At det var...? Hæ? Hva har dette å gjøre med 32bit/64bit?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...