Gå til innhold

Kjøpe vista 32-bit eller 64-bit versjon?


Anbefalte innlegg

Men man må være klar over at dette setter begrensninger for hvordan man kan bruke sin egen hardware, f.eks ved avspilling av filmer, ripping av cd-er osv.

8492073[/snapback]

 

At det var...? Hæ? Hva har dette å gjøre med 32bit/64bit?

8492310[/snapback]

 

Jeg tror det vil virke omtrent slik at hvis du prøver å rippe en cd vil driveren sjekke om den er DRM-beskytta og blokkere tilgang til enheten om den er det. Likeledes om du prøver å spille av en film som er digitalt signert og som du ikke har rettigheter til å se, vil skjermkortdriverne stoppe deg. Og det er da selvfølgelig ingen mulighet til å legge inn en driver som ikke har denne begrensningen.

 

Har dette førstehånds fra Rune Zakariassen i MS Norge, men er ikke helt sikker på hvordan egentlig virker. Noen som har mer greie på dette enn meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ønsker du et system som kjører stabilt og som ikke støter på driver problemer så går du for 32bit. Av egne erfaringer med Xp 64-bit så vil jeg ikke anbefale det på grunn av lite eller ingen forskjell ytelses messig, i tillegg til at jeg fikk nesten ikke innstalert noe av det jeg trengte av programvarer.

Et råd til deg er å vente til at det blir vanlig å bruke 64bits operativsystemer + at venter til du i det hele tatt får en bedre ytelse av maskinen din.

8228820[/snapback]

 

Fatter det ikke , nå har jeg innstalert Vista 64 bit på ca 25 maskiner og alle kjører problemfritt :hmm::hmm::hmm:

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt Xp x64 siden det kom ut og jeg kjenner meg overhodet ikke igjen i utsagnet "jeg fikk nesten ikke innstalert noe av det jeg trengte av programvarer". Faktisk har jeg hatt det stikk motsatt, og det har gått over 2 år nå hvor det har fungert knirkefritt, og jeg bruker det på begge pcene mine...

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Gå for 32-bit! 64-bit er selvfølgelig fremtiden, men tiden er ikke helt moden enda. Med mindre du har behov for avsindig mye minne, finnes det ingen fordeler med 64-bit per dags dato.

8492073[/snapback]

Regner du mer enn 3 Gigabyte som avsindig mye? 1 og 2 Gigabyte er da standard i dag når man kjøper ny PC, selv billigmaskinene på Elkjøp selges med 1 Gig RAM. Et OS er gjerne en investering som holder noen år. Selv har jeg hatt Windows 2000 helt frem til for et par uker siden, da ny maskin med Vista (64-bit ;) ) kom i hus. Jeg fikk Windows 2000 i forbindelse med MCP/MCSE -studier høsten år 2000, altså har jeg hatt samme OS i over 6 år. Maskinvaren har blitt byttet ut 3 ganger i løpet av den tiden.

 

Om 4-5 år, tror du da at f.eks. 4+ Gigabyte regnes som "avsindig mye minne" ? Å kjøpe 64-bit nå, det er å tenke fremtidsrettet! Selv hoster det litt hos meg nå, men det var ikke noe annet å vente når MS lanserer OS i første revisjon. Som Snekker'n også har nevnt i denne tråden, slik er det alltid. Windows 95 ble jo ikke (noenlunde) stabil før OSR 2, som kom to år senere, XP var pyton frem til Servicepack 1 etc.

 

Det er for tidlig å dømme et OS nord og ned basert på problemer nå i innkjøringsfasen. Selv om utstyrsleverandørene hittil har vært raskere på banen med drivere til 32-bit Vista, vil nok dette raskt endre seg etterhvert som brukerbasen til Vista øker.

 

Kompatibilitetsproblemene har jeg fikset ved at jeg fikk overta en XP fra en vennlig kollega. Så jeg kjører dualboot og har det beste fra to verdener! :) Så er det selvsagt irriterende at jeg ikke får kjørt en del programmer under Vista ennå, men det kommer nok patcher til en del av (de nyere) spillene mine, som gjør de kompatible.

Lenke til kommentar

Jeg skal være enig i at det kanskje er litt mer fremtidsrettet å kjøpe 64-bits versjonen, det er ihvertfall ikke så mange år til alle kjører 64-bit, men jeg holder fast ved at jeg tror det beste per idag er 32-bit. Jeg tror 2-3gb ram vil være tilstrekkelig for den gjevne bruker noen år fremover, og Microsoft har lovt at vi ikke skal måtte vente 6 år på neste versjon av Windows :tease:

 

Men for å ikke spore helt av: som sagt har jeg personlig vært på et fordrag der en representant for Microsoft forklarte at 64-bitversjonen av Vista krever WHQL-sertifikat på alle drivere, ellers kan de ikke bli installert. Dette medfører spesielt to ting:

 

1) Ingen drivere kommer ut fortere en Microsoft klarer å teste og godkjenne drivere.

2) Det er fullt mulig å legge inn sperre for bruk av hardware i drivere, og dette ble påpekt på foredraget med ripping av lyd-cd som eksempel.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hvordan dette vil slå ut i praksis, men av prinsipp er jeg motstander av at man som avansert bruker ikke skal få ha full kontroll på egen hardware!

Endret av jj_
Lenke til kommentar
Jeg skal være enig i at det kanskje er litt mer fremtidsrettet å kjøpe 64-bits versjonen, det er ihvertfall ikke så mange år til alle kjører 64-bit, men jeg holder fast ved at jeg tror det beste per idag er 32-bit. Jeg tror 2-3gb ram vil være tilstrekkelig for den gjevne bruker noen år fremover, og Microsoft har lovt at vi ikke skal måtte vente 6 år på neste versjon av Windows :tease:

 

Men for å ikke spore helt av: som sagt har jeg personlig vært på et fordrag der en representant for Microsoft forklarte at 64-bitversjonen av Vista krever WHQL-sertifikat på alle drivere, ellers kan de ikke bli installert. Dette medfører spesielt to ting:

 

1) Ingen drivere kommer ut fortere en Microsoft klarer å teste og godkjenne drivere.

2) Det er fullt mulig å legge inn sperre for bruk av hardware i drivere, og dette ble påpekt på foredraget med ripping av lyd-cd som eksempel.

 

Jeg skal innrømme at jeg ikke vet hvordan dette vil slå ut i praksis, men av prinsipp er jeg motstander av at man som avansert bruker ikke skal få ha full kontroll på egen hardware!

8500432[/snapback]

 

Vel dette er feil, riktinok får du beskjed om at driveren ikke er signert,men du får samtidig et valg om du ønsker å innstalere den og da er det bare å trykke på det valget,akkurat som i XP :thumbup:

Lenke til kommentar

Vista x64 versjonen krever WHQL-sertifisering av drivere og du kan ikke bare "klikke deg forbi" slik som du kan på 32 bits utgaven av samme operativsystem.

Derimot kan du aktivere et valg under oppstart av Windows Vista x64 som tillater usignerte drivere, men dette valget må aktiveres hver gang du starter Vista på nytt skal du kjøre med usignerte drivere. Det var ihvertfall slik sist jeg testa Vista x64. Godt mulig de har fjernet dette kravet i nyere versjoner.

 

Jeg sitter nå med Windows XP x64 Edtition noe jeg har gjort siden Våren 2006 og er svært fornøyd. Det har selvsagt vært enkelte ting som nekter å fungere og manglende drivere, men alt i alt er jeg mer fornøyd med dette enn Windows XP Pro 32 bits da Windows XP x64 Edition er basert på Windows Server 2003 kjernen og er derfor mye nyere. Har lagt inn Service Pack 2 også som ikke kan sammenlignes med SP2 for Windows XP 32bit siden Windows XP x64 Edition går inn i Windows Server familien av operativsystem fra Microsoft og er underlagt Service Pack utgivelsen for dette.

Endret av saivert
Lenke til kommentar
Vista x64 versjonen krever WHQL-sertifisering av drivere og du kan ikke bare "klikke deg forbi" slik som du kan på 32 bits utgaven av samme operativsystem.

Derimot kan du aktivere et valg under oppstart av Windows Vista x64 som tillater usignerte drivere, men dette valget må aktiveres hver gang du starter Vista på nytt skal du kjøre med usignerte drivere. Det var ihvertfall slik sist jeg testa Vista x64. Godt mulig de har fjernet dette kravet i nyere versjoner.

 

Jeg sitter nå med Windows XP x64 Edtition noe jeg har gjort siden Våren 2006 og er svært fornøyd. Det har selvsagt vært enkelte ting som nekter å fungere og manglende drivere, men alt i alt er jeg mer fornøyd med dette enn Windows XP Pro 32 bits da Windows XP x64 Edition er basert på Windows Server 2003 kjernen og er derfor mye nyere. Har lagt inn Service Pack 2 også som ikke kan sammenlignes med SP2 for Windows XP 32bit siden Windows XP x64 Edition går inn i Windows Server familien av operativsystem fra Microsoft og er underlagt Service Pack utgivelsen for dette.

8521784[/snapback]

 

 

Tja har ikke studert dette inngående,men om jeg tar en driver som er feil til feks mitt grafikkort så blir den avvist av Vista,men om jeg tar en usignert driver får jeg opp en beskjed der det står noe sånt som " drivern er ikke godkjent av osv osv og så får jeg valget mellom å avslutte eller innstalere alikevel, dette uten at jeg har endret noe :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Snekker`n: Eg har same erfaringa som deg på det området. Eg har sjølv høyrt at usignera drivarar ikkje skulle fungere i Vista x64, men eg fekk no installert ein her for eit bel sidan (hugsar diverre ikkje kva for ein det var). Det einaste eg måtte gjere var å klikke bort den "ikkje godkjent"-skjermen, så var alt OK.

Lenke til kommentar

Jeg kan faktisk forstå at Microsoft skulle ønske å sette denne begrensningen på drivere. Jeg har opplved på forumet, irc og på LAN at folk klager på spillkræsj. Så spør jeg om de bruker siste offisielle drivere. "Ja" sier noen. Så viste det seg at det var Omega-drivere eller liknende hackede drivere. Eller noen sier "Nei, jeg bruker BEDRE drivere enn de offisielle". Guess what... når man legger inn siste offisielle, så blir det stabilt. Men disse stabeisene ville aldri fått stabil pc om ikke jeg eller MS hadde tvunget inn offisielle drivere....

Lenke til kommentar
Jeg sitter nå med Windows XP x64 Edtition noe jeg har gjort siden Våren 2006 og er svært fornøyd. Det har selvsagt vært enkelte ting som nekter å fungere og manglende drivere, men alt i alt er jeg mer fornøyd med dette enn Windows XP Pro 32 bits da Windows XP x64 Edition er basert på Windows Server 2003 kjernen og er derfor mye nyere. Har lagt inn Service Pack 2 også som ikke kan sammenlignes med SP2 for Windows XP 32bit siden Windows XP x64 Edition går inn i Windows Server familien av operativsystem fra Microsoft og er underlagt Service Pack utgivelsen for dette.

8521784[/snapback]

 

Du er mer fornøyd fordi det er bedre eller fordi det er nyere?

Merker du forskjell på stabilitet, ytelse eller funksjoner?

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Vista Ultimate 64-bit Norsk... og opplever nå at spillet Battlefield 2 krasjer ca 1 gang pr dag.. mot 1 gang pr uke med XP 32-bit versj.

 

Drivere er kanskje skyld i dette (kun beta drivere for mitt GeForce 7900 skjermkort).. Feilmeldingen i forbindelse med BF2 har med minnet å gjøre..

Lenke til kommentar

Jeg står på trappen til å kjøpe meg en ny maskin nå, og jeg hadde tenkt meg 64bit utgaven av Vista Ultimate.

 

Men det jeg tenker på er hvordan støtten for spill og øvrig programvare i 64bit versjonen i forhold til 32bit versjonen? Er den mye dårligere?

 

Regner ikke med at hardwarestøtten er dårlig siden alt skal kjøpes nytt :p

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

Nei, mykje dårlegare kan ein ikkje kalle det. Eg har installert ein del program på Vista Ultimate x64 no, og eg har enno til godes å finne noko som ikkje verkar i det heile teke. Viss du ikkje er heilt avhengig av eitt spesielt program så skal det mykje til at du ikkje finn noko som verkar og som dekkjer behovet ditt.

 

Men eg vil anbefale deg å ta ein grundig gjennomgong av dei program/spel som du ynskjer å bruke i Vista x64, slik at du ikkje vert sitjande med "skjegget i postkassa". :)

Lenke til kommentar

Det blir jo de "vanlige" programmene som office og brenneprogram for eksempel, i tillegg til bilde-/videoredigerings program jeg i første rekke kommer til å bruke. Så det burde gå greit å finne en løsning som skal virke :)

(og er det enkeltprogram jeg MÅ bruke i noen tilfeller så har jeg alltids en laptop med xp 32-bit)

 

Og jeg regner med at spill som kommer i løpet av dette året (for eksempel gta4, assassins creed og crysis) vil fungere på 64-bit på en eller annen måte, eller forventer jeg for mye da?

 

Edit: Har tenkt å kjøpe OEM utgaven av Vista (uansett hvilken versjon jeg ender opp med)

Endret av Fantasy6
Lenke til kommentar

hmm.. hadde kjøpt meg vista ultimate edt..... da får du 32bit og 64bit , så kan du ombestemme deg hvis 64bit'ern fucke pc'en din... åsså får du med alle ultimate extras ... kjøpte min på bruktmarkedet for 3000kr, angra ikkje ett einaste sekund på min ultimate..

Lenke til kommentar
hmm.. hadde kjøpt meg vista ultimate edt.....  da får du 32bit og 64bit  , så kan du ombestemme deg hvis 64bit'ern fucke pc'en din... åsså får du med alle ultimate extras ... kjøpte min på bruktmarkedet for 3000kr, angra ikkje ett einaste sekund på min ultimate..

8570399[/snapback]

 

Hvis du kjøper retail får du med både 32 og 64bit, men ikke hvis du kjøper OEM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...