Gå til innhold

Mattenøtter for store og små


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fælt til geometri.... :p

x^2 + y^2 = 3^2 er en sirkel med radius 3 med sentrum i origo.

Linjen y = a - x tangerer sirkelen i punktet (3/sqrt(2), 3/sqrt(2)) og i punktet (-3/sqrt(2), -3/sqrt(2)).

Vi kjenner stigningstallet til linja, altså -1, så vi kan bruke ettpunktsformelen:

y - 3/sqrt(2) = -(x-3/sqrt(2)) = 3/sqrt(2) - x, altså y = 2*3/sqrt(2) - x = 6/sqrt(2) - x = 3*sqrt(2) - x. Tilsvarende på den andre siden.

Altså har vi to løsninger dersom a er element i (-3*sqrt(2), 3*sqrt(2)).

Lenke til kommentar
Hvordan løste du den? Jeg synes løsningen min var relativt uortodoks. Kan muligens løses enklere direkte...

8133009[/snapback]

På samme måte. Prøvde også å skrive om den nederste ligningen til (x+y)^2 = 9+2xy => a^2 = 9+2xy , men må fortsatt tegne opp sirkelen og tangenten for å få løst det - altså vise at x=y=3/2*sqrt(2)? (Er forøvrig ikke så sterk i geometri selv. Hadde en del av det i et glimrende valgfag på videregående, men mye er glemt.)

 

Redigert: Både Jonas' og DrKarlsens løsninger er da i prinsippet like?

Endret av trøls
Lenke til kommentar

Ingen løsning enda? :(

 

n^2 - 5n + 6 = (n-3)(n-2), altså et produkt. Hvis vi skal ha primtall må én av disse være lik 1. Altså er våre kandidater n=4 og n=3, men n=3 funker ikke, så vår eneste verdi som gir primtall er n=4.

 

 

Ny nøtt:

 

Summen av to tall a,b gir et oddetall.

Produktet av a,b gir et primtall.

 

Finn a og b.

Lenke til kommentar
Ingen løsning enda? :(

 

n^2 - 5n + 6 = (n-3)(n-2), altså et produkt. Hvis vi skal ha primtall må én av disse være lik 1. Altså er våre kandidater n=4 og n=3, men n=3 funker ikke, så vår eneste verdi som gir primtall er n=4.

 

 

Ny nøtt:

 

Summen av to tall a,b gir et oddetall.

Produktet av a,b gir et primtall.

 

Finn a og b.

8134584[/snapback]

1 og 2

 

Edit:

Et primtall er definert av at det kun kan deles med 1 og seg selv. Deler man med noe annet enn 1, så er det ikke primtall vi har å gjøre med. Så ene tallet må være 1.

 

Skal summen bli et oddetall så må man legge til et partall. Og siden dette tallet ganget med 1 blir seg selv og samtidig skal være primtall, så trenger vi et partall som også er et primtall. Eneste alternativ er tallet 2.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Ingen løsning enda? :(

8134584[/snapback]

:roll:

 

Tok den i en forelesning på skolen idag, på klumsete ingeniørvis:

 

Skriver om til: n(n-5)+6 = primtall. Ser at n(n-5) er partall for alle n, og partall+6 er også alltid et partall. Det eneste partallet som også er primtall, er som kjent 2. Dette gir n(n-5) = -4 => n=4.

 

JBlack: Sleng opp en ny oppgave, da vel?

Lenke til kommentar
[ x + y = a ]

[ x² + y² = 9 ]

 

Hvilken verdier av A gjør at likningssettet får to løsninger?

8132896[/snapback]

De finnes jo mange verdier av a som gjør at det blir to løsninger.

Eller er du ute etter verdier som gjør at det bare blir én løsning?

De verdiene som har kommet opp som riktige løsninger, gjør jo at det bare blir én løsning.

post-30930-1173707983_thumb.png

Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar
De verdiene som har kommet opp som riktige løsninger, gjør jo at det bare blir én løsning.

8136188[/snapback]

Altså har vi to løsninger dersom a er element i (-3*sqrt(2), 3*sqrt(2)).

;)

8136242[/snapback]

Ahh... a er fra -3sqrt(2) til 3sqrt(2).

Jeg skjønte ikke at det var et intervall han mente. :)

Det finnes vel forskjellige måter å skrive et intervall på, og jeg kjente ikke igjen skrivemåten. Jeg fikk heller ikke med meg at Jonas var ute etter et intervall.

:wallbash:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...