Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Oljelekkasje - Hvordan gå frem


oro2

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å få bilen min EU-godkjent og den siste 2erfeilen er en oljelekkasje. Jeg vet ikke hvor det lekker, men i følge NAF ser det ut til at det kan være rundt et registerdeksel eller bunnpanne. I følge dem "renner" det olje ut, men det er merkelig at det ikke gir utslag på oljenivået, for det har holdt seg stabilt i flere uker.

Etter at bilen har stått parkert kort tid er det flere oljedråper på gulvet.

 

Bilen er en BMW 316i 97-modell. Det jeg lurer på er om noen vet hvor det er sannsynlig at det lekker, og om det er mulig å gi et estimat for hva det vil koste å få repartert det. Jeg vet at det er vanskelig å si uten å se det, men de på verkstedet ble ikke så klok av det heller. Jeg avfettet og spylte dagen før kontrollen, men likevel sa NAF at det var for mye olje der til å se hvor lekkasjen er. Jeg har ikke tilgang på bukk eller noe så det er ikke så lett for meg å få sjekket det heller. Lekkasjen er så vidt jeg kan se ikke særlig synlig fra motorrommet.

 

Jeg har begrenset budsjett for tiden, så jeg vil gjerne ha tips til å få fikset dette på en billigst mulig måte. Jeg kan ikke nok til å reparere det selv. Bør jeg f eks vaske motoren selv på forhånd, eller er det bare å levere den inn å få et verksted til å gjøre alt?

Hvis noen har tips om verksted i Bergensområdet som er kjent for litt rimelige priser setter jeg pris på tips om det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komemr det olje ut av registerreimdekselet er det lekasje i fremre simmering.

Er hele flensen til bunnpanna oljete så er det bunnpanneopakninga som er lekk.

Ingen av delene er spesielt dyrt og få fikset på verksted men det enklest er bytte av bunnpannepakninga.

Da er det bare og tappe av oljen og skru av bunnpanan og bytte pakninga.

Er det fremre simmeringen i motoren som er gåen må registerreima av for å komme til akslingen og simemringen.

Tar litt lengere tid men er ingen vanskelig jobb for et verksted.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Komemr det olje ut av registerreimdekselet er det lekasje i fremre simmering.

Er hele flensen til bunnpanna oljete så er det bunnpanneopakninga som er lekk.

Ingen av delene er spesielt dyrt og få fikset på verksted men det enklest er bytte av bunnpannepakninga.

Da er det bare og tappe av oljen og skru av bunnpanan og bytte pakninga.

Er det fremre simmeringen i motoren som er gåen må registerreima av for å komme til akslingen og simemringen.

Tar litt lengere tid men er ingen vanskelig jobb for et verksted.

8121307[/snapback]

 

1997 BMW 316 har ikke registerreim men registerkjede, men kan fortsatt være simmering bak reimhjul på veiv. Ikke vask motoren rett før verkstedtime, det vil gjøre det vanskeligere å finne lekkasjen. Når du sier det er så mye olje på gulvet skal det ikke være vanskelig å finne årsaken, ta av alt av plastdeksel som skjuler motoren og se nøye i alle krinker og kroker. Bunnpanna er ikke bare å ta rett av på disse da traversen står i veien, mulig det går akkurat hvis motor hevest.

Lenke til kommentar
Ikke vask motoren rett før verkstedtime, det vil gjøre det vanskeligere å finne lekkasjen.

8126682[/snapback]

Men i følge han på NAF var det for mye oljesøl der til at han kunne si akkurat hvor det kom fra, og da hadde jeg vasket dagen før.

Jeg syns det er litt merkelig, for i følge oljenivået lekker det ikke så mye. Og jeg hadde den stående hele natten (rett før kontrollen) uten at det kom en dråpe på gulvet under bilen. Så når han kjører den inn i verkstedet (20 meter) begynner den å dryppe...

 

Er det en enkel måte å vaske og se etter lekkasjen (under bilen) på uten å heise opp bilen eller bruke bukk/rampe? Jeg har ikke tilgang på noen av delene. Jeg kan spyle og spraye avfetting under, men da ser jeg ikke om jeg får vekk alt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Du sier altså at med nyvasket oljefri motor (på utsiden self...) så kjører du 20 meter og det begynner å dryppe? Og du merker ikke noe på oljenivået etter flere mil? er du da sikker på at det er motorolje som lekker? at det f.eks. ikke er servo-olje som slengest på motor av vifta

Med en slik lekkasje som du beskriver her må det jo gå ann å se hvor oljen kommer fra når motor går

 

edit: tasteleif

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
Du sier altså at med nyvasket oljefri motor (på utsiden self...) så kjører du 20 meter og det begynner å dryppe? Og du merker ikke noe på oljenivået etter flere mil?

8133296[/snapback]

Jeg merket ikke noe på nivået på 2-4 uker, og da hadde jeg kjørt mange mil. Det tok ikke 20 meter før det begynte å dryppe. Jeg hadde også kjørt til kontorollen hjemmefra (noen mil) først, men det som var litt rart/uflaks var at det var akkurat da de testet at den dryppet. Jeg hadde hatt den stående i maange timer med en papp-plate liggende under for å sjekket om det dryppet og det kom ikke en dråpe. Først når den stod i verkstedhallen kom det flere dråper på få minutter.

 

Jeg skal sjekke nivået på alle oljer. Det alternativet (servo) hadde jeg faktisk ikke tenkt på. Jeg vurderte en stund om det kunne være bensin også, men det ligner mest på olje siden det er ganske mørk farge på det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå peilet oljen mange uker (ca en mnd) etter jeg sist fylte på, og nivået er nesten akkurat likt. Kanskje gått ned med en halv desiliter maks. Jeg syns det er veldig merkelig når NAF sier at det "renner" olje ut. Jeg har en sterk mistanke om at det er bensin som lekker, men jeg aner ikke hvordan jeg skal sjekke det, og jeg syns det er merkelig at en som utfører EU-test ikke ser forskjell på det..(?) Noen enkel måte å avklare dette på?

Jeg har ikke fått heist opp bilen og sett under enda.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Jeg har nå peilet oljen mange uker (ca en mnd) etter jeg sist fylte på, og nivået er nesten akkurat likt. Kanskje gått ned med en halv desiliter maks. Jeg syns det er veldig merkelig når NAF sier at det "renner" olje ut. Jeg har en sterk mistanke om at det er bensin som lekker, men jeg aner ikke hvordan jeg skal sjekke det, og jeg syns det er merkelig at en som utfører EU-test ikke ser forskjell på det..(?) Noen enkel måte å avklare dette på?

Jeg har ikke fått heist opp bilen og sett under enda.

8216348[/snapback]

 

Lekker det bensin kjenner du det på lukta! prøv å heis opp bilen og ta noen bilder

Lenke til kommentar

jeg har desverre ikke utstyr for å heise opp bilen..

Men jeg har prøvd å undersøke litt mer i dag.

Da jeg lot bilen gå (var helt kald på forhånd) på tomgang i noen få minutter, og jeg gasset litt opp til maks 2000 rpm var det allerede kommet mange dråper. Helt svarte. Jeg kan ikke forstå at oljenivået ikke har blitt vesentlig redusert hvis det lekker så mye.

 

Det er litt vanskelig å forklare hvor dråpene kommer ut uten å ta bilde (har ikke tilgang på kamera akkurat nå). Jeg vet ikke hvor de egentlig kommer fra, men jeg kan se hvor de drypper fra. Det er noe under der som har riller og er ganske så kvadratisk sett underfra. Der kommer det en del. Og rett forran er det en slags bjelke som går på tvers, der drypper det også fra. Begge disse har mye søl på seg.

Dette er det jeg kan observere ved å kikke under bilen, så det kan jo være jeg hadde sett mer hvis jeg hadde heist den opp.

 

En annen observasjon er at det som i Haynes-boken min kalles coolant reservoir ser ut til å være altfor tomt. Det er langt under "Cold/kalt"-streken. Jeg vet ikke om dette er noe som kan ha lekket ut, men det burde vel fylles opp likevel. Temperaturen på motoren har jeg ikke hatt noe problemer med.

Lenke til kommentar

Alle biler har vel en gjekk i bagasjerommet du kan løfte bilen med, men du trenger ikke stikke haude/kroppen din under bilen viss du ikke har bukker ol og sette den på ;)

 

Og et par dråper fra motoroljen som lekker ut fra bilen fører nødvendigvis ikke at smøreolje nivået ditt blir vesentlig redusert med en gang.

Mellom minimum og max på peile pinnen er som oftest 1L olje så noen dråper gjør ikke store forskjellen før det er veldig mange dråper.

 

Ang den coolant reservoir tanken din er ekspansjonstanken til kjøle systemet på bilen din. Den skal fylles opp med kjøleveske, fyll opp til streken og kontroller nivået gjevlig viss det er misstanke at kjølesystemet er lekk..

Endret av alexsnader
Lenke til kommentar
Og et par dråper fra motoroljen som lekker ut fra bilen fører nødvendigvis ikke at smøreolje nivået ditt blir vesentlig redusert med en gang.

Mellom minimum og max på peile pinnen er som oftest 1L olje så noen dråper gjør ikke store forskjellen før det er veldig mange dråper.

8218727[/snapback]

 

Så vidt jeg kan se på pinnen kan det ha minket mellom 0 og 1-2 desiliter kanskje på mange hundre kilometer. Det er en liter mellom strekene, og det har kanskje gått ned et par millimeter. Jeg et ikke akkurat hvor mye jeg har kjørt, men det er nå en del. Minst en tank på 60 liter bensin (750 km).

Når det drypper mange dråper når den går litt på tomgang trodde jeg det måtte dryppe mye mer når jeg kjører med mellom 1500 og 4000 rpm i mange timer til sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...