Gå til innhold

Spore utvikler misfornøyd med Wii


Anbefalte innlegg

Dev says: Wii is a piece of sh*t!

 

Chris Hecker who is working on Spore at Maxis took the liberty at this years GDC to state the Wii is a piece of sh*t! Hecker noted the Wii is nothing more than two GC games stuck together. Its not just the graphics that are the problem, its the Wii's incapability to handle complex processing routines and evolve AI.

 

"The Wii is a piece of shit!" Hecker began his talk, which was called "Fear of a Wii Planet." He blasted a few bars of Public Enemy to set the tone. Hecker said the Wii is nothing more than two GameCubes stuck together with duct tape, and that the console isn't powerful enough to provide the next-gen experience he has been waiting for.

 

Although he stated the system is "severely underpowered," Hecker noted that he wasn't simply referring to the Wii's graphical capabilities. He wants to spend a console's CPU making games more intelligent, and he has found the Wii doesn't have the power to process things like complicated AI.

 

Hecker ended his spirited rant with two demands for Nintendo: First, recognize and push games as serious art. And two, "make a console that doesn't suck ass."

 

ign

 

Får håpe dette ikke er den generelle oppfatningen blant utviklere der ute.

Ser ut som veldig mange er positive til wii også.

 

Alikevel synes jeg det er litt skummelt. Jeg har wii selv, og ønsker å se flest mulig gode spill på den. De har ikke overimponert hittil på spill fronten. Da er ikke dette så trivelig lesning med tanke på fremtiden.

 

La oss satse på han har spist noe han ikke tålte :p

Endret av tidus2k4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Får håpe dette ikke er den generelle oppfatningen blant utviklere der ute.

Ser ut som veldig mange er positive til wii også.

8103670[/snapback]

 

 

Det er vel fler som er positiv enn negativ tenker jeg. Særlig siden den selger så bra. Er nok litt om å gjøre å få sin del av kaka, og ikke sitte på utsiden å sutre ;)

Lenke til kommentar
er enig med han. wii er en utdatert konsoll til tross for kontrollsystemet, og kommer nok ikke til å by på så mange gode titler utenom de nintendo selv lager (akkurat som med gamecube)

8104048[/snapback]

 

Nå vet vi vel at Nintendo har klart å gå sine egne veier før.. Så, skal ikke se bortifra at de klarer det igjen? :tease:

 

Tror ikke det blir mangel på 3.part egentlig.. Siden Wii trenger mer et kreativt øye, enn en haug med penger, for å lage spillet passende til konsollen.. PS3 og 360 krever jo kraftigere og kraftigere grafikk.. Som jo blir dyrere å produsere for mindre selskaper.. :roll:

 

Og, veeeldig sant det du sier der Appleseed.. :yes:

Endret av Sigurd_m
Lenke til kommentar
Nå tar jeg ikke folk som bruker ordet "shit" veldig seriøst. Makan til patetisk utsagn.

8104493[/snapback]

 

Dummeste jeg har hørt. Fyren vet hva han snakker om da.

O du sære nintendo fanboy

/Flammeskjold

8104821[/snapback]

 

Enig med Appleseed her. Slike amatørmessige uttalelser tar jeg ikke akkurat seriøst. Uansett om han vet hva han snakker om eller ikke.

 

Han mangler vel kompetansen som trengs da ;)

 

Edit: O du sære sony fanboy :roll:

Endret av ZyberZone
Lenke til kommentar

Så dette betyr at vi ikke får Spore på Wii? :p

 

Jeg kan nesten ikke gjøre annet enn å le av denne saken. Hvor uproffesjonell kan du bli? Problemet ligger vel i at han angriper Wii som en lik platform som 360/PS3, noe som blir helt feil. Du kan ikke tenke slik med Wii.

 

Håper fremdeles dette ikke er noe hinder for Spore på Wii. :)

Lenke til kommentar
Så dette betyr at vi ikke får Spore på Wii? :p

 

Jeg kan nesten ikke gjøre annet enn å le av denne saken. Hvor uproffesjonell kan du bli? Problemet ligger vel i at han angriper Wii som en lik platform som 360/PS3, noe som blir helt feil. Du kan ikke tenke slik med Wii.

 

Håper fremdeles dette ikke er noe hinder for Spore på Wii. :)

8104957[/snapback]

Spore hadde jo vært kjempemoro på Wii :)

Lenke til kommentar

Chris Hecker liker å rope og skrike. Her er hans "rant" fra GDC i 2005, der Sony og Microsoft ble utpekt til dummingene:

 

Chris Hecker:

It pains me to say this but I recently just took a job at EA. However, I worked for Will on the game you just saw, so.. [laughter] I’m going to rant about How Sony And Microsoft Are About To Screw Your Game Design. Look, how are we going to get where gameplay, graphics and physics are all evenly well balanced? At the moment we’re the 120lb weakling, except nowadays his right arm here, graphics, is enormous.

 

So, as you know, graphics and physics grind on large homogenous floating point data structures in a very straight-line structured way. Then we have AI and gameplay code. Lots of exceptions, tunable parameters, indirections and often messy. We hate this code, it’s a mess, but this is the code that makes the game DIFFERENT. Here is the terrifying realization about the next generation consoles: I’m about to break a ton of NDAs here, oh well, haha, I never signed them anyway.

 

Gameplay code will get slower and harder to write on the next generation of consoles. Modern CPUs use out-of-order execution, which is there to make crappy code run fast. This was really good for the industry when it happened, although it annoyed many assembly language wizards in Sweden. Xenon and Cell are both in-order chips. What does this mean? It’s cheaper for them to do this. They can drop a lot of cores. One out-of-order core is about four times [did I catch that right? Alice]  the size of an in-order core. What does this do to our code? It’s great for grinding on floating point, but for anything else it totally sucks. Rumours from people actually working on these chips – straight-line runs 1/3 to 1/10th the performance at the same clock speed. This sucks.

 

We hope Nintendo doesn’t follow Sony and Microsoft on this, although they totally flailed this generation so anything could happen. Think about batchable designs and simulationy systems. You wanna just write the gameplay. You could just do PC games. Luckily due to the power of Will Wright, our game is a PC game! [laughter]

Lenke til kommentar

Han er altså the Lewis Black of Game Development. (anbefalar alle å høyre / sjå Lewis Black sin standup rutine)

Klipp her

 

Hecker ended his spirited rant with two demands for Nintendo: First, recognize and push games as serious art. And two, "make a console that doesn't suck ass."
Forøvrig, så måtte eg le litt av den der, hehe. Endret av dark by design
Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med han - det er synd ikke Wii har samme kraften til å kjøre de komplekse simulasjonene han gjerne skulle hatt muligheten til - for det setter jo selvfølgelig begrensninger for kreativiteten til utviklerne. Wii som den er nå hadde jo selvfølgelig vært en mye fetere maskin med poweren som XBox og PS3 opererer med - men akkurat som med Gamecube så blir det nok ikke noe hindring for moroa i fremtidige utgivelser.

 

Utvalget er ikke veldig imponerende til Wii som det er nå (unntakket er da gjerne Zelda), men jeg venter i spenning på Metroid og Mario Galaxy som skal mette gameren i meg en lang stund fremover. Nintendo har alltid hatt sjel, og det er derfor jeg har hengt med i alle år. Men jeg invisterer nok i en XBox eller en Playstation 3 for å kompensere for mangelen på grafikkfronten og online fremover.

 

Noe sier meg også at dette er den siste Nintendo-maskinen som ikke konkurerer i hardware :)

Lenke til kommentar
Nå tar jeg ikke folk som bruker ordet "shit" veldig seriøst. Makan til patetisk utsagn.

8104493[/snapback]

Du må huske på at dette var en tale og ikke en artikkel. Man tar seg gjerne større friheter språklig sett, spesielt for å få oppmerksomheten til forsamlingen. Sånn sett synes jeg det var en bra start i forhold til hva han hadde å si.

 

Ellers har mannen et poeng; med Wii har man ikke de samme mulighetene til å lage avansert AI. Og for en som er med og utvikler Spore, vil jeg tro at det er en veldig viktig sak for han akkurat nå.

Lenke til kommentar

Vel negativ, men han har jo et poeng forsåvidt. Jeg tviler på at Wii er kraftig nok til å kjøre Spore på en tilfredstillende måte. Dette handler ikke nødvendigvis om grafikk, men når Wii er så mye svakere at den vil miste tredjepartsspill pga. det tekniske mener jeg den absolutt burde hatt mer kraft under panseret. Virker som "next-gen" høybudsjettspillene kommer til PC/PS3/X360, mens Wii må nøye seg med PS2 og PSP-konverteringer med tacked-on Wii-kontroll foreløpig. Dette har nok mye med den begrensede hardwaren å gjøre.

 

ps2-wii.jpg

SSX Blur, Tiger Woods 07, Metal Slug Anthology, Godfather: Blackhand Edition, Heatseeker, Medal of Honor: Vanguard, TMNT, Legend of the Dragon, Mortal Kombat: Armageddon, Driver: Parallel Lines, Manhunt 2...

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Jeg tror nok Wii kommer til å være avhengig av en jevn strøm med kvalitetstitler fra Nintendo. Spill som er varianter av spill på andre platformer er jeg redd kommer til å ha et alt for lavt nivå for å tilføre Wii noe interessant. Wii står og faller på bruken av kontrolleren. Hvis den ikke brukes på en interessant og unik måte i spillet, er det ingen grunn til å kjøpe spillet på Wii kontra de andre platformene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...