Gå til innhold

Hva legger du i "dårlig musikksmak"?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Helt enig! Tror fåtallet av de jeg spør som svarer at de "liker alt" på dette spørsmålet faktisk liker alt fra opera, country, gospel til death metal. (Skal selvfølgelig ikke utelukke at de finnes, men syns det høres litt usannsynlig ut.)

8568207[/snapback]

Selv hører jeg på "det meste", men det irriterer meg å si det høyt, fordi det høres så bevissthetsløst ut.

 

Ja, jeg liker opera og klassisk musikk, men jeg liker også black metal, visepop og rap. Country og gospel er kanskje det jeg har minst forhold til, men jeg har ikke noe imot det. Hele greia med at man binder seg til et fåtall sjanger som er akseptable/kule er rimelig fjollete.

 

Dette betyr imidlertid ikke at jeg liker alt av musikk! Det finnes mye uinteressant i alle sjangre, men jeg gidder ikke avfeie en hel musikksjanger bare fordi den ikke er "kul" nok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig musikksmak ja... Skal vi se.

 

Som nevnt før her. Musikk som er utenfor min musikksmak og folk som kritiserer min musikksmak.

 

Ellers er det litt moro å tenke på at en av de sjangrene jeg hater mest ligger nærmest den jeg hører på :p

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Mener at folk som hører på listepop har dårlig musikksmak. Det er rett og slett fordi mye av det som ligger på listene er nettopp laget for å komme på listene, artistene trenger ikke å ha noe forhold til det de synger/spiller. De får bare sanger levert i fanget sitt og fremfører de, det er som masseproduksjon av musikk og masseproduserte ting generelt gir meg veldig lite.

Lenke til kommentar
Mener at folk som hører på listepop har dårlig musikksmak. Det er rett og slett fordi mye av det som ligger på listene er nettopp laget for å komme på listene, artistene trenger ikke å ha noe forhold til det de synger/spiller. De får bare sanger levert i fanget sitt og fremfører de, det er som masseproduksjon av musikk og masseproduserte ting generelt gir meg veldig lite.

8599121[/snapback]

Jeg kan finne på å si at folk som liker det som i mine øyne er "dårlig musikk" har dårlig musikksmak. Da mener jeg trance, hip hop, techno, sånne ting. Dette blir jo veldig feil, ettersom folk har forskjellige meninger. Så for å være litt mer saklig vil jeg si at folk med "dårlig musikksmak" er folk som ikke har noen egen musiksmak. Da mener jeg folk som endrer musikksmak en gang i uka (følger VG-lista), og hører på det som "alle andre" hører på. Syns også det er utrolig teit med folk som hører på noe fordi det er "kult", og ikke fordi de faktisk liker det selv.

8568031[/snapback]

 

Enig med disse.

Endret av dabbo-baze
Lenke til kommentar
Dårlig musikk smak er når folk sier de liker alt når man spør hvordan musikk de liker :no: 

8607522[/snapback]

 

Jeg vil heller si at når folk faktisk kan oppsummere musikksmaken sin med ett ord eller et begrep når man spør hvilken musikk de liker - da har man "dårlig musikksmak". En person som svarer "alt" vil mest sannsynlig ha en musikksmak som er for bred til å sammenfatte den i èn enkelt setning.

 

For øvrig vil jeg si at "dårlig musikksmak" er et ufattelig teit begrep (selv om jeg brukte det i forrige avsnitt, men det var mer som en kommentar til sitatet mitt), hovedsaklig av den opplagte "musikk er subjektivt"-grunnen.

 

 

INGEN har dårlig ,usikksmak MEN jeg synes at de som liker eksperimentell jazz har totalt misforstått hva musikk er

 

Er du seriøs?

Lenke til kommentar
Folk som hører på rap, hiphop, listepop, boyband, kommersielle pop-stjerner generelt har dårlig musikksmak.

 

Skyt meg.

8610172[/snapback]

 

enig med deg faktisk...vil gjerne føre opp trance/techno :p

 

Men sånn, dårlig musikksmak er vel egentli veldig feil å si... om man vil eller ei så vil jeg tru all musikk har noe bra med seg... selv my boobs are ok :p

Men listepop generelt har veldig lite bra med seg. Det er fengende, that's it...

Lenke til kommentar

Musikksmak endrar seg, og ut i frå det kan ein tenkje seg til at musikksmak er tillærd. Eg høyrer mykje på metal, noko eg byrja med rundt 7.-8.-klasse - altså tida då det kjende ungdomsopprøret byrjar. Var det kanskje andre årsaker enn nett musikken som gjorde at eg byrja å høyre på metal? Når eg nokre år tidlegare fekk høyre Metallica likte eg det ikkje og ville heller halde meg til Beatles-platene mine. Då eg høyrde death/black metal i 7.-8.-klasse likte eg ikkje det. No likar eg båe Beatles, Metallica og death/black metal.

 

Kva fortel dette oss? Jo, at musikksmaken endrar seg. At kva eg oppfattar i musikken er ulik frå tid til annan, at eg kan lære meg å like ein type musikk. Forsking viser (diverre har eg ikkje noko dokumentasjon her og no) at foster vert påverka av den musikken som vert spelt i omgjevnadene og musikksmaken er ulik etter kva musikk dei har høyrd medan dei var eit foster. Altså er musikksmak tillærd.

 

Igjen, dette provar jo ingenting om musikksmak, men det kan fortelje oss noko om kva det er som gjer at me høyrer på den musikken me gjer. At me ikkje er fødd med eit visst potensiale og at ein kan utvikle musikksmaken sin. Det er ikkje avgrensa kva musikk ein kan like seinare i livet. Det vart nemnd ovanfor at det er ein samanheng mellom kor flink ein er på eit instrument og kva musikk ein likar - noko som verkar å vere sant utan at eg har tal å vise til. Progressiv musikk vert i større grad verdsett hjå flinke musikarar nett fordi musikalske eigenskapar gjer det mogleg å sjå kva som ligg bak musikken. I motsetnad til å merke "feil" ved musikken frå Topp 20 ein får pumpa i øyrane.

 

Simpel musikk laga av artistar det går 13 av på dusinet - det er dårleg musikk. Mangel på musikksmak er dårleg musikksmak. Den konklusjonen kjem eg til fordi dersom ein har interesse for musikk kan ein endre musikksmaken og er fleksibel medan dersom ein ikkje har interesse for musikk vert ein sitjande å høyre på den same enkle, masseproduserte listepopen fordi ein utforskar ikkje verda av musikk, men føretrekk å sitje i ro og høyre på det ein får trykt inn i øyrane. Og sidan me kan lære oss å like musikk, er det vel ikkje unaturleg å tru at ein lærer seg å like topp20/trance-musikk?

Lenke til kommentar

Man kan til en viss grad si at noen har dårlig musikksmak pga dårlig kvalitet. Det er derimot ikke alle som skjønner dette. La oss ta noen eksempler: Jeg liker ikke Motzart, men jeg skjønner at det er god musikk. Han har faktisk overlevd i 400 år og var et geni på sitt felt. Det innser til og med jeg som ikke liker Motzart. Det samme er tilfellet med Vivaldi. Mange på skolen liker ikke the Beatles og sier at de suger. De viser da at de ikke har greie på musikk (nå sier jeg ikke at jeg har det heller). Dette vises med at de kaller noe musikk som har holdt seg i 40 år og som faktisk er mestselgende i plateindustrien. The Beatles er også et band som mange (faktisk de fleste liker). Dårlig kvalitet kan du se i musikk som ozzone. Hvor lenge har de holdt seg? Hvem kommer til å huske dem om 10 år? Hvem husker Bassshunter på samme tid. Beklager at jeg ikke uttrykte meg særlig presist. Bare send en pm så skal jeg utdype nærmere hva jeg mener. :)

Lenke til kommentar

Dårlig musikksmak er de som hører på alt fra topp 20 og mika med grace kelly, til fjortisstechno og dunk dunk botten anna musikk.

 

Generelt har jenter utrolig dårlig musikksmak fordi jeg har fått det inntrykk at de hører på alt mulig uten å helt vite hva de hører på. Litt for mye feelgood-sanger er det hvertfall.

Lenke til kommentar

Rent politisk korrekt osv osv kan man ikke si at noen har dårlig musikksmak, men en sang har alltid noe som er bra i seg og noe som er dårlig i seg. I min mening er det snakk om hvor mye som er kvalitet og hvor mye som er boss i en sang, f.eks techno bygger gjerne på en voldsom bass og en litt stilig lyd/setning osv... Der har du to gode elementer. Men de samme lydene blir vel strengt tatt bare gjentatt i evigheter(?), er to gode elementer nok til å gjøre en sang god/gi den som hører på den god musikksmak selvom sangene klart mangler kreativitet og mange andre viktige deler av musikk?

Lenke til kommentar
Dårlig musikksmak er de som hører på alt fra topp 20 og mika med grace kelly, til fjortisstechno og dunk dunk botten anna musikk.

 

Generelt har jenter utrolig dårlig musikksmak fordi jeg har fått det inntrykk at de hører på alt mulig uten å helt vite hva de hører på. Litt for mye feelgood-sanger er det hvertfall.

8612633[/snapback]

 

eey! ikke diss Mika - Grace Kelly! Det er en konge låt, som jeg ikke mener går under "topp 20 sjangeren".Eller den går selvfølgelig under "topp 20 sjangeren", da den topper topp 20 lista, men den er hvertfall dritbra!

 

Rent personlig så hører jeg mest på hardrockband som: Guns n' roses, Motley crue, aerosmith, skid row, og rock generelt sånn som: Rolling stones o.l.

 

Men jeg er veldig enig med de som sier at dårlig og god musikksmak er subjektivt. Jeg syns trance, hip-hop og fall out boy punk(hvis det er en sjanger :p ) er dårlig musikksmak, mens andre kanskje mener at Motley er dårlig musikksmak, og at de bare er "posers".

 

Også skal det vel sies at de som ikke har noen musikksmak, eller ikke bryr seg om musikk ikke har dårlig musikksmak, da de ikke har noen interesse i det. Og det er selvfølgelig helt greit!

 

Vet ikke helt hva jeg ville frem til, men håper jeg bidro til tråden :cool: (og Mika :p )

Lenke til kommentar

Alle synes at de som ikke liker samme musikk som en selv har dårlig smak, men det jeg synes er en tilnærmet objektiv konklusjon på dårlig musikksmak, er folk som ikke er sikre på den og som hører musikken som masse løse toner og lyder uten å noen gang kunne føle musikken ta tak i margen eller løfte en opp i skyene.

 

:thumbup: jiha

Lenke til kommentar
Å si at noen har dårlig musikksmak fordi de hører på den og den sjangeren blir det samme som å si at noen har dårlig smak fordi de ikke liker fisk feks. Alle har forskjellig smak, og man kan derfor ikke gi noen definisjon på Dårlig musikksmak...

8613021[/snapback]

 

Men kva med dei som ikkje er i stand til å gjere seg opp ei eiga meining, og som høyrer på X og Y fordi dei har nye låter som blir spelt på radio og TV? Er det "god musikksmak"?

Lenke til kommentar
Det finnes egentlig ikke dårlig musikksmak, det har jo med forskjellige folk å gjøre. Jeg mener bare at de som hører på kun techno og trance, ikke har musikk smak. For selv mener jeg det som bare er laget på pc, ikke er musikk. Det må da kunne gå an å bruke litt ekte instrumenter!

8560691[/snapback]

 

En PC er et instrument, din ignorante faen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...