Gå til innhold

Hva legger du i "dårlig musikksmak"?


ZenCo

Anbefalte innlegg

Men hvem skal bestemme denne objektiviteten? Hva er utviklet musikksmak? Hva om man, etter 20 års leting, finner ut at "Rosa Helikopter" slettes ikke er så verst allikevel?

8730417[/snapback]

 

Jeg er faktisk ikke enig i at det er så subjektivt som du vil ha det til. Jeg er av den oppfatning at det finnes dårlig musikk (uavhengig av sjanger) og at folk som liker dette har dårlig musikksmak. Det finnes f.eks. personer som ikke har noe forhold til musikk i det hele tatt og ikke bryr seg om "konseptet" musikk som helhet, men bare hører på "noe".

 

Å ukritisk høre på musikk mener jeg er et tegn på dårlig musikksmak. Mye musikk er dog flott å bruke som bakgrunnsstøy når man jobber, trener osv, men når dette er det eneste man bruker musikk til så eier man ikke musikksmak.

 

Hvis alt liksom er like subjektivt som musikk så finnes det jo ikke noe som er dårlig i det hele tatt, ingenting er jo objektivt. Da finnes det f.eks. ikke dårlige idrettsutøvere heller, de er jo bare annerledes...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er faktisk ikke enig i at det er så subjektivt som du vil ha det til. Jeg er av den oppfatning at det finnes dårlig musikk (uavhengig av sjanger) og at folk som liker dette har dårlig musikksmak. Det finnes f.eks. personer som ikke har noe forhold til musikk i det hele tatt og ikke bryr seg om "konseptet" musikk som helhet, men bare hører på "noe".

8839405[/snapback]

Din oppfattelse av at det finnes dårlig musikk er subjektiv, ettersom det er din personlige mening og aldri kan bli noe annet. Det er ingen objektive parametere å måle opp en musikkopplevelse med, selv om man i teorien kan måle opp hvor komplisert en låt er i henhold til struktur, rytme, temposkifte og så videre. Dette forteller ingenting om opplevelsen av verket og det kan, som sagt, heller ikke måles. Folk som ikke har noe "forhold til musikk" eller "bryr seg om konseptet som helhet", har sine personlige preferanser og det er ikke opp til en annen å objektivt dømme dem på sine egne personlige premisser.

 

Å ukritisk høre på musikk mener jeg er et tegn på dårlig musikksmak. Mye musikk er dog flott å bruke som bakgrunnsstøy når man jobber, trener osv, men når dette er det eneste man bruker musikk til så eier man ikke musikksmak.

8839405[/snapback]

Å nyte musikk man hører, selv om det er listepop, er ikke ukritisk. Graden av ytre påvirkning varierer sterkt fra person til person, så noen har antakelig en sterkere saueflokkmentalitet når det kommer til sin musikksmak. Dette kan argumenteres for å være dårlig musikksmak, men jeg skal ikke komme i en saklig debatt med det som et premiss for å avskrive andre mennesker og deres smak. Man eier musikksmak selv om man kun bruker musikken til jobb og trening, ettersom ens personlige preferanser krever et kritisk øre for å finne ut hvilken type musikk man fungerer best til i de gitte situasjoner. Graden av bevisste valg rundt dette varierer nok stort fra person til person.

 

Hvis alt liksom er like subjektivt som musikk så finnes det jo ikke noe som er dårlig i det hele tatt, ingenting er jo objektivt. Da finnes det f.eks. ikke dårlige idrettsutøvere heller, de er jo bare annerledes...

8839405[/snapback]

Ingen har påstått at alt er like subjektivt som musikk. Musikk er kunst, lagd uten noen hensikt annet enn å kun eksistere for sin egen del (men alle kan trekke noe ut av det). Det finnes likevel objektive elementer ved musikk, som for eksempel noter, men de forteller nok en gang ikke noe om opplevelse og bestemmer ikke hva som er "god" eller "dårlig" smak. Idrettsutøvere kan måles "objektivt" via konkurranser og treningsresultater over lenger tid, men jeg syns ikke akkurat at dette poenget belyser debatten til en fornuftig grad.

Lenke til kommentar

Når jeg spør -Hvordan musikk hører du på?

Den andre svarer -Hører egentlig på alt mulig jeg.

Meg -Hva slags metall hører du mest på da?

Den andre -Det hører jeg ikke på.

 

Kanke si du hører på alt mulig når du ikke hører på metall. Btw, folk som hører på alt mulig har dårlig musikksmak. Eller de har ikke smak. Folk som også hører på musikk som alle andre hører på bare for å ikke skille seg ut, har også dårlig musikksmak.

Lenke til kommentar
Hvis alt liksom er like subjektivt som musikk så finnes det jo ikke noe som er dårlig i det hele tatt, ingenting er jo objektivt. Da finnes det f.eks. ikke dårlige idrettsutøvere heller, de er jo bare annerledes...

8839405[/snapback]

Ingen har påstått at alt er like subjektivt som musikk. Musikk er kunst, lagd uten noen hensikt annet enn å kun eksistere for sin egen del (men alle kan trekke noe ut av det). Det finnes likevel objektive elementer ved musikk, som for eksempel noter, men de forteller nok en gang ikke noe om opplevelse og bestemmer ikke hva som er "god" eller "dårlig" smak. Idrettsutøvere kan måles "objektivt" via konkurranser og treningsresultater over lenger tid, men jeg syns ikke akkurat at dette poenget belyser debatten til en fornuftig grad.

8840856[/snapback]

 

Det at noe er subjektivt betyr ikke at dårlig musikksmak ikke finnes. Så du påstår at det ikke finnes dårlige filmer heller? Det er jo også kunst.. eller?

Lenke til kommentar
Når jeg spør -Hvordan musikk hører du på?

Den andre svarer -Hører egentlig på alt mulig jeg.

Meg -Hva slags metall hører du mest på da?

Den andre -Det hører jeg ikke på.

 

Kanke si du hører på alt mulig når du ikke hører på metall. Btw, folk som hører på alt mulig har dårlig musikksmak. Eller de har ikke smak. Folk som også hører på musikk som alle andre hører på bare for å ikke skille seg ut, har også dårlig musikksmak.

8841774[/snapback]

 

Hva med folk som hører på musikk som ingen andre hører på bare for å skille seg ut?

Lenke til kommentar
Når jeg spør -Hvordan musikk hører du på?

Den andre svarer -Hører egentlig på alt mulig jeg.

Meg -Hva slags metall hører du mest på da?

Den andre -Det hører jeg ikke på.

 

Kanke si du hører på alt mulig når du ikke hører på metall. Btw, folk som hører på alt mulig har dårlig musikksmak. Eller de har ikke smak. Folk som også hører på musikk som alle andre hører på bare for å ikke skille seg ut, har også dårlig musikksmak.

8841774[/snapback]

 

Hva med folk som hører på musikk som ingen andre hører på bare for å skille seg ut?

8841850[/snapback]

 

Det hadde vært mye bedre :p

Men... det var ikke helt sånn jeg mente det. Alle skal få lov til å ha sin musikksmak. Det er mange som høre rpå samma musikk som meg også. Det jeg mente var folk som hører på det samma som alle andre i venneflokken bare fordi "alle andre liker det". Egentlig liker du det ikke selv.

Lenke til kommentar
Det at noe er subjektivt betyr ikke at dårlig musikksmak ikke finnes. Så du påstår at det ikke finnes dårlige filmer heller? Det er jo også kunst.. eller?

8841848[/snapback]

Det finnes ingen objektivt dårlige filmer. Hvorfor skal din smak overstyre andres på et "vitenskapelig" nivå?

 

Btw, folk som hører på alt mulig har dårlig musikksmak. Eller de har ikke smak.

8841774[/snapback]

Det er ingen som strengt talt hører på alt mulig. Mener du at man ikke har smak hvis man har veldig variert musikksmak?

Lenke til kommentar
Det er ingen som strengt talt hører på alt mulig. Mener du at man ikke har smak hvis man har veldig variert musikksmak?

8841963[/snapback]

Han mener vel de som ikke klarer og definere sin egen musikksmak og sier "jeg hører på alt" isteden for. Jeg tror ikke dette har noe med dårlig musikksmak å gjøre, bare at man ikke har satt seg så veldig godt inn i musikkens verden. Det finnes andre interesser også.

Lenke til kommentar

Dårlig musikksmak er og ikke være åpen for nye inskudd og kategorier. At man ikke engang gidder og høre på en sang fordi det er "feil" kategori, eller at man avskyr at andre hører på musikk en selv ikke liker.

 

God musikksmak er og kunne stille med hvite ark på hver eneste sang man hører og kunne kritisere den etter det, og ikke minst ha respekt for at andre liker anderledes musikk enn det du gjør.

 

God musikksmak er også det og høre på litt annet enn bare en kategori, fordi ALT annet er feil.

Lenke til kommentar

Utrolig bra sagt! :thumbup:

For en del år siden da jeg var ekstrem-prog fan, var alt annet enn prog og rock dårlig. Så ble jeg sakte men sikkert introdusert til litt goa-trance (sakte men sikkert) og greide faktisk å forstå det. Det var første skritt. Andre skritt var da jeg greide å ta fullstendig av på det på fest. Dermed kunne jeg faktisk høre på noen låter også selv om jeg mente at det ikke var "kunstnerisk" nok. Pop var det bare å se langt etter da jeg HATET alt som lignet på det!

 

I dag elsker jeg jazz, klassisk, prog, beatles (selvfølgelig), beach boys, mira craig, justin timerlake, beyoncee, snoop dog osv. Og er veldig stolt av det!

 

For å utdype dette med Justin. Utrolig mange av mine kompiser bli nærmest sur når jeg nevner dette. Da blir ihvertfall jeg det fordi de ikke greier å åpne øyene bare bittelitt. Altså, Justins låter er geniale. På alle måter. Hvorfor? Fordi de ikke ligner på noe som er lagd før (selvfølgelig basert på gamle ting) og at låtene også er såpass forskjellige og har sin egen sound. Produksjon er nøkkelen her. Helt sinnsykt godt produsert er låtene som Sexyback, goes around comes around osv. Og spesielt med tanke på at sistnevnte låt går i Am, C, G og D om jeg ikke tar helt feil. Gjennom hele låta! Og likevel høres den ut som den gjør! Da er det god produksjon! Samt at fyren synger bra, danser bra osv. Går ikke an å si noe annet enn at han har talent langt over dagens standard. Og sammen med Timbaland er de uslåelige. Snoop er bare tøffest og helt sinnsykt god til å rappe! JayZ liker jeg også fordi han også er så sykt god til å produsere.

 

Egentlig er begrepet "dårlig musikksmak" helt obsolete. Et begrep som vi ikke trenger rett og slett fordi én person kan aldri si at en annen har "dårlig musikksmak" da dette kun blir basert på en subjektiv mening.

Lenke til kommentar
Det at noe er subjektivt betyr ikke at dårlig musikksmak ikke finnes. Så du påstår at det ikke finnes dårlige filmer heller? Det er jo også kunst.. eller?

8841848[/snapback]

Det finnes ingen objektivt dårlige filmer. Hvorfor skal din smak overstyre andres på et "vitenskapelig" nivå?

 

8841963[/snapback]

 

Det er ikke snakk om et "vitenskapelig" nivå. Men du mener altså oppriktig talt at det ikke finnes dårlige filmer?

Lenke til kommentar
Dårlig musikksmak er og ikke være åpen for nye inskudd og kategorier. At man ikke engang gidder og høre på en sang fordi det er "feil" kategori, eller at man avskyr at andre hører på musikk en selv ikke liker.

 

God musikksmak er og kunne stille med hvite ark på hver eneste sang man hører og kunne kritisere den etter det, og ikke minst ha respekt for at andre liker anderledes musikk enn det du gjør.

 

God musikksmak er også det og høre på litt annet enn bare en kategori, fordi ALT annet er feil.

8842301[/snapback]

 

Slenger meg på den.

 

Forresten, har selv en tendens til å se ned på enkelte sjangere. Har jeg dårlig musikksmak da? At jeg aldri stiller meg positiv til Trance foreksempel?

Endret av Sondrey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...