Gå til innhold

Norsk filmpirat risikerer massiv bot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Btw, rent prinsipiellt virker det rart hvis det er slik at antall nedlastninger er med på å bestemme botens størrelse? Dvs. hvis en annen person B, hadde gjort tilgjengelig en dårlig film som "kun" ble nedlastet 100 ganger, så skulle boten liksom vært mindre? Skurrer i mine ører hvis det er/blir rettspraksis.

8099864[/snapback]

 

Hele avmålingen av straff i slike saker er absurd. Det blir det samme som å si at jeg spiller en låt på radio, 1 million mennesker hører på den. Da har platebransjen tapt 50 millioner kroner...? NEI!

 

Da går kanskje 5% av denne millionen ut og kjøper albumet, og plutselig har platebransjen tjent 5 millioner.

 

Og hvis ingen hadde hørt sangen på radio? Da hadde kanskje ingen kjøpt den heller. Jeg forstår ikke logikken i å slå ned på spredning av musikk...

 

Sånn er det med fildeling også. Det er absurd å straffe folk for å distribuere musikk og film over nettet. Dette burde vært lovlig!

 

 

-Visjoner-

------------

Fri flyt av informasjon!

Lenke til kommentar

Greit om en laster filmer eller evt stjeler dem med slik stream sak fra nrk så du har den på datan. Teknisk sett lastes filmen ned fra nrk da du betaler for den og ser den. Cachen blir riktig nok sletta etter du er ferdig. Men er dumt det er ulovlig å ha den på pc`en bare. Hvis du derimot selger slike filmer eller filmer du har lasta ned. Da skulle dem hatt straff. Syns hele denne piracy greia blir slitsom. Vil eller har aldri brydd meg om det. Blir jeg tatt for å lasta ned en film skal jeg gledelig betale 100kr, siden jeg ikke deler noe som helst videre :)

 

Desutten: Ser jeg en bra film jeg har lasta ned og vil adde til dvd samlingen gjør jeg det, jeg kjøper ikek før jeg har sett eller vet om den er bra. Samme gjelder musikk.

Som han ovenfor snakker om.

Endret av darkz
Lenke til kommentar
Ser bra ut dette,ikke minst fordi det setter standard og viser at slike ting ikke er lov,

Hva er bra med å basere heksejakten på antall nedlastere? Skal mannen straffes 1500 ganger hardere hvis hele Norges befolkning laster ned filmen?

 

det slår santidig bena unna de som hevder at de ikke hadde kjøpt/sett/brukt produktet om det ikke kunne hentes gratis og det viser klart at dette er bare tøv. :thumbup:

8099938[/snapback]

På hvilken måte slår det bena under på de som hevder det? Det har ikke falt noen dom ennå og jeg tror saksøker skal være heldig om de får sansynliggjort 10% av det ønskede beløpet som faktisk tap.

 

Hvordan kan du si at det klart viser at det er tøv når det ikke har falt noen dom ennå?

 

Du mener vel "Snekker`n håper at saksøker blir bært på gullstol gjennom rettsapparatet og halve Norge blir kriminalisert og rettsystemet mister respekt hos minst halve Norges befolkning for å bedrive heksejakt for bagateller." ?

Lenke til kommentar
det slår santidig bena unna de som hevder at de ikke hadde kjøpt/sett/brukt produktet om det ikke kunne hentes gratis og det viser klart at dette er bare tøv. :thumbup:

8099938[/snapback]

 

Hvordan gjør det det? En dom har jo ingenting med om det er tøv eller ikke å gjøre, det er det forskeres arbeid å finne ut.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette,ikke minst fordi det setter standard og viser at slike ting ikke er lov, det slår santidig bena unna de som hevder at de ikke hadde kjøpt/sett/brukt produktet om det ikke kunne hentes gratis og det viser klart at dette er bare tøv. :thumbup:

8099938[/snapback]

Ehm.. Hvordan mener du dette slår bena unna noen som helst? Fordi aktor i saken uttaler at de taper penger? :roll:

 

Eller mener du at de "slår bena under" dette stakkars offeret for platebransjens heksejakt?

 

Dere som støtter den griske og desperate platebransjen i dagens situasjon burde skamme dere!

 

-Visjoner-

------------

Fri flyt av informasjon!

Lenke til kommentar
"Aktor Jon Aga la i går ned påstand om 15 dagers ubetinget fengsel og bot på 330 000 kroner, som reaksjon på 44-åringens brudd på åndsverksloven. Filmen ble ifølge NRK lastet ned nesten 3000 ganger, og Aga mener filmbransjen har tapt mye penger på nedlastingene.

 

Vil tippe straffen blir 90 dager betinget fengsel og bot 75 000 kroner, p.g.a. at rettsvesenet vil vente med å bruke storeslegga til man får inn et mere alvorlig tilfelle/fler filmer/filer.

 

Btw, rent prinsipiellt virker det rart hvis det er slik at antall nedlastninger er med på å bestemme botens størrelse? Dvs. hvis en annen person B, hadde gjort tilgjengelig en dårlig film som "kun" ble nedlastet 100 ganger, så skulle boten liksom vært mindre? Skurrer i mine ører hvis det er/blir rettspraksis.

8099864[/snapback]

 

Personlig synes jeg 90 dagers betingen og 75k i bot er ganske storselggestraff for det jeg anser som en bagatell.

 

AtW

8099906[/snapback]

Vel, mitt "tips" er nødvendigvis ikke hva jeg personlig ville idømt fyr'n, men basert på at dommer vanligvis ender mildere enn det aktors påstander er i straffesaker. Spesiellt påstanden om botens størrelse, 330 000 kroner, virker "amerikanisert" og ikke hva vi er vant med å se i Norge.

Lenke til kommentar

En velfortjent dom for en idiotisk handling. Når du faktisk bruker tid og egen linjekapasitet til å dele en film ulovlig til 3000 personer bør det slås hardt ned på. Hva man måtte mene om politiets prioriteter er irrelevant, når denne saken er opp og man har med en kriminell å gjøre skal det straffes. Han skal altså ikke betale en sum lik det filbransjen har tapt, men en større sum til tort og svie. Dette er straff.

 

Hvis man stjeler en bil, må man jo ikke abre betale for bilen hvis man blir tatt...

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette,ikke minst fordi det setter standard og viser at slike ting ikke er lov,

Hva er bra med å basere heksejakten på antall nedlastere? Skal mannen straffes 1500 ganger hardere hvis hele Norges befolkning laster ned filmen?

 

det slår santidig bena unna de som hevder at de ikke hadde kjøpt/sett/brukt produktet om det ikke kunne hentes gratis og det viser klart at dette er bare tøv. :thumbup:

8099938[/snapback]

På hvilken måte slår det bena under på de som hevder det? Det har ikke falt noen dom ennå og jeg tror saksøker skal være heldig om de får sansynliggjort 10% av det ønskede beløpet som faktisk tap.

 

Hvordan kan du si at det klart viser at det er tøv når det ikke har falt noen dom ennå?

 

Du mener vel "Snekker`n håper at saksøker blir bært på gullstol gjennom rettsapparatet og halve Norge blir kriminalisert og rettsystemet mister respekt hos minst halve Norges befolkning for å bedrive heksejakt for bagateller." ?

8100022[/snapback]

 

Ikke at jeg unner noen en slik bot,men det er uansett på tide at det settes en standard og at det begynner å bli sikkelige reaksjoner på ulovligheter på nettet, vi ser jo bare på dette forumet hvor mange flere som synest piratkopiering er ok.

Du brukte et tall på 3000 i sted og fikk følgende ut av det:

 

Men over 110 kroner per nedlasting er ekstremt mye. Det tilsvarer jo at samtlige nedlastere ville sett filmen på en av landets dyreste kinoer eller kjøpt DVDen hvis de ikke fikk lastet den ned fra akkurat denne mannen.

 

Hvor mange av de under 3000 nedlasterne ville faktisk det? 5%? 10%?

 

Hva om vi snudde på flisa?

Hvor mange kopier ble det laget av hver nedlasting? 1. 10. 100 ?

Hvor mange så hver kopi 1. 10. 100 ?

Hvor mange av disse hadde sett filmen på lovlig vis? 10% 50% 100%.

Ja akkurat dette kan snus etter som en ønsker det :hmm:

Og nei jeg tror ikke halve norge mister respekten for norsk rettsvesen,men mulig foreldre begynner å bli klar over at det ikke er så lurt å sitte stille å gi F i hva poden driver med, eller å be poden bedrive dette for dem.

Joda jeg kjenner voksne folk som får sine barn til å laste ned ulovlige ting for dem fordi de ikke kan dette selv :nei:

jeg er også klar over at det ikke er falt dom enda,men jeg håper det blir det, om dommen blir lavere er greit,bare den setter spor.

Lenke til kommentar
En velfortjent dom for en idiotisk handling. Når du faktisk bruker tid og egen linjekapasitet til å dele en film ulovlig til 3000 personer bør det slås hardt ned på. Hva man måtte mene om politiets prioriteter er irrelevant, når denne saken er opp og man har med en kriminell å gjøre skal det straffes. Han skal altså ikke betale en sum lik det filbransjen har tapt, men en større sum til tort og svie. Dette er straff.

 

Hvis man stjeler en bil, må man jo ikke abre betale for bilen hvis man blir tatt...

8100122[/snapback]

 

Det er ikke en dom, og hvorfor er det velfortjent og bør slås hardt ned på? Hvorfor er folks meninger om politiets prioriteringer mer irrelevante enn dine meninger om at dette bør slås hardt ned på?

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser bra ut dette,ikke minst fordi det setter standard og viser at slike ting ikke er lov, det slår santidig bena unna de som hevder at de ikke hadde kjøpt/sett/brukt produktet om det ikke kunne hentes gratis og det viser klart at dette er bare tøv. :thumbup:

8099938[/snapback]

Ehm.. Hvordan mener du dette slår bena unna noen som helst? Fordi aktor i saken uttaler at de taper penger? :roll:

 

Eller mener du at de "slår bena under" dette stakkars offeret for platebransjens heksejakt?

 

Dere som støtter den griske og desperate platebransjen i dagens situasjon burde skamme dere!

 

-Visjoner-

------------

Fri flyt av informasjon!

8100089[/snapback]

 

Så vi bør skjems fordi vi går på jobb,tjener våre penger og betaler for det vi trenger :cry: Nei tror ikke det :cool:

Lenke til kommentar
En velfortjent dom for en idiotisk handling. Når du faktisk bruker tid og egen linjekapasitet til å dele en film ulovlig til 3000 personer bør det slås hardt ned på. Hva man måtte mene om politiets prioriteter er irrelevant, når denne saken er opp og man har med en kriminell å gjøre skal det straffes. Han skal altså ikke betale en sum lik det filbransjen har tapt, men en større sum til tort og svie. Dette er straff.

 

Hvis man stjeler en bil, må man jo ikke abre betale for bilen hvis man blir tatt...

8100122[/snapback]

Men straffen bør vel være den samme enten man stjeler en Lada eller en Porche?

Lenke til kommentar
En velfortjent dom for en idiotisk handling. Når du faktisk bruker tid og egen linjekapasitet til å dele en film ulovlig til 3000 personer bør det slås hardt ned på. Hva man måtte mene om politiets prioriteter er irrelevant, når denne saken er opp og man har med en kriminell å gjøre skal det straffes. Han skal altså ikke betale en sum lik det filbransjen har tapt, men en større sum til tort og svie. Dette er straff.

 

Hvis man stjeler en bil, må man jo ikke abre betale for bilen hvis man blir tatt...

8100122[/snapback]

Men straffen bør vel være den samme enten man stjeler en Lada eller en Porche?

8100174[/snapback]

Det kommer vel an på tapet til eieren.. Hvis bilen dukker opp igjen helt uskadet bør det være lik straff, men det blir nok dyrere å ødelegge Porchen.

Lenke til kommentar
Så vi bør skjems fordi vi går på jobb,tjener våre penger og betaler for det vi trenger  :cry: Nei tror ikke det  :cool:

Nei, fordi dere synes det er ok å drive heksejakt på et lite antall uheldige sjeler. Det er liksom bare kult fordi det ikke rammer dere.

 

Noen har til og med innrømmet at de bare laster ned "litt", for å teste først, og deretter kjøper med en en gang. Dette er dobbeltmoral. De lar idealistiske sjeler i stikken, de som gjør det mulig å teste før man kjøper! Det er disse platebransjen nå prøver å høvle over så de atter kan få kontroll over markedet, og dere står med et fett glis ved siden av og ser på. Godter dere over at vanlige mennesker "skremmes" over til et annet syn.

 

Vær forsiktig med å ta ytringsfriheten for gitt, og ikke la dere skremme!

 

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
Så lenge man ikke har lest dommen eller følgt saken så er det vanskelig for oss her å si om boten er rett eller ikke.

Vi snakker sannsynligvis ikke om en 'uskyldig' 14 åring på gutterommet her nei...

8099907[/snapback]

Nei, her er det snakk om en uskyldig 44-åring på gutterommet. :)

Lenke til kommentar

Synes det er vanskelig å fatta at noen synes det er ok at noen får slike bøter for minimale lovbrudd.

 

Snekkern: Synes du det er greit å saksøke alle for alle mulig lattelige ting eller gjelder denne holdningen din bare for fildeling?

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt musikk og filmer som jeg først har sett .. ulovlig, men jeg hadde aldri kjøpt musikken eller filmene uten å ha sett/hørt det først. Blir ikke dette det samme som å kjøpe en bil uten å ha prøvd den først? Ja, jeg vet folk som gjør dette (min onkel), men det er ikke mange. Eller en TV? Du hadde ikke kjøpt en dyr TV før du prøvde den.

 

Jeg låner filmer en gang i blant, men det er noe helt annet.

Lenke til kommentar

Synes det er greit nok at folk dømmes for å dele filmer siden det finnes lover mot dette. Det som irriterer meg er at i hver artikkel jeg leser om dette emnet står det at filmselskapene har tapt masse penger på dette.

 

I noen tilfelder kan dette stemme, men i mange stemmer det ikke i det hele tatt. Filmer som jeg laster ned er filmer jeg ikke ville sett hvis jeg måtte betalt penger for det. Hadde jeg måttet kjøpt filmen for å se den hadde jeg heller latt være. Dermed har filmselskapet egentlig ikke "egentlig" tapt penger på meg. Samme om jeg hadde sett filmen eller latt være så hadde filmselskapet tjent 0.

 

Synes jeg at filmene er bra så skal jeg heller vurdere å kjøpe dem. Dermed har nesten filmselkapet tjent på at jeg lastet ned filmen først.

Lenke til kommentar
Så vi bør skjems fordi vi går på jobb,tjener våre penger og betaler for det vi trenger  :cry: Nei tror ikke det  :cool:

Nei, fordi dere synes det er ok å drive heksejakt på et lite antall uheldige sjeler. Det er liksom bare kult fordi det ikke rammer dere.

 

Noen har til og med innrømmet at de bare laster ned "litt", for å teste først, og deretter kjøper med en en gang. Dette er dobbeltmoral. De lar idealistiske sjeler i stikken, de som gjør det mulig å teste før man kjøper! Det er disse platebransjen nå prøver å høvle over så de atter kan få kontroll over markedet, og dere står med et fett glis ved siden av og ser på. Godter dere over at vanlige mennesker "skremmes" over til et annet syn.

 

Vær forsiktig med å ta ytringsfriheten for gitt, og ikke la dere skremme!

 

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

8100295[/snapback]

 

Hva er et lite antall, jeg vanker i ungdomsmiljø,bla som vakt på diskotec, lan osv osv og jeg har god kontakt med ungdommen, på et lan tok vi en undersøkelse ang dette å laste ned musikk og filmer fra nettet , over 90% av de som var der svarte at dette hadde de bedrevet og jeg betviler at tallet er spesielt lavere andre steder og selv om vi reduserer tallet til 50% av ungdomm mellom 13-20 år blir det formidable tall av det, så den lille gruppen din er temmelig stor .

Jeg godter meg ikke som du sier,men det er på tide at det festes noen grep og at folk begynner å få igjen respekten for hva som er mitt og ditt,det er det det handler om .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...