Gå til innhold

Norsk filmpirat risikerer massiv bot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har man brukt den så er jo allerede skaden gjort. Poenget er at du slipper aldri unna det at de har brukt masse ressurser og skattepenger på å få tak i deg.

8764268[/snapback]

Ja, og når skaden allerede er gjort blir man nødt til å gi tyven et kakk med balltre i hodet slik at den intellektuelle eiendommen som ble piratkopiert inn i hjernen blir glemt.

Lenke til kommentar

Derfor jeg ikke skjønner at mange mener man kun skal betale for materialet man har lastet ned.

 

Materialet du har koster kanskje 1000-5000,- i butikk, eller noe i den skalan. Mens arbeidskostnaden hos politi/advokater/rettsvesen/lokaler mm fra første undersøkelse/mistanke til du er dømt ligger nok i 100.000,- klassen.

 

Det sier seg selv at det er urimelig at man dermed skal slippe unna med den store kostnaden man påfører samfunnet ved å bli tatt.

 

Derimot er det galskap etter min mening å gå etter nedlasterne. Snakk om å sløse våre skattepenger. I all hovedsak er det advokat businessen som presser dette frem fordi de ser dette som et nytt forretningsområde hvor de kan spe på ennå mer i den feite lommeboka si.

 

Akkurat som innvandring og asyl politikk har ført til fete advokater, på norske skattepenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo: Vanvittige kostnader i forbindelse med rettsaker bør være et sterkt argument for å enten innføre forenklede forelegg og myke opp åndsverksloven til å ikke være fullt så urimelig for brukerne på en del punkter. Omtrent slik partiet Venstre foreslår:

- Fri fildeling

- Fri sampling

- Kortere kommersiell opphavrett

- Forbud mot DRM

Merk: Dette er på ingen måte en fjerning av opphavsretten eller åndsverksloven, bare en liten oppmyking av de mest urimelige punktene.

Lenke til kommentar
Derfor jeg ikke skjønner at mange mener man kun skal betale for materialet man har lastet ned.

 

Materialet du har koster kanskje 1000-5000,- i butikk, eller noe i den skalan. Mens arbeidskostnaden hos politi/advokater/rettsvesen/lokaler mm fra første undersøkelse/mistanke til du er dømt ligger nok i 100.000,- klassen.

 

Det sier seg selv at det er urimelig at man dermed skal slippe unna med den store kostnaden man påfører samfunnet ved å bli tatt.

8764395[/snapback]

Men det er vel ikke fildererenes skyld om rettsvesenet prioriterer sånt tull i stedet for viktige saker?

Lenke til kommentar

Tror du svarte i feil tråd nå Simen1?

 

Men jeg er helt enig med deg siden jeg vet hvilken tråd du snakker om. Det du sier er også det jeg nevnte tidligere i den tråden. At hvis man erkjenner forholdene med en gang så får man et forenklet forelegg, på samme måte som man begår en trafikk forseelse.

 

Jeg er selvf. ikke fornøyd med at samfunnet må betale hundre tusenvis for hver fildeler de tar.

 

Men skal jeg være helt ærlig så stoler jeg ikke i hele tatt på Venstre i denne saken. Jeg tror de tar en "Frp", dvs. kjører en sak kun for stemmenes skyld. Men som vi også vet så har jo mange av slike saker Frp har foreslått blitt adoptert av andre partier senere, så det kan hende at de større partiene også tar opp denne saken, og det er isåfall positivt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Tror du svarte i feil tråd nå Simen1?
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Men jeg er helt enig med deg siden jeg vet hvilken tråd du snakker om. Det du sier er også det jeg nevnte tidligere i den tråden. At hvis man erkjenner forholdene med en gang så får man et forenklet forelegg, på samme måte som man begår en trafikk forseelse.

 

Jeg er selvf. ikke fornøyd med at samfunnet må betale hundre tusenvis for hver fildeler de tar.

 

Men skal jeg være helt ærlig så stoler jeg ikke i hele tatt på Venstre i denne saken. Jeg tror de tar en "Frp", dvs. kjører en sak kun for stemmenes skyld. Men som vi også vet så har jo mange av slike saker Frp har foreslått blitt adoptert av andre partier senere, så det kan hende at de større partiene også tar opp denne saken, og det er isåfall positivt.

8766925[/snapback]

Ups, det havnet i feil tråd ja. Jeg flyttet like greit bare begge våre innlegg til den riktige tråden, denne.

Lenke til kommentar
Fildeleren utfører noe som er ulovlig og siden vi alle vet at det blir prioritert så påfører de samfunnet store kostnader.

8766902[/snapback]

Så om samfunnet bruker en million på å etterforske at jeg stjal en tyggis bør jeg bære kostnaden av det?

8767339[/snapback]

En usaklig sammenligning synes du ikke?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...