Gå til innhold

Norsk filmpirat risikerer massiv bot


Anbefalte innlegg

Nå er jeg i den situasjonen at jeg har to barn hennholdsvis 16 og 9 år så jeg vil si jeg har rimelig oversikt over hva som rører seg.

Det er betenkelig når poden på 9 kommer hjem fra skolen og spør etter ting og jeg sier "er du klar over hva det koster" og får svaret, "jammen det er bare å få en pirtakopi fra nettet, det har de andre på skolen "  :cry:

8100760[/snapback]

Ja, tenk om poden på 9 hadde fått det som han ville. Da hadde noen tapt maaaaassse penger :thumbup:

 

Nei, seriøst, poden må lære seg at et spill skal koste 600kr, og bli klok sånn som oss voksne... (not)

 

Hva med å ha litt mere tillitt til et ubesudlet barnesinn?

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er jeg i den situasjonen at jeg har to barn hennholdsvis 16 og 9 år så jeg vil si jeg har rimelig oversikt over hva som rører seg.

Det er betenkelig når poden på 9 kommer hjem fra skolen og spør etter ting og jeg sier "er du klar over hva det koster" og får svaret, "jammen det er bare å få en pirtakopi fra nettet, det har de andre på skolen "  :cry:

8100760[/snapback]

Ja, tenk om poden på 9 hadde fått det som han ville. Da hadde noen tapt maaaaassse penger :thumbup:

 

Nei, seriøst, poden må lære seg at et spill skal koste 600kr, og bli klok sånn som oss voksne... (not)

 

Hva med å ha litt mere tillitt til et ubesudlet barnesinn?

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

8101710[/snapback]

 

Jeg prøver nettop å få poden til å forstå at ting koster penger,derfor får han bla ukepenger + penger for enkle ting han utfører hjemme, så får han bruke disse fritt på ting han ønsker seg, og da ser en hvor overrasket han blir når pengene så fort tar slutt.

På denne måten håper jeg at han lærer at ting koster og at han lærer at alt har en veridi, det som er et problem er at han av og til kan føle det urettferdig å måtte bruke sine penger på ting som kompisene får lov å laste ned ulovlig fra nettet . :hmm:

Lenke til kommentar
Hva med å gå til boikott av film og produksjonsselskap som er innblandet i slike saker? I dette tilfellet er det Pitbullterje og Paradox Film AS

 

Dette er vel den eneste mynt vi som forbruker kan slå tilbake med?

 

Gjerne det. Hvis Paradox er relativt nyoppstartet er det sikkert sensitivt for slike boikotter også, så det hadde vært utrolig bra om noen hadde organisert noe slik.

8101675[/snapback]

 

La oss boikotte ALLE selskap som mener at det er galt å dele/distribuere deres materiale på nettet... .... .... så de går konk og co alle sammen... så kan vi sitte der... å laste ned... den siste.. av .. nei de har vist gått konkurs..

 

Det er helt klart at film/musikk bransjen er markedsstyrt og de produserer det som vi forbrukere ønsker å BETALE for. Vi (forbrukere) kan ramme dem om vi ( er mange nok og ) vil. Men vil vi det.. ønsker vi ikke at de skal fortsette å produsere både musikk og film.. ? Eller er det bare jeg som er så dum.. ?? ..

 

Det er en grunn til at mestselgende artister i norge før jul var de som har sitt publikum til de over 30... hvor var alle ungdoms artistene på salgsbarometrene... tipper de ruulet på torrentbarometeret.. ...

Lenke til kommentar
Jeg klarer ikke å finne ordet "kopi" som synonym for "tyveri" i synonymordboka. Å si at det er det samme er som å definere for seg selv at 2 + 2 = 8.

Nei selvsagt gjør du ikke det, fordi det finnes lovlige måter å kopiere på og det er den vinklingen ordboka har,den tar ikke stilling til lovlig/ulovlig.

En ulovlig kopi er det samme som en piratkopi eller tyveri, og har ingenting med noen ordbok å gjøre .

Lenke til kommentar
Nå hopper jeg midt inn i en ordkrig, men det får gå.
– Det medfører at færre personer har kjøpt filmen og sett den på kino. Dermed taper bransjen penger, noe som på sikt kan bety at det blir produsert færre norske filmer.

Her er jo aktor helt på bærtur. Hvordan kan han med sikkerhet slå fast noe slik? Det finnes jo ingen beviser for at «bransjen har tapt penger». Ikke overhodet faktisk. Å blande inn tall i det hele tatt er fullstendig bak mål. Å føre en sak som går på å ha tilrettelagt for spredning av kopibeskyttet/opphavsbeskyttet materiale er legitimt, men å begynne å rote med tall og spekulasjoner om hvorvidt, og hvor mye, «bransjen» har tapt er uhyre frekt.

8101648[/snapback]

De får vel innkalle nesten 3000 vitner i saken og intervjue hver enkelt om de hadde tenkt til å kjøpe filmen, se den på kino, laste den ned fra andre steder, kopiere fra venner, låne, leie, gi blaffen, eller hva annet de hadde tenkt å gjøre om de ikke fikk lastet ned filmen fra 44-åringen eller mellomleddene/bidragsyterene. :p

 

Hva med å gå til boikott av film og produksjonsselskap som er innblandet i slike saker? I dette tilfellet er det Pitbullterje og Paradox Film AS

8101656[/snapback]

Det har jeg begynnt med for lenge siden. Ikke en krone har gått fra meg til de jeg anser som verstinger på moral og etikk siden forrige århundre.

Lenke til kommentar

Jeg synes hele problemstillingen er litt spesiell. Jeg er enig i at åndsverkbeskyttet materiale må reguleres av eieren av dette i en eller annen grad. Hvis det ikke var noen fortjeneste i å produsere innhold, være seg musikk, film eller spill så ville vi heller ikke hatt den kvaliteten og mendgen av dette som vi har i dag. Når dette er sagt, jeg er av en oppfattning at lover ikke burde være så lette å bryte at det blir "naturlig" å gjøre det.

 

Hvis det fantes et produkt i butikken i morgen som kunne kopiere en vilken som helst ting, pek den på en bil- og vips, en kliss lik bil står ved siden av. Ingen ting har forsvunnet fra orginalen, ingen har mistet noe og du har ny bil. Ville du gjort det? Klart det, ikke kom å si noe annet. Dette er i essens akkurat det samme som blir gjort med media.

 

Jeg tror det som trengs er et skifte i hvordan underholdningsbransjen driver butikk. Vet ikke hvordan det skulle gjøres, men det fungerer jo ikke slik det er i dag.

 

Uansett hvodan du ser på det har denne personen som er tiltalt brutt den loven som ligger til grunn i dag, og må følgelig straffes for det. Hvis ikke har vi anarki, og det er det bare noen veldig maktsterke mennesker (les: ikke deg) som er tjent med. Om loven er dum og hvor streng straffen burde være er en annen sak.

Lenke til kommentar
Så vi bør skjems fordi vi går på jobb,tjener våre penger og betaler for det vi trenger  :cry: Nei tror ikke det  :cool:

Nei, fordi dere synes det er ok å drive heksejakt på et lite antall uheldige sjeler. Det er liksom bare kult fordi det ikke rammer dere.

 

Noen har til og med innrømmet at de bare laster ned "litt", for å teste først, og deretter kjøper med en en gang. Dette er dobbeltmoral. De lar idealistiske sjeler i stikken, de som gjør det mulig å teste før man kjøper! Det er disse platebransjen nå prøver å høvle over så de atter kan få kontroll over markedet, og dere står med et fett glis ved siden av og ser på. Godter dere over at vanlige mennesker "skremmes" over til et annet syn.

 

Vær forsiktig med å ta ytringsfriheten for gitt, og ikke la dere skremme!

 

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

8100295[/snapback]

 

Hva er et lite antall, jeg vanker i ungdomsmiljø,bla som vakt på diskotec, lan osv osv og jeg har god kontakt med ungdommen, på et lan tok vi en undersøkelse ang dette å laste ned musikk og filmer fra nettet , over 90% av de som var der svarte at dette hadde de bedrevet og jeg betviler at tallet er spesielt lavere andre steder og selv om vi reduserer tallet til 50% av ungdomm mellom 13-20 år blir det formidable tall av det, så den lille gruppen din er temmelig stor .

Jeg godter meg ikke som du sier,men det er på tide at det festes noen grep og at folk begynner å få igjen respekten for hva som er mitt og ditt,det er det det handler om .

8100416[/snapback]

Hvis du leser gjennom posten min en gang til, vil du se at du har misforstått totalt hva jeg skrev, men jeg velger nesten å tro at du misforstår med vilje.

 

Jeg har aldri sagt at det er en liten gruppe som laster ned. Tvert imot! Jeg mener at det er mange som laster ned, og mange som laster opp. Men det er kun et lite antall som får svi, og står som skrekkeksempler i heksejakten. Det er gjerne disse som er de "modigste" og som gjør det mulig for oss andre (store deler av befolkningen) å laste ned.

 

Det du skriver her, at 90% på et LAN laster ned fra internett, er jo bare en bekreftelse av at store deler av befolkningen laster ned. Dette taler for mitt syn, nemlig at lovene våre ikke har legitimitet.

 

Lovene er til for folket, og ikke omvendt!

 

-Visjoner-

------------

Fri flyt av informasjon!

8101540[/snapback]

 

Mulig jeg misforståod noe her,men at et lite antall får svi viser vel heller hvor vanskelig det er å ta de som laster ned,dermed er det i mange tilfeller de som har lagt ut matrialet som blir tatt.

Dette forvarer alikevel ikke å si at det drives en heksejakt på disse,de aller aller fleste er fullt klar over at de gjør noe ulovlig og må da også regne med å svare for det.

Av de som kjører for fort blir kansje 1 % tatt,skal vi da si at det bedrives en heksejakt på disse ?

Lenke til kommentar
Jeg synes hele problemstillingen er litt spesiell. Jeg er enig i at åndsverkbeskyttet materiale må reguleres av eieren av dette i en eller annen grad. Hvis det ikke var noen fortjeneste i å produsere innhold, være seg musikk, film eller spill så ville vi heller ikke hatt den kvaliteten og mendgen av dette som vi har i dag. Når dette er sagt, jeg er av en oppfattning at lover ikke burde være så lette å bryte at det blir "naturlig" å gjøre det.

 

Hvis det fantes et produkt i butikken i morgen som kunne kopiere en vilken som helst ting, pek den på en bil- og vips, en kliss lik bil står ved siden av. Ingen ting har forsvunnet fra orginalen, ingen har mistet noe og du har ny bil. Ville du gjort det? Klart det, ikke kom å si noe annet. Dette er i essens akkurat det samme som blir gjort med media.

 

Jeg tror det som trengs er et skifte i hvordan underholdningsbransjen driver butikk. Vet ikke hvordan det skulle gjøres, men det fungerer jo ikke slik det er i dag.

 

Uansett hvodan du ser på det har denne personen som er tiltalt brutt den loven som ligger til grunn i dag, og må følgelig straffes for det. Hvis ikke har vi anarki, og det er det bare noen veldig maktsterke mennesker (les: ikke deg) som er tjent med. Om loven er dum og hvor streng straffen burde være er en annen sak.

8101902[/snapback]

 

Meget bra skrevet :thumbup:

Lenke til kommentar
La oss boikotte ALLE selskap som mener at det er galt å dele/distribuere deres materiale på nettet... .... .... så de går konk og co alle sammen... så kan vi sitte der... å laste ned... den siste.. av .. nei de har vist gått konkurs..

8101835[/snapback]

Her tar du for gitt at det ikke blir noe å laste ned dersom selskapene tvinges til å kutte ut heksejakten og legge om til en mer etisk og tidsriktig distribusjonsmodell.

 

Det er helt klart at film/musikk bransjen er markedsstyrt og de produserer det som vi forbrukere ønsker å BETALE for. Vi (forbrukere) kan ramme dem om vi ( er mange nok og ) vil. Men vil vi det.. ønsker vi ikke at de skal fortsette å produsere både musikk og film.. ? Eller er det bare jeg som er så dum.. ?? ..

8101835[/snapback]

Her ser du heller ikke den 3. muligheten: Moderne distribusjonssytemer og å tilpasse seg etterspørselen. Dvs. langt lavere priser, enorm rasjonalisering av distribusjonskanalene (= lavere kostnader), osv.

 

Det er en grunn til at mestselgende artister i norge før jul var de som har sitt publikum til de over 30... hvor var alle ungdoms artistene på salgsbarometrene... tipper de ruulet på torrentbarometeret.. ...

8101835[/snapback]

Da er det jo synd at bransjen ikke bruker salgsmetoder som når de unge også ;)

 

Jeg klarer ikke å finne ordet "kopi" som synonym for "tyveri" i synonymordboka. Å si at det er det samme er som å definere for seg selv at 2 + 2 = 8.
Nei selvsagt gjør du ikke det, fordi det finnes lovlige måter å kopiere på og det er den vinklingen ordboka har,den tar ikke stilling til lovlig/ulovlig. En ulovlig kopi er det samme som en piratkopi eller tyveri, og har ingenting med noen ordbok å gjøre.

8101862[/snapback]

Skal vi se ..... Nope, ikke noe "ulovlig kopiering" under synonymer for "tyveri" heller. Men du står fortsatt på at det er det samme?

Lenke til kommentar
Nå er jeg i den situasjonen at jeg har to barn hennholdsvis 16 og 9 år så jeg vil si jeg har rimelig oversikt over hva som rører seg.

Det er betenkelig når poden på 9 kommer hjem fra skolen og spør etter ting og jeg sier "er du klar over hva det koster" og får svaret, "jammen det er bare å få en pirtakopi fra nettet, det har de andre på skolen "  :cry:

8100760[/snapback]

Ja, tenk om poden på 9 hadde fått det som han ville. Da hadde noen tapt maaaaassse penger :thumbup:

 

Nei, seriøst, poden må lære seg at et spill skal koste 600kr, og bli klok sånn som oss voksne... (not)

 

Hva med å ha litt mere tillitt til et ubesudlet barnesinn?

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

8101710[/snapback]

 

Jeg prøver nettop å få poden til å forstå at ting koster penger,derfor får han bla ukepenger + penger for enkle ting han utfører hjemme, så får han bruke disse fritt på ting han ønsker seg, og da ser en hvor overrasket han blir når pengene så fort tar slutt.

På denne måten håper jeg at han lærer at ting koster og at han lærer at alt har en veridi, det som er et problem er at han av og til kan føle det urettferdig å måtte bruke sine penger på ting som kompisene får lov å laste ned ulovlig fra nettet . :hmm:

8101811[/snapback]

Først av alt, det er stor forskjell på å få "ting" gratis, og å kopiere informasjon/data.

 

Og hva tror du er best for et barns utvikling og for samfunnet generelt?

 

1. Å ha tilgang på all den informasjon man trenger til enhver tid, uten å betale i dyre dommer. Å kunne teste ut titalls forskjellige alternativer før man velger hva man vil bruke penger på. Videreformidle ting man liker og vil anbefale til venner og kjente. Å selv få anbefalt godt gjennomprøvde ting, som man vet man vil like?

 

2. Å måtte betale 150kr for en cd eller en film, kanskje 599 for et nytt spill, for så å finne ut at det er noe dr***, og så måtte vente en måned til den nye månedslønna kommer, før man får prøve seg på noe nytt. Hvis man er heldig, kan man kanskje finne noe man liker i løpet av et års tid.

 

Personlig synes jeg livet er for kort... Særlig når det er gjort undersøkelser som viser at kopiering/nedlasting har meget liten negativ økonomisk konsekvens for rettighetshaverne. Hvilken modell er mest moderne og representerer fremtiden tror du?

 

-Visjoner-

------------

Fri flyt av informasjon!

Lenke til kommentar
Jeg prøver nettop å få poden til å forstå at ting koster penger,derfor får han bla ukepenger + penger for enkle ting han utfører hjemme, så får han bruke disse fritt på ting han ønsker seg, og da ser en hvor overrasket han blir når pengene så fort tar slutt.

ja du kan jo begynne med at en cd koster 50 øre å produsere, +-4 kr går til artisten og resten til plateselskapene og halvparten av det igjen går til overskudd.

 

Men ja det er nok bedre å ha et begrenset samfunn og ha kontroll over barna sine ikke sant ? Moderne tider liker vi ikke.

Nå lever vel barnet ditt i 2007 og ikke i 1957. Tidene er annerledes selv om man kanskje ikke vil det ?

Endret av _M@ts_
Lenke til kommentar
Det er en grunn til at mestselgende artister i norge før jul var de som har sitt publikum til de over 30... hvor var alle ungdoms artistene på salgsbarometrene... tipper de ruulet på torrentbarometeret.. ...

8101835[/snapback]

Ja det der var litt av et mysterium du...

 

Hvem bruker mest penger i matbutikken? Hvem bruker mest penger på hus og bil? Hvem bruker mest penger generelt? Hvem har mest penger? De over eller under 30?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
La oss boikotte ALLE selskap som mener at det er galt å dele/distribuere deres materiale på nettet... .... .... så de går konk og co alle sammen... så kan vi sitte der... å laste ned... den siste.. av .. nei de har vist gått konkurs..

8101835[/snapback]

Her tar du for gitt at det ikke blir noe å laste ned dersom selskapene tvinges til å kutte ut heksejakten og legge om til en mer etisk og tidsriktig distribusjonsmodell.

 

Det er helt klart at film/musikk bransjen er markedsstyrt og de produserer det som vi forbrukere ønsker å BETALE for. Vi (forbrukere) kan ramme dem om vi ( er mange nok og ) vil. Men vil vi det.. ønsker vi ikke at de skal fortsette å produsere både musikk og film.. ? Eller er det bare jeg som er så dum.. ?? ..

8101835[/snapback]

Her ser du heller ikke den 3. muligheten: Moderne distribusjonssytemer og å tilpasse seg etterspørselen. Dvs. langt lavere priser, enorm rasjonalisering av distribusjonskanalene (= lavere kostnader), osv.

 

Det er en grunn til at mestselgende artister i norge før jul var de som har sitt publikum til de over 30... hvor var alle ungdoms artistene på salgsbarometrene... tipper de ruulet på torrentbarometeret.. ...

8101835[/snapback]

Da er det jo synd at bransjen ikke bruker salgsmetoder som når de unge også ;)

 

Jeg klarer ikke å finne ordet "kopi" som synonym for "tyveri" i synonymordboka. Å si at det er det samme er som å definere for seg selv at 2 + 2 = 8.
Nei selvsagt gjør du ikke det, fordi det finnes lovlige måter å kopiere på og det er den vinklingen ordboka har,den tar ikke stilling til lovlig/ulovlig. En ulovlig kopi er det samme som en piratkopi eller tyveri, og har ingenting med noen ordbok å gjøre.

8101862[/snapback]

Skal vi se ..... Nope, ikke noe "ulovlig kopiering" under synonymer for "tyveri" heller. Men du står fortsatt på at det er det samme?

8101992[/snapback]

Uansett hvilken distribusjonsmåte en ser for seg MÅ vi basere oss på å betale for retten til å høre på musikken/se filmen. Dersom vi ikke ønsker å betale kan vi høre på RADIO der radiokanalen betaler for at vi skal kunne høre på musikken eller se filmen på TV. (Det er også en kjennsgjerning at selskaper BETALER radiokanaler får å få artister på A-lista. )

 

Jeg er enig i at platebransjen må finne seg andre distribusjonsmodeller (og jeg har heller ikke sagt noe annet) , og at de kan barbere vekk noe av vedhengene..men en kan fortsatt ikke forsvare lovbrudd med dårlige distribusjonsmetoder. Tror mange vil fortsette å laste ned ulovlig dersom de kan velge .....

Lenke til kommentar
Det er en grunn til at mestselgende artister i norge før jul var de som har sitt publikum til de over 30... hvor var alle ungdoms artistene på salgsbarometrene... tipper de ruulet på torrentbarometeret.. ...

8101835[/snapback]

Ja det der var litt av et mysterium du...

 

Hvem bruker mest penger i matbutikken? Hvem bruker mest penger på hus og bil? Hvem bruker mest penger generelt? Hvem har mest penger? De over eller under 30?

 

-Visjoner-

8102057[/snapback]

 

 

Hvem ønsker seg musikk i julegave ? .. .. "ikke vits.. for jeg har den jo fra før ... hadde den allerede før den ble gitt ut.. fordi en "helt" la den ut på torrent...

Lenke til kommentar
Jeg prøver nettop å få poden til å forstå at ting koster penger,derfor får han bla ukepenger + penger for enkle ting han utfører hjemme, så får han bruke disse fritt på ting han ønsker seg, og da ser en hvor overrasket han blir når pengene så fort tar slutt.

ja du kan jo begynne med at en cd koster 50 øre å produsere, +-4 kr går til artisten og resten til plateselskapene og halvparten av det igjen går til overskudd.

 

Men ja det er nok bedre å ha et begrenset samfunn og ha kontroll over barna sine ikke sant ? Moderne tider liker vi ikke.

Nå lever vel barnet ditt i 2007 og ikke i 1957. Tidene er annerledes selv om man kanskje ikke vil det ?

8102050[/snapback]

 

 

Tipper du ikke har barn nei..

 

Barn trenger og liker grenser. De liker å vite forskjellen på rett og galt. Barn må ha faste rammer og rutiner Det skal ha positiv oppmerksomhet når de gjør noe bra og konsekvenser når de gjør noe galt. Dersom du fjerner dette fra et barn vil det rimelig fort ende opp hos PPT, BUP , dumpe skolen, adferdsproblemer, o.s.v. Barnet selv har det ikke godt og foreldrene har det ikke godt..

Lenke til kommentar
*opprette støttefond*

 

Og Snekkern... Hold deg til overklokkingsprat.

8100942[/snapback]

 

Hvorfor det? er det ubehagelig å høre litt moral :tease:

Jeg ser på piratkopiering som tyveri og velger å kalle det det,andre velger å kalle det ulovlig nedlasting andre igjen kaller det piratkopi, la oss iallefall være enige om at vi kaller en ulovlig handling for forskjellige ting og fortsette debatten uten at det er hovedtema :)

8101001[/snapback]

 

*opprette enda et støttefond*

 

 

.. til Snekkern :)

 

Slike debatter ender alltid opp med at man enten er for eller imot åndsverkloven.

 

 

Så derfor hopper jeg frem i debatten:

Jeg for min del tviler ytterst sterkt på om vi i det hele tatt kunne teknisk sett hatt en slik debatt (uten pc og inet) om rettigheter ala åndsverkloven ikke hadde fantes.

Det er korrekt at man kommer et godt stykke med frivillig og gratis arbeid.

Det er et ytterst viktig suppelemnt til det normale markedet. Men hvem skal ta på seg de tunge og mildt sagt dyre oppgavene med å investere penger i fremtiden om alt var basert på 'frivillig gratis' arbeid?

Fri flyt av informasjon er vel og bra det. Fantastiske ting kan komme ut av det. Men når kommer neste 300 000 000$ budsjettsfilmen basert på frivillig arbeid?

Eller hva med den neste kommunalt drevne nye Intel fabrikken for den del?

 

"Ja men vi snakker jo om film og musikk!"

Stemmer det... noe sier meg ikke mange her har en fjern anelse hva som ligger bak utvikling av disse produktene.

Viss det var liten eller ingen inntekt å få lenger (det er jo det som vil skje om alle bare laster ned gratis) så vil jo alle de gode folka forsvinne til betalte yrker, og for det meste søppel blir igjen.

Den største myten på nettet blant pirater er at man ikke taper inntekter på piratvirksomheten.

Kom tilbake om 5 år og gjennta den setningen, og jeg skal le høyt.

Allerede i 2007 vil det bli blodrøde tall for så vel hollywood som et lite norsk musikk studio eller plateselskap.

Det er vel ingen overdrivelse å si at den nye store farsotten blant ungdom de siste par årene er f eks å laste ned serier over nett. Fortsetter trenden så er det jo knapt noen som gidder se dem på TV f eks. Og nei... TV er ikke gratis. Du betaler både for kanalene (gjennom distribusjonsselskapene) og ikke minst gjennom reklameeksponering.

Alle disse vanvittige mengder inntekter forsvinner jo.

Men det som er værst er jo at det ender med at bare de store overlever slike store tap, mens de små går fra små inntekter til null inntekter.

Så viss dere ikke synes så synd på 'store stygge hollywood' ' eller det store slemme plateselskapet', så husk at dere drar med dere alle andre i dragsuget også.

Så hva sitter vi igjen med da? De store ultrakommerse + de gratis/friviilige ??

Hvor ble det av alt i mellom?

Ikke et stygt ord om gratis/frivillig arbeid og utgivelser av så vell musikk programvare eller film. Men hva vil skje med kvaliteten på sikt? Blir alt et halvdårlig sammensurium av halvferdige produkter som stort sett bare datanerder skjønner bæret av?

Hvem her inne ser for seg det neste store hotte spillet laget av en gjeng frivillige uten inntekter?

Dere klarer sikkert hoste opp noen få eksempler, men jeg skal vedde på jeg hoster opp 100 minst like gode kommersielle.

Når ble det så forferdelig kriminellt å ha et fungerende marked der ute?

Hvordan hadde den teknologiske utvilkingen vært uten et marked?

Og viss den gratis musikken eller den gratis filmen var så fantastisk god, hvorfor laster alle ikke ned den istedenfor den kommersielle?

 

Det kommersielle har potensialet gjennom konkurransen til å drive utviklingen videre, mens det frivillige har muligheten til å halte etter og tilby gode produkter gratis i ettertid.

Så hvorfor vil alle til livs det kommersielle? Det er jo nok av gratis alternativer eller?

 

Til syvende og sist så er det jo alle som taper på det. Produktene faller i kvalitet og det kvalitetsmessige mangfoldet innsnevres.

Jeg er så drittlei alle som generaliserer mange store yrkesgrupper ned til noen griske hollywood-menn i dress eller rike plateselskapdirektører.

Vi snakker tross alt ikke om microsoft aktører her. Markedet er allerede i stor endring. Ting blir billigere og mediene vil komme på flere tilgjengelige plattformer enn før.

Men det er etter min mening helt borte i natta å legalisere piratkopiering fordet.

Jeg tror rett og slett at det aldri noen gang kommer igjennom hos noe parti på stortinget å fjerne åndsverkloven.

Fordi om 'alle' fjortiser laster ned det meste gratis i dag så ser jeg ingen ting som tilsier at dette er 'riktig' fordet.

Jeg tror mye av dette 'fenomenet' skyldes at det er en stort teknologisk kløft mellom foreldre og barn. Fordeldre har rett og slett ikke peiling på hva barna driver med, + at de ikke har satt seg inn i hva som er lov ikke lov, eller konsekvenser dette får.

 

Om noen år tror jeg dette blir mer bevisstgjort og at utbredelsen av piratkopiering vil stabilisere seg. Samtidig som pris og kvalitet på tjenester vil gjøre at mange velger den 'lovlige' veien uansett.

Det er derfor jeg aldri vil være enig om å legalisere ulovlig nedlastning. Det skal være litt motstand og konsekvenser tilknyttet det å velge den veien. Bare slik vil man som forbruker enklere 'slippe' alle problemer og velge den lovlige veien (dog uten å bli blakk av den grunn).

For når alt kommer til alt så er det jo ikke pengene det står på her? Vi vil vel alle ha kvalitet på underholdningen uten å bli loppet av den grunn?

Lenke til kommentar
Hva med å gå til boikott av film og produksjonsselskap som er innblandet i slike saker? I dette tilfellet er det Pitbullterje og Paradox Film AS

 

Dette er vel den eneste mynt vi som forbruker kan slå tilbake med?

 

Gjerne det. Hvis Paradox er relativt nyoppstartet er det sikkert sensitivt for slike boikotter også, så det hadde vært utrolig bra om noen hadde organisert noe slik.

8101675[/snapback]

 

La oss boikotte ALLE selskap som mener at det er galt å dele/distribuere deres materiale på nettet... .... .... så de går konk og co alle sammen... så kan vi sitte der... å laste ned... den siste.. av .. nei de har vist gått konkurs..

 

Det er helt klart at film/musikk bransjen er markedsstyrt og de produserer det som vi forbrukere ønsker å BETALE for. Vi (forbrukere) kan ramme dem om vi ( er mange nok og ) vil. Men vil vi det.. ønsker vi ikke at de skal fortsette å produsere både musikk og film.. ? Eller er det bare jeg som er så dum.. ?? ..

 

Det er en grunn til at mestselgende artister i norge før jul var de som har sitt publikum til de over 30... hvor var alle ungdoms artistene på salgsbarometrene... tipper de ruulet på torrentbarometeret.. ...

8101835[/snapback]

 

Du er jo like på jordet som aktor.

 

Eventuell boikott av Paradox vil selvfølgelig skje på grunnlag av at de flyr på stakkars enkeltmennesker som ikke har hatt noen kyniske grunner til å gjøre det de har gjort, og som det ei foreligger noen beviser for at har forårsaket noe tap for bedriften eller «bransjen». Hvis du virkelig tror at Paradox går konkurs fordi en person delte én spesifikk film, da må du ha et temmelig spesielt syn på verden. Om noe, så har Paradox mistet mer penger via dårlig PR på grunn av denne rettsaken enn de mistet på grunn av at denne personen delte filmen.

 

Et virkelig problem er personer som gjør industri av å lage og distribuere opphavrettsbeskyttet materiale, ikke enkeltpersoner som dette.

 

At han har tilrettelagt for ulovlig kopiering av opphavrettsbeskyttet materiale kan man jo si, men å bastant komme med anklager om at han har gjort selskapet noe vesentlig økonomisk urett er, i beste fall, naivt.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Jeg prøver nettop å få poden til å forstå at ting koster penger,derfor får han bla ukepenger + penger for enkle ting han utfører hjemme, så får han bruke disse fritt på ting han ønsker seg, og da ser en hvor overrasket han blir når pengene så fort tar slutt.

ja du kan jo begynne med at en cd koster 50 øre å produsere, +-4 kr går til artisten og resten til plateselskapene og halvparten av det igjen går til overskudd.

 

Men ja det er nok bedre å ha et begrenset samfunn og ha kontroll over barna sine ikke sant ? Moderne tider liker vi ikke.

Nå lever vel barnet ditt i 2007 og ikke i 1957. Tidene er annerledes selv om man kanskje ikke vil det ?

8102050[/snapback]

 

 

Tipper du ikke har barn nei..

 

Barn trenger og liker grenser. De liker å vite forskjellen på rett og galt. Barn må ha faste rammer og rutiner Det skal ha positiv oppmerksomhet når de gjør noe bra og konsekvenser når de gjør noe galt. Dersom du fjerner dette fra et barn vil det rimelig fort ende opp hos PPT, BUP , dumpe skolen, adferdsproblemer, o.s.v. Barnet selv har det ikke godt og foreldrene har det ikke godt..

8102216[/snapback]

 

Ja, man ser jo hvor ille det har gått med f.eks. Lars Von Trier, men for all del, la oss ikke la dette bli en debatt om barneoppdragelse.

Lenke til kommentar
*opprette støttefond*

 

Og Snekkern... Hold deg til overklokkingsprat.

8100942[/snapback]

 

Hvorfor det? er det ubehagelig å høre litt moral :tease:

Jeg ser på piratkopiering som tyveri og velger å kalle det det,andre velger å kalle det ulovlig nedlasting andre igjen kaller det piratkopi, la oss iallefall være enige om at vi kaller en ulovlig handling for forskjellige ting og fortsette debatten uten at det er hovedtema :)

8101001[/snapback]

 

*opprette enda et støttefond*

 

 

.. til Snekkern :)

 

Slike debatter ender alltid opp med at man enten er for eller imot åndsverkloven.

 

 

Så derfor hopper jeg frem i debatten:

Jeg for min del tviler ytterst sterkt på om vi i det hele tatt kunne teknisk sett hatt en slik debatt (uten pc og inet) om rettigheter ala åndsverkloven ikke hadde fantes.

Det er korrekt at man kommer et godt stykke med frivillig og gratis arbeid.

Det er et ytterst viktig suppelemnt til det normale markedet. Men hvem skal ta på seg de tunge og mildt sagt dyre oppgavene med å investere penger i fremtiden om alt var basert på 'frivillig gratis' arbeid?

Fri flyt av informasjon er vel og bra det. Fantastiske ting kan komme ut av det. Men når kommer neste 300 000 000$ budsjettsfilmen basert på frivillig arbeid?

Eller hva med den neste kommunalt drevne nye Intel fabrikken for den del?

 

"Ja men vi snakker jo om film og musikk!"

Stemmer det... noe sier meg ikke mange her har en fjern anelse hva som ligger bak utvikling av disse produktene.

Viss det var liten eller ingen inntekt å få lenger (det er jo det som vil skje om alle bare laster ned gratis) så vil jo alle de gode folka forsvinne til betalte yrker, og for det meste søppel blir igjen.

Den største myten på nettet blant pirater er at man ikke taper inntekter på piratvirksomheten.

Kom tilbake om 5 år og gjennta den setningen, og jeg skal le høyt.

Allerede i 2007 vil det bli blodrøde tall for så vel hollywood som et lite norsk musikk studio eller plateselskap.

Det er vel ingen overdrivelse å si at den nye store farsotten blant ungdom de siste par årene er f eks å laste ned serier over nett. Fortsetter trenden så er det jo knapt noen som gidder se dem på TV f eks. Og nei... TV er ikke gratis. Du betaler både for kanalene (gjennom distribusjonsselskapene) og ikke minst gjennom reklameeksponering.

 

8102243[/snapback]

 

I "gamle dager" så hadde jo ikke artistene rettigheten til musikken de skrev, de fikk betalt som "vanlige folk" for å arbeide med å lage musikken. At man tjener mindre på CD-salg trenger ikke å bety at man ikke tjener noe.

 

Ellers undrer jeg litt på hvorfor akkurat de neste 5 årene skal være tiden da "trenden snur", piratkopiering har vær meget vanlig i 10 år nå. DVD-salget er feks vesentlig høyere enn VHS var.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...