Gå til innhold

Norsk filmpirat risikerer massiv bot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor det? er det ubehagelig å høre litt moral  :tease:

Jeg ser på piratkopiering som tyveri og velger å kalle det det,andre velger å kalle det ulovlig nedlasting andre igjen kaller det piratkopi, la oss iallefall være enige om at vi kaller en ulovlig handling for forskjellige ting og fortsette debatten uten at det er hovedtema  :)

8101001[/snapback]

Jeg synes ikke man bør bruke ordet piratkopi, da dette hentyder på ulovligheter. Rett og slett "kopi" er riktigst, da det er en kopi det er.

8101047[/snapback]

 

 

hmm, er vel ulovlig å kopiere, er det ikkje??

Lenke til kommentar

8100800[/snapback]

Du har en tendens til å bagatelisere og finne lette eksempler for å få det til å virke som en bagatell :)

.. og du har personlig erklært at det ikke er en bagatell?

 

Om jeg ikke ser det som et problem at noen dreper noen, skal det da forsvares  :hmm: Om folk bryter loven daglig forsvarer uansett ikke det at det er et lovbrudd, det gir meg heller ingen rett å si at jeg kan gjøre det fordi naboen har gjordt det.

8100876[/snapback]

Jeg tror det er særderles langt mellom folk som mener at drap er en bagatell. Selv blandt drapsdømte. Så den sammenligningen henger ikke akkurat helt på greip.

 

Saken er at de aller fleste har små brudd på lover og relger titt og ofte. Dersom man skulle drevet heksejakt på et hvert minste lovbrudd og atpåtil skulle slått så hardt ned på hvert brudd at det får så store konsekvenser som aktoratet foreslår her så ville hele landets befolkning vært politi, rettsvesen og sittet i fengsel med milliongjeld på en gang.

 

8100860[/snapback]

Jeg skjønner hva du sier,men jeg sier at piratkopiering er det samme som å stjele og derfor unnlater jeg å bruke populærsjargongen på dette . :)

8100887[/snapback]

Jeg tror ikke du skjønner hva han sier. Dette har vi terpet på ovenfor deg så mange ganger. Tyveri og kopi er to forskjellige ting. punktum.

Lenke til kommentar

8100770[/snapback]

Her er det vel nettop din holdning som må være umoden,selv om du fysisk ikke stjeler en ting,så bryter du loven og erverver deg noe som ikke er ditt uten tillatelse og uten å betale den pris som er satt på produktet .

8100795[/snapback]

Hva er så umodent med å være uenig? Bare fordi du er anslagsvis i 40-årene og selv anslår at kriskarlsen er yngre enn deg betyr ikke at f.eks du kan være den umodne part i diskusjonen.

 

Angående ordet pirat så er det et det jo en slags søt maskott for vanlige folk som f.eks sitter hjemme i joggebuksa og laster ned for å ha noe å se på det ikke går noe gøy på TV.

 

Modrere, voldelige plyndrere, voldtektsmenn osv har ikke mye til felles med vanlige folk som sitter hjemme i godstolen med tøflene på og koser seg med litt nedlastet materiale foran en skjerm.

8101033[/snapback]

 

hallo i luken, hvor annslår jeg noens alder??

om du ser på hva jeg svarer på så er det vedkommendes annklage om at andre er umoden . :whistle:

Lenke til kommentar
hallo i luken, hvor annslår jeg noens alder??

om du ser på hva jeg svarer på så er det vedkommendes annklage om at andre er umoden .  :whistle:

8101145[/snapback]

Jeg har aldri skrevet at en person er umoden, men jeg skrev at en mening var umoden. Og hvis du leser hva vedkommende skrev, så håper jeg du er enig med meg i at det er lov å mene dette.

Endret av krislarsen
Lenke til kommentar
.

 

Simen1

og du har personlig erklært at det ikke er en bagatell?

javel,når du sier det så :whistle:

 

Jeg tror det er særderles langt mellom folk som mener at drap er en bagatell. Selv blandt drapsdømte. Så den sammenligningen henger ikke akkurat helt på greip.

Om den ikke henger på greip for deg er greit nok,jeg synest den er relevant .

 

Saken er at de aller fleste har små brudd på lover og relger titt og ofte. Dersom man skulle drevet heksejakt på et hvert minste lovbrudd og atpåtil skulle slått så hardt ned på hvert brudd at det får så store konsekvenser som aktoratet foreslår her så ville hele landets befolkning vært politi, rettsvesen og sittet i fengsel med milliongjeld på en gang.

 

Jeg annser ikke denne saken som en heksejakt eller et daglidags lite ubetydelig brudd på loven , regner med at jeg kan uttale meg utifra slik jeg ser saken og ikke slik andre vil jeg skal se den.

 

Jeg tror ikke du skjønner hva han sier. Dette har vi terpet på ovenfor deg så mange ganger. Tyveri og kopi er to forskjellige ting. punktum.

 

joda jeg skjønner utmeket hva han sier, og hva du eller andre terper på betyr ikke at ikke jeg kan ha en annen mening uansett hvor mange punktumer du måtte skrive .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
hallo i luken, hvor annslår jeg noens alder??

om du ser på hva jeg svarer på så er det vedkommendes annklage om at andre er umoden .  :whistle:

8101145[/snapback]

Jeg har aldri skrevet at en person er umoden, men jeg skrev at en mening var umoden. Og hvis du leser hva vedkommende skrev, så håper jeg du er enig med meg i at det er lov å mene dette.

8101199[/snapback]

 

greit da har jeg formulert meg feil der og beklager.

men vedkommende skrev dette som du quotet:

Samme om han stjeler en film eller en bil, er ulovlig begge deler.

Og her er jeg helt enig med vedkommende,fordi begge deler er ulovlig .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Jeg ser på piratkopiering som tyveri og velger å kalle det det,andre velger å kalle det ulovlig nedlasting andre igjen kaller det piratkopi, la oss iallefall være enige om at vi kaller en ulovlig handling for forskjellige ting og fortsette debatten uten at det er hovedtema  :)

8101001[/snapback]

Jepp, ulovlig handling er beskrivende nok for min del.

 

Jeg synes ikke man bør bruke ordet piratkopi, da dette hentyder på ulovligheter. Rett og slett "kopi" er riktigst, da det er en kopi det er.

8101047[/snapback]

I denne artikkelen/tråden prater vi vel ikke om kopiering en gang. Det er vel mer "ulovlig utsending av kopibeskyttet materiale". Vi har vel diskutert før i hvilket øyeblikk man kan si det har oppstått en kopi og hvem som måtte være ansvarlig for kopiprosessen.

 

Det jeg antar har skjedd her er at 44-åringen har lagt filmen tilgjengelig for kopiering av andre og at kanskje 2-10 kopier (minimum 1 komplett og deretter fragmenter hvis det er snakk om BT) har blitt lastet ned av andre. Videre tipper jeg at disse andre har forårsaket en yttligere kopiering både seg i mellom og videre til andre igjen. Altså at det ikke er den personen som først la ut filmmen for kopiering og nedlasting av andre som har drevet med selve kopieringen, men gjort det mulig for andre å ta disse kopiene.

 

hmm, er vel ulovlig å kopiere, er det ikkje??

8101087[/snapback]

I den sammenhengen her tror jeg det er ulovlig å kopiere, men det er ikke ulovlig å kopiere hva som helst. "Kopiering" er ikke definisjonen på noen forbudt handling, akkurat som "kjøre bil" ikke er definisjonen på en forbudt handling, selv om det er mulig å gjøre ulovlige handlinger i begge situasjoner.

Lenke til kommentar
Hva er så umodent med å være uenig? Bare fordi du er anslagsvis i 40-årene og selv anslår at kriskarlsen er yngre enn deg betyr ikke at f.eks du kan være den umodne part i diskusjonen.

8101033[/snapback]

hallo i luken, hvor annslår jeg noens alder??

om du ser på hva jeg svarer på så er det vedkommendes annklage om at andre er umoden . :whistle:

8101145[/snapback]

Det var en antagelse fra min side. Det virket som du brukte ordet "umoden" som nedlatende og relatert til hans alder.

Lenke til kommentar
Hva er så umodent med å være uenig? Bare fordi du er anslagsvis i 40-årene og selv anslår at kriskarlsen er yngre enn deg betyr ikke at f.eks du kan være den umodne part i diskusjonen.

8101033[/snapback]

hallo i luken, hvor annslår jeg noens alder??

om du ser på hva jeg svarer på så er det vedkommendes annklage om at andre er umoden . :whistle:

8101145[/snapback]

Det var en antagelse fra min side. Det virket som du brukte ordet "umoden" som nedlatende og relatert til hans alder.

8101372[/snapback]

Vel det var ikke det,men den missforståelsen er vel oppklart nå :)

Lenke til kommentar
greit da har jeg formulert meg feil der og beklager.

men vedkommende skrev dette som du quotet:

Samme om han stjeler en film eller en bil, er ulovlig begge deler.

Og her er jeg helt enig med vedkommende,fordi begge deler er ulovlig .

8101248[/snapback]

Da tror jeg ikke vi kommer til enighet her iallfall ;) Etter min mening kan man kopiere samtlige filmer som er gitt ut før det kommer opp på epleslangnivå i alvorlighetgrad..

 

Hvorvidt noe kan kopieres eller ikke bør kunne defineres av individet, og ikke av samfunnet -- så lenge det ikke har konsekvenser for andre.

Lenke til kommentar
Så vi bør skjems fordi vi går på jobb,tjener våre penger og betaler for det vi trenger  :cry: Nei tror ikke det  :cool:

Nei, fordi dere synes det er ok å drive heksejakt på et lite antall uheldige sjeler. Det er liksom bare kult fordi det ikke rammer dere.

 

Noen har til og med innrømmet at de bare laster ned "litt", for å teste først, og deretter kjøper med en en gang. Dette er dobbeltmoral. De lar idealistiske sjeler i stikken, de som gjør det mulig å teste før man kjøper! Det er disse platebransjen nå prøver å høvle over så de atter kan få kontroll over markedet, og dere står med et fett glis ved siden av og ser på. Godter dere over at vanlige mennesker "skremmes" over til et annet syn.

 

Vær forsiktig med å ta ytringsfriheten for gitt, og ikke la dere skremme!

 

 

-Visjoner-

------------

Fri informasjonsflyt!

8100295[/snapback]

 

Hva er et lite antall, jeg vanker i ungdomsmiljø,bla som vakt på diskotec, lan osv osv og jeg har god kontakt med ungdommen, på et lan tok vi en undersøkelse ang dette å laste ned musikk og filmer fra nettet , over 90% av de som var der svarte at dette hadde de bedrevet og jeg betviler at tallet er spesielt lavere andre steder og selv om vi reduserer tallet til 50% av ungdomm mellom 13-20 år blir det formidable tall av det, så den lille gruppen din er temmelig stor .

Jeg godter meg ikke som du sier,men det er på tide at det festes noen grep og at folk begynner å få igjen respekten for hva som er mitt og ditt,det er det det handler om .

8100416[/snapback]

Hvis du leser gjennom posten min en gang til, vil du se at du har misforstått totalt hva jeg skrev, men jeg velger nesten å tro at du misforstår med vilje.

 

Jeg har aldri sagt at det er en liten gruppe som laster ned. Tvert imot! Jeg mener at det er mange som laster ned, og mange som laster opp. Men det er kun et lite antall som får svi, og står som skrekkeksempler i heksejakten. Det er gjerne disse som er de "modigste" og som gjør det mulig for oss andre (store deler av befolkningen) å laste ned.

 

Det du skriver her, at 90% på et LAN laster ned fra internett, er jo bare en bekreftelse av at store deler av befolkningen laster ned. Dette taler for mitt syn, nemlig at lovene våre ikke har legitimitet.

 

Lovene er til for folket, og ikke omvendt!

 

-Visjoner-

------------

Fri flyt av informasjon!

Lenke til kommentar

8100800[/snapback]

Du har en tendens til å bagatelisere og finne lette eksempler for å få det til å virke som en bagatell :)
.. og du har personlig erklært at det ikke er en bagatell?

8101133[/snapback]

javel,når du sier det så :whistle:

8101221[/snapback]

Det er mulig du bare overså spørsmålstegnet i farta. Jeg lar tvilen komme deg til gode så du får svart på nytt.

 

 

Jeg annser ikke denne saken som en heksejakt eller et daglidags lite ubetydelig brudd på loven, regner med at jeg kan uttale meg utifra slik jeg ser saken og ikke slik andre vil jeg skal se den.

Greit nok. I andre deler av verden steiner man kvinnfolk for utroskap. Noen er jo tilhengere av det også.

 

Jeg tror ikke du skjønner hva han sier. Dette har vi terpet på ovenfor deg så mange ganger. Tyveri og kopi er to forskjellige ting. punktum.

joda jeg skjønner utmeket hva han sier, og hva du eller andre terper på betyr ikke at ikke jeg kan ha en annen mening uansett hvor mange punktumer du måtte skrive.

8101221[/snapback]

Det er vel mer en definisjonssak enn en sak man synser og mener om. Jeg klarer ikke å finne ordet "kopi" som synonym for "tyveri" i synonymordboka. Å si at det er det samme er som å definere for seg selv at 2 + 2 = 8. Resten av verden vil neppe være enige. (Med unntak av en del som har bakenforliggende motiver for å regne på den måten og ikke eier skrupler for å gjøre det, f.eks Enron og R.I.A.A.)

Lenke til kommentar
Håper dette svir godt på pungen hos personen det gjelder og gjør livet vanskelig for han i fremtiden.

8100528[/snapback]

tåpelig å si.

8100556[/snapback]

Fordi?

Samme om han stjeler en film eller en bil, er ulovlig begge deler.

8100701[/snapback]

Ja, det er ulovlig begge deler (desverre en lov uten legitimitet)

 

Nei, det er ikke det samme å stjele og å kopiere

Lenke til kommentar

Nå hopper jeg midt inn i en ordkrig, men det får gå.

 

– Det medfører at færre personer har kjøpt filmen og sett den på kino. Dermed taper bransjen penger, noe som på sikt kan bety at det blir produsert færre norske filmer.

 

Her er jo aktor helt på bærtur. Hvordan kan han med sikkerhet slå fast noe slik? Det finnes jo ingen beviser for at «bransjen har tapt penger». Ikke overhodet faktisk. Å blande inn tall i det hele tatt er fullstendig bak mål. Å føre en sak som går på å ha tilrettelagt for spredning av kopibeskyttet/opphavsbeskyttet materiale er legitimt, men å begynne å rote med tall og spekulasjoner om hvorvidt, og hvor mye, «bransjen» har tapt er uhyre frekt.

Lenke til kommentar

Greit nok at han blir siktet, han har tross alt gjort noe ulovlig! Men 15 dager ubetinget og 330 000 kroner, skulle tro han hadde gjort noe helt annet?!

 

Straffen henger ikke sammen med forbrytelsen, mange knivstikkere, voldtekstmenn osv. som slipper billigere ut av det i det hele (iallfall økonomisk!).

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar
Hva med å gå til boikott av film og produksjonsselskap som er innblandet i slike saker? I dette tilfellet er det Pitbullterje og Paradox Film AS

 

Dette er vel den eneste mynt vi som forbruker kan slå tilbake med?

 

Gjerne det. Hvis Paradox er relativt nyoppstartet er det sikkert sensitivt for slike boikotter også, så det hadde vært utrolig bra om noen hadde organisert noe slik.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...