Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor studerer du jus?


Roberto

Hvor studerer du jus?  

121 stemmer

  1. 1. Hvor studerer du jus?

    • Universitetet i Oslo.
      36
    • Universitetet i Bergen.
      39
    • Universitetet i Tromsø.
      12
    • Privatistordning.
      24
    • Ved et universitet i utlandet.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I oslo har vi EØS-rett som ett fag, folkerett som ett, og menneskerettigheter som ett. men husk at vi har alt under to eksamener på slutten av året. Eksamen på slutten av året kommer da til å være to seks-timers eksamener med temaer: statsforfatning, forvaltning, velferd, miljø, folkerett, menneskerettigheter, eøsrett.

 

Eksamen i velferd, miljø og folkerett? Hikst. Da jeg studerte, hadde vi Backer - miljø-et-eller-annet som noe av pensum i forvaltningsrett 2, og det var langt mer politikk enn jus.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Da jeg studerte, hadde vi Backer - miljø-et-eller-annet som noe av pensum i forvaltningsrett 2, og det var langt mer politikk enn jus.

 

Hehe! Eg held på med det faget i skrivande stund (ikkje så lenge til eksamen faktisk! :roll:), og kan skrive på at Backers bok om miljørett er langt meir politikk en jus. Samanfatningsvis illustrerer boka det enkle poeng at miljøhensyn er noko som skal takast hensyn til, og at det sjeldan kan ansjåast som utanforliggjande.

Lenke til kommentar

Backer, ja. Interessant lesning i og for seg, men streng jus er det nå ikke. Mye av poenget hans er - som Frigata sier - at miljøhensyn generelt er viktige greier. Men det står jo allerede i Grunnloven.

 

Hadde jeg hatt forv.r. II - som forresten er et riktig vakkert fag -, hadde jeg konsentrert meg om mer heavy saker: kompetansestrukturer, delegasjon, fritt skjønn, myndighetsmisbruk og denslags.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Da kom jeg faktisk inn på Jus ved UiO! Riktignok oppstart på "våren". Er det noen forskjell mellom Vår-kurset og høst-kurset? Tenker da mest i forhold til anseelse. Regner med at utdanningsløpene er de samme.

 

Neeei, ikke i det store og hele. Ansees kanskje som litt fetere med høstinntak, siden det har høyere karakterkrav, men ikke noe man legger merke til.

Lenke til kommentar
Jeg har nå kommet inn på jus på UiO start høst. Noen som kan fortelle litt om hvordan det faktisk er å studere jus ved UiO? Tips til hva den første tiden bør brukes til?

 

Fadderuka! For all del, få med deg fadderuka! Få med deg omvisningen på professorboligen, bli kjent med noen JFere! Så kommer rettskilder til fots, og derfra styres du ganske lineært. Hvis det er noe spesifikt du lurer på må du gjerne sende meg PM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har nå kommet inn på jus på UiO start høst. Noen som kan fortelle litt om hvordan det faktisk er å studere jus ved UiO? Tips til hva den første tiden bør brukes til?

Vær med på mest mulig av det som skjer. Introduksjonsuken, og sosiale arrangementer. Husk at det er lov å si nei til overstadig inntak av alkohol; drikkepresset kan være relativt høyt.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Er det noen her som har erfaring med jusstudiet på høgskolen i Lillehammer? Lurer på hvordan en jusutdanning på høgskole fungerer i forhold til universitet. Vil høgskoleutdaninnga ha betydelig lavere anseelse etter endt studium? 

 

Om du bør søke jussutdanning på høgskole eller universitet kommer helt an på deg som person. Er du flink på skolen, og har opparbeidet deg gode karakterer gjennom vgs, er det større sjangs for at du kommer inn på universitet i f.eks Bergen. Høgskolene som tilbyr jusstudiet, har lavere snitt for å komme inn, og følger sitt eget pensum, gjerne med økonomi innflettet i studiet slik som Lillehammer tilbyr, om jeg ikke husker helt feil. Det sier seg selv at har du tatt master i rettsvitenskap (juss) i Bergen, får du høyere anseelse enn om du har tatt master på høyskolen i Lillehammer, men det betyr ikke at du ikke kan få deg en bra jobb etterpå. Men slik er det jo overalt i verden. Noen universitet er mer respektert og har høyere anseelse enn andre, og slik vil det alltid være.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Må innlede innlegget mitt med at jeg er usikker på om det er riktig plassert, da tittelen på tråden kanskje ikke helt stemmer over ens med innlegget mitt, uansett så velger jeg å poste da det ikke er lenge igjen til jeg er ferdig på VGS og har noen spørsmål.

 

Får fortelle litt om meg selv først. Jeg går sisteåret og tar da påbygning til generell studiekompetanse. Altså ikke matematikk, kjemi fysikk osv. Jeg har lenge vært interessert i lov og rett, men har altså sett for meg å studere økonomi ved høgskolen i hjembyen min. Nå begynner jeg i midlertid å tvile, siden jeg også er interessert i, som jeg skrev tidligere, lov og rett. Slik jeg forsto det ut ifra avstemningen i førsteposten er det altså kun tre offentlige institusjoner som tilbyr en "fullverdig" juss-utdanning (er usikker på terminologien), eller er det kommet fler som tilbyr lik utdanning i Norge?

 

Det som frister meg med tanke på jussen er først og fremst det om lover og regler, samt argumentasjon. Personlig er jeg svært glad i å diskutere, enten for å fremme egne synspunkt, eller diskutere bare for å gjøre det. Forøvrig er jeg ikke en person som passer til fysisk hard jobbing (belastning på bein er fy-fy for meg), så uansett hva jeg velger må det være en akademisk utdanning som må passe for meg.

 

Innspill eller kommentarer?

Lenke til kommentar

Først og fremst om det finnes alternativ til de tre universitetene i avstemmingen (UiO, UiB og UiT) samt hva man oppnår etter endt utdannelse. Hva er man da?

 

Edit: Ser Høgskolen i Lillehammer har en linje som heter Juss, men er det det samme som universitetene tilbyr?

Endret av Minus
Lenke til kommentar

det er veldig mye du kan bruke utdannelsen din til etter endt master. du blir jo en jurist,men en jurist kan brukes til så mangt. du kan jobbe hos politiet,NAV,forbrukerrådet,undervise i rettslære på vgs,advokatfirma selvsagt,domstolene,meglerfirma,IT-firma,ambassade mm. mulighetene er mange.

 

har nylig hørt om opplegget i lillehammer. de tilbyr vel hovedsaklig en bachelor,3 årig utdannelse. men du kan bli tilbudt å fullføre til en 5 årig master etter din bachelor.

nå vet ikke jeg noe mer utover det angående opplegget i lillehammer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...