Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor studerer du jus?


Roberto

Hvor studerer du jus?  

121 stemmer

  1. 1. Hvor studerer du jus?

    • Universitetet i Oslo.
      36
    • Universitetet i Bergen.
      39
    • Universitetet i Tromsø.
      12
    • Privatistordning.
      24
    • Ved et universitet i utlandet.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Virker som dere koser dere med jussen. Vurderer å studere jus etter VGS (går for tiden i 2.) Kom gjerne med positive/negative opplevelser og gjerne oppmuntringer. :p

 

One of us, one of us!

 

Jus har rykte på seg for å være støvete og tørt, men det synes jeg er et ufortjent rykte. Det er riktignok mye lesing og skriving, men slik er det jo ved enhver akademisk utdannelse. Og det å lese jus vil ofte oppfattes som gøyere enn å lese f.eks. statsvitenskap eller historie, siden det er veldig mye analyse og logikk i jussen: Det dreier seg jo om regler, og det kan være utfordrende å bygge opp forstandige resonnementer. Faktisk vil jeg si at juss ligger nærmere matematikken enn de typisk "myke" fagene. Om man er noenlunde teoretisk og analytisk anlagt, er jus midt i blinken, tror jeg.

 

En ulempe ved jussen er at det er et temmelig stort karakterjag. De "beste" (dvs. best betalte og mest prestisjefylte) jobbene er visstnok forbeholdt dem med gode karakterer, mens resten må ta til takke med jobb i kommune, eiendomsmeglerfirma, forsikringsselskap osv. Men også slike jobber kan være givende og interessante!

Lenke til kommentar
En ulempe ved jussen er at det er et temmelig stort karakterjag. De "beste" (dvs. best betalte og mest prestisjefylte) jobbene er visstnok forbeholdt dem med gode karakterer, mens resten må ta til takke med jobb i kommune, eiendomsmeglerfirma, forsikringsselskap osv. Men også slike jobber kan være givende og interessante!

 

Ja det skal jeg skrive under på! Men ikke la deg påvirke av det! Det er mye gøy også! Jeg vil si at tiden på jussen har vært den beste tiden jeg har hatt, sålangt!

 

Jeg mener jeg så skrevet, i VG for en tid tilbake, at jusstudentene festet mest, og hadde høyest ølkonsum!

 

Jeg er ferdig på UiB om en uke! JIPPI :new_woot:

 

I den forbindelse har jeg vært rundt å sett etter jobb. Nå skal jeg ikke si at det er veldig lett å få jobb i noe annet enn s(e)taten (er vist ikke "lett" lengre det heller), men heller ikke veldig vanskelig. Distriktene trenger jurister de også og om du ikke har A i snitt så kan det være en god ide å undersøke mulighetene for jobber også utenfor de store byene, i vårt langstrakte land.

Endret av masterboy
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
Vet ikke om det er riktig plass å spørre, men er juss veldig rettet mot Norges lover og lite anvennelig i internasjonal sammenheng?

 

Vet ikke om det er rett sted å spørre, men siden du nå spør, kan jeg vel svare uansett.

 

Hvert land har sine lover og regler. Når man går jus i Norge, er det derfor norsk rett som er det sentrale. Likevel finnes det flust av internasjonale regler. Kjente og viktige eksempler er Menneskerettskonvensjonen (EMK), EØS-avtalen, og FN-pakten. Man lærer en del om dette på jussen også, og om det er en utenlandskarrière man har i tankene, kan det absolutt være en idé å fordype seg i slikt.

 

Dessuten oppstår internasjonale spørsmål hvor det inngås kontrakt mellom parter i ulike land - en nordmann kjøper f.eks. en skipslast bananer fra sydlige strøk.

Lenke til kommentar
Vet ikke om det er riktig plass å spørre, men er juss veldig rettet mot Norges lover og lite anvennelig i internasjonal sammenheng?

 

Klart det er norsk rett som gjelder for det meste, men for tiden går jeg andre avdeling i Oslo, og har bare internasjonale fag dette semesteret. Folkerett, int. menneskerettigheter, og EØS-rett.

Lenke til kommentar

Alinoe, har du folkerett og EØS-rett som separerte fag, eller som bolkar i eitt og samme fag? Her i bergen går folkerett, EØS-rett og statsrett inn i eit fag dei så fint kallar for NIRI (Norske og internasjonale rettslege institusjonar elns..). Eksamen på torsdag, grøsssss :roll:

Lenke til kommentar

I oslo har vi EØS-rett som ett fag, folkerett som ett, og menneskerettigheter som ett. men husk at vi har alt under to eksamener på slutten av året. Eksamen på slutten av året kommer da til å være to seks-timers eksamener med temaer: statsforfatning, forvaltning, velferd, miljø, folkerett, menneskerettigheter, eøsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...