Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor studerer du jus?


Roberto

Hvor studerer du jus?  

121 stemmer

  1. 1. Hvor studerer du jus?

    • Universitetet i Oslo.
      36
    • Universitetet i Bergen.
      39
    • Universitetet i Tromsø.
      12
    • Privatistordning.
      24
    • Ved et universitet i utlandet.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kom inn!! :)

 

Da snakkes vi der, kom også inn på jus på UiB :) Bestemte meg på barneskolen for at jeg skulle gå jus, og nå er jeg inne ^^

 

Undervisningen i EXFAC Juridisk forprøve starter 11. august. Forelesningene bygger på at pensum er lest på forhånd: Kapittel 1-6 i Bernt/Mæhle: Rett, samfunn og demokrati (Oslo, 2007) innen 11. august. Merk at det er fadderarrangementer i samme tidsperiode og at dette ikke fritar for forberedelse. Boken kan bestilles via Studia i Bergen.

 

Fikk denne av UiB, trodde man hadde "avskaffet" exfac og filfac (eller hva det nå het), før var det jo et forkurs på et halvt år før du startet på jus-studiene hvis jeg ikke tar helt feil. Uansett, blir sikkert greit.

 

Gleder meg til å treffe nye folk =) cu there

Endret av drz
Lenke til kommentar
Jeg kom inn!! :)

 

Da snakkes vi der, kom også inn på jus på UiB :) Bestemte meg på barneskolen for at jeg skulle gå jus, og nå er jeg inne ^^

 

Undervisningen i EXFAC Juridisk forprøve starter 11. august. Forelesningene bygger på at pensum er lest på forhånd: Kapittel 1-6 i Bernt/Mæhle: Rett, samfunn og demokrati (Oslo, 2007) innen 11. august. Merk at det er fadderarrangementer i samme tidsperiode og at dette ikke fritar for forberedelse. Boken kan bestilles via Studia i Bergen.

 

Fikk denne av UiB, trodde man hadde "avskaffet" exfac og filfac (eller hva det nå het), før var det jo et forkurs på et halvt år før du startet på jus-studiene hvis jeg ikke tar helt feil. Uansett, blir sikkert greit.

 

Gleder meg til å treffe nye folk =) cu there

 

Så moro da :D Jeg har bestilt boken, og begynner lesingen så fort jeg får den. Noen som vet om Exfac er veldig krevende? Hørte snakk om muntlige høringer og det som verre var allerede første uka?

Lenke til kommentar

Skal også starte med jus i høst.

 

Tar førsteavdeling som privatist ved Treider College i Oslo, så søker jeg heller over på UiO etter hvert. Har hørt at det er veldig dårlig oppfølging på UiO, og føler for å få i det minste et år der jeg blir litt "pisket" og får god oppfølging og tilbakemelding på det jeg gjør.

 

Er veldig klar for å starte nå.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Exfac er veldig krevende? Hørte snakk om muntlige høringer og det som verre var allerede første uka?

Ex. Fac. er latterleg lett ved jussen på UiB, du surfar greit gjennom det med rundt to timar jobbing per dag. :) Universitetet har sjølv lagt opp til at alle skal gjennom kurset, så det er ikkje noko stress.

Lenke til kommentar
Noen som vet om Exfac er veldig krevende? Hørte snakk om muntlige høringer og det som verre var allerede første uka?

 

Ex.fac. er kjempekos. Man deles inn i ulike seminargrupper á ca. 20 personer. På gruppesamlingene skal man diskutere ulike rettslige tema - og da er det ofte de mer prinsipielle spørsmål som er i fokus. Dere får veiledelse av en kyndig person - f.eks. en fakultetsansatt eller en advokat. Så vidt jeg husker, skal alle dessuten legge frem noe for resten. Og så skal man visst skrive noe om et eller annet og levere en såkalt praktikumsoppgave (slike oppgaver blir dere bedre kjent med etterhvert...). Til slutt er det vel en avsluttende eksamen som er bestått/ikke. De aller, aller fleste står.

 

Alt dette skrives dog under forutsetning av at opplegget ikke er endret siden jeg begynte.

 

Denne gruppevise ex.fac.undervisningen gjør forresten at man lett blir kjent med folk (mange av mine beste studiekamerater er faktisk fra ex.fac.gruppen).

 

Lykke til til dere ferskinger!! Nyt førsteåret, da alt er nytt og spennende; senere blir alt rutine... :)

Lenke til kommentar
Lykke til til dere ferskinger!! Nyt førsteåret, da alt er nytt og spennende; senere blir alt rutine...

 

+1.

 

Og ikkje fortvil om dykk finn exfac og exphil dritkjedeleg. Det vert fyrst kjekt når dykk tek til på "skikkeleg" jus, dvs. Forvaltningsrett I før jul ein gong. :)

Lenke til kommentar
Lykke til til dere ferskinger!! Nyt førsteåret, da alt er nytt og spennende; senere blir alt rutine...

 

+1.

 

Og ikkje fortvil om dykk finn exfac og exphil dritkjedeleg. Det vert fyrst kjekt når dykk tek til på "skikkeleg" jus, dvs. Forvaltningsrett I før jul ein gong. :)

 

Amen. Vi er mange som sovnet på den ene forelesningen vi gikk på i ex fac i sin tid.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Okei spørsmål til dere ved UiB, jeg skjønner ikke heeeeeeeeeeelt hvordan jeg skal registrere meg. Fikk registrert meg på studentweb, okei så langt så er alt greit.

 

Så prøver jeg meg på "Mi side" (satans nynorsk) og får opp

 

"Ingen person data med fødselsnummer = **********. Har du husket å semesterregistrere deg på studentweb?"

 

Okei, greit nok, finner Semesterreg./Utd.plan på studentweb, og finner ut at jeg automatisk er meldt på alt utenom exfac, og den registreringen begynner først den 10ende. Skal jeg bare fullføre hele den utdanningsplanen nå også melde meg på når jeg kommer til fakultetet den 10ende? Er det sånn at jeg ikke får registrert meg på "mi side" før jeg har fullført den?

Lenke til kommentar
Okei spørsmål til dere ved UiB, jeg skjønner ikke heeeeeeeeeeelt hvordan jeg skal registrere meg. Fikk registrert meg på studentweb, okei så langt så er alt greit.

 

Så prøver jeg meg på "Mi side" (satans nynorsk) og får opp

 

"Ingen person data med fødselsnummer = **********. Har du husket å semesterregistrere deg på studentweb?"

 

Okei, greit nok, finner Semesterreg./Utd.plan på studentweb, og finner ut at jeg automatisk er meldt på alt utenom exfac, og den registreringen begynner først den 10ende. Skal jeg bare fullføre hele den utdanningsplanen nå også melde meg på når jeg kommer til fakultetet den 10ende? Er det sånn at jeg ikke får registrert meg på "mi side" før jeg har fullført den?

 

Spør i infosenteret?

 

Jeg er helfrelst allerede jeg, utrolig artig fadderopplegg og gode forelesninger til nå. :)

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...