Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor studerer du jus?


Roberto

Hvor studerer du jus?  

121 stemmer

  1. 1. Hvor studerer du jus?

    • Universitetet i Oslo.
      36
    • Universitetet i Bergen.
      39
    • Universitetet i Tromsø.
      12
    • Privatistordning.
      24
    • Ved et universitet i utlandet.
      11


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er så bra med den?

8631563[/snapback]

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

      Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

      Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

 

Fordi den er så ufattelig diffus, for hva er urimelig?

og hvor urimelig er det urimelige? :whistle:

og går en tilsidesettelse ut over forutberegnligheten som er et viktig avtalerettslig prinsipp?

så kan du pluse på sånn cirka 50 andre vage spørsmål! :)

og dette til tross, så er loven ganske viktig!

Lenke til kommentar
Hva er så bra med den?

8631563[/snapback]

§ 36. En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner.

      Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig.

       Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane.

 

Fordi den er så ufattelig diffus, for hva er urimelig?

og hvor urimelig er det urimelige? :whistle:

og går en tilsidesettelse ut over forutberegnligheten som er et viktig avtalerettslig prinsipp?

så kan du pluse på sånn cirka 50 andre vage spørsmål! :)

og dette til tross, så er loven ganske viktig!

8651569[/snapback]

 

Slike diffuse lover er ikke minst viktige for å danne levebrødet til jurister.

Lenke til kommentar
Fordi den er så ufattelig diffus, for hva er urimelig?

og hvor urimelig er det urimelige?  :whistle:

og går en tilsidesettelse ut over forutberegnligheten som er et viktig avtalerettslig prinsipp?

så kan du pluse på sånn cirka 50 andre vage spørsmål! :)

og dette til tross, så er loven ganske viktig!

8651569[/snapback]

Hehe, dette er ikke nødvendigvis et bra utgangspunkt for en eksamen. Da jeg hadde om avtaleloven § 36 på forelesning for noen år siden, omtalte foreleseren den som "highway to haud".

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ser i dagens VG at det er mulig å studere statsvitenskap på høgskolen i Kongsberg og i Molde. Det jeg lurer på er om det er noen spesiell forskjell på om man studerer statsvitenskap i Kongsberg enn feks Oslo?

 

Spør om dette med tanke på at jeg har hørt at det er kun tre skoler i Norge som tilbyr statsvitenskapsundervisning(Tromsø,Bergen og Oslo).

Lenke til kommentar
Ser i dagens VG at det er mulig å studere statsvitenskap på høgskolen i Kongsberg og i Molde. Det jeg lurer på er om det er noen spesiell forskjell på om man studerer statsvitenskap i Kongsberg enn feks Oslo?

 

Spør om dette med tanke på at jeg har hørt at det er kun tre skoler i Norge som tilbyr statsvitenskapsundervisning(Tromsø,Bergen og Oslo).

9109855[/snapback]

 

Hva i all verden har det med hvor vi studerer jus?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da blir visst jeg også jusstudent - UiB. Hvilke ressurser er det man får tilgang til ved å bruke UiB-proxyen? Vet om Lovdata Online, Store Norske Leksikon og litt biblioteksarkiver, tidsskrifter o.l. Er det noe annet nyttig?

9190917[/snapback]

 

Ikke som jeg vet om. Er jo lovdata som er det viktigste for oss... Ps. Gled deg til fadderuken ;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

"Hvor studerer du jus?"

 

I Hansastadt Bergen, 2. avd! :thumbup:

 

Hvilke ressurser er det man får tilgang til ved å bruke UiB-proxyen? Vet om Lovdata Online, Store Norske Leksikon og litt biblioteksarkiver, tidsskrifter o.l. Er det noe annet nyttig?

9190917[/snapback]

 

Norsk lovkommentar på Rettsdata.no er jo eit knalltilbud du kan benytte deg av gjennom proxyn.

Endret av olavrv
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+891234
Hørtes egentlig ut som en grei oppgave.

Hvordan syns du det gikk selv?

Ja, det er ikke uforholdsmessig vanskelig. Det er klart, med 5 oppgaver om hevd blir man noget lei av å drøfte vilkårene om og om igjen. Fikk litt dårlig tid, lenge siden jeg sist skrev noe for hånd - så er ikke spesielt optimistisk med tanke på karakter, spesielt på teoridelen. På den annen side, er det helt uvisst hva som egentlig kreves av oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...