Gå til innhold

Vannkjøling - Trenger jeg kjøpt vann?


Anbefalte innlegg

Trenger jeg noe annet en destilert vann til vannkjøling settet?.

 

Var innom en data butikk for å kjøpe vann for det jeg regner med det innlholder bakterie drependet midler osv for de første så haddet de det ikke inne og for det andre ble jeg fortalt at jeg bare trengte destilert vann fra apoteket.

 

Nå er det lenge lenge siden jeg slutten å ta de bak skrangen på ordet så jeg spør igjen her. Går det like greit med kun destilert vann?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 liter destillert vann og 1 liter frostvæske på biltema koster cirka 50 kroner og er alt du trenger

 

90% destillert vann. 10% frostvæske.

8076131[/snapback]

1:4 blir vel ikke 10% men...(20%?)

 

Er ikke sikker på hvor mye frotveske du trenger, men husk at vannet vil lede varme litt dårligere, jo mer frostveske du blander i. 10% er sikkert fint. Selv blander jeg bare "sånn passe", etter øyemål ;)

Endret av ManagHead
Lenke til kommentar

Hva mener du med 1:4? Grunnen til det med hva jeg kjøpte var for å illustrere en fin pris og at man ikke trenger kjøpe like mye frostvæske som vann. Har undersøkt litt dette med hvor mange prosent og de fleste anbefaler 10% Hvor nøyaktig det må være er jo mer diskutabelt, men er ihvertfall et fint utgangspunkt...

Endret av Kuldesjokk
Lenke til kommentar
Sprit, går ikke bra sammen med plastslanger og plastdeler  :no:

Vil du ha rød farge på vannet er nok noen dråper konditorfarge tingen  :)

8076629[/snapback]

 

Så hvorfor får jeg kjøpt det i plastflaske da? Mener ikke at rødsprit er kraftig nok til å ødelegge slangene eller pumpen. Poenget er at jeg har en god del rødsprit som jeg har ikke bruk for...

Lenke til kommentar
Sprit, går ikke bra sammen med plastslanger og plastdeler  :no:

Vil du ha rød farge på vannet er nok noen dråper konditorfarge tingen  :)

8076629[/snapback]

 

Så hvorfor får jeg kjøpt det i plastflaske da? Mener ikke at rødsprit er kraftig nok til å ødelegge slangene eller pumpen. Poenget er at jeg har en god del rødsprit som jeg har ikke bruk for...

8077015[/snapback]

 

Plasten rødspritflaskene er laget av er av en annen type.

 

Men hva får deg egentlig til å ønske å bruke en ekstremt brannfarlig væske inne i pc'en din..??

 

Rødsprit har et flammepunkt på 13 grader celcius.

Lenke til kommentar
Hvordan er den termiske konduktiviteten på rødsprit kontra vann da? En annen ting er at dy må etterfylle ganske ofte. Det med brannfarlig er kanskje en god nok grunn i seg selv til ikke å bruke det med mindre den har klare fordeler sammenlignet med vann.

8077050[/snapback]

 

Jeg er ganske sikker på at varmekapsitansen er dårligere, og går ut ifra at også konduktiviteten er dårligere. Det er en grunn til at man alltid bruker vann der det er mulig for kjøling av motorer o.l.

Lenke til kommentar

Vel hvis man ser bort fra at rødsprit ikke er godt for slangene er det ikke heldig å bruke en væske som fordamper for et godt ord.

 

Kommer rødspriten i kontakt med en cpu, skjermkort etc med en temperatur på opp mot 60 grader C vil den fordampe.

 

I teorien vil denne fordampingen kjøle veldig bra, problemet er bare at et vanlig vannkjølingssystem ikke er bygd for trykkforandringer når væske utvides til gass.

Lenke til kommentar
Hvordan er den termiske konduktiviteten på rødsprit kontra vann da? En annen ting er at dy må etterfylle ganske ofte. Det med brannfarlig er kanskje en god nok grunn i seg selv til ikke å bruke det med mindre den har klare fordeler sammenlignet med vann.

8077050[/snapback]

 

Jeg er ganske sikker på at varmekapsitansen er dårligere, og går ut ifra at også konduktiviteten er dårligere. Det er en grunn til at man alltid bruker vann der det er mulig for kjøling av motorer o.l.

8077218[/snapback]

Når jeg tenker meg om: siden det er snakk om væsker, så er det vel varmekapasitet, og ikke konduktivitet som er viktig? Varmen blir tatt opp i vannet og følger strømmen rundt, ikke "ledet rundt" av vannet :hmm: Jaja, varmekapasiteten kan jeg si med 99% sikkerhet at er mye dårligere enn vann vertfall :)

Lenke til kommentar

tror hovedargumentet for å *ikke* bruke rødsprit er vel faren for brann hvis du skulle være uheldig å få en lekkasje? (noe jeg er sikker på at mange har opplevd? har selv fryet ett HK og skjermkort ved en slange som var dårlig)... tørr ikke tenke på hvor store verdier som hadde gått tapt hvis jeg hadde hatt rødsprit inni der da... og ved etterforskningen av hvorfor det tok fyr så hadde de funnet rødspriten, og vips, null kroner i forsikrings penger...

 

edit: når det gjelder frostvæske spørsmålet, så er min erfaring at det fordamper mindre jo mer frostvæske, så hvid du har mye "over kapasitet" på vannkjølingen din, så er det verdt ett forsøk å prøve seg litt frem med hvor mye frostvæske du kan ha i blandingen din før det går utover kjøle effekten... selv kjører jeg nesten 1:1 (50%), da elimineres nesten korrosjon/bakterie spørsmålet, og jeg etterfyller utroolig sjelden... tror faktisk ikke jeg kan huske å ha måtte etterfylle (kjører med 110W peltier på en AMD 2600+ men med div. crosser deler i vannkjøling oppsettet med go flow)

 

men en ting jeg har lurt på (ettersom det er mange med gode kunnskaper på dette forumet): når en kjølevæske blanding fordamper over tid, og man skal etterfylle, har også glykol'en fordampet, eller kun vannet? med andre ord, trenger jeg å etterfylle glykol, eller kun vann?

Endret av Dingy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...