Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva synes du om røyking i bilen?


Hva synes du om røyking i bilen?  

392 stemmer

  1. 1. Hva synes du om røyking i bilen?

    • Nei, ikke i min bil eller når jeg er med.
      233
    • Joda, jeg synes det er greit så lenge det ikke er i min bil.
      90
    • Jeg synes det er greit uansett hvem sin bil.
      17
    • Jeg røyker i min egen bil og i andres om det er greit for dem
      52


Anbefalte innlegg

ja, jeg kan vel forstå det, men dette er jo grunnen til at du også må begynne å røyke!    ;)

8633056[/snapback]

 

Har utgifter nok med å bare ha bil, dessuten har jeg ikke røyket på mine 19år så hvorfor starte nå?

 

Det verste jeg har hørt er at en 14 år gammel gutt som forteller at han trenger en røyk så han ikke skal bli syk

8635577[/snapback]

 

Hmm tåpelig, samme hater jeg, når kids spør om jeg kan kjøpe snus til dem :whistle:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Kjøper ikke tobakk til kids. Jeg kjøper derimot tobakk til venner. Eneste jeg oppnår ved å ikke gjøre det, er at de får noen andre til å gjøre det, og kanskje må gi en hundrelapp for en tyvepakk.

 

Ser ikke noe poeng i det.

 

Må man ha røyk klarer en alltid å skaffe det. Enkelt og greit.

 

Det samme går for alkohol, forøvrig. Heromkring er det så lett å skaffe seg en colaflaske med blanke saker at det er av allmennyttig henseende å kjøpe et par sixpacks til en kompis på 17 1/2 som uansett har drukket siden han var 15.

 

Kall meg et rasshøl, selv liker jeg realist.

 

"Det er forskjell på guds lover og menneskenes forordninger."

- DG, i Jan Guillous bøker.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Når jeg har sittet på med en råner, har det ofte hendt at noen før eller siden må tenne en kreftpinne. Jævli irriterende at pga at de har et avhengighetsproblem må de smitte lukt på meg og klærne mine..

 

Har sagt til en kompis at når jeg til sommeren får meg bil, skal det ikke foregå røyking i den. Han lo av meg. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg røyker selv... men ALDRI i bilen eller inne i leiligheten.

 

Ingen får lov til å røyke i min bil eller hjemme hos meg.

Når jeg skal røyke, så går jeg ut på hverandaen, eller stopper bilen og går ut. (Nei.. jeg røyker heller ikke ut av vinduet, eller sitter på setet med døren oppe)

 

Jeg synes det er godt med en røyk.... men jeg liker ikke å ha røyklukt i bilen eller hjemme.

Lenke til kommentar

Det er jo i EU, spesielt i England og Tyskland (mener jeg det var), nå sterke krefter som vil gå inn for et forbud mot røyk i bil!

 

Selv syns jeg det er et signal om formynderi langt utover hva jeg liker, uansett motiv.

Jeg kan til en viss grad se argumenter som handler om sikkerhet og risiko, på lik linje med telefoner, bilstereo, gps, eller andre ting vi liker å fikle med under kjøring.

Men hovedargumentet synes og være å stoppe passiv røyking, ikke minst for barn, og det er vel og bra det, men jeg er sterkt i mot statlige lover som bestemmer hva jeg gjør i mitt private hjem, eller i min bil.

 

Hva syns dere andre her om et slikt forslag?

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, men synes en sann historie passer her:

 

En ung mor og hennes venninne satt i en bil med lukkede vinduer og røykte. I baksetet satt sønnen på tre år og sov. En godt voksen dame så dette og gikk bort til bilen og banket på vinduet. Venninnen rullet ned vinduet og fikk en velfortjent skjennepreken fordi de røykte når det var barn i bilen. Og så svarte hun at "det gjør da ikke noe, for han sover da..."

 

AARRGH!!

:no:

Lenke til kommentar
Det er jo i EU, spesielt i England og Tyskland (mener jeg det var), nå sterke krefter som vil gå inn for et forbud mot røyk i bil!

 

Selv syns jeg det er et signal om formynderi langt utover hva jeg liker, uansett motiv.

Jeg kan til en viss grad se argumenter som handler om sikkerhet og risiko, på lik linje med telefoner, bilstereo, gps, eller andre ting vi liker å fikle med under kjøring.

Men hovedargumentet synes og være å stoppe passiv røyking, ikke minst for barn, og det er vel og bra det, men jeg er sterkt i mot statlige lover som bestemmer hva jeg gjør i mitt private hjem, eller i min bil.

 

Hva syns dere andre her om et slikt forslag?

Helt OK å forby røyking i bil for føreren. Jeg røyker dessverre selv, men aldri i bilen eller andre steder innendørs. Bortsett fra helsefaren som man kan mene hva man vil om er røyking i bil trafikkfarlig siden det er en ting som ikke har noe med bilkjøring å gjøre som tar mer eller mindre fokus fra bilkjøringen. Tipper at endel har dødd av å miste siggen eller en glo mellom bena mens de kjører.

 

Det å kalle det overformynderi å forby handlinger som beviselig kan sette andres liv i fare er litt på kanten IMHO.

Lenke til kommentar

Jeg synes enkelte her er hysteriske. Litt røyklukt er vel bare godt? eg røyker i bilen min, og det er bare ubetydelig røyklukt der. Når jeg har vinduet litt på gløtt og setter på vifta så forsvinner røyken ganske rask. Jeg synes også enkelte taxisjåfører er hysteriske derfor gidder jeg ikke å spørre en gang om lov. En gang ble jeg kastet ut av drosja og sjåføren rappa en 200-seddel fra meg. Hadde bare 80 igjen og måtte gå hjem.

Lenke til kommentar
Helt OK å forby røyking i bil for føreren. Jeg røyker dessverre selv, men aldri i bilen eller andre steder innendørs. Bortsett fra helsefaren som man kan mene hva man vil om er røyking i bil trafikkfarlig siden det er en ting som ikke har noe med bilkjøring å gjøre som tar mer eller mindre fokus fra bilkjøringen. Tipper at endel har dødd av å miste siggen eller en glo mellom bena mens de kjører.

 

Det å kalle det overformynderi å forby handlinger som beviselig kan sette andres liv i fare er litt på kanten IMHO.

Et eventuelt forbud som gjelder fører av bil er jeg noe mindre kritisk til enn det generelle forbud mot røyk i bil som har blitt diskutert.

Men det er rent prinsipielt jeg har så mye i mot slike forslag, der man skal detaljregulere all adferd med lover helt inn i hjemmet. Grunnen til at jeg sier dette i mine øyne er et signal om formynderi langt utover hva jeg liker, er at akkurat de samme argumentene kan brukes på svært mange områder jeg mener bør være opp til den enkelte å bestemme.

Hvis du er for dette, bør du også være for å forby bilstereo, forby GPS, forby spising, eller enda verre kaffedrikking i bil. Man har ingen bedre argumenter for å la vær å innføre slike forbud, enn man har mot forbud mot røyk.

Videre vil det være naturlig å forby langt mer alvorlige trusler som stearinlys i hjemmet. Det er ingen tvil om at vi ville mistet langt færre mennesker i branner, dersom vi hadde et forbud mot stearinlys. Jeg hadde likevel kalt det overformynderi hvis vi fikk et slikt forbud. Målet helliger ikke alltid middelet i mine øyne, kall det gjerne på kanten. :)

 

 

@Fetter_Anton,

Jeg er ening i at debatten rundt røyking tidvis tendenserer til hysteri, og syns det kan være vanskelig å forstå hvordan det kan sette i sving så mye følelser hos andre hva jeg gjør. Det er også interessant å se hvordan elsker å dra inn de stakkars barna i debatten, de uskyldige offer for røykerne, de hensynsløse idiotene. Det er mulig at jeg og min bekjentskapskrets er lite representativ for gjennomsnittet, men jeg kjenner ikke noen som utsetter sine barn for røyk i bil lenger. For 20 år siden var dette et vanlig syn, men i dag er dette ikke noe daglig syn i min verden.

 

Men når det så gjelder den drosjehistorien din, er det vel slike som gir røykere som gruppe sitt dårlige rykte. Altså hvis noen ikke ønsker røyk i sin bil, eller i hjemmet så må man jo respektere dette. Det er bare snakk om vanlig høflighet, respekt for andre, og folkeskikk, og trenger ingen lovregulering.

Lenke til kommentar
Korttenkt!

 

"så lenge det er lov til å høre på musikk i bilen, så skal jeg røyke også"

Dette er som tatt rett fra en barnemunn!

Men hvem bortsett fra deg selv, er det som har sagt noe sånt her da?

 

Jeg ramset opp en del ting vi lar oss distrahere mer av enn røyk i bilen, som eksempel på hva som bør forbys, hvis det er sikkerhet dette faktisk handler om. (eksemplene er høyst reelle sikkerhetsrisikoer)

Jeg kom med et eksempel på et forbud som umiddelbart ville reddet mange liv, og spart samfunnet for mange millioner kroner hvert eneste år, dersom man mener at lovregulering av alt som er farlig er løsningen. (eksempelet har jo vært foreslått, men virker som folk flest ønsker å leve med risikoen)

 

Det er nettopp derfor slike lover og regler må til... slik at de som ikke klarer og tenke selv får hjelp til å skjønne at dette er farlig.

Ja, det er nettopp hva formynderi handler om, og jeg syns personlig en slikt tankegang der man bare skal forby er noe korttenkt. Det finnes nok av land der man har gått mye lenger i å "hjelpe folket" i å ta de rette valgene (da de jo opplagt ikke selv skjønner sitt eget beste). Dette er ikke en samfunnsform jeg har noe sansen for, eller ønsker noen dreining mot, selv om det meget enkelt kan finnes positive sider/konsekvenser av et slikt system også. Men her er vi kanskje bare uenige.

 

Ja.. jeg røyker selv..

Det er jo synd for deg, men det burde være helt irrelevant med mindre man er helt blottet for innsikt i annet enn sitt eget liv og preferanser. Jeg regner dog med at du nevner det for å slippe å bli satt i bås blandt de mest sneversynte anti-røykerne. Om stearinlys i hjemmet, kaffe/røyk++, i bilen ble forbudt fikk det ingen innvirkning på min hverdag, men jeg mener bare man skal være ekstremt tilbakeholden med å lovregulere folks privatliv på den måten. Jeg "kjøper" heller ikke dette forslaget som noe man har kommet frem til på grunnlag av mye innsamlet data som viser sammenheng mellom røyk og ulykkesrisiko.

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg at det er mye som er like/mer farlig enn å røyke i bilen.

 

Me nett sted må man begynne og forby.... og nå har det da altså (mest sannsynlig) kommet til bilen.

 

De tvar ett ramaskrik når man ikke fikk røyke på utesteder lenger også... Men til syvende og sist så går det bra. Bare en tillvendingsperiode.

 

Hva du gjør i din egen bil er meg klinkende likegyldig... men selv så liker jeg ikke å fylle opp bilen min med tjære og illeluktende røyk. Dette gjør jeg heller ikke hjemme.

 

Jeg tar det også som selfølge at andre har en røykfri bil, da jeg mener det er frakt og spørre om lov til dette.

 

Vi hadde ikke brukt bilbelte i dag heller, hvis ikke dette ble påbudt for noen år siden. Hvordan tror du ulykkesstatistikken hadde sett ut i dag hvis ikke noen hadde bestemt dette for oss?

 

Jeg forstår at det er MANGE ting som er like farlig og eller farligere enn å røyke i bilen. Men isolert sett, så synes jeg slike lover bare er bra.

 

Personlig så trenger jeg ingen lov som forteller meg dette. Røyking i bilen er trafikkfarlig/illeluktende/verdinedsettende/møkkete. Derfor så røyker ikke jeg i bilen.

 

Det klokeste hadde sef. verdt og sluttet... (noe jeg har planer om) men avhengigheten etter 15 års røyking sitter litt lenger inn en akkurat skorpa.

 

Men det er garantert at jeg kommer til og slutte en gang.

Lenke til kommentar

Det var noen som røkte i bilen min for 2 uker siden! Det ble 3 brentmerker i setene.

Har nå kjøpt meg ny bil.

I den blir det ikke snakk om å røyke, noe som kan føre til forsinkelser p.g.a. at passasjerer "må" røyke før de kan bli med.

Det er ikke noe som heter "må" røyke når jeg kjører min bil!

Det mest idiotiske jeg har hørt fra en røyker er at han sa "jeg var ung og dum som begynnte å røyke" Han er ikke 18 enda!

Lenke til kommentar

Dere som sier det er mer trafikkfarlig å røyke enn å snakke i mobilen, er vel samme personene som aldri har tent i en sigarett? Hvis jeg prater i mobilen og kjører kan jeg plutselig tenke "oi hvordan havnet jeg her", eller "tok jeg rødt eller grønt lys der bak". Derimot har jeg ALDRI opplevd noe sånt når jeg røyker og kjører bil. (firmabil, jeg røyker jo ikke i min egen)

Lenke til kommentar
GigaFlow Lagt til 26/12-2007 : 19:56

Me nett sted må man begynne og forby.... og nå har det da altså (mest sannsynlig) kommet til bilen.

Det er nok her våre veier prinsippielt skilles, jeg er ikke ening i at man må forby hver minste lille ting som potensielt inneholder en risikofaktor. Og jeg er langt fra ening i at det vil være røyk i bil som nå er et naturlig sted å begynne, dersom vi skal gå "forbudsveien" for en tryggere samferdsel.

 

De tvar ett ramaskrik når man ikke fikk røyke på utesteder lenger også... Men til syvende og sist så går det bra. Bare en tillvendingsperiode.

At vi med stor sannsynelighet vil venne oss til selv de mest tåplige lover er ikke noe argument for å innføre dem.

Dette er likevel en helt annen problemstilling, her var motivet i utgangspunktet å verne andre fra ufrivillig røykning i offentlige rom. Jeg syns nok større bruk av inndelte soner ville vært bedre, men ok, jeg ser og respekterer motivene som genuine. Der jeg faller litt av lasset er når man må utenfor området til offentlige institusjoner ol, da syns jeg det begynner å bli litt fjollete, og motivene mer uklare. Men det er en annen debatt.

 

Hva du gjør i din egen bil er meg klinkende likegyldig... men selv så liker jeg ikke å fylle opp bilen min med tjære og illeluktende røyk. Dette gjør jeg heller ikke hjemme.

Det er jo tydeligvis ikke deg likegyldig hva jeg gjør, du ønsker jo en lov som verner meg mot meg selv, og pålegger meg den samme fornuften du selv har.

 

Bare av ren nyskjerrighet rundt det prinsippielle her; Hvordan ville du stille deg til en lovforbud mot røyk i private hjem, er det også greit, eller er det å gå for langt?

 

david_almli Lagt til I dag, 13:12

Det var noen som røkte i bilen min for 2 uker siden! Det ble 3 brentmerker i setene.

De var vel gjerne sørpe fulle de da?

Det kan ikke være nødvendig å lovregulere sunn fornuft og respekt for andre ned til hver minste detalj. Hvis du ikke ønsker røyk i din bil, og noen likevel gjør det har du respektløse og dårlige venner. Men det er klart med en lov vil du kunne gå til politiet dagen etter å anmelde forholdet, slik at de kunne etterforsket saken, og kanskje også tiltale de skyldige... :p

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...