Gå til innhold

Vista ut på dato om fem år


Anbefalte innlegg

Hadde bare Linux fått støtte for å lese og skrive til NTFS og eventuelle nye filsystemer fra MS så hadde det kanskje blitt enda lettere å gå over.

8059533[/snapback]

 

Akkurat det er fullt mulig. Det er mange som ser ut til å tro at Linux står bom stille. Prøvde du Linux for to år siden, har du ikke prøvd det idag. Til forskjell fra tidligere er NTFS-støtten blitt langt bedre. Lese fra NTFS-disker har ikke vært et problem i mange år allerede, men nå har også skriving blitt mulig uten frykt for tap av data. Ta en titt her.

 

Fremdeles off-topic, men så var det det med å la ting forbli ubesvart... :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har de først bestemmt seg for dette NÅ?
Helt sykt at dette går an isåfall. Da må lisensavtalene være dårligere enn jeg trodde (og det er dårlig!).

Så når man kjøper OSet så har man i utgangspunktet ikke rett til noe mer enn hva MS gir fortløpende?

Crazy =D

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Haha, fikk meg en god latter der gitt! Er det virkelig noen som tror på dette? MS bør jo ihvertfall ha neste generasjons operativsystem på plass før de kutter støtten for Vista. Og vi vet jo alle hvor forsinket OSene til MS pleier å være...

8059390[/snapback]

Windows 2000 ble lansert i februar 2000. XP ble lansert i oktober året etter. Altså under 2 år etterpå. Oppgraderingen var riktignok bare hovedsaklig en visuell makeup, men det viser at Microsoft er i stand til å komme med nye OS på kort tid. Neste OS ryktes å bli en langt mindre oppgradering enn det Vista var i forhold til XP og det har versert rykter om en foreløbig plan om lansering i 2009.

Lenke til kommentar

Hvis den vanlige mannen i gata finner ut av dette kan det jo fort hende Vista vil bli en ny ME til slutt, kan hende en del venter 2-3 år på nytt OS istede. Nå blir det helt sikkert ikke så ille som ME ble, men noe i samme gata kan det fort bli. De fleste har en pc i over 5 år, og jeg hadde ikke blitt veldig glad om jeg måtte kjøpe nytt OS etter 5 år siden det jeg har ikke lenger får kritiske oppdateringer. Derimot har det vært så mye blest om Vista at det trolig uansett kommer til å selge som faen, så blir det vel nytt OS for en del om en 5 års tid.

Lenke til kommentar
Hadde bare Linux fått støtte for å lese og skrive til NTFS og eventuelle nye filsystemer fra MS så hadde det kanskje blitt enda lettere å gå over.

8059533[/snapback]

 

Akkurat det er fullt mulig. Det er mange som ser ut til å tro at Linux står bom stille. Prøvde du Linux for to år siden, har du ikke prøvd det idag. Til forskjell fra tidligere er NTFS-støtten blitt langt bedre. Lese fra NTFS-disker har ikke vært et problem i mange år allerede, men nå har også skriving blitt mulig uten frykt for tap av data. Ta en titt her.

 

Fremdeles off-topic, men så var det det med å la ting forbli ubesvart... :blush:

8059676[/snapback]

Se på denne beskrivelsen for å få til lese/skrive mot ntfs: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

En må skrive inn en masse, for en som er vant med Windows byr det på masse ekstraarbeid

MHT til Vista og oppdateringer kan det god skje at Vista flopper litt, men ikke så mye som ME. Hvis det blir for mange krav til maskinvare, og en må ha masse dyr programvare holder heller folk seg til XP (slik jeg kommer til fremover).

Lenke til kommentar
Hvis den vanlige mannen i gata finner ut av dette kan det jo fort hende Vista vil bli en ny ME til slutt, kan hende en del venter 2-3 år på nytt OS istede. Nå blir det helt sikkert ikke så ille som ME ble, men noe i samme gata kan det fort bli. De fleste har en pc i over 5 år, og jeg hadde ikke blitt veldig glad om jeg måtte kjøpe nytt OS etter 5 år siden det jeg har ikke lenger får kritiske oppdateringer. Derimot har det vært så mye blest om Vista at det trolig uansett kommer til å selge som faen, så blir det vel nytt OS for en del om en 5 års tid.

8060319[/snapback]

Journalister som har prøvd å spørre Microsoft om hva neste windows-versjon "Venice" skal bringe på banen, har bare fått svar som "Vi ønsker ikke å fokusere så mye på det, for vi vil at folk skal fokusere på Vista og kjøpe det nå. Så får vi komme tilbake til den saken når det begynner å nærme seg lansering om et par år."

Lenke til kommentar
Hadde bare Linux fått støtte for å lese og skrive til NTFS og eventuelle nye filsystemer fra MS så hadde det kanskje blitt enda lettere å gå over.

8059533[/snapback]

 

Akkurat det er fullt mulig. Det er mange som ser ut til å tro at Linux står bom stille. Prøvde du Linux for to år siden, har du ikke prøvd det idag. Til forskjell fra tidligere er NTFS-støtten blitt langt bedre. Lese fra NTFS-disker har ikke vært et problem i mange år allerede, men nå har også skriving blitt mulig uten frykt for tap av data. Ta en titt her.

 

Fremdeles off-topic, men så var det det med å la ting forbli ubesvart... :blush:

8059676[/snapback]

Se på denne beskrivelsen for å få til lese/skrive mot ntfs: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

En må skrive inn en masse, for en som er vant med Windows byr det på masse ekstraarbeid

MHT til Vista og oppdateringer kan det god skje at Vista flopper litt, men ikke så mye som ME. Hvis det blir for mange krav til maskinvare, og en må ha masse dyr programvare holder heller folk seg til XP (slik jeg kommer til fremover).

8060458[/snapback]

 

At det kan være jobb å få til NTFS-skrivestøtte skal jeg ikke si noe imot, selv om jeg ikke har prøvd det selv (jfr. linken). :) Men NTFS-lesing fungerer derimot ut av boksen, så for det må du ikke gjennom noe slikt som i linken. På den annen side, bytter man helt over til Linux trenger man jo strengt tatt ikke NTFS-støtte...

Endret av miceagol
Lenke til kommentar

Valgets kval. xp er patchet og oppgradert i evigheter nå. Vista ser skummelt ut pga den manglende støtten enda. Jeg har planer om å bruke pc-en til mere enn web og e-mail.

 

Så på mac men jeg ble nesten kvalm. For det første så måtte man kjøpe en ny pc for å få os-x, og mulighetene til å skredder sy en pc jeg vil ha er så og si ikke tilgjengelig.

 

Linux. vurderer det dog jeg er redd for brukervennligheten. ser det er mye snakk om ntfs. jeg har en filserver med ntfs og det er lite aktuelt å begynne å formatere hele sulamitten bare for å få kontakt med filserveren.

 

Prøvde ubuntu på bærbaren og da gikk wlan ut vinduet med en gang. bye bye filserver og det jeg satt igjen med var en maskin jeg kunne skrive tekst på.

Lenke til kommentar
Linux. vurderer det dog jeg er redd for brukervennligheten. ser det er mye snakk om ntfs. jeg har en filserver med ntfs og det er lite aktuelt å begynne å formatere hele sulamitten bare for å få kontakt med filserveren.

 

Prøvde ubuntu på bærbaren og da gikk wlan ut vinduet med en gang. bye bye filserver og det jeg satt igjen med var en maskin jeg kunne skrive tekst på.

8060760[/snapback]

NTFS skal jo fungere prikkfritt på linux nå. Både lesing og skriving. Til og med oppretting av partisjoner, flytting og endring av partisjoner osv. Den feilfrie støtten for NTFS kom vist for over et år siden, blant annet med distroen Ubuntu 5.10. Så kom 6.06, Nå er det 6.10 som gjelder og snart 7.04.

 

Hva mener du med WLAN "gikk ut vinduet"? Til naboens nett? Eller fungerte som AP uten kryptering? Det er litt vanskelig å skjønne hva du mener. Uansett skal det være mulig å konfigurere WLAN-oppsettet ganske bra. Om du da ikke har vært så uheldig å kjøpe et kort fra en produsent som aktivt hindrer støtte i linux.

Lenke til kommentar

Jeg pørvde det ikke lenge. Mulig det er en løsning men med Ubuntu fant ikke wlan hw i bærbaren. Ergo så hadde jeg ikke nett. hverken hjemme nettet eller internett.

 

Nå skal jeg ta tilbake litt av det forrige inlegget siden jeg ikke fikla så mye. Jeg ville se hvordan Ubuntu var å bruke. Men jeg ble ikke imponert av det jeg hadde med en ren ubuntu på min bærbar.

 

Men siden jeg har en Linux guru her. Hva vil du anbefale av Ubuntu og Fedora når du ser på bred støtte av filformater, brukervennlighet?

 

Jeg kan få til ting med å fikle men jeg har ikke den helt store tolmodigheten

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Haha, fikk meg en god latter der gitt! Er det virkelig noen som tror på dette? MS bør jo ihvertfall ha neste generasjons operativsystem på plass før de kutter støtten for Vista. Og vi vet jo alle hvor forsinket OSene til MS pleier å være...

8059390[/snapback]

Windows 2000 ble lansert i februar 2000. XP ble lansert i oktober året etter. Altså under 2 år etterpå. Oppgraderingen var riktignok bare hovedsaklig en visuell makeup, men det viser at Microsoft er i stand til å komme med nye OS på kort tid. Neste OS ryktes å bli en langt mindre oppgradering enn det Vista var i forhold til XP og det har versert rykter om en foreløbig plan om lansering i 2009.

8060192[/snapback]

 

Heh, det er nesten så jeg lurer på hva en "langt mindre oppgradering" enn fra XP til vista skal innebefatte..., en ny font?

 

AtW

Lenke til kommentar
Valgets kval. xp er patchet og oppgradert i evigheter nå. Vista ser skummelt ut pga den manglende støtten enda. Jeg har planer om å bruke pc-en til mere enn web og e-mail.

 

Så på mac men jeg ble nesten kvalm. For det første så måtte man kjøpe en ny pc for å få os-x, og mulighetene til å skredder sy en pc jeg vil ha er så og si ikke tilgjengelig.

 

Linux. vurderer det dog jeg er redd for brukervennligheten. ser det er mye snakk om ntfs. jeg har en filserver med ntfs og det er lite aktuelt å begynne å formatere hele sulamitten bare for å få kontakt med filserveren.

 

Prøvde ubuntu på bærbaren og da gikk wlan ut vinduet med en gang. bye bye filserver og det jeg satt igjen med var en maskin jeg kunne skrive tekst på.

8060760[/snapback]

 

Jeg tror du har misforstått litt. Man trenger ikke ntfs-støtte for å få kontakt med filserveren. Jeg antar at du deler filene dine f.eks. ved hjelp av MS sin innebygde katalog-dele-støtte? (Husker aldri hva den heter.) Den kan du koble deg til vha SAMBA, og du trenger _IKKE_ ntfs-støtte for det. Du får ikke direkte tilgang til harddiskene når du kobler deg til en filserver, du kommuniserer med harddiskene via "serveren", på samme måte som en webserver. Når du får filer fra en webserver, så må du kunne å kommunisere med web-serveren (http/tcpip), men det er uvesentlig for deg hvilket filsystem som ligger lokalt på serveren.

 

Og når det gjelder brukervenligheten til Linux: Linux er veldig brukervennlig, men hva som er mest brukervennlig av linux og windows avhenger av brukeren. Det er et ordtak som sier "you can't teach an old dog new tricks". Når det gjelder linux/windows så vil jeg modifisere det til "You can't teach a stubborn dog new tricks". De fleste som prøver linux med åpent sinn, og godtar at ting gjøres på forskjellige måter i linux og windows, ser på linux som en positiv opplevelse. Man kan ikke forvente å mestre linux etter en dag, på samme måte som en fersk windows-bruker ikke mestrer windows på en dag. Og klarer man å la være å irritere seg grønn over de tingene som man bruker ca. 1 sek på i windows, og som man kanskje ikke engang får til i linux pga det gjøres annerledes, men ser på det som en læreprosess, så blir møtet med Linux riktig behagelig :)

Lenke til kommentar

I forbindelse med Vista Service Pack 1 kommer det ny kernel versjon;

 

Q: "Will Microsoft release any Windows updates between now and Vienna?"

 

A: "Yes. Windows Vista Service Pack 1 (SP1, codenamed "Fiji") will ship simultaneously with Windows Server "Longhorn" and will include a new kernel version that makes that release up to date with the kernel version in Longhorn. As such, we might consider Fiji a major release for a service pack: No previous service pack has ever included a major kernel update."

 

Jeg har zero peiling på dette, men kan ny kernel medføre problemer med andre (eldre) programmer man har?

Lenke til kommentar

Vel, dette er en av grunnene til at jeg prøver Linux for fullt for tiden. Jeg har vel byttet til ny Win-versjon sånn ca hvert 5. år, og med 3 - 4 maskiner blir det flere tusen kr hvert år for å kjøre Windows. Valget blir da å bruke et OS som er like bra som MS sitt eller å bruke ulovlige versjoner av Windows.

 

At mange synes det er en stor terskel for å bruke Linux kan ikke jeg se. I forhold til Windows er det på mange måter lettere og med flere muligheter. Den første Win-versjonen jeg har hatt som er noenlunde stabil er XP så at Windows er så fantastisk bra er litt historieløst og å innstallere Windows med alle drivere du trenger kan ofte være et mareritt sammenlignet med Linux. Har dog kun prøvet Ubuntu og Kubuntu.

 

Når Linux kommer med støtte til hardware-kalibrering av skjerm og det kommer kalibreringsutstyr som funker under Linux kommer alle Windows-versjoner til å bli slettet her i huset.

Endret av dhjerp
Lenke til kommentar
I forbindelse med Vista Service Pack 1 kommer det ny kernel versjon;

 

Q: "Will Microsoft release any Windows updates between now and Vienna?"

 

A: "Yes. Windows Vista Service Pack 1 (SP1, codenamed "Fiji") will ship simultaneously with Windows Server "Longhorn" and will include a new kernel version that makes that release up to date with the kernel version in Longhorn. As such, we might consider Fiji a major release for a service pack: No previous service pack has ever included a major kernel update."

 

Jeg har zero peiling på dette, men kan ny kernel medføre problemer med andre (eldre) programmer man har?

8072386[/snapback]

 

Har kun erfaring med dette fra Linux, der en har litt mer kontroll over når det faktisk skjer noe med kernelen. Programmer har ikke pleid å være et problem når kernelen oppdaterer seg selv, men drivere du selv har knyttet til kernelen må installereres på nytt. Dette spørs vel helt på hvor store oppdateringer det er snakk om.

 

Snakker kun av egen erfaring, så vent på at en som kan mer sier litt før du sluker det jeg sa. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...