Gå til innhold

Vista ut på dato om fem år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har ikke skjønt dette helt enda.

Vil Microsoft slutte å lage oppdateringer for Vista i 2012?

Nei, men de slutter å gi ut oppdateringene til alle som har windows-lisenser. De som fortsatt vil ha oppdateringer får det inntil 2017, men da må de betale DYRT for hver eneste oppdatering. Du kan godt se på det som en måte å presse kundene over på etterfølgeren, med de kostnader og krav det måtte sette til oppgradering av maskinvare og programvare.

 

Forresten, man får oppdateringer på OEM-lisenser, ja?

8074238[/snapback]

Ja, man får oppdateringer til OEM. Det er andre ting man går glipp av når man kjøper OEM. F.eks muligheten til å oppgradere maskinvaren vesentlig og support via telefon, epost eller annet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Hadde bare Linux fått støtte for å lese og skrive til NTFS og eventuelle nye filsystemer fra MS så hadde det kanskje blitt enda lettere å gå over.

8059533[/snapback]

 

Akkurat det er fullt mulig. Det er mange som ser ut til å tro at Linux står bom stille. Prøvde du Linux for to år siden, har du ikke prøvd det idag. Til forskjell fra tidligere er NTFS-støtten blitt langt bedre. Lese fra NTFS-disker har ikke vært et problem i mange år allerede, men nå har også skriving blitt mulig uten frykt for tap av data. Ta en titt her.

 

Fremdeles off-topic, men så var det det med å la ting forbli ubesvart... :blush:

8059676[/snapback]

Se på denne beskrivelsen for å få til lese/skrive mot ntfs: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=217009

En må skrive inn en masse, for en som er vant med Windows byr det på masse ekstraarbeid

8060458[/snapback]

 

At det kan være jobb å få til NTFS-skrivestøtte skal jeg ikke si noe imot, selv om jeg ikke har prøvd det selv (jfr. linken). :) Men NTFS-lesing fungerer derimot ut av boksen, så for det må du ikke gjennom noe slikt som i linken. På den annen side, bytter man helt over til Linux trenger man jo strengt tatt ikke NTFS-støtte...

8060716[/snapback]

 

Skal bare nevne at jeg har testet dette selv nå, og det er langt enklere enn det guiden gir inntrykk av. Det er bare å installere ntfs-3g i pakkebehandleren. Deretter laster man ned denne deb-filen, som man dobbeltklikker på for å installere. Nå har et ikon som heter "NTFS configuration tool" dukket opp i Applications > System Tools på panelet (start-menyen). Etter å ha kjørt det programmet har man full NTFS-støtte... :)

 

Tilfellet over gjelder selvsagt bare Ubuntu.

Lenke til kommentar
Det skal vist komme en SP1 allerede til høsten.

 

Jeg vil kalle SP1 for at "Vista går ut av beta-stadiet", men da blir jeg vel slaktet? :p

8206252[/snapback]

 

Det er min oppfatning også :yes: er først da jeg kommer til å kjøpe Vista, OM alle applikasjonene mine er klare for det da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...