Gå til innhold

Første BIOS med åpen kildekode


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette høres bra ut.

 

Jeg håper at BIOSer snart får et bedre brukergrensesnitt. Det er tross alt ikke mange kodelinjene som skal til for å bruke VESA VBE i 800x600 i 24bit og støtte for mus.

 

 

Hvordan programeringsspråk er BIOSer vanligvis skrevet i? Bruker man C#, C++ o.l.? Eller bruker man mer spesialiserte srpåk?.

8038232[/snapback]

Gamle BIOSer var ofte kodet i assembler(maskinkode), og det er nok ennå mye brukt. C er også aktuelt, men tvilsomt C++, C# og lignende.
Lenke til kommentar
Hmm, en AMD mann lager en bios til et nVidia chipset for intel proessorer?

8038114[/snapback]

Hovedkortet har da AM2-sokkel, dvs kun AMD-prosessorer som passer.

 

Forøvrig kan hw.no-artikkelen være litt misvisende: det kan virke som om Lu har laget BIOSen helt alene, og at "hans" BIOS er et alternativ til LinuxBIOS. Det riktige er derimot at denne BIOSen _ER_ LinuxBIOS, et prosjekt med mange deltakere som har holdt på siden 1999 med å lage BIOSer i fri programvare. For å få god hardware-kompatibilitet trenger man gjerne litt hjelp fra de ulike hardware-produsentene, i dette tilfellet Lu fra AMD, som samarbeider med LinuxBIOS-prosjektet.

 

Det vil nok ta litt tid før disse Gigabyte-kortene shippes med LinuxBIOS forhåndsinstallert -- om det skjer, men det er det vel naturlig å tro ettersom Gigabyte selv engasjerer seg i LinuxBIOS-prosjektet samt at ved å bruke LinuxBIOS kan de spare penger på å slippe å kjøpe ferdig-BIOS fra andre. Kjøper du et slikt kort idag må du i hvert fall bytte ut Award BIOS-en med LinuxBIOS selv (men det bør gå greit).

 

 

Hvordan programeringsspråk er BIOSer vanligvis skrevet i? Bruker man C#, C++ o.l.? Eller bruker man mer spesialiserte srpåk?.

8038232[/snapback]

I dette foredraget om LinuxBIOS av Ron Minnich fortelles det at LinuxBIOS er skrevet i all hovedsak i C (med unntak av ca 100 linjer assembly (ASM)). Han viser også en lignende tabell:

 

BIOS-navn     |  Proprietær?     |  Utvidbar? | Kodespråk? |  Hva slags drivere kan brukes?
--------------+------------------+------------+------------+-----------------------------
EFI           |  Ja              |  Ja        |  C         |  Kun egentilpassede
OpenFirmware  |  Før:Ja, Nå:Nei  |  Ja        |  Forth     |  Kun egentilpassede
PC BIOS       |  Ja              |  Delvis    |  ASM       |  Kun egentilpassede
LinuxBIOS     |  Nei             |  Ja        |  C         |  Samme drivere som Linux

 

Edit: Kan jo legge til at One Laptop Per Child-prosjektet benytter en OpenFirmware (OFW)-variant i sine maskiner.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
Eg er ikkje sikker, men eg vil tru assembler er det "programmeringsspråket" som blir brukt til å laga BIOS kode, på grunn av begrensa lagringsplass på BIOS ROM-en.

8038467[/snapback]

Nei, det er ikke begrenset plass i ROM i dag. Og det er ikke mange som skriver i assembly, det er altfor tungvindt og blir veldig dyrt å vedlikeholde.

Det er nok stort sett C som brukes. LinuxBIOS er skrevet i C.

Lenke til kommentar
Eg er ikkje sikker, men eg vil tru assembler er det "programmeringsspråket" som blir brukt til å laga BIOS kode, på grunn av begrensa lagringsplass på BIOS ROM-en.

8038467[/snapback]

Nei, det er ikke begrenset plass i ROM i dag. Og det er ikke mange som skriver i assembly, det er altfor tungvindt og blir veldig dyrt å vedlikeholde.

Det er nok stort sett C som brukes. LinuxBIOS er skrevet i C.

8040047[/snapback]

Det er vel vanlig med 4MB flash på BIOS-brikker nå? Det står ivertfall ofte oppgitt, men som regel er vel bare noen hundre kB brukt. 4MB er plass til veldig mye kode i seg selv, og det er nok mulig med større brikker, men jeg lurer på om det er en øvre begrensning (med tanke på hvor BIOS blir plassért i minnet, det er en stund siden jeg leste om slikt nå).
Lenke til kommentar

Dette var en god nyhet, skal flashe VIA kortet mitt.

 

Faren kan kanskje bli virus som oppfører seg som firmware-oppgraderinger. Æsj  :cry: Men jeg ser likevel ganske optimistisk på dette.  :roll:  Hvis ikke BIOS som teknologi sakte dør ut fordi hardwareprodusentene velger ny løsninger da..[/color]

8035931[/snapback]

 

Jeg tror ikke folk kommer til å flashe villt og uhemmet. Grunnen til dette er at ihvertfall jeg aldri ville lastet ned en bios fra en side jeg ikke stolte 100% på.

Hvis man kupper en side som i utgangspunktet er pålitelig så kanskje, men jeg tror ikke det blir et veldig stort problem.

Folk som flasher bios er jo ikke av typen "visitor nr 1.0000000" heller.

 

Edit: Man kan jo flashe EFI-bios også, eller? Hvilket betyr at i nærmeste fremtid vil slike løsninger med open source lavnivå os eksistere.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Dette var en god nyhet, skal flashe VIA kortet mitt.

 

Faren kan kanskje bli virus som oppfører seg som firmware-oppgraderinger. Æsj  :cry: Men jeg ser likevel ganske optimistisk på dette.  :roll:  Hvis ikke BIOS som teknologi sakte dør ut fordi hardwareprodusentene velger ny løsninger da..[/color]

8035931[/snapback]

 

Jeg tror ikke folk kommer til å flashe villt og uhemmet. Grunnen til dette er at ihvertfall jeg aldri ville lastet ned en bios fra en side jeg ikke stolte 100% på.

Hvis man kupper en side som i utgangspunktet er pålitelig så kanskje, men jeg tror ikke det blir et veldig stort problem.

Folk som flasher bios er jo ikke av typen "visitor nr 1.0000000" heller.

 

Edit: Man kan jo flashe EFI-bios også, eller? Hvilket betyr at i nærmeste fremtid vil slike løsninger med open source lavnivå os eksistere.

8043019[/snapback]

Men flash'e verktøyene går jo mer og mer over til å bli windowsapplikasjoner. Da er jo faren for at et virus flash'er din BIOS automatisk også noe økende.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...