Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å slå dine barn. Hva mener du det er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eh, man skal ikke slå barna sine, værken et klapps i tryne, ris på rumpa eller banke og lugge. Så enkelt er det bare.. Da har man gjort noe teit. Som flere har sagt, det finnes andre måter og straffer og lære barn ting på.

Det er litt ekkelt da, hvis jeg og mamma krangler, og jeg skvetter hver gang hun kommer nær meg, fordi det var en gang hun klappsa til meg i trynet :o

:)

Lenke til kommentar
I påvente av noen skikkelig syke utsagn i denne tråden:

 

Christian parents.net Guide to spanking your children.

 

Avoid leaving welts, if only to avoid potential trouble with our confused, and often over-aggressive social authorities. It is really sad and unfortunate in this day of undisciplined children that the positive act of spanking is subject to be be misinterpreted, by the ignorant and misinformed, to be child abuse. It's a sad society that can't tell the difference between a legitimate act of discipline and real child abuse.  This is the growing effect of Biblical illiteracy and of television and media coverage of the ideas of the small but outspoken spanking opponents.  The media frequently interviews self-appointed social experts who have the hidden agenda of criminalizing spanking.  

8005429[/snapback]

 

 

 

Det som sto der var jo helt sykt.

 

 

What do you suggest for positioning of spanking? Since I will be using a rod, should I have them bend over my knee or their bed?

 

 

It is really a shame that other people can't see that the use of spanking can be used in a loving way
Endret av carlgutt
Lenke til kommentar

Barn er umodne, hvis ikke er det sannsynligvis noe galt. Om frukten på epletreet ditt ikke er modnet i april så skal du ikke slå frukten for at den skal bli fortere moden.

 

Godt mulig at det bare er blomster på trærne i april, men det kan være det samme, barn blomstrer også.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Sitter og ser på programmet "jeg slår barna mine".

Noen av foreldrene argumenterer med at dette er for disiplin, andre sier det er mobbing.

I mine øyne så ser jeg ikke nytteverdien. Det lærer feil verdier til barnet. Men kan det henge sammen med de enkelte familieverdier?

Hva mener dere?

8003156[/snapback]

 

I mine øyne er det viktig å bruke vold mot barn ellers så lærer de aldri og tror de kan gjøre akkurat hva de vil. Se hvor uoppdragne unger er på skoler i dag i forhold til det de var for 30-40 år siden. Unger i dag tror de kan oppføre seg akkurat som de vil fordi de vet at lærere ikke har lov til å utøve vold mot de.

 

Jeg jobber litt med unger av og til og de fleste respekterer meg, men det er alltid noen som ikke gjør det også. Sist gang ga jeg streng beskjed 10-20 ganger at de ikke fikk lov til å gjøre sånn, men det var selvsagt et par som skulle tøffe seg litt og da tok tålmodigheten min slutt. Jeg tok tak i ungen i halsen og løfta han 2 meter opp i været og sa "NÅ GIR DU FAEN". Da slutta han med en gang og ga meg full respekt.

 

I mange tilfeller er det å oppdrage unger akkurat som å oppdra bikjer.

9447656[/snapback]

Du kunne skadet ungen skikkelig ille der. Var du klar over det før du gjorde det? En som ikke kan å kontrollere sinnet sitt burde ikke jobbe med barn.

 

Hadde jeg sett en som har ansvar for barn gjøre noe slikt så hadde jeg følt et visst ansvar for å anmelde personen. Uansett hadde jeg tatt en alvorsprat. Riktig, jeg hadde ikke slått han.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar

Har selv vært utenfor dette:

 

Jeg har da siden jeg var 4 til 14/15 levd aleine sammen med min mor og søster. Selvfølgelig ble det aldri lagt en hånd på meg av verken min mor eller søster. Ingen smeller ol.

 

Men så finner min mor seg en type som var 55 da hun er selv 49 på dette tidspunktet. Han vokste opp i en familie som jeg vil klassifisere som "høytstående" reder familie. Der har jeg i ettertid hørt historier om at for den minste ting som gjerne BARN kan gjør, bare uheldige ting som en helt uskyldig gjør og gjerne ikke med vilje fikk en skikkelig smelling fra faren. Det resulterte i at denne personen som nå bor her i huset hadde holdningen at barn skal slåes hvis de gjør noe galt. Han har ikke vært rundt unger i sitt liv og takler de regelrett ikke. Finner på å holde fast en 3 åring fordi den skriker :nei: alle vet jo at den ungen vil skrike helt til du slipper.

 

 

 

Så kom noen episoder der jeg som "uskyldig" 14/15 åring hadde gjort noe dumt. Slikt skjer, min mor har vært igjennom dette før og viste nøyaktig hvordan hun skulle takle en ungdom. Så bare strengt på meg, hjalp fantastisk bra for de øynene satt kan en si, gjorde aldri noe slikt igjen :p

 

Han såkalte "stefaren" min da har i enkelte episoder funnet ut at fysikk avstraffelse er tingen. For simple ting, var uhell f.eks også kom smellen. Problemet var at min mor var litt for pinglete til å gjøre noe med det. Og jeg fikk en sinsvak ekkel følese av slikt. Fra å gå fra et trygt hjem der ingenting kan gale hende til at jeg plutselig ikke ville gå inn døren fordi jeg var livredd. Når du er 14/15 år og aldri har blitt tatt i av en voksen er det en sinsvak redsel som kommer fram. Kan egentlig ikke beskrives.

 

Enda på visen ble at jeg ble 16 tøff i trynet og tok helt av neste gangen han tok i meg. Rablet totalt for meg, var drit redd og drit lei. Gikk helt bananas VERBALT, knuste ingenting eller ødelagte noe verdier. Jeg var så forbanna og redd at jeg på et tidspunkt truet med å hente kniven.

 

Han bor her forsatt, i beste velgående. Har aldri lagt en hånd på meg etter det. Det som er det triste er jo det at jeg ble dyttet helt på kanten og jeg ser på meg selv som en rimelig sindig person og andre kunne taklet det på langt værre måter.

 

 

 

Med dette prøver jeg å fortelle den farlige konsekvensen av at noen som vokser opp med en oppdragelse uten vold er VELDIG VELDIG viktig at ikke blir tatt i "what so ever". Mener samtidig at unger ikke i det hele tatt blir fysisk avstraffet.

 

 

I enden på visen ødelagte dette for meg i mitt forhold til min mor i og med at jeg trodde hun ville beskytte meg mot slike ting i huset. Ødelagte mitt forhold til voksne gjennom de 2-3 årene til jeg ble 17/18. Når en vokser opp selv får en litt hår på brystet som det heter, men jeg husker det ganske så godt og har litt problemer med den fyren som følge av problemene i min ungdom.

 

 

Så Pakkman du vet fanen ikke hva du holder på med! Du ødelegger mer en det du vet!

Lenke til kommentar

Litek89:

 

Jeg har selv blitt utsatt for noe lignende. "Stefar" prøvde, helt uten forvarsel. å drepe meg ved å kaste meg ned trappen i huset. Det var bare flaks at jeg klarte å komme meg unna før det var for sent, mannen var og er helt sinnsyk.

 

Modern gjorde ingenting, hendelsen ble ikke engang anmeldt. I tillegg forsvarte hun jæveln i flere år fremover.

 

Skjønner godt hva du sier med at forholdet til mora di blir ødelagt. Siden dette skjedde har jeg på langt nær den tilliten og respekten for modern som jeg hadde tidligere. Det jeg derimot har lært, er at enkelte folk er livsfarlige. Man bør egentlig ikke slappe av eller stille seg i en sårbar situasjon ovenfor noen som helst. Man bør heller ikke stole på noen, spesielt ikke sin egen mor. Jeg har også lært meg hvor intenst og inderlig man kan hate en person, hvilke draps- og hevntanker man kan tenke, og hvor redd man er når man tror man skal dø.

 

Det har vært veldig nyttig lærdom, forsåvidt... men det var fortsatt ikke noe jeg har lyst til å oppleve igjen.

Lenke til kommentar

Hehe så nevnt tidligere i tråden her at unger tester grenser og begynner å skape seg/være umulig på butikker o.l.

Jeg prøvde en genial ting på min datter da hun var 5 år :)

Vi var og handla på butikken, da min datter så noe yummie i en hylle som hun måtte ha..... hun spurte og masa 7-8 ganger og jeg sa nei. da la hun seg ned på gulvet, sprella med beina og hylte.

Jeg snudde ryggen til henne, satte fra meg handlekurven og gikk rolig ut av butikken..... uten å si ett ord.

20 sek. senere hører jeg bak meg: "Pappa...... ikke gå fra meg da..."

Jeg sa: "Jeg gidder ikke å være på en butikk sammen med noen som oppfører seg sånn, har jeg sagt nei, så her jeg sagt nei"

Hun prøvde aldri på noe sånt igjen :)

Å slå barna sine er forkastelig uansett hva som skjer.

Lenke til kommentar

Har ett spr.mål? Det har blitt mindre å mindre vanlig at barn / ungdommer får seg en smell av foreldrene. Når jeg var ung, så var det normalt at man fikk seg en smell av foreldrene. En flatneve over kinnet, eller ihvertfall en hard straff som ikke var fysisk. Snakker nå om ungdommer altså. Er man en tenåring, å gir helt faen så synes jeg foreldrene bør ta ansvar. All faenskapen ungdommen gjør idag hadde ikke vært aktuelt i det hele tatt når jeg var i tenårene. Tror mye av dette er på grunn av at foreldrene ikke straffer ungene sine i det hele tatt lengre. Ungdommene f.eks på skolene kjefter huden ut av lærere osv eller i værste fall slår lærerne. Helt forkastelig spør du meg.

Lenke til kommentar
Hehe så nevnt tidligere i tråden her at unger tester grenser og begynner å skape seg/være umulig på butikker o.l.

Jeg prøvde en genial ting på min datter da hun var 5 år :)

Vi var og handla på butikken, da min datter så noe yummie i en hylle som hun måtte ha..... hun spurte og masa 7-8 ganger og jeg sa nei. da la hun seg ned på gulvet, sprella med beina og hylte.

Jeg snudde ryggen til henne, satte fra meg handlekurven og gikk rolig ut av butikken..... uten å si ett ord.

20 sek. senere hører jeg bak meg: "Pappa...... ikke gå fra meg da..."

Jeg sa: "Jeg gidder ikke å være på en butikk sammen med noen som oppfører seg sånn, har jeg sagt nei, så her jeg sagt nei"

Hun prøvde aldri på noe sånt igjen :)

Å slå barna sine er forkastelig uansett hva som skjer.

9604833[/snapback]

 

 

Samme taktikk som min mor har brukt på alle oss. Funker hver eneste gang sier hun. En gang og aldri igjen, også ble ungen helt panisk idet du gikk sant? ^^

 

Det at folk sier lærere blir slått osv. er reint PISS. Det skjedde likså mye fanenskap på skolen før og jeg har selv vært utenfor medelever har stått opp mot lærere selv om læreren har helt rett, men har blitt med det. JA lærere har blitt slått, men jeg har flere historier om lærere som har vært i slåsskamp og verbal krangel fra folk som er 20, 33 og 60 år gammel! Men at ting er under foranding og det er andre typer linjer, er godt mulig!

 

Det folk ikke ser ut til å forstå er at som "ungdom" så ligger en alltid mellom to ting:

 

Du blir behandlet som en unge, men du trenger respekten som en voksen. Samtidig vil en ha omsorgen som en unge, men friheten som en voksen. Også legger du til litt hormoner og topper det hele med at hver enkel person er forskjellig så har du en grei røre. Bare respekter unger/ungdom så får en noe ENORM respekt. Ikke tro at slåing gir noe respekt, gir bare frykt. Og det kommer du ikke langt med ;) Blir bare værre tilslutt!

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Det er ikke mangelen av straff som gjør at det er slik. Det er den generelle mangelen på oppdragelse; Regler, rammer, konsekvens osv.

9605789[/snapback]

 

Det tror jeg du har rett i, og slike ting har moderne foreldre nesten hverken tid eller interesse for. Samtidig overlates etter min mening alt for mye av dette til barnehager og skoler og foreldrene mister ofte kontrollen over ungene, enten det er de selv som av bedagelighet har skylden for det eller våre myndigheter som nærmest belønner foreldre som ikke orker å ta seg av egne barn.

Lenke til kommentar
Og en annen ting...... det finnes faktisk andre og mye mer effektive måter å "straffe" barn og unge på enn å slå.

Jeg mener..... gjør de noe galt MÅ det få konsekvenser på en eller annen måte, og da tror jeg det aller dårligste valget av straff i så måte, er å slå.

9637748[/snapback]

 

Det finnes ingen andre metoder enn å ikke slå!

Lenke til kommentar
Og en annen ting...... det finnes faktisk andre og mye mer effektive måter å "straffe" barn og unge på enn å slå.

Jeg mener..... gjør de noe galt MÅ det få konsekvenser på en eller annen måte, og da tror jeg det aller dårligste valget av straff i så måte, er å slå.

9637748[/snapback]

 

Det finnes ingen andre metoder enn å ikke slå!

9639294[/snapback]

Er enig i det :)

Men uheldigvis gjør en del mennesker det valget likevel :S

 

Edit: Leif

Endret av Jaytee71
Lenke til kommentar
trn 100... har du barn?

9640923[/snapback]

 

Har det ja, og ellers et godt forhold til mange andre barn som jeg både er onkel og "tulle" onkel til.

 

Skal man få til en dialog med barn må man sette seg ned og snakke MED dem og ikke TIL dem er min erfaring, og det funker faktisk veldig godt :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Det finnes alternative måter å straffe barn på uten å slå. Om det har funket for deg er jo det bra, men etter innlegget ditt å dømme virker du åpen for å slå dine egne barn når den tid måtte komme, og da er etter min mening sirkelen på en måte sluttet, for det finnes som nevnt andre løsninger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...