Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å slå dine barn. Hva mener du det er?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Enig. ^ Det fins så mange frekke jævlunger som bare har godt av en smekk på rumpa.

 

Men ingen spør hvorfor de har blitt "frekke jævleunger"? Det er vel heller foreldrene som burde hatt seg en "smekk" vil jeg tro.. Man trenger ikke slå sine barn for å oppdra dem!

 

skal vere enig i at ein go del ta skylda er foreldra,MEN når f.eks 14-15 år gamle dret onga fer rundt å kasta steina på bila,snøballa på gamle folk,knuse rute i alle bussskur osv.... so skal ingen kome her å sei det at dei ikkje veit ka dei helde på med! då fortjena dei rett å slett en omgang me juling...

Lenke til kommentar
Både jeg, søstera mi og broren min var noen små frekke, bortskjemte jævlunger som barn, og vi fikk aldri ris, jeg er rimelig sikker på at om foreldrene vårs hadde gitt oss en smekk av og til så hadde vi oppført oss bedre

 

Det finnes faktisk andre måter å oppdra barn på en ved å vise hvor utilstrekkelig man er ved å bruke fysisk avstraffelse. Vet jo ikke noe om hva slags oppdragelse du og dine søsken fikk, men jeg har ingen tro på at man ved å bli slått av sine foreldre blir et bedre og lykkeligere menneske. Det er langt mellom å være en "bortskjemt drittunge" til å bli slått.. Kanskje fjerning av andre goder hadde fått dere på bedre tanker? Slag fører bare til at barna finner ut at det er en akseptabel måte å behandle de som er svakere en man selv på, og så har man runddansen i gang.

Lenke til kommentar
Både jeg, søstera mi og broren min var noen små frekke, bortskjemte jævlunger som barn, og vi fikk aldri ris, jeg er rimelig sikker på at om foreldrene vårs hadde gitt oss en smekk av og til så hadde vi oppført oss bedre

 

Det finnes faktisk andre måter å oppdra barn på en ved å vise hvor utilstrekkelig man er ved å bruke fysisk avstraffelse. Vet jo ikke noe om hva slags oppdragelse du og dine søsken fikk, men jeg har ingen tro på at man ved å bli slått av sine foreldre blir et bedre og lykkeligere menneske. Det er langt mellom å være en "bortskjemt drittunge" til å bli slått.. Kanskje fjerning av andre goder hadde fått dere på bedre tanker? Slag fører bare til at barna finner ut at det er en akseptabel måte å behandle de som er svakere en man selv på, og så har man runddansen i gang.

Jeg sier ikke vi hadde blitt bedre og lykkeligere mennesker, jeg sier jeg tror vi hadde blitt mer veloppdragne. Grunnen til at vi var så frekke var fordi vi ikke hadde noe respekt for foreldrene våre, og viss de hadde gitt oss litt ris på rumpa når vi gjor noe galt gang på gang, så hadde vi lært at det ikke er lov og ikke turt å gjøre det neste gang.

Lenke til kommentar
Både jeg, søstera mi og broren min var noen små frekke, bortskjemte jævlunger som barn, og vi fikk aldri ris, jeg er rimelig sikker på at om foreldrene vårs hadde gitt oss en smekk av og til så hadde vi oppført oss bedre

 

Det finnes faktisk andre måter å oppdra barn på en ved å vise hvor utilstrekkelig man er ved å bruke fysisk avstraffelse. Vet jo ikke noe om hva slags oppdragelse du og dine søsken fikk, men jeg har ingen tro på at man ved å bli slått av sine foreldre blir et bedre og lykkeligere menneske. Det er langt mellom å være en "bortskjemt drittunge" til å bli slått.. Kanskje fjerning av andre goder hadde fått dere på bedre tanker? Slag fører bare til at barna finner ut at det er en akseptabel måte å behandle de som er svakere en man selv på, og så har man runddansen i gang.

Jeg sier ikke vi hadde blitt bedre og lykkeligere mennesker, jeg sier jeg tror vi hadde blitt mer veloppdragne. Grunnen til at vi var så frekke var fordi vi ikke hadde noe respekt for foreldrene våre, og viss de hadde gitt oss litt ris på rumpa når vi gjor noe galt gang på gang, så hadde vi lært at det ikke er lov og ikke turt å gjøre det neste gang.

Eller dere hadde gjort det men sørget for å ikke bli oppdaget... beklager du.. har ikke noe tro på det! Husarrest hadde helt klart vært vel så effektivt! Eller inndragning av andre "goder" som mobil... Man kan få respekt uten å slå!

Lenke til kommentar
skal vere enig i at ein go del ta skylda er foreldra,MEN når f.eks 14-15 år gamle dret onga fer rundt å kasta steina på bila,snøballa på gamle folk,knuse rute i alle bussskur osv.... so skal ingen kome her å sei det at dei ikkje veit ka dei helde på med! då fortjena dei rett å slett en omgang me juling...

 

De fleste 14-15-åringer kan karakteriserer som drittunger, men de færreste gjør det du sier nå.

 

 

Jeg sier ikke vi hadde blitt bedre og lykkeligere mennesker, jeg sier jeg tror vi hadde blitt mer veloppdragne. Grunnen til at vi var så frekke var fordi vi ikke hadde noe respekt for foreldrene våre, og viss de hadde gitt oss litt ris på rumpa når vi gjor noe galt gang på gang, så hadde vi lært at det ikke er lov og ikke turt å gjøre det neste gang.

 

Der har du stikkordene. Forskjell på frykt og respekt, som tidligere nevnt.

 

Det finnes ALLTID et alternativ til vold.

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Litt tregt svar fra meg her.

 

Det er selvfølgelig uakseptabelt å slå sine barn. Som beskrevet tidligere i tråden, kan det være utrolig stressende å ha umulige unger mens du er stresset og skal av gårde i et viktig ærend, men om du da slår barnet ditt - ville det da gjøre situasjonen noe bedre?

 

Heldigvis har de fleste i Norge dette synet på fyskisk straff mot barn; det er foraktelig og uakseptabelt.

Jeg har heldigvis slippet å oppleve å bli slått av mine foreldre, men jeg kjenner dessverre til personer som har fått oppleve dette.

Lenke til kommentar
skal vere enig i at ein go del ta skylda er foreldra,MEN når f.eks 14-15 år gamle dret onga fer rundt å kasta steina på bila,snøballa på gamle folk,knuse rute i alle bussskur osv.... so skal ingen kome her å sei det at dei ikkje veit ka dei helde på med! då fortjena dei rett å slett en omgang me juling...

 

De fleste 14-15-åringer kan karakteriserer som drittunger, men de færreste gjør det du sier nå.

 

 

Jeg sier ikke vi hadde blitt bedre og lykkeligere mennesker, jeg sier jeg tror vi hadde blitt mer veloppdragne. Grunnen til at vi var så frekke var fordi vi ikke hadde noe respekt for foreldrene våre, og viss de hadde gitt oss litt ris på rumpa når vi gjor noe galt gang på gang, så hadde vi lært at det ikke er lov og ikke turt å gjøre det neste gang.

 

Der har du stikkordene. Forskjell på frykt og respekt, som tidligere nevnt.

 

Det finnes ALLTID et alternativ til vold.

For noen unger nytter det ikke å skaffe respekt uten frykt-respekt, og den eneste gangen jeg hadde vert redd, hadde jo vert når jeg gjor noe veldig galt, så viss jeg ikke ville bli redd så hadde jeg bare latt være å gjøre noe galt!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Sitter og ser på programmet "jeg slår barna mine".

 

Noen av foreldrene argumenterer med at dette er for disiplin, andre sier det er mobbing.

 

I mine øyne så ser jeg ikke nytteverdien. Det lærer feil verdier til barnet. Men kan det henge sammen med de enkelte familieverdier?

 

 

Hva mener dere?

 

 

hVa mener du med "familieverdier"?

:)

Lenke til kommentar
skal vere enig i at ein go del ta skylda er foreldra,MEN når f.eks 14-15 år gamle dret onga fer rundt å kasta steina på bila,snøballa på gamle folk,knuse rute i alle bussskur osv.... so skal ingen kome her å sei det at dei ikkje veit ka dei helde på med! då fortjena dei rett å slett en omgang me juling...

 

De fleste 14-15-åringer kan karakteriserer som drittunger, men de færreste gjør det du sier nå.

 

 

hmm...det va merkeli,før eg ser det so å sei kvar dag! sikkert bere utafør huse mitt dei æ då ;)

 

respekt er ikkje noke man kan kreve, det er noke man må gjer seg fortjent til.det må man gjer i tidlig alder med barna.

 

å drive å ta frå ungane mobila,husarest,osv.. har inga nytte. kun de tvert motsatte ta det man vil oppnå!

ungane blir meir ufordragelige ta det. å vist man lere dei i tidlig alder at gjer du ditta, so blir det ein kosekvens av det,som f.eks en klaps på ræva. so tenkte ongen: hmm...ditta sveid,det vil ikkje vi oppleve ijenn!

då trenge man aldri å kome med det å gje ongane husarest osv....

Lenke til kommentar
skal vere enig i at ein go del ta skylda er foreldra,MEN når f.eks 14-15 år gamle dret onga fer rundt å kasta steina på bila,snøballa på gamle folk,knuse rute i alle bussskur osv.... so skal ingen kome her å sei det at dei ikkje veit ka dei helde på med! då fortjena dei rett å slett en omgang me juling...

 

De fleste 14-15-åringer kan karakteriserer som drittunger, men de færreste gjør det du sier nå.

 

 

Jeg sier ikke vi hadde blitt bedre og lykkeligere mennesker, jeg sier jeg tror vi hadde blitt mer veloppdragne. Grunnen til at vi var så frekke var fordi vi ikke hadde noe respekt for foreldrene våre, og viss de hadde gitt oss litt ris på rumpa når vi gjor noe galt gang på gang, så hadde vi lært at det ikke er lov og ikke turt å gjøre det neste gang.

 

Der har du stikkordene. Forskjell på frykt og respekt, som tidligere nevnt.

 

Det finnes ALLTID et alternativ til vold.

For noen unger nytter det ikke å skaffe respekt uten frykt-respekt, og den eneste gangen jeg hadde vert redd, hadde jo vert når jeg gjor noe veldig galt, så viss jeg ikke ville bli redd så hadde jeg bare latt være å gjøre noe galt!

 

Jeg ble truet en gang av en 50 år gammel svær gubbe. Jeg og et par andre hadde stått borte i nabolaget, så hadde noen drittunger begynt å kaste diverse gjenstander mot oss. Epler, steiner og noe greier. Herregud, tenkte vi - så vi ruslet nå bare videre uten å bry oss om jævelungene.

Plutselig kommer mannen løpende ut fra huset sitt. Da kjeftet han på grunn av at "vi hadde ståt med bilen hans, og dermed provosert ungene til å kaste mot oss." De hadde visstnok truffet bilen en gang.

Vi stilte jo oss helt utenforstående til dette her, vi hadde flyttet oss med en gang. Dette prøvde vi å forklare på en saklig måte, siden vi så at den gubben var opplagt ikke personen man er tøff i trynet med.

"Er du frekk eller?" Begynte han, og gikk mot både meg og kameraten min. Han dyttet i begge av oss, og han truet med å slå oss flere ganger.

Heldigvis kom vi oss unna idioten..

 

Poenget mitt er, om han hadde knust til en av oss, på grunnlag at han så på oss som jævelunger, hvordan ville det da tatt seg ut om noen hadde sett det? Det skjedde jo i et tettbebygd strøk. På den tiden var vi 15 år, altså mindreårige.

 

Vi hadde ikke gjort en dritt, og om han hadde slått oss hadde det jo vært helt uholdbart.

Lenke til kommentar
hmm...det va merkeli,før eg ser det so å sei kvar dag! sikkert bere utafør huse mitt dei æ då ;)

 

Mulig det er verre der du bor. Hvor mange prosent av 14-15-åringer der vil du fastslå oppfører seg slik? Her er det nemlig et fåtall.

 

respekt er ikkje noke man kan kreve, det er noke man må gjer seg fortjent til.det må man gjer i tidlig alder med barna.

 

Ja, og du gjør deg ikkje fortjent til respekt ved å slå noen.

 

å drive å ta frå ungane mobila,husarest,osv.. har inga nytte. kun de tvert motsatte ta det man vil oppnå!

ungane blir meir ufordragelige ta det. å vist man lere dei i tidlig alder at gjer du ditta, so blir det ein kosekvens av det,som f.eks en klaps på ræva. so tenkte ongen: hmm...ditta sveid,det vil ikkje vi oppleve ijenn!

då trenge man aldri å kome med det å gje ongane husarest osv....

 

Som sagt, frykt. Jeg vil påstå at husarrest, og ingen mobil, TV, data og internett kan være effektiv som en straff, men det spørs hvor mye respekt du oppnår ved det heller.

Lenke til kommentar

Det er rart at foreldre som slår barna sine, som oftest har vært voldelige ved flere anledninger, med tanke på logikken til noen her inne. Hvis barna lærer av det, hvorfor må det da flere omganger med juling til gjennom oppveksten?

 

Og hvis ungene er så ufordragelige og bortskjemte, hvorfor er de det? Fordi de ikke har fått juling? Nei, det er i 99% av tilfellene fordi de har manglet faste rammer. Hvis mor og far sier nei, men likevel gir etter når ungen maser etter is, eller mor og far sier "Nei, du får ikke ta penger ut av lommeboken min. Gjør du det så får du ingen lørdagsgodt" og likevel ender opp med å kjøpe lørdagsgodt til ungen til tross for at ungen stjal 50Kr fra lommeboken, så er det tydelig for ungene at de kan gjøre akkurat hva de vil. Nei skal bety nei. Og sier man at "dette blir konsekvensen av handlingen din" så må det bli konsekvensen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...