Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å slå dine barn. Hva mener du det er?


Anbefalte innlegg

Å slå dine barn. Hva mener du det er?

 

Først og fremst er det ulovlig av norsk lov.

 

Videre har det jo vist seg gang på gang å ikke fungere etter "hensikten".

Det blir helt feil å prøve å disiplinere barna sine på denne måten, de lærer rett og slett ikke av det, det skaper en frykt istedenfor disiplin. dessverre er det mange idioter som ikke skiller dette så lett.

 

Oppdragelse av barn har ikke noe med vold å gjøre overhodet. Som snekkeren skrev i et tidlig innlegg her, at han tok med poden ut av butikken og ut i bilen og dro hjem hvis ungen var vrang. Dette er utrolig enkelt, og ikke minst sinnsykt effektivt. Hvorfor i all verden skal man slå når det kan gjøres såpass enkelt? Selvsagt er det værre episoder, skjønner det, men det gjør det ikke riktig av den grunn.

 

Vold er forkastelig på alle plan, da det ikke har noen annen hensikt enn å skape frykt.

dessverre er det mennesker som ikke er smarte nok til å skjønne at vold ikke funker....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tror dere har misforstått meg helt. Jeg skal ikke mishandle mine barn. Gå tilbake og les litt før dere kommer med en moralistisk novelle. Jeg sier at ett lite dask er ett godt middel for å fremheve ett poeng. Dessuten blir barnet tøffere, som er ett viktig ledd i vei mot å bli tømmerhøgger.

Tror ikke du er helt rett navla jeg!

 

Den dagen du slår/"dasker som et godt middel for å fremheve ett poeng" Så har du mista kontrollen og tapt!!

Ingen blir tøffere av å bli slått/daska, eller er stillhet ditt syn på tøffere..

Man bygger opp sinne og redsel til barnet, og barnet blir stillere og ja kanskje gjør det du ønsker. Men det er ene og alene pga av frykt for å bli slått igjen!

Og hvor går egentlig din grense for mishandling egentlig..

 

Gjør mot andre det man ønsker at andre skal gjøre mot deg.

Så får vi se om noen år når det dukker opp en tråd fra deg med tilttel:

Jeg ble dengt av mine barn. Hva er det med moralen til unge idag?

 

tok med poden ut av butikken og ut i bilen og dro hjem hvis ungen var vrang. Dette er utrolig enkelt, og ikke minst sinnsykt effektivt. Hvorfor i all verden skal man slå når det kan gjøres såpass enkelt? Selvsagt er det værre episoder, skjønner det, men det gjør det ikke riktig av den grunn.

Det har vi gjort engang, da eldste sønn tilta på butikken.

Vi dro rett og slett hjem uten å få handla. I senere tid har det vært en episode til, men det ble husket fra hans side. For på vei ut til bilen så roa han seg og vi kunne gå inn igjen.

I ettertid ingen slike episoder.

Uansett hvor, vi kan gå inn i lekebutikk som plassen hvor man kan få største marerittet. Og ungene spørr og kjøpe den kjøpe den kjøpe den, vi sier nei. og de svarer nei vel da, en anna gang kanskje. Ja kanskje sier vi. Så går vi.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Jeg tror du er litt blåst jeg Koevoet.

 

Hva fanken er poenget med å daske dem? Så det gjør vondt? Hva skjer når noen du stoler på gjør deg noe vondt? Du stoler ikke på han/hun lengere og du føler at omsorgen ikke eksisterer. Når du blir eldre så møter du kanskje folk i et dårlig miljø som gir deg noe som oppfattes some omsorg og på 1.2.3 så har du en unge som er pøbel. Jeg sier ikke at alle blir det som blir dasket, men folk reagerer forskjellig og ting har konsekvenser. Ved å kverke ungens tillitt til deg som mor/far er det verste du kan gjøre. For ungene har ingen å gå til eller å snakke ut. Dem sitter inne med dems perspektiv av handlingene og ser på dere som demoner som bare vil han/hun vondt. Selv om det bare har hendt 2-3 ganger.

 

Og tror du at barna dine blir tøffere hvis du slår dem? Jeg ble ivertfall ikke det, jeg ble bare mer og mer ensom og følte meg liten og svak. Fordi min stefar visste meg at han var sjefen og jeg var en liten dritt som bare hadde med å høre på hva han skulle si og gjøre hva han ville at jeg skulle.

 

Hadde også en bekjent som ble hærsjet med sin far, siden faren hans ville at han skulle bli en skikkelig tøffing! Til slutt orket han ikke mere og druknet seg selv. Vedder på at faren hans sitter dag ut og dag inn og er stolt over oppgragelsen han ga gutten sin.

Lenke til kommentar

hvorfor skal ungen din bli en tømmerhogger? det er jo et dritt yrke :-P en ting om ungen trives som det. men allså har den et bra hode å vil studere i flere år å heller bli lege eller jurist så må den jo få låv til det..

 

du må være det mest trangsynte personen jeg noen gang har komt i kontakt med..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

djises...

 

 

 

 

 

 

men nå har jeg sakkt det.. : jeg er blitt slått.. det fører til helt andre ting enn du tror.. jeg snakker ikke med foreldrene mine jeg kan være innom der men da er det bare for å såve. ellers er jeg bare hos venner og typen. jeg eier ikke samvittighet ovenfor di. jeg kan stå å lyve dem rett i fjset å det koster meg ikke noe for jeg har ingen grunn til å være grei mot dem osv når de har vist sitt hat med å slått meg.

 

 

kommer ingenting godt utav det. å vil du virkelig føkke til livet deres slik at du faktisk har planlagt det lenge før de gjør noe galt at du skal slå dem.. uff.. jeg har tom. hatt selvmordspoblemer pga foreldrene mine, hadde det ikke vert for di vennene jeg hadde på den tiden hadde ikke jeg levd nå. så jeg håper at ungene dine klarer bygge en god vennekrets før du begynner å bryte dem ned å behandle dem som noen dyr du smikker når de gjør noe galt. helvetesbehandlingen din :no:

Lenke til kommentar
Nei, og da er det godt at man ihvertfall kan moralisere med potensielle sykinger over diskusjon.no

 

^^

 

Er vel kanskje heller det at vi ikke alle har samme form for humor. Om du synes det er morsomt med folk som slår barn er det ikke alle andre som gjør det. Til tross for de daskene du har måttet motta og gir videre til egne unger er det ganske åpenlyst at du enten ikke vet hva overskriften handler om eller rett og slett har litt problemer.

 

I denne tråden er jeg sikker på at det finnes innlegg fra tidligere og kanskje nåværende barn som har fått og fremdeles får juling av sine foreldre og/eller andre ansvarspersoner i sin omkrets, og hvor ille de synes de er å lese dine innlegg kan jeg bare forestille meg...

 

Det finnes mange ting å le av og ironisere over, men det å slå unger er vel kanskje noe på kanten, i alle fall for min del.

 

Edit: Har selv en fetter som fikk bank av sin far helt til han fylte 17... Da tok han et oppgjør med faren, slengte drittsekken til veggs og drepte han nesten før han flyttet og kuttet all kontakt... Gjett hvem av de to jeg respekterer mest i dag :)

 

Men finn på noe morsomt igjen du :)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
Litt anderledes er det. Får du juling på byen er det én greie, får du bank når du kommer hjem også er det en annen....

 

Men vold er det uansett....

Var det jeg mente. Det er ikke noe mindre vold av at du blir slått av foreldre, selv om de mener det godt, enn om du blir slått ned på byen. Straffes like hardt burde det.

Lenke til kommentar

foreldrene dine skal være glad i deg å beskytte deg.. fyren på byen driter du i.. foreldrene ødelegger all tilitt osv di har prøvd å bygd opp gjennom årene mens han på byen bare hater du bittelitt mer enn når du først møtte ham. å foreldrene dine har ødelagt forholdet til dem i flerne tiår fremmover

Lenke til kommentar
Jeg ble litt nysgjerrig på hva dere definerer som "å slå"? Er det snakk om lett ris på baken eller en saftig uppercut? Jeg mener selv alle former for vold er galt og gir helt feil signaler, men for ikke altfor mange år sidne var det normal standard å svare på alvorlige "tillitsbrudd" mot foreldrene med ris på baken.

Min far er UTROLIG grei osv, men da han er sur er han mer enn sur. Han er 80% av det jeg vil kalle for psykopat.

Han drar meg hardt i genseren armen, slår meg eller spenner meg i foten (han sluttet med dette da jeg var 11 år), men det har han sluttet med nå fordi han frykter at jeg skal si det til noen eller i værste fall anmelde det.

 

Men han truer meg med å ta fra meg mobiler, PC-er, TVen osv. når vi krangler. Pappa er en fyr som ikke tåler diskusjoner hvor han er "offeret"/syndebukken i diskusjonen. Da klikker han.

 

Han er også flink til å si FORFERDELIG stygge ting både til min mor og meg, og det er klart at dette har bygget opp et sinne i meg. Noe som også har gjort at jeg er det jeg hater at han er mot meg; voldelig (sjeldent nå, da) og overreagerer. Jeg har HELT samme sinne som han nå.

 

Det er klart dette får en innvirkning på mye. Men jeg vet jo at han er glad i meg over alt på jord, og at han ikke mener noe vondt i det han gjør.

Han er nok bare utslitt utav jobben og mine to søsken som griner, hyler og trenger oppmerksomhet hele dagen.

Men dette gjør jo også så jeg blir tatt med i glemmeboksen ganske ofte, noe som har gjort at jeg, allerede i 11 års-alderen, begynte å være mye med meg selv og sitte ved PC-en.

 

Foreldrene mine tviler ofte på at jeg har venner osv, og det er utrolig irriterenes. Jeg vet ikke om de tror dette fordi jeg personlig sitter mye ved PC-en, eller om det er fordi dem kanskje har vært u-heldig blant venner etc. på ungdomsskolen da de var yngre. Ikke vet jeg.

 

Et annet problem er det at foreldrene mine blir så nysgjerrig når jeg endelig kjeder meg inne og bestemmer meg for å gå ut. Pappa ble en gang RASENDE og tok PC-en fra meg fordi jeg bare sa at jeg var ute da jeg sa hvor jeg var. Han ville nok vite HVOR ute jeg var. Men frister ikke å svare når han spør på en streng måte og jeg nettopp er kommet inn døren. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Skjønner virkelig ikke at så mange har problemer med å se forskjellen på respekt og frykt.

 

Selvfølgelig kan det samenlignes. En unge som frykter seg vil også gjøre som den får beskjed om fordi han/hun ikke tørr noe annet. Forskjellen kommer når frykt ikke er en faktor lengre.

 

F.eks den dagen du er blitt gammel og trenger hjelp, ungen med respekt for deg vil da besøke deg passe på deg og ta seg av deg. En unge som kun har fryktet deg hele livet setter deg på det billigste/dårligste gamlehjemmet han/hun finner og passer på å få ansvaret for pengene dine så fort som mulig så kan du sitte der å råtne. Du er jo ikke noe skummel lengre da...

 

Det er det som er hovedforskjellen. En med respekt for deg vil alltid vise deg samme respekten, en med frykt for deg vil kun vise deg "respekt" så lenge du er den skumle.

 

Se i krig. Flere land som tvinger soldater til å sloss for seg. Selvfølgelig gjør de dette fordi de ikke tørr noe annet, men i det øyeblikket noen andre er skumlere en deg for du en kniv i ryggen... Man skaper ikke loyalitet ved å skape frykt.

 

Vet dette ble litt langt og spessielt, men blir bare kvalm av noen av de holdningene som finnes der ute.

 

Til dere som syns det er riktig å slå barna deres når de gjør noe feil, den dagen du bulker borti bilen min på en parkeringsplass... Du syns det er helt greit at jeg gir deg noen klaps da?

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar
Skjønner virkelig ikke at så mange har problemer med å se forskjellen på respekt og frykt.

 

Selvfølgelig kan det samenlignes. En unge som frykter seg vil også gjøre som den får beskjed om fordi han/hun ikke tørr noe annet. Forskjellen kommer når frykt ikke er en faktor lengre.

 

F.eks den dagen du er blitt gammel og trenger hjelp, ungen med respekt for deg vil da besøke deg passe på deg og ta seg av deg. En unge som kun har fryktet deg hele livet setter deg på det billigste/dårligste gamlehjemmet han/hun finner og passer på å få ansvaret for pengene dine så fort som mulig så kan du sitte der å råtne. Du er jo ikke noe skummel lengre da...

 

Det er det som er hovedforskjellen. En med respekt for deg vil alltid vise deg samme respekten, en med frykt for deg vil kun vise deg "respekt" så lenge du er den skumle.

 

Se i krig. Flere land som tvinger soldater til å sloss for seg. Selvfølgelig gjør de dette fordi de ikke tørr noe annet, men i det øyeblikket noen andre er skumlere en deg for du en kniv i ryggen... Man skaper ikke loyalitet ved å skape frykt.

 

Vet dette ble litt langt og spessielt, men blir bare kvalm av noen av de holdningene som finnes der ute.

 

Til dere som syns det er riktig å slå barna deres når de gjør noe feil, den dagen du bulker borti bilen min på en parkeringsplass... Du syns det er helt greit at jeg gir deg noen klaps da?

 

 

Well said! Er alt for mange som forveksler respekt og frykt. De som kaller frykt for respekt aner som regel ikke hva de prater om...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

å slå sine barn er ikkje lov, men å gje dei litt ris på rompa,kommer eg til å gjer vist dei er sjikkeli ulydige.

før i tida då fikk barn ris når dei va ulydige...å noken meir respekt fulle folk enn det finst det ikkje.

notidens ung og barn kunna trengt seg en omgang med ris av og til.

for mesteparten er noken respektlause dretonga som bere gjer faenskap å då fortjena dei ris

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...