Gå til innhold

ATI R600 utsatt - igjen


Anbefalte innlegg

Er ikke annet å si enn skuffende. Sittet med mitt 7900GTX ett år nå og hadde tenkt å kjøpe R600 ved påsketider. Må man vente til sommeren nå da?

Greit at kanskje AMD lanserer kortet i April (som er 2. kvartal), men vi får vel ikke kjøpt det før i Mai da...

 

Men litt dumt av meg å kjøpe meg 8800GTX nå hvis R600 har 25% bedre ytelse når det kommer...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skulle AMD komme med K8L i Q2? lurer på om det er en sammenheng her..? -mulig Simen1 har peiling.

7998804[/snapback]

Jeg tror ikke det har noen sammenheng. Det var rykter om at K8L/K10 snek seg såvidt inn i slutten av 2. kvartal. Helt i den andre enden vippes R600 offisiellt inn i begynnelsen av 2. kvartal.

 

Personlig så kjøper jeg ikke "vi utsetter på grunn av strategi..."

Oversettes til: Kortet yter ikke bra nokk enda vi bruker 1 mnd til på tweaking.

The reason is that their R600 Series is not where they want it to be yet

7998889[/snapback]

Evt. at det er produsert for få kort ennå. Kanskje det er underleverandører som er ikke klarer å levere nok.

 

Selv vil jeg fokusere litt mer på Linux enn Windows om dagene, så da blir det vel nVidia på meg uansett.

7998958[/snapback]

Jepp, samme her. ATI tok forsåvidt et krafttak på linux-drivere i 2006, men ikke nok til å komme på nivå med nvidia. Selv venter jeg på geforce 8600GT.

 

kanskje det er for å unngå en papirlansering

Forklar hvordan de har unngått det :dontgetit:

7999114[/snapback]

Enkelt: R600 er ikke lansert ennå. Definisjonen på en papirlansering er at de offisiellt lanserer et produkt som ikke blir tilgjengelig for kundene før senere en gang. Eksempel: Pentium III 1GHz ble lansert 8. mars 2000, men ble først tilgjengelig for kjøp i nettbutikker (internasjonalt) i oktober 2000.

 

Jobber Simen1 for AMD?
Skulle vel egentlig tro at Snorreh eller tilsvarende visste mer om slikt. :)

7998897[/snapback]

Simen1 er tilsvarende ;)

7999201[/snapback]

Mener du det seriøst? Jeg føler meg på ingen måte kjøpt og betalt av noen side i prosessorbransjen og har anbefalt både AMDs og intels prosessorer etter hva som gir mest for pengene for folk på både kort og lang sikt. At jeg tør å stå i mot veldig ensidige anbefalinger om Core 2 Duo i alle mulige situasjoner og prisklasser må ikke taes som noe "bevis" for at jeg har valgt side blant prosessorprodusentene. Core 2 Duo E6600 er på ingen måte en løsning på alle verdensproblemene for all fremtid, slik enkelte får det til å virke av og til, selv om den er svært bra i mange situasjoner for sin prisklasse.

Lenke til kommentar

@Simen1: Er det noe vi ikke har fått med oss her eller? Virker som du har noe utestående med noen her på forumet.

 

K10 er jo også utsatt så at de utsetter R600 er vel ikke noe overraskende. VALVe har jo satt Winter 2007 som releasedato for Half-Life 2: Episode Two, Portals og Team Fortress 2, altså utsettelse der også. Tviler de mener norsk vinter i USA. Vintern der er jo på en annen tid av året. Poenget er at det virker som om flere aktører samkjører utgivelser og at NVIDIA (de har slutta å skrive nVidia nå ikke sant?) var nok litt tidlig ute med sin G80 brikke.

 

Så VALVe har jo begynt å programmere for fire-kjerne prosessorer så kansje de venter på K10 og at salg av fire-kjerne prosessorer skal ta av for fullt før de lanserer spill som utnytter det fullt ut.

 

Så hva tror dere?

Lenke til kommentar
Jobber Simen1 for AMD?
Skulle vel egentlig tro at Snorreh eller tilsvarende visste mer om slikt. :)

7998897[/snapback]

Simen1 er tilsvarende ;)

7999201[/snapback]

Mener du det seriøst? Jeg føler meg på ingen måte kjøpt og betalt av noen side i prosessorbransjen og har anbefalt både AMDs og intels prosessorer etter hva som gir mest for pengene for folk på både kort og lang sikt. At jeg tør å stå i mot veldig ensidige anbefalinger om Core 2 Duo i alle mulige situasjoner og prisklasser må ikke taes som noe "bevis" for at jeg har valgt side blant prosessorprodusentene. Core 2 Duo E6600 er på ingen måte en løsning på alle verdensproblemene for all fremtid, slik enkelte får det til å virke av og til, selv om den er svært bra i mange situasjoner for sin prisklasse.

7999553[/snapback]

Tror ikke det hadde noe med at du var kjøpt og betalt av noen som helst. Tror heller det var ment som et kompliment; du har peiling (tilsvarende Snorreh)

Lenke til kommentar
Enkelt: R600 er ikke lansert ennå. Definisjonen på en papirlansering er at de offisiellt lanserer et produkt som ikke blir tilgjengelig for kundene før senere en gang. Eksempel: Pentium III 1GHz ble lansert 8. mars 2000, men ble først tilgjengelig for kjøp i nettbutikker (internasjonalt) i oktober 2000.

 

Hva er da grensen på offisielt når det har stått i flere sikkre kilder (husker jeg ikke feil ble denne lanseringsdatoen bekreftet av talsmenn fra ati også) at kortet skal lanseres med sikkerhet. Blir ikke særlig mer offisielt i mine øyne. Men ikke helt ukjent at det alltid er en paragraf å gjemme seg bak.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Tror ikke det hadde noe med at du var kjøpt og betalt av noen som helst. Tror heller det var ment som et kompliment; du har peiling (tilsvarende Snorreh)

Word

 

 

Jaja, dette vil ivertfall booste salget ytterligere for Nvidia, da 10% hopper av gjerde og kjøper Nvidia kort.

Jeg var nokså forbauset over denne nyheten. Ikke for at jeg ikke tror kortet er bra når de kommer, men de taper penger og prestisje på dette.

 

Nvidia har jo hele entusiast markedet for seg selv. Vet de store pengene ikke ligger her,men dette er likefult et race om å være på topp.

 

Går godt det simen:yes:

Endret av guttorm
Lenke til kommentar
Så lenge kortet kommer før crysis så er jeg fornøyd :)

8000391[/snapback]

Såsant, neste oppgradering blir nok for Crysis, har aldri gleda meg så mye til et spill som det der.

Håper bare det kommer noen delvis billige DX10-kort fra ATi/nVidia som kan ta spillet på en god måte.

Lenke til kommentar

kjipt for ati dette. håper de får ut et bra kort og får tatt til seg noen markedsandeler igjen, vi har det mye bedre med to grafikk produsenter enn om vi sku bare ha en.

 

og så vil jo kanskje amd få problemer dersom ati taper for mye penger også. ikke at R600 er det som inbringer de store kr'ene, men det bidrar jo på reklame fronten for ati å få ut bra kort, da får mellomklassekorta mer oppmerksomhet

 

tror jeg da :p

Lenke til kommentar
Tape og tape...er ikke ATis undergang riktig enda, majoriteten av PC-brukere i verden har vel knapt bruk for DX10 enda, men ja virker som de henger etter, litt for mye.

 

Får bare håpe at R600 holder ut mot GF8900 hvis det blir for forsinket og skulle komme til det... :ermm:

8000308[/snapback]

Egentlig tror jeg ikke det er det største problemet hvem som leverer topp-kort. Regner med at det er de store avtalene med ferdig-pc leverandører og de rimeligere segmentene at pengene ligger, selv om det er kjekt for PR'n sin del å ha toppkort tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at noen har tenkt på det mest logiske svaret på utsettelsen!

Nemlig at ATI.AMD vil produsere nok kort til å dekke etterspørselen ved lansering.

Leste for mange uker siden at AMD hadde uttalt at det skullle være nok kort ved lansering til å dekke etterspørselen.

ATI var vel ikke vært veldig flink til å 'oversvømme' markedet med kort ved lanseringen av x19xx kortene sine.

 

Og jeg vil se nvidia vs ati kortene testet i en skikkelig DX10 test før jeg avgjør hvilke kort jeg går for. (om nvidia har klar å levere en stabil dx10 driver til da :whistle: )

Lenke til kommentar

Ah alltid like gøyt å se spekulasjonene flyge rundt et forsinket kort og de følgende det vil ha.

 

1) Så langt har Nvidia bare lansert high end kort i 8XXX serien, mye prestisje lite å si på bunnlinjen. Samme som SLI og Crossfire tingen, folk trodde jo ATI ville forvitre grunnet de i begynelsen ikke hadde noe lignende.

2) ATI gjør det relativt bra i midle/ low end med X1300 / X1600 på desktop siden

3) Dette er desktop brikker, i laptop verden ser det ikke like ille ut for ATI etter det jeg har forstått.

4) Hva er grunnen til å kjøpe et DX10 kort egentlig? Synes HW produsentene har fått et lite vista tilfelle. Folk (da mener jeg VANLIGE FOLK ikke deg som leser dette) føler ikke at de får en bedre maskin etter å ha oppgradert (sw/hw), så lenge den ikke er way old da.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte også i en annen diskusjon at muligens ATI vil sørge for å ha produktene på markedet før de slipper det. Men selvsagt ville det vært spennende med tester av hva ATI har fått til.

 

Men det er som flere har nevnt absolutt ingen krise for ATI (så langt ivertfall). Det er relativt få som kjøper skjermkort i denne prisklassen, men det fører likevel til veldig mye prestisje å tilby det beste produktet.

Lenke til kommentar

Må nå si at hadde de lansert på Cbit , så hadde de ivertfall fått ekstra god presse dekning, og redda seg med litt av pølseskinnet i behold.

Noen som har talt hvor mange ganger den er utsatt nå?

Dere sier "vente til dem har nok kort", tenker dere da på entusiastmarkedet?, i såfall hjelper det ikke så veldig med nok kort da en hel gjeng har kjøpt Nvida kort.

Lenke til kommentar
Dere sier "vente til dem har nok kort", tenker dere da på entusiastmarkedet?

8005346[/snapback]

Hvem andre er det vel som kjøper spillrettede skjermkort i den prisklassen?

 

Vel, noen har kjøpt geforce 8800, mens andre venter. Særlig nå som det begynner å nærme seg lansering og prisfall er det mange entusiaster som venter for å se på R600 og de nye prisene til nvidia. En forsmak på prisfallet har jo allerede kommet i form av 320MB-versjonen av geforce 8800GTS.

 

Og som nevnt tidligere: Verden går ikke under av en liten utsettelse. Det finnes fortsatt ingen Dx10 spill tilgjengelige så det er ikke noe hastverk av den grunn. For Dx9 så er det synd for dem at salget av toppkort har gått kraftig ned, men det er ikke det mest lukurative markedet heller. Pengene ligger hovedsaklig i low-end og til dels i mid-end.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...