Gå til innhold

Hvem lager den beste musikken til film?


ToMmM

Anbefalte innlegg

Philip Glass.
Koyanisquatsi

One of the weirdest films ever made, completely without dialogue. A continual stream of images, some speeded up, some slowed down, come at you out of the screen. Initially largely natural, the scenes become more and more artificial, until you are getting a nightmare stream of accelerated modern living, cutting between sausage factories and people flooding out of trains, time lapse traffic, and exploding rockets. The soundtrack is essential, (as you might expect on a film with no dialogue), and is by Philip Glass, with his trademark hypnotic repetitive sequences. There's nothing else like it, unless you count the weaker follow up, Powanisquatsii.

 

 

Noen av dere andre som har vært borti denne perlen?

8143008[/snapback]

Glints topp 20-liste finner du her, min finner du her. Det skal nevnes at den han har er den tredje i triologien, som jeg enda ikke har sett. Jeg sparer den til en rainy day, da jeg allerede nå vet at den kommer til å være fantastisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Liker det Clint Mansell har gjort for Aronofsky sine filmer, spesielt Requiem for a Dream (selv om main theme begynner å bli "litt" oppbrukt).

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hans Zimmer kommer høyt på lista. Suveren musikk til Løvenes Konge (fikk Oscar for prestasjonen), The Rock, Crimson Tide, Pirates of The Caribbean, Da Vinci-koden og div andre filmer.

 

Musikken han skrev til den nye POTC-filmen er veldig bra, med mange nye temaer og flotte arrangementer.

 

John Williams står på topp (selvfølgelig). Etter flere tiår i filmindustrien er det overraskende at han fortsatt skriver like bra. Star Wars og Jurrasic Park er favorittene.

 

Jeg er overrasket over at ingen har nevnt Harry Gregson-Williams som kommer på en delt andreplass med Zimmer. Han hjalp Hans Zimmer i mange år med bl.a Crimson Tide, The Rock og mange andre prosjekter. Han skrev senere musikken til Shrek sammen med John Powell. Han skrev også musikken til Shrek 2 og Kingdom of Heaven. Hans absolutt beste verk hittil er uten tvil musikken til Narnia-filmen fra 2005. Suverene temaer og arrangementer sørget for at denne musikken ble kåret til et av de beste filmscores fra 2005 hos soundtrack.net, og anmelderen gav albumet 5 av 5 stjerner, noe som så å si aldri skjer på soundtrack.net

 

John Powell er også en nokså oversett komponist som har mye å fare med. Gode eksempler er musikken til Istid 2United 93 og X-Men: The Last Stand. Jeg er sikker på at Powell vil bli et av de store filmkomponistene de kommende årene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...