Gå til innhold

SV og Afghanistan, hva vil egentlig SV?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
La oss ha en ting klart på det rene: Dette er pr. i dag en hypotetisk situasjon. Det er ingen allierte soldater i ytterste nød i sør-Afghanistan. Det er ingen krise.

 

Det er jo nettopp fordi det er snø i Afghanistan nå. De som er der nede går jo bare å teller antall dager før snøen smelter, og da er det ikke et spørsmål om "om" men om "når" Taliban kjører på en storoffansiv.

Lenke til kommentar
La oss ha en ting klart på det rene: Dette er pr. i dag en hypotetisk situasjon. Det er ingen allierte soldater i ytterste nød i sør-Afghanistan. Det er ingen krise.

 

Det er jo nettopp fordi det er snø i Afghanistan nå. De som er der nede går jo bare å teller antall dager før snøen smelter, og da er det ikke et spørsmål om "om" men om "når" Taliban kjører på en storoffansiv.

7951689[/snapback]

Det er fortsatt en hypotetisk situasjon pr. i dag.

 

Og tror du fortsatt at 150 norske soldater - spesielle eller ikke - betyr særlig mye mot en Talibansk storoffensiv? Det er mulig jeg tar feil, men har ikke denne avdelingen vært i sør-Afghanistan tidligere, da som en del av Enduring Freedom? Hvorfor klarte de ikke å knekke Taliban da? Kan det være så enkelt som at man ikke knekker en slik geriljastyrke med konvensjonell militærmakt? Er det noe man kan lære av konfliktene i Vietnam, Nord-Irland, Kashmir, Irak? (Ok, ok, dette hører vel hjemme i en egen tråd ...)

Lenke til kommentar
La oss ha en ting klart på det rene: Dette er pr. i dag en hypotetisk situasjon. Det er ingen allierte soldater i ytterste nød i sør-Afghanistan. Det er ingen krise.

 

Det er jo nettopp fordi det er snø i Afghanistan nå. De som er der nede går jo bare å teller antall dager før snøen smelter, og da er det ikke et spørsmål om "om" men om "når" Taliban kjører på en storoffansiv.

7951689[/snapback]

Det er fortsatt en hypotetisk situasjon pr. i dag.

 

Og tror du fortsatt at 150 norske soldater - spesielle eller ikke - betyr særlig mye mot en Talibansk storoffensiv? Det er mulig jeg tar feil, men har ikke denne avdelingen vært i sør-Afghanistan tidligere, da som en del av Enduring Freedom? Hvorfor klarte de ikke å knekke Taliban da? Kan det være så enkelt som at man ikke knekker en slik geriljastyrke med konvensjonell militærmakt? Er det noe man kan lære av konfliktene i Vietnam, Nord-Irland, Kashmir, Irak? (Ok, ok, dette hører vel hjemme i en egen tråd ...)

7951795[/snapback]

 

Norges spesialstyrker regnes som verdens beste. FSK overgår både amerikanske og europeiske spesialstyrker. 150 av disse soldatene er et meget verdifult bidrag til Afghanistan, og NATO har maset i årevis at vi skal bruke de oftere.

 

Forøvrig var det ikke noen hyptetisk situasjon før snøen kom, og det kommer ikke til å være noen hypotetisk situasjon når snøen forsvinner :)

Lenke til kommentar

Skulle akkuat til å si det samme smoothie. Man bruker nå mindre å mindre konvensjonell militær, å mer å mer spesialtropper akkurat på grunn av at det er mye gerilja kriging. Å ja, Norges elitestyrker er helt i verdensklassen. Klart 150 av disse er verdifulle.

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Siden så mange kritiserer SV,så lurer jeg på hva som skjer om forslaget om å kunne beordre soldater rundt om i verden blir en realitet.

Hva da om nettop du blir beordret til å delta i en krig du ikke har noe forhold til og ikke ønsker, mon tro om du da ikke sender SV en tanke og gremmes litt over at du ikke støttet deres forslag .

Det er veldig lett å sitte på gjerdet å kritisere andre .

Lenke til kommentar
Siden så mange kritiserer SV,så lurer jeg på hva som skjer om forslaget om å kunne beordre soldater rundt om i verden blir en realitet.

Hva da om nettop du blir beordret til å delta i en krig du ikke har noe forhold til og ikke ønsker, mon tro om du da ikke sender SV en tanke og gremmes litt over at du ikke støttet deres forslag .

Det er veldig lett å sitte på gjerdet å kritisere andre .

7951856[/snapback]

 

Ingen tvinges til utenlandstjeneste. Det er heller ikke snakk om å sende noen verden over. De som søker om utenlandstjeneste er fulstendig klar over hva de begir seg inn i, og det er bare å ikke søke om en er pasifist. Skjønner ikke helt problemstillingen.

Lenke til kommentar
Siden så mange kritiserer SV,så lurer jeg på hva som skjer om forslaget om å kunne beordre soldater rundt om i verden blir en realitet.

Hva da om nettop du blir beordret til å delta i en krig du ikke har noe forhold til og ikke ønsker, mon tro om du da ikke sender SV en tanke og gremmes litt over at du ikke støttet deres forslag .

Det er veldig lett å sitte på gjerdet å kritisere andre .

7951856[/snapback]

 

Ingen tvinges til utenlandstjeneste. Det er heller ikke snakk om å sende noen verden over. De som søker om utenlandstjeneste er fulstendig klar over hva de begir seg inn i, og det er bare å ikke søke om en er pasifist. Skjønner ikke helt problemstillingen.

7951887[/snapback]

 

Forsvaret har forlengst ytret ønske om denne muligheten,nettop fordi flere og flere vegrer seg mot å reise ut i konflikområder, og jeg sier heller ikke at noen tvinges i dag men at dette kan bli en realitet om der "rette" kreftene får bestemme .

Lenke til kommentar

De soldatene som blir sendt til Afghanistan ønsker selv å bli sendt der. Vi snakker tross alt om yrkessoldater av høy internasjonal klasse.

 

Man blir ikke mekaniker hvis man hater å bli skitten på hendene.

 

For meg handler ikke dette om å hakke mest mulig ned på SV, men det irriterer meg grenseløst at SV har latterlig mye å si i en regjering, tiltross for at bare 1/20 av de som stemte stemte på den.

Lenke til kommentar
For meg handler ikke dette om å hakke mest mulig ned på SV, men det irriterer meg grenseløst at SV har latterlig mye å si i en regjering, tiltross for at bare 1/20 av de som stemte stemte på den.

 

Vi stemte på en regering bestående av tre partier,da må vi også godta at fordelingen blir mellom de tre partiene.

Forøvrig er vel SV den som har måttet gi mest pr i dag slik jeg har oppfattet det .

Lenke til kommentar

Nå er det nå den gang slik at kun de som har sagt ja til å jobbe i forsvaret evt. kan beordres hvor som helst. Dog finnes det unntak og forslag om endring er jo kommet.

 

Men det er stor vilje blant norske forsvarsansatte til å kunne reise til bl.a. til Afghanistan for å hjelpe sivilbefolkningen. Det har lenge vært en tradisjon for akkurat dette, Libanon, Kosovo og Bosnia er eksempler på det. Når noen sier nei så er det stort sett av hensyn til familie.

 

Det er jo det å kunne hjelpe og redde folk som trenger det som er drivkraften for mange av oss :)

 

De fleste politikere, hjelpeorganisasjoner, militæreksperter og allierte land mener det er riktig å sende ned ytterligere menn. Det er et sterkt behov for det sier man.

 

Om 150 spesialtrente nordmenn gjør en forskjell? Ja så absolutt. De får faktisk 150 av verdens dyktigste soldater på sitt område.

Lenke til kommentar
For meg handler ikke dette om å hakke mest mulig ned på SV, men det irriterer meg grenseløst at SV har latterlig mye å si i en regjering, tiltross for at bare 1/20 av de som stemte stemte på den.

 

Vi stemte på en regering bestående av tre partier,da må vi også godta at fordelingen blir mellom de tre partiene.

Forøvrig er vel SV den som har måttet gi mest pr i dag slik jeg har oppfattet det .

7951964[/snapback]

 

Skulle bare mangle mtp den lave oppslutningen. Og uansett, AP har forsvarsminister, utenriksminister og statsminister. Burde vært nada problemer å overkjøre SV her. Men la oss ikke styre tråden OT.

Lenke til kommentar
Nå er det nå den gang slik at kun de som har sagt ja til å jobbe i forsvaret evt. kan beordres hvor som helst. Dog finnes det unntak og forslag om endring er jo kommet.

 

Men det er stor vilje blant norske forsvarsansatte til å kunne reise til bl.a. til Afghanistan for å hjelpe sivilbefolkningen. Det har lenge vært en tradisjon for akkurat dette, Libanon, Kosovo og Bosnia er eksempler på det. Når noen sier nei så er det stort sett av hensyn til familie.

 

Det er jo det å kunne hjelpe og redde folk som trenger det som er drivkraften for mange av oss :)

 

De fleste politikere, hjelpeorganisasjoner, militæreksperter og allierte land mener det er riktig å sende ned ytterligere menn. Det er et sterkt behov for det sier man.

 

Om 150 spesialtrente nordmenn gjør en forskjell? Ja så absolutt. De får faktisk 150 av verdens dyktigste soldater på sitt område.

7951970[/snapback]

 

Som sagt tidligere,det er fortsatt frivillig men hvor lenge?

Vi vet at forsvaret ønsker å innføre tvang,vi vet at flere og flere sier nei pga famile,fare for eget liv,elendig/fraværende oppfølging for de som kommer hjem etter tjeneste osv osv.

En god bardomsvenn reiste på FN oppdrag da han kom hjem var han totalt forandret,forsvaret løftet ikke en finger for å hjelpe han og til sist tok han sitt eget liv.

Jeg har en svigerbror som også sliter litt etter to perioder som minerydder,har forsvaret stil opp for han?

Nei selvsagt ikke :no:

Lenke til kommentar

FSK er en gruppe som mottar mye skryt av de allierte som møter dem på øvelser. FSK har etter min kjennskap av styrken, og norsk politikk, ikke vært særlig i strid. Det er selvfølgelig en kvalifisert gjetning, men like fullt en grei gjetning.

 

De er hovedsaklig en rekognoseringsgruppe. Deres måte å bedrive strid på er gjennom å styre andre, og bedrive fuck-ups(sprenge broer, skip, kjøretøy, sabotere osv). Konvensjonell krigføring benyttes de aldri til, om nødvendig så er det mer å gjøre små enkelt opperasjoner i vanskelige områder(ta/frigi gissle, eskorte).

Dette er folk som har som mål å gå inn i et område, være der lenge, og komme ut igjenn uten at noen vet at de har vært der. Disse løsner skudd mer i selvforsvar, enn fordi de angriper et mål.

 

En vanlig jeger oppererer mer i frontlinjen, eller rett bak. De driver rene rekognoseringsoppdrag for å forklare det enkelt. Spesial jegerene er trent til å gå dypere, og derfor må kunne ty til mer ekstreme metoder som fallskjerm, dykking, gå norge på langs. De må kunne være så sterke at de kan bære sin skadde kollega norge på langs med utstyret deres(vil jo ikke etterlate en person med sinnsvakt viktig info). Når de har denne kapasiteten så er det jo også hendig at de kan fucke ting til bak linjene når det trengs. Men nå er det jo fint lite å fucke til i afganistan og blandt taliban. Er jo ikke en frontlinje engang.

Så FSK vil stort sett ligge på en haug og titte rundt seg... så spennende. Godt betalt da.

 

Norske politikere liker ikke at norske soldater skyter på andre, og liker enda mindre at de kommer hjem i likkiste. Greit at alt denne gruppen gjør er hemmelig, men alt kommer for en dag faktisk. FSK består av mennesker, mennesker kan gjøre feil. Vår statsminister hadde måttet gå på dagen om FSK hadde gjort en feil, og det ville vært et rabalder uten like. Derfor så går norske politikere langt i å unngå rabalder.

Lenke til kommentar

PS: Det er totalt bullshit at det er dårlig/manglende oppfølging av veteraner. Det er også totalt bullshit at mange sliter.

 

Bortsett fra de som deltok i de par første kontigentene til Libanon, så er det faktisk ikke noe problem å snakke om. De 2 første kontigentene til Libanon opplevde orntli krig på værst tenkelige måte. De var ikke forberedt, og ikke særlig trent, og ble satt inn i det som er mer eller mindre de eneste skarpe oppdragene norske soldater har opplevd.

 

Fra de som jobber med oppfølging av veteranene så sier de følgende: Det er ca 4% av den norske befolkning som får psykiske problemer. Det er ca 4% av de som har vært i utenlandstjeneste som får psykiske problemer. Ergo så er det ikke så mye å snakke om. Flere av de jeg har snakket med som er veteraner, de mener at dokumentaren "tikkende bomber" inneholder mye tull, feil og forvridd fakta, og sågar at noen av de som sto fram diktet opp problemer fordi det var gøy. Mye av påstandene at veteraner sliter, stammer fra nettopp fra denne dokumentaren.

 

MEN: Skal være enig at det finnes de som er påvirket av tjenesten, men det vil være feil å bruke ordet skadd eller at de har psykiske problemer. Skal også være enig at forsvaret har hatt en dårlig og manglende oppfølging, men dette har jo vært kraftigt bedret de siste 10 årene.

Lenke til kommentar

Joda, men i loven står det

 

§ 11. Disponering til tjenestegjøring i internasjonale operasjoner

 

Befal og vervede mannskaper kan disponeres til tjenestegjøring i internasjonale operasjoner.

 

 

 

Altså befal og vervede. Dette er befal og vervede klar over når de verver seg evt tar befalskolen, så den saken er grei. Hvis man er redd for slanger begynner man ikke å jobbe som slangetemmer.

MJK og HJK er vel de som bli sendt ut, og jeg vedder på at det ikke er en kjeft av de som ikke klør seg i fingrene etter å komme ut.

 

EDIT: Befal som ikke ønsker å reise ut av diverse årsaker bør selvsagt ikke bli sendt ut.

Endret av monzilla
Lenke til kommentar
Joda, men i loven står det

 

§ 11. Disponering til tjenestegjøring i internasjonale operasjoner

 

      Befal og vervede mannskaper kan disponeres til tjenestegjøring i internasjonale operasjoner.

 

 

 

Altså befal og vervede. Dette er befal og vervede klar over når de verver seg evt tar befalskolen, så den saken er grei. Hvis man er redd for slanger begynner man ikke å jobbe som slangetemmer.

MJK og HJK er vel de som bli sendt ut, og jeg vedder på at det ikke er en kjeft av de som ikke klør seg i fingrene etter å komme ut.

 

EDIT: Befal som ikke ønsker å reise ut av diverse årsaker bør selvsagt ikke bli sendt ut.

7952850[/snapback]

 

Ja og en plass må en begynne,men det er jo strømninger i div kretser som ønsker forsvaret fjærnet i dagens form og at vi skal få en elitestyrke som kan disponeres fritt.

Men selv til dagens forsvar og et ønske om å beordre befal og vervede så er jo nettop dette pga det jeg nevnte tidligere,nemmelig at flere og flere ikke ønsker å reise ut pga konsekvensene.

Det blir vel neppe flere som værver seg om det blir klart at de kan risikere å bli sendt utenlands i krig og dermed blir veien kort til et forsvar bestående av elitesoldater som fritt kan sendes rundt i verden frivillig eller ei .

Lenke til kommentar

Korreksjon:

Hærens jegerkommando i norge består av Fallskjermjeger kommandoen, og Forsvarets Spesialjeger kommandoen.

 

Marinens jegervåpen består av marinejegerkommandoen, kystjegerkommandoen og minedykker kommandoen.

 

MJK og FJK er KUN førstegangstjeneste avdelinger. FSK verver hovedsaklig fra MJK og FJK. Siden de mangler folk idag, og som er grunnen til at de profilerer seg som de gjør, så tar de inn fra litt flere plasser, men hovedsaklig jegere er de glad i.

 

Praktisk så har jeg forstått det slik at disse jegerkommandoene er noe forsvarsjefen har god styring over, selv om de på papiret er et stykke ned i næringskjeden. Men hvem som sier hopp, og hvem som kommer med mat er vel ikke så viktig. Hoppmat er same-shit.

 

Vil du bli med i FSK så må du ha gjort førstegangstjenesten. Så er det vel en utdanning som tilsvarer det MJK/FJK gjennomgår. Jeg har forstått det slik at MJK/FJK folk enten slipper dette, eller går inn som befal i forhold til de andre. Litt usikker der.

 

Utdanningen er på 1år, så binder du deg til en 7års kontrakt med FSK.

 

Mulig dette ikke er korrekt informasjon siden det er noe jeg har blitt fortalt en stund tilbake. Endringer skjer visst hele tiden.

 

Men poenget mitt er at folk blander FSK, MJK, og FJK, når det faktisk er vesentlige forskjeller ute å går. Men hoppmat er kanskje ikke så interessangt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...