Gå til innhold

SV og Afghanistan, hva vil egentlig SV?


Anbefalte innlegg

Så hvordan du da klarer å vinkle det til "Jeg snakker om hva SV i kraft av å være arbeidsgiver kommer med av signaler " når ble SV soldatenes arbeidsgiver  :nei:

7958360[/snapback]

 

Er ikke SV med i regjeringen? Og er ikke regjeringen den som gir fullmakt til departemetet, og hvis de er det, er ikke de arbeidsgiveren?

 

SV vil ikke sende "soldater" til krigshandlinger...? Har du noen bedre alternative personer å sende dit?

 

Du snakker i det vide og brede om hva andre gjør og jeg spør; Hvis du er en soldat som er i den samme gjørma som alle andre soldater er i, hva ville du følt ved å bli bundet på slagmarken av politikere, som sitter trygt, fremfor å få følge kodeks som sier at; Vi er en for alle, alle for en?

7958446[/snapback]

 

Jovisst er SV med i regeringen, men du skriver jo følgende : "Jeg driter en lang marsj i Kristin. Jeg snakker om hva SV i kraft av å være arbeidsgiver "

Kristin sitter i regeringen,men du driter jo i det og viser til SV, dermed har du jo utelukket regeringen og går på partiet SV som altså ikke er arbeidsgiver,det er det regeringen som er og den består som kjent av tre partier.

 

SV vil ikke sende "soldater" til krigshandlinger...? Har du noen bedre alternative personer å sende dit?

Som sagt er ikke det noen bombe,det har vært kjent i årevis selv om jeg mener noe annet.

Nå er det ikke min oppgave å sende noen i krig da,som du sikkert vet er det opp til regeringen som pr i dag består av 3 partier.

 

Du snakker i det vide og brede om hva andre gjør og jeg spør; Hvis du er en soldat som er i den samme gjørma som alle andre soldater er i, hva ville du følt ved å bli bundet på slagmarken av politikere, som sitter trygt, fremfor å få følge kodeks som sier at; Vi er en for alle, alle for en?

 

Nå er det vel ikke noen soldater som er i en gjørme som du sier,men om jeg var i krig å tengte hjelp ville jeg jo helst sett at den kom.

problemet i denne debatten er imidlertid at noen har fått det for seg at Kristin har sagt at norske soldater skal sitte på ræva og se andre dø, dette er sprøyt og tull.

Om noen mener de tolker det slik,ja da hadde det vært en annen sak.

SV står for og har i mange år stått for at vi ikke skal sende våre soldater i krig i andre land og det må jeg respektere selv om jeg ikke er enig i dette og derfor stemte jeg heller ikke på dem, men i Norge har vi demokrati og en demokratisk valgt regering, dette må vi til enhver tid inrette oss etter.

men jeg er viss på at uensett hvor mye dere ønsker å svartmale dette så blir ikke noen norske soldater tvunget til å sitte å se at andre dør,det har ingen politiker uttalt og om dere var istand til å erkjenne det fakta så kunne den delen legges død .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syntes det blir feil å gjøre poeng ut av at regjeringen består av 3 partier. Hva med at regjeringen består av 6/10 AP, 2/10 SV og 2/10 SP? Mer realistisk stykeforhold

7959398[/snapback]

 

Tja det ville jo isåfall bety at den stormen som er mot sv nå viser seg å være en enda større flopp,det oppsettet viser vel da bare at sv har lite og si i denne saken og at det aldrig kan bli noen "fare" for norske soldater slik det fremstilles her og media.

Lenke til kommentar

Den stormen som er mot SV er først og fremst internt. Eksternt er det bare prinsipielle synspunkt. I tillegg blir det for dumt når et overveldende flertall i Stortinget ønsker å sende soldater til Afghanistan, men et parti med en brøkdel av representantene hindrer dette pga de sitter i regjering. Isåfall er stormen berettiget.

 

Men uansett, la oss krysse fingrene for at de soldatene som blir sendt ned løser oppdragene sine uten at noen sivile liv går tapt.

Lenke til kommentar
Den stormen som er mot SV er først og fremst internt. Eksternt er det bare prinsipielle synspunkt. I tillegg blir det for dumt når et overveldende flertall i Stortinget ønsker å sende soldater til Afghanistan, men et parti med en brøkdel av representantene hindrer dette pga de sitter i regjering. Isåfall er stormen berettiget.

 

Men uansett, la oss krysse fingrene for at de soldatene som blir sendt ned løser oppdragene sine uten at noen sivile liv går tapt.

7960116[/snapback]

 

Nå er det engang slik at vi har en regering,denne regeringen gikk til valg på et trepartisammarbeide akkurat som den forrige gjorde det og folket valgte denne regeringen , dermed må vi forholde oss til det den kommer frem til og ikke hva opposisjonen kommer frem til akkurat som før.

Om vi liker det ellr ei, har lite å si om vi ønsker et demokrati og en demokratisk valgt regering .

Personelig er jeg uenig i ting denne regeringen gjør akkurat som jeg var uenig i ting den andre gjorde,men det blir en helt annen debatt som ikke skal tas her :)

Det vi kan konstatere er at 150 soldater blir send og at disse ikke skal sitte på ræva og se andre dø .

Lenke til kommentar
Tror egentlig vi er så enig som vi kan bli i denne diskusjonen, mr snekker. :)

Et kjapt spørsmål, når soldatene først blir sendt til Afghanistan, hvordan stiller du deg til at de kan disponeres fritt i landet?

7960386[/snapback]

Det har jeg vel egentlig svar på tidligere,mit syn er at regeringen bør avgjøre i hvert tilfelle om det skal sendes soldater og om de blir sendt så bør det ligge klare føringer for hvilke oppgaver de skal utføre og hvor de kan disponeres, skulle behovet gå utover dette bør det tas opp med regingen først, da bortsett fre i en ekstrem krise der tiden er meget prekær for å redde liv.

Lenke til kommentar

Personjaging av forumbrukere vil ikke bli akseptert i PS-forumet.

Henviser til denne paragrafen i retningslinjene:

#15: Moderatorer kan stenge tråder og utestenge brukere for grunner som ikke står nevnt i retningslinjene. I slike tilfeller gis en begrunnelse for stengningen av moderatoren som foretar denne. Evt. klager rettes til moderatoren eller forumstyret pr. e-post.

 

Mvh

Jarmo

 

ps. noen poster slettet.

Lenke til kommentar

Har fått svar fra SV på mail. Meget bra av partiet at de tar seg tid til dette. Kudos!

 

Til Vidar Daatland.

 

Hei og takk for din e-post med spørsmål. Beklager at det har tatt litt tid før

du får svar.

 

Spørsmålet om "nødssituasjoner" for danske soldater og om "allierte som vil

risikere døden" er et hypotetisk spørsmål.  Vi har forholdt oss til de politiske

prinsippene: Som du sikkert vet har SV hele tiden vært motstander av å sende

flere soldater til Afghanistan, inkludert spesialstyrkene. Vi tror ikke

Afghanistans problemer kan løses med å sende flere soldater - det finnes ingen

militær løsning i Afghanistan, bare en humanitær og politisk løsning.

 

Det er dessverre ikke flertall for SVs syn, verken i regjeringen eller

Stortinget. Likevel ville Norges Afghanistan-politikk - og utenriks- og

sikkerhetspolitikken generelt - ha vært en helt annen uten SV i regjering. Med

regjeringssamarbeidet har vi blant annet oppnådd at Norge trakk seg ut av

Operation Enduring Freedom og ut av Irak. SV har også jobba i regjeringa for at

fokuset på Afghanistan ikke skal være militært men sivilt.

 

Regjeringens beslutning ble at norske soldater skal sendes til Kabul-området men

ikke til Sør-Afghanistan. Utenriksministeren sa dette i redegjørelsen til

Stortinget: "Avdelingen vil bli stasjonert i Kabul-regionen og ikke i noen annen

del av landet, herunder i sør." NATO er blitt skriftlig informert av regjeringa

om at hvis NATO ønsker å bruke norske soldater andre steder, må det tas opp med

regjeringa først. Hvis det dreier seg om å bruke norske styrker i

Sør-Afghanistan vil vi si nei til dette. Sikkerhetsstyrken er for øvrig ikke en

reaksjonsstyrke, i motsetning til styrken som står i nord i landet og som har

mandat for å rykke ut og hjelpe i nødssituasjoner i nord.

 

Når dette er sagt: På et generelt grunnlag stiller Norge opp dersom det skulle

oppstå en nødssituasjon. Dette må ikke forveksles med at de som skal arbeide i

Kabul blir gitt oppdrag i Sør. Hvis det er rene nødssituasjoner, og regjeringen

finner at det ikke strider mot disse begrensningene, så er det i prinsippet ikke

noe i veien for at Norge kan stille opp. Men vurderingen av dette må gjøres for

hvert enkelt tilfelle.

 

Du finner for øvrig vedtaket fra SVs landsstyre om Afghanistan på våre nettsider

her:

 

http://www.sv.no/partiet/landsstyret/uttal...File123494.html

 

 

Mvh fra SVs partikontor

 

Thomas Johansen

Politisk rådgiver

Lenke til kommentar

Lite sidespark, men jeg er faktisk imponert over hvor konkret mailen er til tider på hva SV faktisk ønsker her. Tidligere svar jeg har fått fra forskjellige partier (inkludert SV) har vært så overfult av svada at de ble nermest ubrukelige i å konkludere med noen mening fra noen av partiene.

Lenke til kommentar

SV ønsker helt klart å ta menneskelige hensyn. De tror bare ikke at militær tilstedeværelse er nødvendig.

 

Nå er nok både du og jeg enig i at SV sitt syn er feil, tatt betraktning en rasjonell konsekvensanalyse. Men at de ikke har menneskelige hensyn i denne sammenheng er jeg sterkt uenig i. For det har de. Men jeg tror ikke politikken deres vil gi dem det ønskede resultat, snarere tvert i mot.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
(Dagbladet.no): Den britiske forsvarsministeren Des Browne kunngjorde i dag at Storbritannia skal sende 1400 nye soldater til Afghanistan.

De fleste av troppene skal ifølge BBC til Helmand, et område med harde kamper mellom de allierte og Taliban.

 

 

- Når ingen andre vil så

Beslutningen om å sende troppene dit er ifølge Browne tatt fordi andre allierte ikke ønsker å sende soldater dit.

 

- Jeg har gjentatte ganger bedt våre samarbeidspartnere om hjelp. Men det blir stadig mer tydelig at når det gjelder de mest utfordrende stedene, så er det kun et fåtall som vil trå til, sier Browne.

 

 

 

- Skandale

Også den britiske opposisjonen er opprørte over det de mener er alliertes motvilje mot å gjøre sin del. De er ikke fornøyd med regjeringens beslutning.

 

- Det er skandaløst at kun fire NATO-land bidrar til sikkerheten i sør. Og selvfølgelig er det Storbritannia, USA, Canada og Nederland, sier de konservatives justisminister, Liam Fox.

 

- Dette skal liksom være en felles aksjon, sier han, og mener det bør stilles spørsmålstegn ved NATOs fremtid.

 

Medregnet de 1400 har Storbritannia 7 700 soldater i Afghanistan. Siden 2001 har 48 mistet livet.

 

 

Dette gir en vond smak i munnen. Jeg skjønner godt skuffelsen blant våre allierte.

Lenke til kommentar

Helt enig med PC, dette gir vond smak i munnen og er både tragisk og patetisk. Snakk om manglende moral, mangel på ansvar og å drite i andre.

 

All ære til USA, Storbritania, Canada og Nederland. Resten kan skamme seg, og det inkluderer vår egen regjering også. Og da selvsagt i særdeleshet SV.

Lenke til kommentar

Tror SV at man kan bare bygge opp landet uten militært sikkerhet? Hvem tørr å jobbe i det landet usikret? Tar SV saken og drar ditt etter alle soldatene har gått og bygger opp landet? Lykke til!

 

Hadde aldri dratt til Afghanistan uten at det var militær som passet på. SV vil gjøre det mye mer utrygt for lovlige afhanistanere bare fordi dem skal spre sin antikapitalisme og amerikanisme.

 

Latterlig parti.

Lenke til kommentar

SV er et parti hvis politikk er dårlig tilpasset virkeligheten. Derfor er SV i klemmen mellom å spise politiske kameler, eller ri sine politiske prinsipper på bekostning av dem det måtte ramme, i dette tilfellet britiske soldater som må trå til når andre ikke gidder. Og på bekostning av Afghanere som ønsker å bygge landet sitt, men som hindres av opprørere.

Lenke til kommentar
Dette gir en vond smak i munnen. Jeg skjønner godt skuffelsen blant våre allierte.

8033704[/snapback]

 

Flaut. Det blir vanskelig å gå med hevet hode neste gang jeg treffer på britiske kollegaer i jobbsammenheng.

8033912[/snapback]

Britene som akkurat nå trekker seg ut av Irak....... Så hva var poenget ditt igjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...