Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Datsun\Nissan A12-13-14-15 motor spørsmål


Quasam

Anbefalte innlegg

Hei alle forumbrukere.

Nå prøver jeg å nå ut til de som har vært i bransjen en stund. Jeg har blitt selvoppnevnt verge for en gammel bil, og har ansvar for å holde den kjørbar osv.

:!:

Bilen er en Datsun 120Y 1978

Den har en motor som nissan har kalt A12 (støtstang)

Motoren har gått 68 000 km og ventilstyringene er nedslitte. mao den bruker OLJE.

mye røyk ja!

 

Jeg hare sett meg ut en Nissan A13 motor, men de får man jo stort sett bare med høy km.

Er det noen som vet om nissan har redesignet motoren mellom 1978 og 1982 sånn at ventilstyringslitasje(langt ord ja) ikke er et problem på en A13 fra 1982

A13 står i Nissan cherry opp til og med 1982

 

på forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker på at det er ventilstyringen som er problemet?

Gamle datsunmotorer kan få plager med at ventiltetningene morkner og sprekker opp om bilen har vært brukt lite.

Dette er gummitetninger som vistnok skal være enkle og bytte for de som har peiling på slikt.

Til sammenligning er toppen på min gamle L20A motor som sto i en Datsun 200L fra 1979 og L24E motoren som står i en Nissan Laurel fra 1988 helt lik bortsett fra større ventiler.

Lenke til kommentar
Er du sikker på at det er ventilstyringen som er problemet?

Gamle datsunmotorer kan få plager med at ventiltetningene morkner og sprekker opp om bilen har vært brukt lite.

Dette er gummitetninger som vistnok skal være enkle og bytte for de som har peiling på slikt.

Til sammenligning er toppen på min gamle L20A motor som sto i en Datsun 200L fra 1979 og L24E motoren som står i en Nissan Laurel fra 1988 helt lik bortsett fra større ventiler.

7923551[/snapback]

 

Ja jeg er helt sikker. har selv utført full overhaling på motortoppen! ventilene har sideveis slakk i styringene.

L motorene har overliggende kamaksel og er derfor ikke mye like. ref wikipedia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...