Gå til innhold

Norsk PS3-pris klar (PS3)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Cazper:

På hjemmesiden din står det at din PS3 senders 15. feb 2007 til deg. Hvordan kan du da vite så mye om handson forskjeller?

7889046[/snapback]

 

Ikke bare jeg som har ;) 2 stk i vennekretsen min som sitter med det. Hadde en sammenlikningskveld her hjemme på HDTV'en for å faktisk se om det var noen store forskjeller (hvor vi bl.a. hadde COD3 og FNR3 for begge platformer) og kom opp med den konklusjonen at de er altfor like til å komme med "den ene er bedre enn den andre". Men tatt til betraktning av pris så vil jeg si at X360 er et hakk bedre, men igjen. På PS3 får man jo med BD-Spiller og om man skal ha en HDDVD spiller på 360 så ender man nesten opp i samme pris (bare at X360 ender uansett litt under).

Lenke til kommentar
Hmmm... Det kan være jeg bare ikke er oppdatert, eller rett og slett utdatert :-P Men skulle ikke PS3 også komme i en billigere verisjon? Med blant annet 20 eller 30GB?

7889642[/snapback]

 

Det var en 20gb versjon, uten HDMI og trådløs tror jeg. Men denne kommer ikke til europa nå i allefall.

7889708[/snapback]

 

Den kommer no med HDMI,men uten wi-fi og kortleser. Når den blir å oppdrive veit eg ikkje, men den frister ihvertfall om den er vesentlig billigere.

Lenke til kommentar
Dette er feil, begge støtter både LPCM (dvs ukomprimert) og de samme komprimerte lydformatene, både taplsløst og "lossy" codecs.

Forskjellen er at HD DVD-standarden stiller krav til at alle spillere må kunne dekode de forskjellige kodekene, men Blu-ray bare stiller krav om at spillerne må kunne dekode "vanlig" Dolby Digital, "vanlig" DTS, og LPCM. Ingen Blu-ray-spillere per i dag kan f.eks dekode DTS HD (dvs tapsløs DTS).

7887443[/snapback]

 

Hvor fra har du at HD DVD standarden tvinger alle standarder og Blueray ikke?

 

Etter å ha lest på Wiki om HD-DVD audio står det merket at siteringen er ikke helt 100%. Hvis man sjekker referansen de har ført opp HD-DVD standards på side 41 står det at den skal støtte 192kHz på 2 kanaler som standard. Mens Blueray standard på side 18 skal kunne støtte 192 kHz på seks kanaler.

På den grunnlaget mener jeg at Blueray er bedre på lyd en HD-DVD. Om spillerne idag støtter det eller ikke er irrelevant. Blueray har større båndbredde dermed får de trøkt inn mer data, dermed mer kvalitet. Forøvrig er maks båndbredde på en Blueray dual-layer plate teoretisk 54MBit/s mens HD-DVD har 36,55MBit/s. Mer båndbredde gir mer data pr sekund, det kan brukes f.eks til flere lydkanaler.

7889023[/snapback]

Du misforstår det jeg vil fram til.

I følge HD DVD-standarden må alle spillere kunne dekode (dvs formidle lyd fra) alle kodeker som er støttet i formatet. Med Blu-ray er det kun krav om at spillerne støtter tre formater (vanlig DD, vanlig DTS, og ukomprimert LPCM).

På en HD DVD-spiller vil du alltid kunne spille av alle lydspor, på en Blu-ray-spiller vil du kunne havne i den situasjonen at du ikke kan spille av ett eller flere av lydsporene (kommentar-spor, norsk dub for ungene osv). F.eks. støtter formatet Blu-ray DTS HD, men ingen av stand alone-spillerne (PS trolig etter en fw-oppdatering)på markedet i dag kan spille det. Den situasjonen vil du ikke oppleve med HD DVD, siden alle spillere må kunne spille av alle lydformater.

Når det gjelder lydkvalitet:

Det er ingen forskjell på tapsløst/lossless komprimert lyd og LPCM/ukomprimert, annet enn plassen/båndbredden det tar.

Og selv om jeg ikke er med på den vanlige påstanden om at mennesket ikke kan høre lyder høyere opp i frekvensspekteret enn 20khz er de 48khz du får ved 96khz samplingsfrekvens mer enn bra nok. 192khz sampling er en gimmick (og jeg har hørt, eller "hørt", begge, har en god del DVD Audio-skiver både med 24/96 og 24/192).

Lenke til kommentar
På en HD DVD-spiller vil du alltid kunne spille av alle lydspor, på en Blu-ray-spiller vil du kunne havne i den situasjonen at du ikke kan spille av ett eller flere av lydsporene (kommentar-spor, norsk dub for ungene osv). F.eks. støtter formatet Blu-ray DTS HD, men ingen av stand alone-spillerne (PS trolig etter en fw-oppdatering)på markedet i dag kan spille det. Den situasjonen vil du ikke oppleve med HD DVD, siden alle spillere må kunne spille av alle lydformater.

7891530[/snapback]

Med andre ord: HD DVD er en standard som ikke kan utvides, mens Blu-ray kan utvides med støtte for nye codec'er etter hvert. Du får det til å høres ut som en negativ ting.

Lenke til kommentar
Med andre ord: HD DVD er en standard som ikke kan utvides, mens Blu-ray kan utvides med støtte for nye codec'er etter hvert. Du får det til å høres ut som en negativ ting.

7892127[/snapback]

Nei, begge standardene er like ferdige når det gjelder hva som støttes på disc, forskjellen er at HD DVD-spillere kan spille av alle kodekene som er en del av standarden, Blu-ray-spillere kan ikke spille av alle kodeker som er støttet av deres standard.

Begge kan nøyaktig like mye seinere bestemme seg for å utvide/legge til i standarden, og i begge tilfelle vil kjøpere av tidlige generasjoner spillere ha problemer med å spille av innhold med ny kodeker/funksjonalitet (en forskjell er at alle HD DVD-spillere så langt har nettverkskort som muliggjør direkte oppdatering av firmware som i noen tilfelle vil kunne hjelpe med kodeker osv, PS3 er så vidt jeg vet den eneste Blu-ray-spilleren med nettverksmulighet. I begge tilfelle vil det trolig uansett være anbefalt å laste ned ny fw og oppdatere ved hjelp av brent CD).

Lenke til kommentar
Med andre ord: HD DVD er en standard som ikke kan utvides, mens Blu-ray kan utvides med støtte for nye codec'er etter hvert. Du får det til å høres ut som en negativ ting.

7892127[/snapback]

Nei, begge standardene er like ferdige når det gjelder hva som støttes på disc, forskjellen er at HD DVD-spillere kan spille av alle kodekene som er en del av standarden, Blu-ray-spillere kan ikke spille av alle kodeker som er støttet av deres standard.

Begge kan nøyaktig like mye seinere bestemme seg for å utvide/legge til i standarden, og i begge tilfelle vil kjøpere av tidlige generasjoner spillere ha problemer med å spille av innhold med ny kodeker/funksjonalitet (en forskjell er at alle HD DVD-spillere så langt har nettverkskort som muliggjør direkte oppdatering av firmware som i noen tilfelle vil kunne hjelpe med kodeker osv, PS3 er så vidt jeg vet den eneste Blu-ray-spilleren med nettverksmulighet. I begge tilfelle vil det trolig uansett være anbefalt å laste ned ny fw og oppdatere ved hjelp av brent CD).

7892200[/snapback]

Egentlig så er det helt likt altså. Begge format har spillere som støtter et visst antall codec'er. Til begge format kan det dukke opp plater i fremtiden med nye codec'er som ikke støttes av alle dagens spillere. Begge kan firmwareoppgraderes for å støtte disse.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Egentlig så er det helt likt altså. Begge format har spillere som støtter et visst antall codec'er. Til begge format kan det dukke opp plater i fremtiden med nye codec'er som ikke støttes av alle dagens spillere. Begge kan firmwareoppgraderes for å støtte disse.

7892286[/snapback]

Nei, det er ikke helt likt.

Diskformatene støtter i dag i praksis de samme kodekene, men av standalone-spillere er det i dag bare HD DVD-spillere som støtter alle formater som allerede er en del av standarden.

Det er ingenting som tyder på at noen av formatene vil forandre/legge til nye kodeker eller varianter enn de som allerede er inkludert i de repektive standarder. Men om så skjer er det mulig at man til en viss grad kan legge dette til ved hjelp av ny firmware, men det har man ingen garanti for før det faktisk skjer.

Igjen, av dagens br-spillere er PS3 dene eneste som kan spille av alle lydformatene som allerede er en del av standarden. Det samme gjelder det java-baserte ekstramateriale-systemet; Man regner med at PS3 med en fw-oppdatering vil være i stand til å utnytte dette fullt ut, mens første generasjons standalone-spillere vil ikke.

 

Når det gjelder å "legge inn kodeken" fra en disk (kontra det å utvide/implementere ny funksjonalitet ved hjelp av ny firmware; Med unntak av PS3 er det svært begrenset med lokalt lagringsminne på br-spillere.

Lenke til kommentar
Og selv om jeg ikke er med på den vanlige påstanden om at mennesket ikke kan høre lyder høyere opp i frekvensspekteret enn 20khz er de 48khz du får ved 96khz samplingsfrekvens mer enn bra nok. 192khz sampling er en gimmick (og jeg har hørt, eller "hørt", begge, har en god del DVD Audio-skiver både med 24/96 og 24/192).

7891530[/snapback]

Ehm... Du kan ikke velge å tro at et mennesklig øre kan høre mer enn 20 000 hz... Faktum er at 20 000 til og med er mer enn de aller aller fleste kan høre... Jeg har selv sittet i en fysikklasse hvor vi har eksprimentert med dette, og det var bare jeg og to til i klassen som hørte over 18500 Hz... Og vi er 18 år, det tidspunktet i livet man hører best... Vi hadde også en desibellmåler som oppfattet opp til 25000 Hz, og vi kjørte 100 dB 21 000 Hz, og ingen hørte en drit... Du kan ikke bare tro at en kan høre 48 000, 96 000 og 192 000 Hz... Du har tydligvis ikke hatt fysikk... Dessuten er det slik at alle de gigantiske Hz-summene der, blir redusert til det normale hørsel-området...

 

Beklager avsporingen, men jeg ble provosert :-P

 

Men kan siste post fortelle meg hva du kan kjøpe for ikke å støtte DRM? Det er vel det samme med HD DVD og DVD-spillere osv?

Lenke til kommentar

Blir ikke å bruke ps3 til blueray filmer det samme som å bruke ps2 til dvder?

 

Ps2 kan vel neppe sammenlignes med standalonespillere på lyd og bildekvalitet, og det samme "frykter" jeg vil gjelde BD på ps3.

 

Jeg kommer ikke til å kjøpe ps3 nå, men den er absolutt aktuell når folk har fått litt tid på seg til å lage bra mediacenterfunksjonalitet til den, selv om den da heller ikke vil kunne ta opp fra tv. (om den ikke kan linke opp en pc med tvkort, som xbox360 da.)

 

Microsoft har dessverre bomma litt med mediacenterdelen i 360'en.

At den ikke støtter alle kjente formater out of the box, i tillegg til at den støyer som den gjør (selv uten dvd i) trekker hvertfall ned mye i mine øyne.

 

Jeg er nok en av de "feige" og fornuftige som lar den modne seg litt før jeg eventuelt slår til.

Lenke til kommentar
Og selv om jeg ikke er med på den vanlige påstanden om at mennesket ikke kan høre lyder høyere opp i frekvensspekteret enn 20khz er de 48khz du får ved 96khz samplingsfrekvens mer enn bra nok. 192khz sampling er en gimmick (og jeg har hørt, eller "hørt", begge, har en god del DVD Audio-skiver både med 24/96 og 24/192).

7891530[/snapback]

Ehm... Du kan ikke velge å tro at et mennesklig øre kan høre mer enn 20 000 hz... Faktum er at 20 000 til og med er mer enn de aller aller fleste kan høre... Jeg har selv sittet i en fysikklasse hvor vi har eksprimentert med dette, og det var bare jeg og to til i klassen som hørte over 18500 Hz... Og vi er 18 år, det tidspunktet i livet man hører best... Vi hadde også en desibellmåler som oppfattet opp til 25000 Hz, og vi kjørte 100 dB 21 000 Hz, og ingen hørte en drit... Du kan ikke bare tro at en kan høre 48 000, 96 000 og 192 000 Hz... Du har tydligvis ikke hatt fysikk... Dessuten er det slik at alle de gigantiske Hz-summene der, blir redusert til det normale hørsel-området...

 

Beklager avsporingen, men jeg ble provosert :-P

 

Men kan siste post fortelle meg hva du kan kjøpe for ikke å støtte DRM? Det er vel det samme med HD DVD og DVD-spillere osv?

7892793[/snapback]

Jo, jeg kan i høyeste grad "velge å tro" at det menneskelige øre kan oppfatte høyere i frekvensspekteret enn 20khz. Det er gjort ganske mange forsøk med såkalte "gyldne ører" (trente lyttere med god hørsel) der mange har vist å kunne oppfatte lyder over 20 000 hz. Hvorvidt det er "å høre" i vanlig forstand kan selvfølgelig diskuteres.

Når du sier "du har tydeligvis ikke hatt fysikk" er du på bærtur, grensene for menneskelig hørsel hører ikke inn under fysikkundervisning (annet enn som eventuell anekdotisk kuriositet eller hvordan en lydmåler fungerer kontra gjennomsnittlig menneskelig hørsel), men under biologi og/eller musikkundervisning (og evt helsefag hvis det er snakk om hørselsskade).

Hva en enkelt skoleklasse får til i et ikke kontrollerbart testoppsett har uansett null verdi.

 

Men du leste jo uansett tydeligvis ikke det jeg skrev særlig nøye; Jeg skrev "er de 48khz du får ved 96khz samplingsfrekvens mer enn bra nok" som en motkommentar til at det ble fremhevet muligheten for 6 kanaler 192khz sampling/96khz lyd for Blu-ray mot 6 (eller 7) kanaler 96khz sampling/48khz lyd for HD DVD.

 

 

]Blir ikke å bruke ps3 til blueray filmer det samme som å bruke ps2 til dvder?

 

Ps2 kan vel neppe sammenlignes med standalonespillere på lyd og bildekvalitet, og det samme "frykter" jeg vil gjelde BD på ps3.

Selv ganske hardbarkede audio og videofile sier at PS3 på de fleste områder kanskje er den beste Blu-ray-spilleren på markedet så langt, litt avhengig av hva slags utstyr du skal koble den opp mot. Stacey Spears, den ene av mennene bak den høyt repekterte Secrets of Home Theater and High Fidelity - DVD Benchmark (som har hatt ganske stor innvirkning på hvordan mid-fi og hi-end DVD-spillere har utviklet seg) har f.eks. gitt PS3 svært gode skussmål som Blu-ray-spiller (og Spears er så vidt jeg vet ansatt hos Microsoft).

Jeg kommer ikke til å kjøpe ps3 nå, men den er absolutt aktuell når folk har fått litt tid på seg til å lage bra mediacenterfunksjonalitet til den

Det er min tanke også. Litt usikker, siden det så vidt jeg vet krever at noen hacker tilgang til de avanserte videofunksjonene (hvis man vil spille av HiDef), de skal i utgangspunktet være låst til spill og Blu-ray-avspilling.

Microsoft har dessverre bomma litt med mediacenterdelen i 360'en.

At den ikke støtter alle kjente formater out of the box, i tillegg til at den støyer som den gjør (selv uten dvd i) trekker hvertfall ned mye i mine øyne.

Dette blir strengt tatt off-topic i en PS3-tråd, men jeg har ikke større problemer med å forstå hvorfor MS har gjort som de har gjort: En del kodeker/formater ville kostet penger om man hadde støttet dem kommerielt og lovlig, i tillegg er det jo endel formater det finnes et utall avarter av. Skulle de støttet disse offisielt out-of-the-box ville de også måttet gi en viss grad av support på det.

Det er jo heller ikke sagt at de ikke vil gjøre det mulig/lettere å støtte alle formater etterhvert som konkurrenten PS3 kan (at jeg tror det ville vært smart å ligge litt i forkant av en slik utvikling, for å slippe et "vi også"-stempel, er en annen sak).

Saksopplysning: Min 360 støyer ikke mye når den er i dashbordet eller brukes til å streame media, kun når den spiller spill (men merkelig nok er den enda stillere når jeg bruker HD DVD-drevet).

 

EDIT: Ordna(?) sitering.

Endret av Njål
Lenke til kommentar

Tipper det tar et par måneder før noen glupe programmerere åpner for at man kan koble Xbox360 HD-drevet til PS3. Kan banne på at flere hadde likt muligheten.

 

Og siden den støtter linux, hva hindrer PS3 i å bli kompatibel med f.eks et Hauppauge TV-kort?

 

8500,- da for komplett mediacenter, noe av den heftigste spill-opplevelsen, HD avspilling på begge konkurrerende formater samt TVR funksjonalitet og streaming av hva det måtte være.

 

Hva mangler man da? :cool:

 

(dette er selvfølgelig mine egne antagelser, og ikke noe jeg kan dokumentere eller begrunne)

 

Fremtiden ser lys ut for PS3, uavhengig av den relativt høye prisen (som tatt i betraktning potensialet PS3 har kanskje ikke er så høy?)

 

DrE

Lenke til kommentar

Njål og DrE: Dere har noen gode poenger der.

 

Får man inn linux, BURDE det gå å koble til hddvden fra xbox 360, og usb tvkort.

 

De har vel hatt litt tid til å leke med den i statene nå, så det dukker nok opp noe snart. Sikkert en del som legger sjela si i å hacke ps3'en. Det er jo den ultimate utfordringen det nå, som vil skaffe deg kred ala dvdjon! ;)

Endret av [space]
Lenke til kommentar
Egentlig så er det helt likt altså. Begge format har spillere som støtter et visst antall codec'er. Til begge format kan det dukke opp plater i fremtiden med nye codec'er som ikke støttes av alle dagens spillere. Begge kan firmwareoppgraderes for å støtte disse.

7892286[/snapback]

Nei, det er ikke helt likt.

Diskformatene støtter i dag i praksis de samme kodekene, men av standalone-spillere er det i dag bare HD DVD-spillere som støtter alle formater som allerede er en del av standarden.

7892536[/snapback]

Men det utgjør ingen praktisk forskjell. Man kan helt sikkert definere et subsett av Blu-Ray standarden som alle Bly-ray spillere støtter også. Og da er det helt det samme, bortsett fra at noen Blu-Ray spillere støtter noen ekstra codec'er som de andre ikke gjør.

Lenke til kommentar
Tipper det tar et par måneder før noen glupe programmerere åpner for at  man kan koble Xbox360 HD-drevet til PS3. Kan banne på at flere hadde likt muligheten.

7893637[/snapback]

 

Den støttes jo av windows out of the box (altså HD-DVD spilleren) etter det jeg har lest. Så da skal det vel ikke all verdens programmering til for å få den til å virke i linux.

Lenke til kommentar

Jo, jeg kan i høyeste grad "velge å tro" at det menneskelige øre kan oppfatte høyere i frekvensspekteret enn 20khz.  Det er gjort ganske mange forsøk med såkalte "gyldne ører" (trente lyttere med god hørsel) der mange har vist å kunne oppfatte lyder over 20 000 hz. Hvorvidt det er "å høre" i vanlig forstand kan selvfølgelig diskuteres.

 

Selv ganske hardbarkede audio og videofile sier at PS3 på de fleste områder kanskje er den beste Blu-ray-spilleren på markedet så langt, litt avhengig av hva slags utstyr du skal koble den opp mot.

 

Har du noen lenker til disse undersøkelsene? Jeg har til gode å se undersøkelser der man kan høre signaler over 20 000 +/- som lyder.

 

Ellers så er ikke akkurat "harbarkede audio/videofile" så veldig mye å stole på i mine øyne, de sier ganske så mye rart... (ikke at det nødvendigvis betyr at det er feil i dette tilfellet)

 

AtW

Lenke til kommentar
Ved å kjøpe PS3 og blueray støtter du DRM industrien, tenk litt på den.

7892575[/snapback]

HD-DVD er ikke noe mindre befestet med DRM så man skal ikke føle seg fri uavhengig av hva man velger. Hele film- og musikkindustrien er DRM infisert, HW-produsenter er nødt til å følge diktatet fra innholdsleverandørene skal noen gidde å gi ut noe i det hele tatt. Hvor smart taktikk det er i lengden vil vise seg..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...