Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Disel- eller bensin.motor?


kazzoo

Anbefalte innlegg

Litern på bykjøring med bensin, og 0.6 på diesel. Og hvor er en liten bil kjekkest? by for eksempel... Og der er den overlegen på forbruket.

7915882[/snapback]

Det som er med diesel på bykjøring er at de kan til tider være litt slitsomme.

Meget kort turtallsområde så man må gire mye.

7915927[/snapback]

 

 

hmm virkelig

 

Går da fint og bare presse motoren lit hehe

1gir 1-15 2 gir 15-40 3 gir 40-60

 

Dieselmotorer er best :D .

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Betyr det at min '93-modell Escort 1,8D (som bruker 0,4 liter på mila ved langkjøring med fire personer og oppakning til en ukes festival til alle fire) må inn for å montere partikkelfilter til 15 tusen snart? Bilen som kostet 18500? Fy faen. Latterlig!

7915042[/snapback]

 

Etter hva jeg skjønte av det ho sa så var det akkurat det vi kunne forvente...

Noen andre som har hørt det eller lest noe mer om det?

Lenke til kommentar

Når det kommer til ytelsen på dagens dieselmotorer skyldes nok dette at det har vært forsket mye for å få dieselmotorene til å yte tilsvarende sine bensinbrødre.

Med diesel får man igjen mere energi pr. liter drivstoff en med bensin og derfor denne intense utviklingen på dieselmotorer.

 

For å sammenligne teknikken litt så har dieselmotorer hatt innsprøytning siden tidenes morgen med utvikling av motoren og drivstoffsystemene oppover i tiden.

Bensinmotoren fikk endelig innsprøytning under andre verdenskrig, men da hovedsaklig på flymotorer som ikke hele tiden hadde tyngdeloven på sin side.

I 1989 gikk man endelig over til innsprøytning som standar på nye bensinmotorer i bilparken grunnet nye forurensningskrav, cat enyone?

Direkte innsprøytning har på 90 tallet slått gjennom men ellers har det ikke kommet mye nytt på den fronten.

 

Hadde man gitt en bensinmotor tilsvarende trykk på innsprøytninga, samme turbotrykk og samme kompresjon hadde man hatt 600HK eller mere på samme volumet motor sammenlignet med diesel.

En helt anne kjøling måtte jo til for å takle varmen men de holder vi utenfor denne gangen.

 

Når det kommer til driftsikkerhet er det sikkert det samme om man velger diesel eller bensin nå om dagen men personlig hadde jeg valgt en bil med bensinmotor og automatkasse.

 

For å sammenligne med Teroedni ligger min automatkasse på 0-60km/t på 1. 40-120km/t på 2. 60-170km/t på 3. og 70-204km/t på 4. gir.

og sist men ikke minst 0-60km/t i revers.

Lenke til kommentar
For å sammenligne med Teroedni ligger min automatkasse på 0-60km/t på 1. 40-120km/t på 2. 60-170km/t på 3. og 70-204km/t på 4. gir.

og sist men ikke minst 0-60km/t i revers.

7923468[/snapback]

 

 

Hva i h... slags bil er det du har :wow:

 

 

Bilen min er jo bare ein gammel men god Mercedes 250D 1985 :) , men den du har må jo vere hinsides alt annet. Har aldri vore borti bensinbiler som kan skilte med det samme.

 

Tenke seg å rygge i 60km i timen :dribble: .

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Nå til dags er det svært få biler som har dieselmotor uten turbo.

Nesten eneste hederlige unntaket fra dette er varebiler som gjerne leveres med rundt 2-liters suge dieselmotorer.

Ellers er trenden å gå ned på motorvolum på dieselbilene.

Se bare på Toyota med sin D4-D 1.4 liter med 90 hk og 200 nm.

Visstnok en grei motor til de litt mindre bilene.

Det som kan være verdt å merke seg er at en VW Golf akselerer ca. 2 sekunder raskere fra 0-100 enn en Toyota Corolla med nevnte 1.4 liters motor.

Dette er da med samme hk og nm tall på begge motorene men VW sin motor har 0.5 liter større slagvolum.

Det vil ikke si at jeg ville ha valgt 1.9 motoren fordi for den begynner virkelig å dra på årene så sånn sett er 1.4 fra Toyota en meget moderne og god motor :yes:

Lenke til kommentar
Skyvet fra snaut 1.500 omdreininger er virkelig imponerende og gir seg ikke før nærmere 4.500 omdreininger - temmelig høyt for en diesel. Maksimal effekt finnes ved 4.200 omdreininger. Dette er en motor som liker å tynes på turtall samtidig som kreftene ved normale motorhastigheter er formidable. Mellomakselerasjonene er virkelig heftige; i uformell duell med en Opel Astra OPC på 240 hester ble diesel-Golfen slett ikke utklasset.

7883370[/snapback]

 

Hvis du i tillegg har turbo så gir dieselbiler skikkelig skyv på høyt turtall og. Så diesel er ikke så dumt det.

Lenke til kommentar
Litt digresjon, men; Noen som vet hvordan det er med partikkelfiltere i Tyskland? Jeg importerer helst bilene mine selv, og tenkte tdi på neste.. Men må man ettermontere filter for 20K går jo omtrent vinninga opp i spinninga..

7931189[/snapback]

Vet ikke hvordan det er nå, er vel som i Norge, noen som har og noen som ikke har...

Men er vel på vei inn gjennom en EU standar der også...

Lenke til kommentar
For å sammenligne med Teroedni ligger min automatkasse på 0-60km/t på 1. 40-120km/t på 2. 60-170km/t på 3. og 70-204km/t på 4. gir.

og sist men ikke minst 0-60km/t i revers.

7923468[/snapback]

 

 

Hvordan bil har du som klarer dette med automat kasse?

 

Har selv en Celica 2000 modell å den får jeg 0-70 km/t i førstegir 115 km/t i 2. og 150 i 3. osv.

 

å dette er en skikkelig turtallsmotor som går helt til 8450 rpm før sperra slår inn hvordan kan din bil med automat kasse ha slike hastigheter i lave gir?

 

å hvorfor skriver du 0-60 1.gir og 40-120 i 2.gir? hvorfor ikke 60-120? den går bare til 40 i første gir eller? :p

 

kan tenke meg du kanskje har veldig! feil hjuldimensjon eller noe hvis du ikke har ferrari eller porsche med tiptronic gir da :p

Lenke til kommentar
Alle må være forberedt på at det kan bli påbud i nær framtid om å investere i partikkelfilter på dieselbiler. Det gjøres i EU og det kommer til å gjøres i Norge også, sa finansminister Kristin Halvorsen på SVs årsmøte lørdag.

 

Et slikt filter vil ifølge NAF koste mellom 7.000 og 10.000 kroner å installere, melder TV 2.

 

 

 

Det er also sagt på Sv sitt landsmøte, men ikkje av sjølve regjeringen. Kva Sv øsnker og kva dei kan klare å få igjennom er 2 vidt forskjelige ting;)

 

 

Men vis Eu gjør dette er vel Norge nødt til å gjøre det samme på grunn av Eøs tipper eg.

So får vi se kva Eu gjør da.

Lenke til kommentar

For å sammenligne med Teroedni ligger min automatkasse på 0-60km/t på 1. 40-120km/t på 2. 60-170km/t på 3. og 70-204km/t på 4. gir.

og sist men ikke minst 0-60km/t i revers.

7923468[/snapback]

 

Men er dette det slik du køyrer til vanleg eller maks det bilen din klarer i gira?

Endret av Teroedni
Lenke til kommentar

Får å få stoppe denne diskusjonen ang. hvordan bilen min girer.

Makshastigheta på girene er på ca 5500 rpm da jeg ikke liker og tyne motoren noe serlig over det, rødfeltet starter på 6000rpm.

Første giret ender under normal kjøring på 20-30kmt, hvorpå kassa girer til andre gir.

 

Når det er sagt over så lurer som sagt Kristin Halvorsen med økt veiavgift for dieselbiler samtidig med at partikkelfilter blir påbudt med tilbakevirkende kraft.

Merkelig det, katalysator fikk jo ikke tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Når det er sagt over så lurer som sagt Kristin Halvorsen med økt veiavgift for dieselbiler samtidig med at partikkelfilter blir påbudt med tilbakevirkende kraft.

Merkelig det, katalysator fikk jo ikke tilbakevirkende kraft.

7934208[/snapback]

 

Nei men kan virke som det får tilbakevirkende kraft. Pratet med en bilselger for en times tid siden og han var ening at det virket litt dumt å kjøpe en ny diesel bil uten partikkelfilter nå, så det blir ikke noe 206 med diesel på meg!

 

Så da er spørsmålet mitt om jeg skal gå for 206 bensin med ESP til 176 000 eller om jeg skal finne meg noe på bruktmarkedet... For skal jeg kjøpe andre nybiler i samme klasse må jeg opp i 200 000....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...