Gå til innhold

Ultraportabel med LED-skjerm


Anbefalte innlegg

Det sies at "Maskinen er utført i en kombinasjon av flere materialer: Stål, skinn og plast."...

 

hva er poenget med å ha dø ku utenpå en datamaskin? :thumbdown:

7850846[/snapback]

 

Enig.. :thumbdown:

7851251[/snapback]

 

Det er resirkulering. Man slipper å kaste emballasjen fra maten man spiser.

Ja, kjøtt kommer fra dyr før noen spør.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hæ? kun 1-2w mindre forbruk og Hæ? hele 45minutter ekstra fra det? det var litt skuffende og veldig optimistisk føler jeg...

 

@Håkki, man kan ikke bare skru av separate led da det ikke er en led per pixel(som oled) men en led gir lys til ganske mange pixler...

 

Noen som vet antall led btw? 2-300? (aner ikke om jeg tippet noe i nærheten, følte bare jeg hadde lest noe i den duren ang led baklysning før)

7851744[/snapback]

Viste det... men det vil alika vel gi en bedre sort nivå når det er mange pixler i samme område som skal være svart.

7852753[/snapback]

 

En har ikke en LED direkte bak hver piksel, ei heller en LED bak en gruppe med piksler. En enkelt LED er ikke stand til å gi jevn nok lysspredning, så de bruker samme diffuser-plater som en bruker på vanlige LCD-paneler (en slags aluminium-film som reflekterer backlight mot skjermen, selve katodene ligger ute på sidene av skjermen), og selve LEDsene er nok plassert ute på kantene av skjermen. Så hvis kontrastforholdet økes er det ikke fordi LED-lampene kan slå seg helt av.

 

Antall leds er nok ikke over hundretallet.

Lenke til kommentar

Men oppløsningen på 1360x768 er jo mongo da, håper ikke det blir en ny trend på laptoper.

 

Som om ikke vanlig widescreen på 16:10 er bredt nok, så er denne enda en del bredere :thumbdown:

 

Typisk sånn WS-reklame-jippo. Jo bredere, jo bedre fordi da kan du se mer av excel-regnearkene dine I BREDDEN!!

 

Men hva med pixler i høyden. Både til tekstbehandling, surfing osv. driver man jo hovedsaklig og scroller i høyden, og jeg får hvertfall klaus av bare 768px.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Men oppløsningen på 1360x768 er jo mongo da, håper ikke det blir en ny trend på laptoper.

 

Som om ikke vanlig widescreen på 16:10 er bredt nok, så er denne enda en del bredere  :thumbdown:

 

Typisk sånn WS-reklame-jippo. Jo bredere, jo bedre fordi da kan du se mer av excel-regnearkene dine I BREDDEN!!

 

Men hva med pixler i høyden. Både til tekstbehandling, suring osv. driver man jo hovedsaklig og scroller i høyden, og jeg får hvertfall klaus av bare 768px.

7853392[/snapback]

 

Sikkert bare de excel-folka som har råd til denne? :)

 

Kunne forøvrig ikke vært mer enig med deg, alt under 1000 i høyden er for lite. (Men på en slik ultraportabel så tror jeg at jeg kunne klart meg med 800...)

Lenke til kommentar
Men oppløsningen på 1360x768 er jo mongo da, håper ikke det blir en ny trend på laptoper.

..

Som om ikke vanlig widescreen på 16:10 er bredt nok, så er denne enda en del bredere 

 

Naturlig at men begrenser seg jo litt i en ultraportabel med 11.1" skjerm da. Man skal jo ha sjangs til aa lese teksten uten aa holde den 2 cm fra trynet :-)

 

1360x768 er 16:9 og perfekt for film. Kanskje det ikke er Excel riddere dem er ute etter.

 

-

Per Christian

Lenke til kommentar
1360x768 er 16:9 og perfekt for film. Kanskje  det ikke er Excel riddere dem er ute etter.

7853800[/snapback]

Breiskjerm egner seg godt for Excel siden det gir mindre horisontal rulling i regneark. Horisontal rulling er ofte ikke like enkelt som vertikal rulling.

 

Til Writer-dokumenter, Impress, nettsider osv er det derimot mye værre. 1360 er ofte unødvendig bredt og 768 er veldig lite høyde til sånt arbeid.

Lenke til kommentar
Hva kontrasten være på denne skjermen? 10000:1, 100000:1? Spesielt sortnivået vil bli betydelig bedre med LED siden seperate LED's kan slås av :w00t:

7848565[/snapback]

Men vil produsenten lage LED's hvor det er en LED for hver pixel. Eller vil det være en stor lysflate bak som står på hele tiden?

Lenke til kommentar

LED skjerm finner man også i Samsung Q1b og nyere Q1P UMPCer også. Forskjellen er så stor at man får gjerne en ekstra time batteritid på disse UMPCene (Q1b kom vel å merke KUN med LED panel). Enhver innsparing på strømforbruket er gull verdt. Det neste som står for tur er SSD baserte disker - både raskere og strømgjerrigere.

Lenke til kommentar
Hva kontrasten være på denne skjermen? 10000:1, 100000:1? Spesielt sortnivået vil bli betydelig bedre med LED siden seperate LED's kan slås av :w00t:

7848565[/snapback]

Men vil produsenten lage LED's hvor det er en LED for hver pixel. Eller vil det være en stor lysflate bak som står på hele tiden?

7854866[/snapback]

 

det blir da oled...

Lenke til kommentar

Huff. Det er så irriterende at produsentene ikke kan få ræva i gir med OLED snart. Det er jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor heller. LCD går jo som hakka møkk nå, og det er svinebillig å produsere. Hvorfor skulle de gå over på noe bedre da? De tjener jo grovt på billigere og dårligere teknologi. Mye bedre å vente til markedet har stilnet litt, og alle har kjøpt LCD-skjermer (som snart er ubrukelige).

Lenke til kommentar
Huff. Det er så irriterende at produsentene ikke kan få ræva i gir med OLED snart. Det er jo ikke så vanskelig å forstå hvorfor heller. LCD går jo som hakka møkk nå, og det er svinebillig å produsere. Hvorfor skulle de gå over på noe bedre da? De tjener jo grovt på billigere og dårligere teknologi. Mye bedre å vente til markedet har stilnet litt, og alle har kjøpt LCD-skjermer (som snart er ubrukelige).

7868196[/snapback]

Det stemmer. Produsentene tenker nesten bare på penger. Problemene med levetid på OLED er egentlig løst, og masseproduksjon kunne startet for en god stund siden. Men produsentene vet veldig godt at den dagen skjermene er på markedet, så vil folk se forskjellen, og mange vil da heller utsette kjøpet til prisene faller. Dermed vil produsentene sitte igjen med enorme lager av LCD-skjermer, så produsentene vil tjene mest mulig på LCD før de bytter teknologi. Dette er positivft for produsentene, men negativt for kundene og utviklingen videre.

 

Jeg håper at OLED, SED, LaserTV og Karbon-nanorør(eller hva det var) kommer på markedet snart for PC og for TV. Da vil også langt flere vurdére bytte av sine kjære CRT-skjermer (til stasjonære pcer).

Lenke til kommentar

Er egentlig perfekt for noen bråkjekke gründere å starte opp noe, men det skal til så mye penger for å kunne produsere slikt noe at det bare er folk med ekstreme menger penger mellom hendene som i praksis kan gjøre noe, og da går det jo slik som det går nå. De med nok penger utnytter resten. Kapitalisme er fantastisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...