Gå til innhold

Mer om Vista og OEM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå som Rune har sjekket forholdene rundt reaktivering høyere i systemet, bør det ikke lenger være noe stor forvirring rundt OEM lisensen. Svaret foreligger i kommenterene, og ikke i selve bloggen (som ikke er blitt oppdatert).

 

Ref:

Til Kenneth,

du trenger bare å reaktivere. Ny lisens må du kjøpe om du ønsker å opprettholde rettigheter til oppgradering og support. Det vil variere noe fra maskinleverandør til maskinleverandør. Husk også at om du har gyldig garanti på maskinvaren din fra leverandøren din og maskinvaren ryker, så er lisensen fortsatt gyldig.

January 30, 2007 11:07 AM

 

 

I praksis innebærer OEM lisensen følgende:

 

1) Når du kjøper en OEM lisens direkte, dvs ikke kjøper lisensen forhåndsinnstallert på en PC fra Dell, HP m.fl, så er det DU som defineres som System Builder (leverandør). Dette betyr i realiteten at du likestilles med Dell og HP, med samme rettigheter og plikter.

 

2) Som System Builder, kan du ikke distribuere eller selge lisensen videre, uten at den først er forhåndsinnstallert på en PC. For privatpersoner som skal benytte lisensen til eget bruk, og ikke selge videre, er ikke dette noe problem.

 

Dette kravet eksisterer for at folk ikke skal kjøpe inn OEM lisenser i store kvanta, pakke DVD-plata inn i annen forpakning, og selge videre som Retail med høy fortjeneste.

 

3) Som System Builder er det DU som står eneansvarlig for support og brukerstøtte, dersom du selger OEM lisensen videre forhåndsinnstallert på PC. Kravet eksisterer for at kunder som kjøper en Dell PC med Vista, skal kontakte Dell, og ikke Microsoft, dersom de har problemer med operativsystemet. Dette punktet er en av hovedgrunnene til at OEM lisenser er så mye billigere

 

Igjen, så er ikke dette særlig problematisk for privatpersoner som kjøper lisensen til eget bruk. De fleste brukere på dette forumet klarer seg godt uten tilgang til direkte brukerstøtte fra Microsoft.

 

Du bør dog merke deg at dersom du er hjelpsom og bygger en PC for Tante Turid på Toten med en OEM lisens installert, så er det DU som står ansvarlig for support i hele PCens levetid!

 

4) Når du oppgraderer eller rekonfigurerer PCen din så mye at din samlede poengsum når over 25 poeng, så må du reaktivere maskinen og du blir tildelt et nytt nummer. For oss som er System Builders, skal det bare være å ringe Microsoft, og vi får oppgitt et nytt nummer.

 

Dersom tredjepart-eier av lisensen, dvs Dell kunden (eller din kjære tante Turid) skulle gjøre det samme, vil han eller hun miste kravet på support i fra leverandør.

 

Dette innebærer at dersom Tante Turid er så avansert at hun klarer å bytte hovedkort, CPU, og RAM på maskinen selv, så får hun seile sin egen sjø, og mister alle krav på support fra deg.

 

5) OEM lisensen inneholder begrensninger på oppgraderinger, ikke oppdateringer (det heter da vitterlig Windows Update og ikke Windows Upgrade også). Begrensningen betyr at du ikke uten videre kan oppgradere en OEM Vista til Retail Windows 2012, noe som er helt logisk.

 

 

For å summere:

Er du en avansert bruker som klarer deg uten support, dokumentasjon, fancy innpakning, og med begrensede oppgraderingsmuligheter, så kan du trygt kjøpe en OEM versjon av Vista. Det er i praksis ingen begrensninger i antallet aktiveringer du kan foreta som følge av maskinoppgraderinger.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
MS burde i alle fall klare å legge ut vilkårene på enkel norsk så vi får en slutt på dette. Det kan kanskje resultere i at til og med jeg bestiller en Vista-versjon så MS kan tjene penger. Nå sitter jeg på gjerdet og nekter å finner frem Visakortet mitt.

Enig!! Har aldri sett maken til rot - ørten forskjellige versjoner, i 32-bits og 64-bits utgaver, OEM og retail. Og ingen vet noenting.

 

Man skulle tro at et av verdens rikeste selskaper kunne klare å

a)gi en klar og lettfattelig redegjørelse for lisensbetingelsene til sitt viktigste produkt, og

b) gjøre det på en offisiell nettside fremfor å bre om seg med omtrentligheter i bloggsfæren.

 

I beste fall utrolig amatørmessig håndverk av MS, i verste fall bevisst røyklegging av fakta (uten at jeg helt skjønner hva de har å tjene på det)...

Lenke til kommentar
I beste fall utrolig amatørmessig håndverk av MS, i verste fall bevisst røyklegging av fakta (uten at jeg helt skjønner hva de har å tjene på det)...

7839662[/snapback]

 

Klart det er det er klart som blekk...

Hørt uttrykket "all pr is good pr" før?

 

:cool:

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar
Enig!! Har aldri sett maken til rot - ørten forskjellige versjoner, i 32-bits og 64-bits utgaver, OEM og retail. Og ingen vet noenting.

 

Man skulle tro at et av verdens rikeste selskaper kunne klare å

a)gi en klar og lettfattelig redegjørelse for lisensbetingelsene til sitt viktigste produkt, og

b) gjøre det på en offisiell nettside fremfor å bre om seg med omtrentligheter i bloggsfæren.

 

I beste fall utrolig amatørmessig håndverk av MS, i verste fall bevisst røyklegging av fakta (uten at jeg helt skjønner hva de har å tjene på det)...

7839662[/snapback]

 

Lisensbetingelsene følger med når du kjøper en OEM DVD, og det står detaljert i klartekst hvilke rettigheter og plikter du har. Denne avtalen kan leses på Norsk her: Link

Min redegjørelse av avtalen kan du lese oppover i tråden.

 

De eneste som roter i dette tilfellet er Microsoft Norge. Internasjonalt har detaljene rundt OEM lisensene blitt gjort rede for i god tid før lansering. Grunnen til at Microsoft Norge roter er nok at de ikke er vant til å forholde seg til privatpersoner som OEM System Builders, og har vanskeligheter med å skille dem fra tredjepart kunder som mottar lisensen installert på PC .

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
MS burde i alle fall klare å legge ut vilkårene på enkel norsk så vi får en slutt på dette. Det kan kanskje resultere i at til og med jeg bestiller en Vista-versjon så MS kan tjene penger. Nå sitter jeg på gjerdet og nekter å finner frem Visakortet mitt.

Enig!! Har aldri sett maken til rot - ørten forskjellige versjoner, i 32-bits og 64-bits utgaver, OEM og retail. Og ingen vet noenting.

 

Man skulle tro at et av verdens rikeste selskaper kunne klare å

a)gi en klar og lettfattelig redegjørelse for lisensbetingelsene til sitt viktigste produkt, og

b) gjøre det på en offisiell nettside fremfor å bre om seg med omtrentligheter i bloggsfæren.

 

I beste fall utrolig amatørmessig håndverk av MS, i verste fall bevisst røyklegging av fakta (uten at jeg helt skjønner hva de har å tjene på det)...

7839662[/snapback]

På den annen side så kan det jo være bra at lisensvilkårene ikke er "hamret inn i granitt", slik at ting heller liksom kan gå seg til, til forbrukerens beste :) Dét gir jo litt større armslag og mulighet for raushet fra MS kundesupport m.h.t. re-aktivering, etc.

Lenke til kommentar

Ohoii...

 

Ok her kommer et innlegg som jeg vet hører hjemme et annet sted, men ettersom det er såpass mange som sitter med MG3 finger på F5 tasten her nå så tenkte jeg det ville passe:

Er det mange som bruker Dinovo tastatur her? og som trenger Setpoint til Vista?

HERE U GO! :dribble:SETPOINT 3.3 FOR VISTA 32/64

 

Just in case Moderatorene sover tenkte jeg :whistle::tease:

Endret av knut ivar berg
Lenke til kommentar
På den annen side så kan det jo være bra at lisensvilkårene ikke er "hamret inn i granitt", slik at ting heller liksom kan gå seg til, til forbrukerens beste  :)  Dét gir jo litt større armslag og mulighet for raushet fra MS kundesupport m.h.t. re-aktivering, etc.

7839768[/snapback]

Uklare lisenser/avtaler/garantier har vel sjelden vist seg å være til forbrukerens beste ;)
Lenke til kommentar
Lisensbetingelsene følger med når du kjøper en OEM DVD, og det står detaljert i klartekst hvilke rettigheter og plikter du har. Denne avtalen kan leses på Norsk her: Link

Min redegjørelse av avtalen kan du lese oppover i tråden.

Mulig jeg ordla meg klønete, men jeg tenkte mest på de delene av lisensbetingelsene som fastlegger i hvilken grad OEM-lisensen er bundet til spesifikk hardware. Det står ingenting om poenggrenser og aktiveringer i dokumentet du linket til. Jeg håper ting forholder seg på den måten du skisserte i en foregående post, men jeg vil svært gjerne se det sort på hvitt fra MS selv før jeg punger ut.

Lenke til kommentar
På den annen side så kan det jo være bra at lisensvilkårene ikke er "hamret inn i granitt", slik at ting heller liksom kan gå seg til, til forbrukerens beste  :)  Dét gir jo litt større armslag og mulighet for raushet fra MS kundesupport m.h.t. re-aktivering, etc.

7839768[/snapback]

Uklare lisenser/avtaler/garantier har vel sjelden vist seg å være til forbrukerens beste ;)

7839806[/snapback]

Vel, det som har skjedd fra denne (worldwide) diskusjon vedr. oem/lisensvilkår dukket opp førstegang, har vel vært i forbrukernes favør. Fra bastante oem-krav, til at man har "25 poeng" til oppgradering, til at man ved overskridelse av disse alikevel kan re-aktivere.

 

Mye av dette er basert på mer eller mindre usikre kilder og "halv offisielle" MS kilder, men jeg "foretrekker" dette rotet når det gjelder OEM, fremfor noe helt bastant. Er kanskje ikke engang lurt å pushe MS Norge noe mer nå til å komme med noe bombastisk ang. Vista OEM lisensene, etter det "vi" allerede har oppnådd :)

Lenke til kommentar
mister man windows update? trodde ms mente at å ikke patche windows ville føre til mer spredning av virus og drit. leste det i en artikkel for lenge siden mener jeg

7838241[/snapback]

Jeg går ut i fra at det er upgrade funksjonen som faller bort, ikke update funksjonen. Det er tross alt en liten forskjell der. :)

 

Ved å fjerne muligheten til å holde operativsystemet oppdatert med de siste sikkerhetsoppdateringene skyter jo MS seg selv høyt oppe på lårbenet, og jeg tror ikke de er så dumme.

Lenke til kommentar
Mulig jeg ordla meg klønete, men jeg tenkte mest på de delene av lisensbetingelsene som fastlegger i hvilken grad OEM-lisensen er bundet til spesifikk hardware. Det står ingenting om poenggrenser og aktiveringer i dokumentet du linket til. Jeg håper ting forholder seg på den måten du skisserte i en foregående post, men jeg vil svært gjerne se det sort på hvitt fra MS selv før jeg punger ut.

7839878[/snapback]

 

Det er nettopp dette som er poenget! Når du kjøper en OEM lisens er det kun denne avtalen, som er klistret på forseglingen, som følger med. Du inngår avtalen ved å bryte forseglingen. Du har dermed kun forpliktet deg til det som står i dette dokumentet. Ettersom forholdene rundt poengrenser og oppgraderinger ikke nevnes med ett eneste ord, forplikter du deg heller ikke til å si fra deg lisensen ved reaktivering som følge av oppgradering. Microsoft kan ikke plutselig forandre betingelsene til avtalen, etter at den ble inngått.

 

Om folk plutselig skulle begynne å tvinge igjennom begrensninger som ikke nevnes i den opprinnelige avtalen, står de svært svakt juridisk.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar

Mer fra Runez's blogg, som oppklarer mange av mine spørsmål:

 

Angående hva som er nytt med de nye OEM-lisensene sier han:

Det er riktig at Vista følger samme praksis som XP og at Vista har høyere tolleransegrense for reaktivering enn XP.

 

Dette matcher dårlig diskusjonen som har gått i det siste, men det kan faktisk virke sånn... 9 "poeng" for å bytte hovedkort er ikke mye, spesielt dersom man fortsatt får installere og aktivere etter passerte 25 poeng.

 

Ang. 32 bits og 64 bits Vista:

 

Om man kjøper Windows Vista som OEM lisens så må man velge om man vil ha 32 bits eller 64 bits. Man får ikke 32 bits og 64 bits i samme pakke om man kjøper OEM lisens.

 

Om man kjøper Windows Vist som Retail lisens så får man både 32 bits og 64 bits på samme produktnøkkel.

 

To interessante observasjoner angående Retail: man kan bruke én og samme lisens ut hele perioden, selv om man bytter til 64-bits installasjon underveis.

Og dersom OEM-lisensen ikke kjiper det til i det hele tatt, men lar deg drive på som aktivert og validert eier selv om du passerer 25, 50 og 100 poeng, vil det være billigere å kjøpe en 32-bits OEM og senere en 64-bits OEM enn å kjøpe en Retail.

 

 

På spørsmål om nedlasting av ny versjon av Media Player etter reaktivering gjelder som Oppgradering eller Oppdatering, svarer han:

 

a) Dette regnes som Oppdatering

 

På spørsmål om man fortsatt slipper gjennom WGA etter reaktivering svarer han:

 

b) Ja man vil fortsatt ha tilgang til WGA og medfølgende rett til å laste ned programvare for kunder med gyldig lisens.

 

Han kunne ikke svare på om man har ubegrenset antall 25-poengere. Dette er bare en person og han kan ta feil på noen punkter, men dette ser lovende ut.

 

Med andre ord er det begrenset hva slags skade man lider ved å oppgradere hardwaren.

 

Dette gjør at OEM-lisensen nå er seks ganger mer interessant i forhold til de første uttalelsene som gikk på at OEM skulle låses til ett hovedkort, og entusiaster måtte ha Retail.

 

 

Edit: la til noen viktige nye opplysninger :B

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Det er nettopp dette som er poenget! Når du kjøper en OEM lisens er det kun denne avtalen, som er klistret på forseglingen, som følger med. Du inngår avtalen ved å bryte forseglingen. Du har dermed kun forpliktet deg til det som står i dette dokumentet. Ettersom forholdene rundt poengrenser og oppgraderinger ikke nevnes med ett eneste ord, forplikter du deg heller ikke til å si fra deg lisensen ved reaktivering som følge av oppgradering. Microsoft kan ikke plutselig forandre betingelsene til avtalen, etter at den ble inngått.

 

Om folk plutselig skulle begynne å tvinge igjennom begrensninger som ikke nevnes i den opprinnelige avtalen, står de svært svakt juridisk.

7840372[/snapback]

Takk, dette virker lovende. Ved finlesing av dokumetet så jeg at kun Windows XP og 2003 Server var nevnt, men dette er altså den samme avtalen som gjelder for Vista?

Lenke til kommentar

Hmm... en må ringe til microsoft får å nå reactiverings nøkkel... Hva da med de som ikke kan ringe på vanlig måte.... slik som døve og tunghørte. Blir jo veldig tungvint dette her da. Kan vel kanskje hevde at døve bør kunne kjøpe retail versjon til oem pris på grunn av problematisk å skaffe reaktiverings nøkkel...

 

Hva sier microsoft norge til dette tro ? Døve kan jo ikke bruke support telefon heller så da skal en jo heller ikke betale for en tjeneste en ikke bruker...

Idleman

 

Poenget er at mange døve bruke pc som tekst telefon og når en har oppgradert maskinen så om poeng grensen er brutt så kommer en ikke inn i windows og en får da heller ikke tilgang til tekst telefonen for å kunne ringe til 0149 (tolkesentralen) som kan ringe videre til microsoft for å få reaktiverings nøkkel...

Endret av idleman_2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...