Gå til innhold

Mer om Vista og OEM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, Jeg er dum og skjønner ingenting av dette. Men jeg lurer på om det er lurt for meg å kjøpe OEM verson. Jeg ringer aldri support og skifter hardware en gang i året. Er det dumt å kjøpe OEM da?

7838332[/snapback]

Da burde det passe fint med OEM

Det er stor forskjell på oppgradering og oppdatering.

Som tidligere sagt, opgradering er Vista->Windows3k osv...

Oppdatering er den lille irriterende dingsen nedi hjørnet som maser hele tida. ;-)

Lenke til kommentar
hvis du ikke aktiverer vista mister du mer enn bare windowsupdate. Du vil miste mer og mer funksjonalitet til du til sist kun får tilgang til default browser (i mitt tilfelle opera)

7838370[/snapback]

Ingen her som har snakket om å ikke aktivere vista.

Du kan aktivere OEM versjonen så mange ganger du vil,

men support blir borte hvis du bytter for mye hardware.

Lenke til kommentar

Det var bra å høre, men den norske bloggen sier jo fortsatt at man må kjøpe ny lisens:

 

Man legger altså sammen poengene for hver hardware endring siden første installasjon av Vista, og om disse overskrider 25 poeng så vil Vista be om å bli reaktivert. Dette betyr at om du har en maskinvarebundet versjon av Vista (OEM) så må du kjøpe ny lisens.

Lenke til kommentar

sendte en gang for ikke så lenge siden en drøss med epost til Microsoft fordi de ikke ville gi support eller svare på spørsmål i det hele tatt fordi jeg hadde en Acer laptop med XP OEM. Fikk til slutt svar; vi oppfatter dette som en klage" elns. Kranglet med de lenge.

 

Å ikke gi support på produktet sitt mener jeg er dritt! OEM eller retail, support burde man gi på sitt eget produkt uansett.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstod det kunne man oppgradere f.eks fra home premium til ultimate ved å betale et mellomlegg på ett senere tidspunkt, gjelder dette også OEM.

 

Slik at hvis jeg f.eks kjøper meg Vista home premium i dag, og senere i år finner ut at jeg vil ha ultimate, kan oppgradere, og få en "update key" elns ?

 

Og vites det om det kommer studentlisenser på vista?

Lenke til kommentar
Oppklaring rundt OEM-lisensene

 

Nå ser det ut til at man likevel ikke må kjøpe ny OEM-lisens til Vista dersom man gjør for mange endringer i maskinvaren.

 

 

Om man endrer en maskin over en viss grense så anser vi ikke lenger maskinen som den samme, og det betyr at den maskinbundede lisensen ikke lenger er gyldig for maskinen, fordi det ikke lenger er den samme maskinen man faktisk aktiverte OEM lisensen til. Spørsmålet blir da hva som skal til for at man anser en maskin for en annen maskin. Hovedregelen har vært ved tredje hovedkort endring. Om man ser på "endringspoengene" jeg har forklart i bloggen så ser man at dette stemmer overens med "poenggrensen" på 25. Tre ganger 9 poeng (for hovedkort) blir 27 til sammen, altså over 25. Da vil Vista be om re-aktivering. Samtidig vil man i prinsippet ha gått utover hva vi anser som samme maskin.

 

Synes ikke dette var noe mer oppklarende jeg.... :hmm:

Endret av TheBomber
Lenke til kommentar
Synes ikke dette var noe mer oppklarende jeg....  :hmm:

7838523[/snapback]

Rune Zakariassen skulle sjekke oppover i MS-systemet hva som var rett praksis, og så vidt jeg kan se er ikke bloggen hans oppdatert enda. Men tidligere uttalelser fra MS-representanter tyder på at man ikke må kjøpe ny lisens når man går over 25 poeng (en yahoo-sak om dette er nevnt i hw.no-artikkelen). Man trenger kun å reaktivere.
Lenke til kommentar
sendte en gang for ikke så lenge siden en drøss med epost til Microsoft fordi de ikke ville gi support eller svare på spørsmål i det hele tatt fordi jeg hadde en Acer laptop med XP OEM. Fikk til slutt svar; vi oppfatter dette som en klage" elns. Kranglet med de lenge.

 

Å ikke gi support på produktet sitt mener jeg er dritt! OEM eller retail, support burde man gi på sitt eget produkt uansett.

7838462[/snapback]

 

Du får jo support på produktet, du må bare kontakte Acer. Det er Acer som har solgt deg produktet, og det er de som bestemmer hva slags support du skal få. Er det noen du bør klage på, så er det Acer.

Lenke til kommentar
og hva tror du menes med "å opprettholde rettigheter til oppgradering "?

 

Jeg, med min kanskje litt kyniske hjerne, antar at det med det menes oppdateringer/Service Packs...

7838269[/snapback]

 

Det er vel en av tre ting

 

1. Oppdateringer fra windows update (lite trolig)

2. Oppdatering til bedre windows-versjon

3. Oppdatering til neste MS-OS

 

Det tredje er ikke så ille, nummer 2 er litt kjip, 1 er katastrofal.

 

AtW

Lenke til kommentar
Synes ikke dette var noe mer oppklarende jeg....  :hmm:

7838523[/snapback]

Rune Zakariassen skulle sjekke oppover i MS-systemet hva som var rett praksis, og så vidt jeg kan se er ikke bloggen hans oppdatert enda. Men tidligere uttalelser fra MS-representanter tyder på at man ikke må kjøpe ny lisens når man går over 25 poeng (en yahoo-sak om dette er nevnt i hw.no-artikkelen). Man trenger kun å reaktivere.

7838546[/snapback]

 

Burde vel ha tatt med denne.....

Oppklaring rundt OEM-lisensene

 

Nå ser det ut til at man likevel ikke må kjøpe ny OEM-lisens til Vista dersom man gjør for mange endringer i maskinvaren.

Lenke til kommentar
og hva tror du menes med "å opprettholde rettigheter til oppgradering "?

 

Jeg, med min kanskje litt kyniske hjerne, antar at det med det menes oppdateringer/Service Packs...

7838269[/snapback]

 

Det er vel en av tre ting

 

1. Oppdateringer fra windows update (lite trolig)

2. Oppdatering til bedre windows-versjon

3. Oppdatering til neste MS-OS

 

Det tredje er ikke så ille, nummer 2 er litt kjip, 1 er katastrofal.

 

AtW

7838571[/snapback]

Håper for all del at det ikke er nr.1. Da kjøper jeg glatt retail.

Lenke til kommentar
og hva tror du menes med "å opprettholde rettigheter til oppgradering "?

 

Jeg, med min kanskje litt kyniske hjerne, antar at det med det menes oppdateringer/Service Packs...

7838269[/snapback]

 

Det er vel en av tre ting

 

1. Oppdateringer fra windows update (lite trolig)

2. Oppdatering til bedre windows-versjon

3. Oppdatering til neste MS-OS

 

Det tredje er ikke så ille, nummer 2 er litt kjip, 1 er katastrofal.

 

AtW

7838571[/snapback]

 

Lite trolig kanskje, men ikke helt utenkelig med tanke på at det tross alt er Microsoft det er snakk om.. Men jeg får håpe at de ikke rævkjører brukerene sine såpass.

 

Men jeg kjøper nok retail uansett..

Lenke til kommentar

Her er mitt syn på saken: Hvis man bruker opp de 25 poengene og må aktivere på nytt, så kan de du kjøpte maskina hos, nekte å gi deg support. Da det er de som selger deg OEM lisensen som må stå for support. Tviler på at det er mange som vil praktisere dette, men dette er vel for å hjelpe maskinvareprodusentene litt. Slippe uendelig hodepiner med de som finner på oppgradere systemene til det ugjenkjennelige. Det kan gjøre det en del vanskeligere å gi support.

 

Det med oppgradering er jeg veldig usikker på. Tenker de på hardware oppgradering?

Lenke til kommentar
Slik jeg forstod det kunne man oppgradere f.eks fra home premium til ultimate ved å betale et mellomlegg på ett senere tidspunkt, gjelder dette også OEM.

 

Slik at hvis jeg f.eks kjøper meg Vista home premium i dag, og senere i år finner ut at jeg vil ha ultimate, kan oppgradere, og få en "update key" elns ?

 

Og vites det om det kommer studentlisenser på vista?

7838477[/snapback]

 

Jeg går på Høyskolen i Agder og har fått gratis studentlisens fra skolen via Microsoft sine sider (MSDNAA Software Center).

 

Fikk Windows Vista Business og har sett at det er mulighet for å oppgradere til Premium. Så veldig enkelt og greit ut, men vet ikke hva det kostet.

 

Kan også si at etter jeg la inn Visa og fikk den validert, har jeg kjøpt meg mer ram til maskinen min. Har aldri hatt noe problemer med å laste ned oppdateringer eller andre form for problemer..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...