Gå til innhold

Mer om Vista og OEM


Anbefalte innlegg

Om en kjøper retail versjonen kan MS oppdage om flere maskiner som er koblet på nett med samme IP har samme lisens ? Kan MS hindre slikt 'misbruk'. Er jo bedre å betale for en lisens enn ingen lisens (go the priate way)...

7884553[/snapback]

Selv om det teoretisk er mulig å oppdage om to maskiner på nett med samme (eksterne) IP-adresse har samme lisens, så er det ikke her problemet ligger.

 

Det ligger i at du ikke vil kunne aktivere flere PC'er med en og samme lisens-nøkkel (License Key). Når du har aktivert den ene av PC'ene, så vil MS' system nekte deg å aktivere flere PC'er med den samme lisensnøkkelen.

 

(Men det kan godt hende det finnes veier rundt dette ...)

7884800[/snapback]

 

Det er ikke bare teoretisk mulig å oppdage om to oppkoblinger med samme nøkkel er fra forskjellige maskiner, det er slik din identifikasjon regnes ut hver gang du snakkes med Windows Genuine Advantage. Det lages en hash basert på din hardware og ditt lisensnummer.

 

Nei, MS vil ikke nekte deg å aktivere flere PC'er med den samme lisensnøkkelen. Jfr. lenken til PcPerspective hvor de installerte samme lisens på tre forskjellige oppsett for å teste reaktiveringa. De kan sågar spørre "brukes denne lisensen fortsatt på en annen maskin?" MS vil nok derimot nekte deg å fortsette å kjøre på de gamle maskinene.

 

Maskinen #1 vil ikke magisk slutte å virke med en gang du har installert samme lisensen på maskin #2, men Maskin #1 kan plutselig og overraskende gi deg beskjed om at "hei, jeg er endret, du må reaktivere", etter å ha sjekket Windows Update. Dette kan såvidt jeg kan se ikke skje uten at informasjon om lisensen lagres på Windows Update/Windows Genuine Advantage. Dersom du reaktiverer maskin #1 antar jeg maskin #2 igjen ber om reaktivering neste gang den har tatt en titt på Windows Update.

 

Er usikker på hvordan den siste delen fungerer, men er sikker på at du ikke kan fortsette å oppdatere tre maskiner som både fungerer som aktivert og validert mot WGA på samme lisensen...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er stort sett enig i dine tolkninger.

 

Er du Elkjøpkunde derimot, med OEM lisens, kan du ikke dette fordi du ikke er din egen OEM leverandør. Derfor kan heller ikke Elkjøp kunden bytte ut mer enn hardware for inntil 25 poeng før han må ut med ny lisens. Dette for å " sikre at du beholder din rett  till oppdateringer og support".

Eller som Rune sa det, for at man ikke "mister oppgraderingsrettgheter og support fra leverandøren for maskinen."

 

7874629[/snapback]

 

Men jeg tror nok ikke det behøver skille så mye på Elkjøp-kunden og selvbyggeren.

For det første er vel retten til support og oppgraderinger vel så mye spikret i norsk lov som i MS sine lisensbetingelser. For det andre kan en Elkjøp-kunde fort bli en selvbygger. Det er f.eks ikke vanskelig å se for seg en bedrift med en hjemme-PC avtale du ikke kan si nei til, sammtidig er det første du gjør å rive ut skjermkortet og sette inn ett nytt sammen med ny CPU kjøler og så bygger man videre derfra. Jeg kan ikke se hvordan eller hvorfor MS skulle bli vanskligere ovenfor en slik kunde med tanke på reaktivering. Garantien kan man nok miste, det er i så fall opp til leverandøren og ikke MS, men ikke nødvendigvis retten til support, så lenge supportsaken ikke berører dine egne komponenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...